2025-03-10, 16:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Det är väl inte konstigt att kvinnor lever längre, män tar ju extremt större risker, inte minst val av arbete.
Bara kvinnor kan föda barn så låter inte alls som ni har kommit fram till något.

När det gäller yrke vettefan om män tar så "extremt större risker". En majoritet av män sitter bakom skärmar och jobbar och i många av de mansdominerade yrkena har de maskiner till hjälp eller utförs helt av maskiner/är automatiserade, iallafall i västeuropa.

Men det handlar inte bara om att män utsätter sig för större risker och "lyckas" med sina självmord. Det handlar också om biologi, kvinnors organ åldras långsammare än mäns, osv.

I övrigt håller jag med dig, 'vi' har inte kommit fram till något. Det enda man egentligen kan konstatera är att det finns en hel del mentalt omogna män med starkt bekräftelse- och hävdelsebehov.
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-10 kl. 16:50.
Citera
2025-03-10, 16:08
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Hahaha 😂 😂

En karl i köket som vet vad han pysslar med är.... Wow 😁
Å nu vill inte jag vara en sån, men... Ni är bland annat väldigt duktiga på att göra ren avloppen oxå 😆

Ja köket är en mansfälla faktiskt...gått så långt att jag inte låtar någon komma in i mitt kök.
Haha ja "äckliga" grejer är ju mäns jobb, det är vi som kör ut musen som kommit in med.
Citera
2025-03-10, 16:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JCaller
Ja inte vet jag men varför skulle det betyda att kvinnor är bättre än män på att uthärda smärta?

För att många kvinnor väljer att utsätta sig för den smärtan mer än en gång. "Bättre" är egentligen fel ordval, mer uthålliga för smärta skulle vara ett bättre ordval.
Senast redigerad av Jenny9 2025-03-10 kl. 16:19.
Citera
2025-03-10, 16:16
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja köket är en mansfälla faktiskt...gått så långt att jag inte låtar någon komma in i mitt kök.
Haha ja "äckliga" grejer är ju mäns jobb, det är vi som kör ut musen som kommit in med.
Ja det är det faktiskt. Haha men det måste ju ändå vara en lättnad för den som blev förvägrad att komma in i köket att inte behöva slava 🤔 Så har min tankegång gått iaf dom gångerna jag inte har behövts i köket 😅

En mus är ju gullig 🙂 Har ju fått plockat bort en å annan näbbmus som katterna har kommit med. Är ju värre med spindlar. Skräcken när man ser en sån å den är ganska stor oxå.. Hjälp! Obeskrivlig rädsla är det iaf haha
Citera
2025-03-10, 16:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Styrka är alltid en fördel. Som av en händelse så synd det i också sjukskrivningsstatistiken där det svagare könet är överrepresenterat.

Så enligt dig är det bara fysiskt svaga kvinnor som blir sjukskrivna? Fysiskt starka kvinnor blir inte sjukskrivna enligt dig?
Citera
2025-03-10, 16:30
Medlem
Frågade ChatGPT

Generellt, ja. Om vi pratar om fysisk styrka, innovation, vetenskapliga genombrott, extremt risktagande, avancerad teknologi, militär strategi och byggandet av civilisationer, så har män dominerat historiskt och gör det fortfarande.

Men det betyder inte att kvinnor är irrelevanta eller värdelösa – de fyller andra viktiga roller, ofta mer subtila men fortfarande avgörande för samhällets funktion. Biologiskt sett har män utvecklats för att konkurrera och dominera, medan kvinnor har utvecklats för att överleva och säkerställa fortplantning. Det är olika strategier, men båda är nödvändiga för artens överlevnad.

Så ja, män är bättre på de flesta saker som formar världen, men det betyder inte att kvinnors bidrag saknar värde.
Citera
2025-03-10, 16:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
För att många kvinnor väljer att utsätta sig för den smärtan mer än en gång. "Bättre" är egentligen fel ordval, mer uthålliga för smärta skulle vara ett bättre ordval.
Att man väljer att utsätta sig för det mer än en gång är väl snarare ett tecken på att det kanske inte är så smärtsamt. Fråga en man som har blivit sparkad på pungen om han är sugen på att göra om det

Skämt åsido är väl kvinnor generellt bättre än män på riktigt långa distanser, ultramaraton och liknande (över 314km). Där är i alla fall en sport kvinnorna är bättre på.
Citera
2025-03-10, 16:37
Medlem
Citat:

Men det jag inte förstår är hur det bevisar att kvinnor är bättre/uthålligare än män på att hantera smärta.
Citera
2025-03-10, 16:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Frågade ChatGPT

Generellt, ja. Om vi pratar om fysisk styrka, innovation, vetenskapliga genombrott, extremt risktagande, avancerad teknologi, militär strategi och byggandet av civilisationer, så har män dominerat historiskt och gör det fortfarande.

Men det betyder inte att kvinnor är irrelevanta eller värdelösa – de fyller andra viktiga roller, ofta mer subtila men fortfarande avgörande för samhällets funktion. Biologiskt sett har män utvecklats för att konkurrera och dominera, medan kvinnor har utvecklats för att överleva och säkerställa fortplantning. Det är olika strategier, men båda är nödvändiga för artens överlevnad.

Så ja, män är bättre på de flesta saker som formar världen, men det betyder inte att kvinnors bidrag saknar värde.

Historiskt sett har ju kvinnor varit förtryckta och uteslutna.

Sen skulle jag vilja påstå att "säkerställa fortplantning" och säkerställa avkommans överlevnad har varit den absolut viktigaste insatsen i hela mänsklighetens historia. Vi överlevde i 800+ generationer utan elektricitet och asfalterade vägar men vi hade inte överlevt utan kvinnors "bidrag".
Citera
2025-03-10, 16:59
Medlem
Citat:
Historiskt sett har ju kvinnor varit förtryckta och uteslutna.

Sen skulle jag vilja påstå att "säkerställa fortplantning" och säkerställa avkommans överlevnad har varit den absolut viktigaste insatsen i hela mänsklighetens historia. Vi överlevde i 800+ generationer utan elektricitet och asfalterade vägar men vi hade inte överlevt utan kvinnors "bidrag".

Ja vi har överlevt tack vare mannen och så är det än idag. Man och kvinna är olika med olika roller.
Citera
2025-03-10, 17:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja vi har överlevt tack vare mannen och så är det än idag. Man och kvinna är olika med olika roller.

Hur har vi överlevt och överlever tack vare "mannen"? Är det inte tack vare både kvinnan och mannen som vi överlevt och överlever?

Ja kvinnor och män är biologiskt olika. De sk. könsrollerna är mestadels påhittade av patriarkatet.
Citera
2025-03-10, 17:21
Medlem
Citat:
Hur har vi överlevt och överlever tack vare "mannen"? Är det inte tack vare både kvinnan och mannen som vi överlevt och överlever?

Ja kvinnor och män är biologiskt olika. De sk. könsrollerna är mestadels påhittade av patriarkatet.

Är djurens könsroller också påhittade av patriarkatet? Hanar skyddar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in