• 1
  • 2
2025-03-11, 22:50
Medlem
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism. Jag vldigt liten och 160 cm lng, men har bra uthllighet och r hyfsat vltrnad. Jag tycker sjlv att jag kan bra ganska tungt, men vet inte riktigt hur tunga lyft som faktiskt ingr i jobbet.

Jag r medveten om att det r ett slitigt yrke, men det avskrcker mig inte, eftersom jag redan har erfarenhet av ett fysiskt krvande jobb. Dremot skulle det vara vrdefullt att hra frn ngon som har erfarenhet

hur tungt r arbetet i praktiken, och hur vanligt r det att mta sexism p arbetsplatsen?
Citera
2025-03-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare. Nr jag nmnt det fr andra har jag ofta ftt hra att branschen r bde tung och mansdominerad, med mycket sexism. Jag vldigt liten och 160 cm lng, men har bra uthllighet och r hyfsat vltrnad. Jag tycker sjlv att jag kan bra ganska tungt, men vet inte riktigt hur tunga lyft som faktiskt ingr i jobbet.

Jag r medveten om att det r ett slitigt yrke, men det avskrcker mig inte, eftersom jag redan har erfarenhet av ett fysiskt krvande jobb. Dremot skulle det vara vrdefullt att hra frn ngon som har erfarenhet

hur tungt r arbetet i praktiken, och hur vanligt r det att mta sexism p arbetsplatsen?
I dagens lge r det inte s himla tungt kan du bra 20-30kg rcker det gott allt har anpassats och finns hjlpmedel till det mesta om du jobbar p en seris firma. Ska ngot riktigt tungt bras p plats finns det vinshar/kranar och dylikt man kan ta hjlp av. Allt beror p vad fr uppdrag du stts p. Enda jag kan varna fr r humorn i barakerna kan va lagom vulgr hr lite till i byggsektorn s har du inte skinn p nsan kan en del av dom ldra gubbarnas historier om frugan hromkvllen va rtt grova. Kr p bara du hittar skert ntt stlle du trivs p.
Citera
2025-03-11, 23:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Jag r varken snickare eller kvinna, men har en viss insikt i branschen.
Ja, det kan vara relativt tungt, men som ung och ngorlunda stark br det inte vara ngot problem.
Det som en lmagad 55-ring manlig snickare klarar fysiskt br du inte ha ngra problem med.

Jag vet en kvinna som jobbar som murare, vilket jag frmodar r minst lika tungt, och hon har inga problem med det.
Dremot har hon ppekat att jargongen r vldigt grabbig och att man behver ha lite skinn p nsan fr att inte bli "frtryckt" (i brist p bttre ord).
Citera
2025-03-11, 23:54
Medlem
Citat:

ls istllet
Citera
2025-03-11, 23:56
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Jag r en tjej p 23 r som funderar p att brja plugga till snickare.

Vet inte varfr, men jag kom att tnka p detta klippet

Tanig fumlig klantig snickerska
https://youtu.be/lC9emrW0F2o?si=RGkW2eYA7166c4po&t=116
Senast redigerad av -Pelle 2025-03-11 kl. 23:58.
Citera
2025-03-12, 00:01
Medlem
Om det r snickare du vill bli s r det vl bara att kra tnker jag. Lt jargongen i fikarummet flyga ver huvudet p dig. Oftast lter det betydligt mer n vad som verkligen menas och tanken r oftast att det ska vara kul och inte fr att ngon ska m dligt. Dom flesta str sig betydligt mer p att behva anpassa lunchsnacket och jargongen n att kvinnor inte r lika starka som mn.
Senast redigerad av buzzerbuzzer 2025-03-12 kl. 00:03.
Citera
2025-03-12, 00:13
Medlem
Har jobbat p en stor mansdominerad arbetsplats i tre r nu s tnker att jag borde vara ganska hrdad fr lunch snacket
Citera
2025-03-12, 00:48
Medlem
tomatlarss avatar
Runt 20kg fr man nog rkna med att behva lyfta fr hand. Sen den dr sexsismen gliringarna brukar upphra efter att man visar att man klarar av arbetet och inte r ngon gnll fia. Visa att du kan s fr du samma respekt som alla andra p arbetsplatsen. Har haft flera kvinnliga kollegor i tunga mansdominerade yrken och de har visat sig vara lika bra som de flesta andra och bttre n de klenaste av killarna som borde skmmas.
Citera
2025-03-12, 00:54
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Fr att klara av yrket och kommunicera med dina arbetskamrater s gller det att du r sprkbegvad. Polska och Ukrainska r de sprk som gller i byggsvngen om du tnkt dig arbeta inom 98 omrdet.
Du fr ven passa dig s du inte blir tuberkulos smittad i de kalla och fuktiga fikarummen som oftast r placerade lngst ner i kllarna.
Citera
2025-03-12, 01:00
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Fr att klara av yrket och kommunicera med dina arbetskamrater s gller det att du r sprkbegvad. Polska och Ukrainska r de sprk som gller i byggsvngen om du tnkt dig arbeta inom 98 omrdet.
Du fr ven passa dig s du inte blir tuberkulos smittad i de kalla och fuktiga fikarummen som oftast r placerade lngst ner i kllarna.
Det r vll inte i Baltikum hon ska jobba?
Citera
2025-03-12, 01:06
Medlem
Citat:

Du kommer klara arbetsuppgifterna galant.
Men det det kommer alltid finnas fysiskt klenare och mentalt efterblivna kollegor som nd kommer vrderas hgre n dig.
Du kommer bli uppskattad av ungefr hlften som du kommer bli skitbra vn med.
En och annan arbetsledare och projektledare kommer behandla dig som en jmlike.
Resten kommer best av sura mellanchefer med odugliga inkvoterade svgrar som kommer gra vldigt mycket, om inte allt, fr att skylla misslyckade projekt p dig.
Gr en man ett katastrofalt fel s lter det alla kan gra fel.
Gr du ett minimalt fel s kommer det lta hon gjorde fel fr att hon r tjej.
Pallar du snt s kommer du efter ngra r ha en hgre position i fretaget. Mycket lgre ln n kollegorna som gr samma jobb dock. Samtidigt som du inte kommer vrderas hgre n 2v tonrspraktikanterna fr de kommer skrika sig hesa om att de r bttre och att du borde st i kket.
r bygg din passion s gr det inte till ett yrke utan att ha en alternativ plan att gra ngot annat nr du inte orkar folket dr lngre.
Lycka till!
Citera
2025-03-12, 07:20
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det r vll inte i Baltikum hon ska jobba?

Jag utgick frn att det r i Stockholm som hon vill arbeta.
D behvs vldigt god kunskap i slaviska sprk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in