2025-03-11, 00:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
En fungerande civilisation*

Du kan inte ha en fungerande civilisation utan ett fungerande patriarkat.

Könsrollerna såklart.

Patriarkat är inga civilisationer eftersom halva den vuxna befolkningen hålls nere.

Enligt dig var det alltså naturen som instiftade lagar som syftade till att beröva kvinnor på deras autonomi och rörelsefrihet så att kvinnor blev helt kontrollerade och beroende av män för sin överlevnad?
Citera
2025-03-11, 00:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Men då har de å andra sidan inget hus att bo i och ingen mat på bordet.

Jävla gnällspikar till kvinnor som inte kan ens kan göra sin (betydligt enklare) del av bördan utan att klaga, och ovanpå det dessutom ska traumatisera sina barn genom att ta ut skilsmässa.

Illa.

Varför skulle de inte ha tak över huvudet och mat på bordet? Här i Sverige jobbar nästan lika många kvinnor som män.

Klassisk MAGA kommentar. Vara för kärnfamiljen men bara om nån annan tar ansvaret.
Citera
2025-03-11, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför skulle de inte ha tak över huvudet och mat på bordet? Här i Sverige jobbar nästan lika många kvinnor som män.

Klassisk MAGA kommentar. Vara för kärnfamiljen men bara om nån annan tar ansvaret.
Nä för alla män kommer att snickra ihop ett hus åt sig själva med en liten odlingslott och ett litet hönshus och en get i trädgården som de får sin mat ifrån och så kommer kvinnor att stå helt oförmögna med ett barn på armen utanför staketet och önska att de också kunde snickra ihop ett eget litet hus med en odlingslott.
Citera
2025-03-11, 00:40
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Läste det länkade inlägget.

Intressant ändå att varje gång män är bättre på något så beror det antingen på överrepresentation eller på den av dig icke godkända anledningen muskelstyrka. Medan varje gång kvinnor är bättre på något beror det på kvinnors medfödda förträfflighet, och du får orgasm.
Gör en motsvarande lista för män då. Där män som grupp överträffar kvinnor som grupp i vissa medfödda förmågor. Det finns några stycken:

(1) Muskelstyrka vilket är bra om man ska lyfta tungt eller boxas.
(2) Explosiv kraft, som ger en fördel i sprint och hopp.
(3) Syreupptagningsförmåga (VO2 max): män har ofta större lungor och hjärtan i förhållande till kroppsstorlek. En fördel vid längre lopp som tiotusen meter eller maraton.
(4) Spatial förmåga, som mental rotation av objekt och navigering.
(5) Snabbare reaktionstid, kan vara en fördel i sporter och aktiviteter som kräver snabba beslut.
(6) Större benmassa och högre bentäthet, vilket minskar risken för frakturer i styrke- och kontaktsporter.

Sen kommer jag inte på fler förmågor. Jag är ledsen för att manslistan inte blir längre än så.

Kom ihåg att dessa skillnader gäller endast på gruppnivå, inte för varje individ. Det finns gott om kvinnor som överträffar många män inom dessa områden.

Om det är 90 kvinnor och 10 män som tävlar i ett område där båda könen kan konkurrera med varandra på lika villkor, då är det större sannolikhet att en kvinna vinner än en man. Till exempel poker, matlagning, schack och scrabble - med nästan enbart manliga tävlande i det verkliga livet.
Citera
2025-03-11, 00:41
Medlem
Ja, de är bättre på att suga kuk. Jag vill inte ha en man som suger av mig.
Citera
2025-03-11, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Patriarkatet överlever inte utan kvinnor. Det är beroende av kvinnor för sin existens, eftersom det bygger på kontroll av kvinnors arbete, kroppar och reproduktion. Utan kvinnor skulle det patriarkala samhället kollapsa direkt.

Däremot klarar sig kvinnor alldeles utmärkt och trivs bättre utan patriarkatet. De slipper bli förtryckta, kontrollerade, ”skyddade” och få sina liv begränsade av män. Som i talibanernas Afghanistan - ett land nära kollaps.

Då är det bara åka ut till något obebott land utan byggnader/infrastruktur och börja om ifrån början som männen gjorde. Lycka till!

Det är väldigt lätt att prata skit när mannen har gjort era liv så bekväma. Allt du använder är uppfunnit och gjort av en man, generellt.
Senast redigerad av CB1 2025-03-11 kl. 06:00.
Citera
2025-03-11, 06:29
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja det är det faktiskt. Haha men det måste ju ändå vara en lättnad för den som blev förvägrad att komma in i köket att inte behöva slava 🤔 Så har min tankegång gått iaf dom gångerna jag inte har behövts i köket 😅

En mus är ju gullig 🙂 Har ju fått plockat bort en å annan näbbmus som katterna har kommit med. Är ju värre med spindlar. Skräcken när man ser en sån å den är ganska stor oxå.. Hjälp! Obeskrivlig rädsla är det iaf haha

Ja jag är inte så mycket för samarbete i köket, gör man en rätt vill man ju allt göra den på sitt sätt och kryddning och liknande är ju trots allt personligt. Jag är gammaldags också och gillar långkok och gjutjärn och lergrytor så går hon runt och blir lite för kaxig och börjar kvinnogrisa sig för att han är i köket så finns det tid att ge henne fett med smisk med.

Ja näbbmöss är söta men jag gillar spindlar med och nu när du sa det kom jag på hur eeeeextremt jävla rädd ett ex var för silverfiskar....gud vad jag garva åt henne. Vad tycker du om ormar?
Citera
2025-03-11, 07:32
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det är inte schysst att dumpa över i stort sett allt arbetet med och kring barnen och hemmet på den andra föräldern. Till slut kommer den andra föräldern att känna sig ensam, utarbetad och sviken. I många fall slutar det med skilsmässa. Därför är det bättre att sätta sin familj framför jobbet och karriären.

Ditt exempel är dåligt, det är inte applicerbart på de flesta svenska familjer.

Kvinnor i parförhållande gör 7 timmar mer hemarbete än männen, om jag minns rätt.

Det är dessa sju timmar i veckan som du menar ska förklarar kvinnors benägenhet att sjukskriva sig mer.

Jag har två frågor:

Hur vet vi att de extra sju timmarna är nödvändiga över huvud taget?

Kan det vara så att kvinnor har tid att göra mer hemarbete än män eftersom dom går hemma sjukskrivna så mycket? Du verkar ta för givet att sjukskrivningen är en konsekvens av det extra hemarbetet och inte tvärtom.
Citera
2025-03-11, 07:33
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja jag är inte så mycket för samarbete i köket, gör man en rätt vill man ju allt göra den på sitt sätt och kryddning och liknande är ju trots allt personligt. Jag är gammaldags också och gillar långkok och gjutjärn och lergrytor så går hon runt och blir lite för kaxig och börjar kvinnogrisa sig för att han är i köket så finns det tid att ge henne fett med smisk med.

Ja näbbmöss är söta men jag gillar spindlar med och nu när du sa det kom jag på hur eeeeextremt jävla rädd ett ex var för silverfiskar....gud vad jag garva åt henne. Vad tycker du om ormar?
Haha! Det låter ju kanon å inget man bör opponera sig emot 😅 Att bli bortskämd med dyra presenter å så vidare är inget jämfört med att bli bortskämd med att karln sköter matlagningen. Det är fan i mig kärlek det 😀

Spindlar söta?! Njäe inte direkt. Ser skit läskiga ut underifrån haha! Det ska vara en hoppspindel då eller den pyttelilla röda. Men där går fan gränsen. Min yngsta har frågat om vi kan skaffa en tarantula. Men det kan hon glömma!! Flyttar en sån in så flyttar jag ut 🤣

Silverfiskar är oxå små läskiga å andra kryp. Å icke att förglömma fästingen. Riktigt läskiga små kryp det.. Ryser..

Nä men fy!! Ormar är oxå läskiga 😅
Citera
2025-03-11, 09:42
Medlem
Citat:

Aha så du menar att nästan lika många kvinnor prioriterar jobb och karriär framför familj?

Citat:

Ja för den som jobbar och därmed ser till att familjen har tak över huvudet och mat på bordet tar ju inget ansvar alls...

Citera
2025-03-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Då är det bara åka ut till något obebott land utan byggnader/infrastruktur och börja om ifrån början som männen gjorde. Lycka till!

Det är väldigt lätt att prata skit när mannen har gjort era liv så bekväma. Allt du använder är uppfunnit och gjort av en man, generellt.

Jag har alltid undrat varför feminister inte bara går ihop och köper en ö där de kan starta sitt eget utopiska samhälle utan män. Eftersom kvinnor är så duktiga och minst lika bra på män som allt utom möjligen irrelevanta saker som fotboll och höjdhopp så är succén given.

Istället går de omkring i alla dessa patriarkat och bara gnäller som små bebisar.

Märkligt.
Citera
2025-03-11, 10:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Aha så du menar att nästan lika många kvinnor prioriterar jobb och karriär framför familj?

Ja för den som jobbar och därmed ser till att familjen har tak över huvudet och mat på bordet tar ju inget ansvar alls...

Vad är det du inte förstår?

I de flesta familjer i Sverige jobbar båda. De flesta vuxna behöver jobba och dra in pengar till hushållet.

För att uttrycka det på ditt språk, båda är providers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in