2025-03-10, 16:20
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Förvisso inte då det mest rörde sig om civilrätten och introduktion till straffrätten.
Men man fick lära sig hur man läste domar och hur rätten resonerade.

Bevakningsjuridiken fick man på VU 1 och VU 2. Samt j a den fungerade och stämde ju då det var den juridiken vi anställda använde oss av
Vad är VU1 & 2? Vaktutbildning?!
Citera
2025-03-10, 16:22
Medlem
Citat:
'
Rum, hus gård eller fartyg.
Så minns jag vi rabblade det under juridiken. Jag kan förvisso googla men orkar helt enkelt inte.

Men vill minnas det var så det stod.

Samt har 1 års studier från universiteten i Lund (Juridik). Som ingick i min utbildning. Så helt borta är jag nog inte när det gäller Juridiken.
Du missade det väsentliga så du är nog inte så jävla juridiskt skolad…
OLOVLIGEN INTRÄNGT

Jurist och skyddsvakt
Citera
2025-03-10, 16:22
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Vad är VU1 & 2? Vaktutbildning?!

ja. det är Väktarutbildning. gör först VU 1 sedan praktiken och sedan Vu2. Fem år senare gör du Vu3 då du får lite högre lön men är en s, k repetitionsutbuildning.

Jag vet inte hur det är idag då det är några år sedan jag var inom branschen.
Citera
2025-03-10, 16:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
Övervåld skulle jag se det som om personen till å med får fraktur i ansiktet å behöver operation.

Varför vill inte personen lämna ditt hem? Har denne inget hem att gå hem till?
Citera
2025-03-10, 16:24
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du missade det väsentliga så du är nog inte så jävla juridiskt skolad…
OLOVLIGEN INTRÄNGT

Jurist och skyddsvakt

5 årig Master från Lund
Samt Hundförare, Skyddsvakt, Väktare och OV. (GL på Seccen).

Skall vi mäta penisar nu också?
Citera
2025-03-10, 16:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Det är aldrig självklart aldrig nödvärn att slå någon för att denne inte lämnar en lägenhet. Vid nödvärn skyddar du dig mot något.
Citera
2025-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
5 årig Master från Lund

Ingen ide. Min är grövre.
Men det handlar ju forfarande om ”olovligt inträngande” och det missade man tydligen på alla dina utbildningar och kurser?
Citera
2025-03-10, 16:28
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Men det handlar ju forfarande om ”olovligt inträngande” och det missade man tydligen på alla dina utbildningar och kurser?

Förmodligen har du större.

Men nej det gäller även om en person vägrar gå ut från din bil eller din bostad när du har haft en fest tex.

Personen var bjuden från början men efter ett tag började gästen bli jobbig. Du BER denna gästen gå men han vägrar.
Gäller lagen också alltså.
Citera
2025-03-10, 16:29
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
5 årig Master från Lund

jättebra CV när man ska vakta på Tre Lingon... men lektionerna i nödvärnsrätt har du uppenbarligen missat.
Citera
2025-03-10, 16:37
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Rent hypotetiskt kan ju gästen faktiskt ha blivit inbjuden men under samkvämets gång blivit persona non grata. Då gäller inte längre den tidigare inbjudan utan då återstår bara att lämna - med eller utan våldsanvändning.
Citera
2025-03-10, 16:37
Medlem
Det är ett hemfridsbrott att stanna kvar i någons hem utan lov. Den som bor där har rätt att avhysa personen med nödvändigt våld, men mer än vad som krävs för att avhysa personen är inte tillåtet, ej heller att slå någon med en knytnäve då det inte ens är ändamålsenligt. Lämpligare och kanske tristare för personen som vägrar lämna hemmet är givetvis att kontakta polisen. Då kommer den personen att lagföras för hemfridsbrott.
Citera
2025-03-10, 16:38
Avstängd
Citat:
Hej,

Du får bara använda våld om du själva blir angripen och det finns fara för dig själva!
Men lyfta ut honom borde gå bra!

I Sverige är det mesta förbjudet som kan vara till fördel för den enskilde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in