2025-03-11, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Exakt vad är det de säger är omöjligt?
Det har jag redan länkat.
Om du inte vill titta på klippet när några väldigt erfarna piloter förklarar svårigheten med att svänga så snävt och lägga sig så nära marken i så hög hastighet och på så låg höjd så kan jag inte tvinga dig.

Det stora problemet är lufttätheten på så låg höjd.
Citera
2025-03-11, 12:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det har jag redan länkat.
Om du inte vill titta på klippet när några väldigt erfarna piloter förklarar svårigheten med att svänga så snävt och lägga sig så nära marken i så hög hastighet och på så låg höjd så kan jag inte tvinga dig.

Det stora problemet är lufttätheten på så låg höjd.
Som vanligt när det gäller konspirationsteoretiker så tänker ni inte hela vägen fram.

Att nånting är väldigt svårt betyder inte att det är omöjligt. Jag har själv hundratals flygtimmar i DCS med de flesta flygplanen (både stora och små) som de har i den simulatorn. Och jag har flugit in i byggnader många gånger, både frivilligt och av misstag, och det är inte så svårt som du tror att flyga nära marken och träffa en byggnad. Den är gratis att ladda ner så du kan själv prova.

Dessutom vet du inte om träffen i Pentagon var en succé. Du vet inte om det var Pentagon som skulle träffas, men om det var det så vet du inte om de tänkt träffa från sidan som de gjorde eller om de tänkt träffa snett uppifrån. Det är möjligt att träffen inte alls blev som de planerat.

Pentagon är dessutom en inte så viktig byggnad, det troliga är att Flight 77 och Flight 93 var tänkta att träffa Vita Huset och Capitol Building för det hade gjort betydligt större skada än Pentagon.

En kvalificerad gissning från mig är att Flight 77 var tänkt att träffa Vita Huset, men kaparna kunde inte lokalisera Vita Huset så de valde Pentagon istället som är betydligt lättare att se från luften.

Flight 93 var tänkt för Capitol Building men kom aldrig fram.
Citera
2025-03-11, 12:41
Medlem
När nu Hanjour är ute ur ekvationen, vad sätter ni in i stället?
Vad var det egentligen som hände vid Pentagon 9/11, undrar

/T
Citera
2025-03-11, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
När nu Hanjour är ute ur ekvationen, vad sätter ni in i stället?
Vad var det egentligen som hände vid Pentagon 9/11, undrar

/T
Enligt mig var det troligen en missil av något slag.
Citera
2025-03-11, 13:00
Bannlyst
Citat:
Som vanligt när det gäller konspirationsteoretiker så tänker ni inte hela vägen fram.

Att nånting är väldigt svårt betyder inte att det är omöjligt. Jag har själv hundratals flygtimmar i DCS med de flesta flygplanen (både stora och små) som de har i den simulatorn. Och jag har flugit in i byggnader många gånger, både frivilligt och av misstag, och det är inte så svårt som du tror att flyga nära marken och träffa en byggnad. Den är gratis att ladda ner så du kan själv prova.
Jag antar att du skämtar nu.
Citera
2025-03-11, 13:02
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag antar att du skämtar nu.
Absolut inte. Den är gratis att ladda ner.
Citera
2025-03-11, 14:06
Bannlyst
Citat:
Absolut inte. Den är gratis att ladda ner.
DET tvivlar jag inte på.

Hur mycket vibrerar ditt rum när du flyger i 900 km/h några meter över marken i din simulator?
Citera
2025-03-11, 15:11
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
DET tvivlar jag inte på.

Hur mycket vibrerar ditt rum när du flyger i 900 km/h några meter över marken i din simulator?
Självklart inte. Vad har det med saken att göra? Är det bara en sån fördröjningsfråga som ni konspirationsteoretiker håller på med när ni är pressade och inte har nåt svar?

Jag har sett flygplan flugit snabbt lågt över marken både irl och filmklipp så det behöver du vara helt säker på att det går att göra. Sen står det att planet höll 850km/h vid kyrkogården en kilometer därifrån så planet han säkert sakta ner betydligt innan det träffade Pentagon.

Annars är du välkommen att komma med en riktigt bra förklaring till att det inte skulle gå.
Citera
2025-03-11, 16:37
Bannlyst
Citat:
Självklart inte. Vad har det med saken att göra? Är det bara en sån fördröjningsfråga som ni konspirationsteoretiker håller på med när ni är pressade och inte har nåt svar?

Jag har sett flygplan flugit snabbt lågt över marken både irl och filmklipp så det behöver du vara helt säker på att det går att göra. Sen står det att planet höll 850km/h vid kyrkogården en kilometer därifrån så planet han säkert sakta ner betydligt innan det träffade Pentagon.

Annars är du välkommen att komma med en riktigt bra förklaring till att det inte skulle gå.
Planet höll 850 km/h och då vibrerar det så mycket att det är nästan omöjligt att hålla det några meter över marken.
Citera
2025-03-11, 16:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför säger då erfarna piloter att hans flygning är i stort sett omöjlig?

Vilka piloter menar du?

Men:
De kanske tyckte det var svårt att exakt replikera - vilket är något helt annat än att bara flyga och så blev det så.
Eller så var de kanske ute efter uppmärksamhet.
De kanske fick betalt.
De kanske ljög.
De kanske inte förstod bättre - de kan ju ha lyssnat på konspirationsteoretiker som sprider påståenden om att planen kan gå i max 500 km/h på den höjden och liknande trams.

Det enda jag inte kan tro är att de var fullt ärliga och förstod vad de sa om de påstod att det är i stort sett omöjligt - till och med nybörjare klarar av det i simulatorer, och hur mycket det än må skaka de sista sekunderna hinner man knappast göra något åt den saken - även om planet skulle tappa vingarna den sista sekunden lär man hamna i Pentagon ändå av bara momentum...
Citera
2025-03-11, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilka piloter menar du?

Men:
De kanske tyckte det var svårt att exakt replikera - vilket är något helt annat än att bara flyga och så blev det så.
Eller så var de kanske ute efter uppmärksamhet.
De kanske fick betalt.
De kanske ljög.
De kanske inte förstod bättre - de kan ju ha lyssnat på konspirationsteoretiker som sprider påståenden om att planen kan gå i max 500 km/h på den höjden och liknande trams.

Det enda jag inte kan tro är att de var fullt ärliga och förstod vad de sa om de påstod att det är i stort sett omöjligt - till och med nybörjare klarar av det i simulatorer, och hur mycket det än må skaka de sista sekunderna hinner man knappast göra något åt den saken - även om planet skulle tappa vingarna den sista sekunden lär man hamna i Pentagon ändå av bara momentum...
Bland annat piloterna i italiensk tv som jag redan länkat till, men här är länken igen:
https://m.youtube.com/watch?v=B1CgZtLv_HQ

1:04:45 och framåt
Citera
2025-03-11, 17:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och simulatorn var dessutom (av) en helt annan äldre modell av ett Boeing, inte samma som den han ska ha flugit in i Pentagon med.

Att Hanjour ska ha flugit planet och på det sätt som ansvariga utredare påstår att han gjorde 9/11, är bara gasljusning och ett dåligt skämt.

Simulatorn i Mesa var av modell Boeing 737 (Hanjour flög en 757 in i Pentagon - det är i stort sett samma flygplan med en förlängd flygplanskropp).
Simulatorn i Phoenix vet jag dessvärre inte vilken flygplanstyp(er) de övade på, men det verkar ha rört sig om flera stora passagerarplan enligt 9/11-kommissionen (som du ju i alla fall tror på ibland även om du inte tror på dem när det inte passar dig)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in