2025-03-10, 16:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Så du menar att det är noll procent chans att man blir friad i en rättegång baserat på ovanstående premisser?
Enligt lagen får du kasta ut honom fysiskt. Gör han motstånd får du slå honom. Du får även ta hjälp av vänner för att få ut personen. Du kommer inte bli dömd.
Citera
2025-03-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är aldrig självklart aldrig nödvärn att slå någon för att denne inte lämnar en lägenhet. Vid nödvärn skyddar du dig mot något.

Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Det är ett hemfridsbrott att stanna kvar i någons hem utan lov. Den som bor där har rätt att avhysa personen med nödvändigt våld, men mer än vad som krävs för att avhysa personen är inte tillåtet, ej heller att slå någon med en knytnäve då det inte ens är ändamålsenligt. Lämpligare och kanske tristare för personen som vägrar lämna hemmet är givetvis att kontakta polisen. Då kommer den personen att lagföras för hemfridsbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Du får bara använda våld om du själva blir angripen och det finns fara för dig själva!
Men lyfta ut honom borde gå bra!

I Sverige är det mesta förbjudet som kan vara till fördel för den enskilde!

https://gofile.io/d/MV094t

Ni får i så fall förklara denna dom. Knytnävsslag för att person vägrade gå. Inget annat våld eller hotfullt beteende. Friad i Hovrätten.
Citera
2025-03-10, 16:52
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
I ditt exempel skulle jag bedöma att ditt knytnävsslag är "uppenbart oförsvarligt". Hade du istället tagit tag i hans arm och brutit sönder den i smådelar på vägen ut ur bostaden, hade du däremot gått loss.
Senast redigerad av JoeDough 2025-03-10 kl. 16:56.
Citera
2025-03-10, 16:52
Avstängd
Citat:
https://gofile.io/d/MV094t

Ni får i så fall förklara denna dom. Knytnävsslag för att person vägrade gå. Inget annat våld eller hotfullt beteende. Friad i Hovrätten.

Märklig dom!
Den åtalade är nog kusin med domaren eller något liknande.
Citera
2025-03-10, 16:59
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
jättebra CV när man ska vakta på Tre Lingon... men lektionerna i nödvärnsrätt har du uppenbarligen missat.

Men vad missade jag då du som tyckte tre lingon var så "dåliga" för annars hade du väl inte använt det epitetet?

Vad var det för lektioner jag missade. vilka områden ger du mig IG inom då?

Du får gärna rådfråga Lawline som verkar ha blivit detta forumets sanna och enda rätta källa till kunskap inom det juridiska.
Citera
2025-03-10, 17:13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Men om jag säger till jättemånga gånger och personen vägrar gå ut ur mitt hem så måste det väl vara någon form av nödvärn?

Är det större chans i hovrätten än tingsrätten att man blir friad för slaget?
Moraliskt så har du helt & hållet rätt i vad som rubriken säger men det räcker ju med att den slagne sen under förhöret säger att han inte fattade nånting utan helt plötsligt fick han en jävla smäll på trynet. Du lär spela in först att du har sagt till flera ggr.

Juridiskt kommer du falla. Du kan fösa ut personen men inte slå.
Citera
2025-03-10, 17:16
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Men vad missade jag då du som tyckte tre lingon var så "dåliga" för annars hade du väl inte använt det epitetet?

Vad var det för lektioner jag missade. vilka områden ger du mig IG inom då?

Du får gärna rådfråga Lawline som verkar ha blivit detta forumets sanna och enda rätta källa till kunskap inom det juridiska.
Du hade ju läst Straffrätt i Lund om jag minns rätt... Då vet du att paragrafen för nödvärn finns inom Straffrätten, titta där. Där finns säkert även några rättsfall som kan vara till nytta.
Att du inte har nån vidare koll på nödvärnsrätt är inget att skämmas för, speciellt inte som f.d. väktare, men du är säkert bra på något annat idag.
Citera
2025-03-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej. Du har däremot en möjlighet att ringa polisen och förklara läget.

Festen hinner dö innan polisen dyker upp.
Ett knytnävsslag skulle lösa problemet direkt.
Citera
2025-03-10, 17:29
Medlem
Citat:
Så du menar att det är noll procent chans att man blir friad i en rättegång baserat på ovanstående premisser?

Det är noll procents chans att du är från Sverige!
Citera
2025-03-10, 17:30
Medlem
Citat:
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Nej, du har ingen ansvarsfrihet att slå någon som kvarstannar i din lägenhet. Du har däremot ansvarsfrihet om du begår brott genom att knuffa ut personen ur lägenheten, eller på annat sätt fysiskt tvinga ut personen. Du har också rätt att kvarhålla personen genom envarsgrip och då bruka det våld som krävs för att kvarhålla personen tills polis kommer.
Citera
2025-03-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det blir misshandel oavsett om han behöver åka till sjukhuset eller inte. Du kan aldrig kalla det nödvärn om det inte är i försvar.

Fel. Hemfridsbrott är en specialsituation där du faktiskt får använda våld för att få ut personen ur ditt hem. Men du får givetvis inte slå personen på näsan, då detta knappast gör att personen tvingas ut.
Citera
2025-03-10, 17:32
Medlem
Citat:
Hej,

Lagen är överlag mest till för att se så att saker inte spårar ur totalt. Men även för att lära människor att tänka innan man handlar. T.ex. att inte umgås med- eller bjuda in personer som man misstänker skulle kunna bete sig destruktivt.
Och om man ändå gjort- eller gör det, så se till att alltid ha andra personer omkring dig samtidigt; personer du känner du kan lita på. Ligg tre steg före i tanken, liksom, vad som skulle kunna hända om det blir si eller så osv.

Rent juridiskt, att vara gäst, och inte lämna någons hem trots mycket tydlig anmodan att göra det, passar in över en rad av legala överträdelser. Detsamma gör användningen av fysisk kraft för att mota ut en ovälkommen gäst, i synnerhet när gästen själv inte utövar fysisk kraft i ditt hem.

Vad gäller våld så tror jag grundprincipen är aldrig mer våld än nöden kräver. Så om din gäst inte utövar våld själv, så har du inget att 'försvara dig' emot. Då blir gränsen mellan nödvändighet och övervåld tunnare. Vissa gäster är större än en själv, så då kan det bli ännu svårare. Om du utövar våld mot någon så kan det användas mot dig själv med. T.ex. om du sätter en armbåge över ansiktet på någon, så kan den personen gå ifrån dig, och sen skalla ett metallräcke för att åsamka sig en skada som denne sen polisanmäler dig för. Så även här bör man tänka sig för.

Envetna kvarsittare kommer kanske inte tillåta dig att avsluta ett samtal till 112 om någon som dröjer sig kvar mot din vilja, och en sån anmälan kommer nog få låg prio så du får vänta längre i vilket fall.

Skulle gissa att de flesta människors känslor hade tagit överhanden och att dom buffat ut personen med visst våld oavsett vad lagen säger, om dom kan iaf. Bättre att buffa ut folk än att slå dom i ansiktet eller så, för om det skulle bli en rättsak så blir det i regel väldigt mycket ord mot ord, rentav nedlagd utredning.

Till det här så tillkommer ju självkänslan. Det har betydelse för självkänslan att man sätter ner foten ordentligt och hävdar sin frid i sitt egna hem - oavsett hur våldgästen reagerar.
Senast redigerad av Robbinist 2025-03-10 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in