Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
Hej,
Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?
Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?
För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?
Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
Lagen är överlag mest till för att se så att saker inte spårar ur totalt. Men även för att lära människor att tänka innan man handlar. T.ex. att inte umgås med- eller bjuda in personer som man misstänker skulle kunna bete sig destruktivt.
Och om man ändå gjort- eller gör det, så se till att alltid ha andra personer omkring dig samtidigt; personer du känner du kan lita på. Ligg tre steg före i tanken, liksom, vad som skulle kunna hända om det blir si eller så osv.
Rent juridiskt, att vara gäst, och inte lämna någons hem trots mycket tydlig anmodan att göra det, passar in över en rad av legala överträdelser. Detsamma gör användningen av fysisk kraft för att mota ut en ovälkommen gäst, i synnerhet när gästen själv inte utövar fysisk kraft i ditt hem.
Vad gäller våld så tror jag grundprincipen är aldrig mer våld än nöden kräver. Så om din gäst inte utövar våld själv, så har du inget att 'försvara dig' emot. Då blir gränsen mellan nödvändighet och övervåld tunnare. Vissa gäster är större än en själv, så då kan det bli ännu svårare. Om du utövar våld mot någon så kan det användas mot dig själv med. T.ex. om du sätter en armbåge över ansiktet på någon, så kan den personen gå ifrån dig, och sen skalla ett metallräcke för att åsamka sig en skada som denne sen polisanmäler dig för. Så även här bör man tänka sig för.
Envetna kvarsittare kommer kanske inte tillåta dig att avsluta ett samtal till 112 om någon som dröjer sig kvar mot din vilja, och en sån anmälan kommer nog få låg prio så du får vänta längre i vilket fall.
Skulle gissa att de flesta människors känslor hade tagit överhanden och att dom buffat ut personen med visst våld oavsett vad lagen säger, om dom kan iaf. Bättre att buffa ut folk än att slå dom i ansiktet eller så, för om det skulle bli en rättsak så blir det i regel väldigt mycket ord mot ord, rentav nedlagd utredning.
Till det här så tillkommer ju självkänslan. Det har betydelse för självkänslan att man sätter ner foten ordentligt och hävdar sin frid i sitt egna hem - oavsett hur våldgästen reagerar.