2025-03-04, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag säger inte att du har helt fel, däremot tycker jag du har en del rätt.

Men att ta upp USA-matchen är ju ändå att sminka en gris. De var redan klara för final och har garanterat blivit tillsagda att ta det lugnt och spela av matchen, för att ha fullt fokus inför finalen. Bristen på motivation att vinna och matchens avsaknad av betydelse ska inte underskattas när de går ut och spelar. Det är klart det påverkar.

Självklart spelar Sverige "bra" mot dom då, när de går på "halvfart". Sverige hade ändå någon slags heder att spela för, vilket gjorde att dom var mer motiverade än jänkarna.

Nej, jag tycker det blir fel att lyfta just den matchen som någon slags fjäder i hatten.

Så jag tycker väl inte man går ur turneringen med en direkt negativ känsla, för vi gjorde det ändå sjukt bra mot Canada, i deras hemmaborg, med allt det innebär, publik- och domartryck osv. Vi kunde till och med ha vunnit den matchen om vi varit mer på tårna från början. Det visar på styrka.

Men jag vet inte om jag skulle dra det till att vi går ur turneringen med en direkt positiv känsla heller.
Det är väl lite personligt hur man ser det, huruvida man har en positiv eller negativ känsla efter detta som svensk supporter. Och det har jag respekt för.

Men att lyfta den för USA betydelselösa matchen som någon slags prestation med tanke på förutsättningarna, är att ta i en del anser jag.
De ville vara fit for fight inför den prestigefyllda finalen mot rivalen och var nog mest rädda för att dra på sig skador.
Matchen var väl ännu mer meningslös för Sverige? Spelarna blev instruerade att inte riskera någon skada då matchen var betydelselös.
Citera
2025-03-04, 22:16
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Matchen var väl ännu mer meningslös för Sverige? Spelarna blev instruerade att inte riskera någon skada då matchen var betydelselös.
Som jag skrev i inlägget du precis citerade, så hade ändå Sverige någon slags heder att spela för, för att snygga till statistiken från turneringen.
De hade en anledning att försöka avsluta turneringen med någon slags flagga i topp.

Så det stod mer på spel för Sverige än USA som redan gjort en bra turnering och var klara för final.
Givetvis ville jänkarna inte riskera någon skada inför finalen.
Senast redigerad av Bartman777 2025-03-04 kl. 22:20.
Citera
2025-03-05, 08:52
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Som jag skrev i inlägget du precis citerade, så hade ändå Sverige någon slags heder att spela för, för att snygga till statistiken från turneringen.
De hade en anledning att försöka avsluta turneringen med någon slags flagga i topp.

Så det stod mer på spel för Sverige än USA som redan gjort en bra turnering och var klara för final.
Givetvis ville jänkarna inte riskera någon skada inför finalen.
Tror ändå inte USA bara ställde ut skridskorna. Detta är ultraproffs som inte vill annat än att vinna, speciellt på hemmaplan, det stundar dessutom ett OS där dom ska visa upp sig. De har inte spelat på hemmaplan på länge.

Absolut starkt av Sverige att vinna.
Citera
2025-03-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Tror ändå inte USA bara ställde ut skridskorna. Detta är ultraproffs som inte vill annat än att vinna, speciellt på hemmaplan, det stundar dessutom ett OS där dom ska visa upp sig. De har inte spelat på hemmaplan på länge.

Absolut starkt av Sverige att vinna.

För mig var det att Sverige gett upp matchen på förhand när man vila nyckelspelare som Rakell och Zibanejad.. Dessutom går man med "fjärdemålvakten" som inte ens platsa i turneringen från början
Citera
2025-03-05, 19:53
Medlem
Citat:
Obesegrade under fulltid, spelade lika mot världens någonsin bästa lag i deras hemmaarena. Vann mot USA. Gjorde en dålig match mot finland man borde vunnit på ordinarie tid, samtidigt mår man ännu bättre av att se finland utblottade och förnedrade mot lag som Sverige vann och spelade jämt mot.

På vilket sätt går man ut med negativ känsla när man är obesegrade på fulltid i alla matcher menar du? Några av Sveriges största stjärnor var dessutom ur form och ändå presterar laget.

Så med andra ord vann man den enda matchen som inte betydde något rent tävlingsmässigt? Sorry men det låter ju som att man försöker vrida och vända så det låter positivt.

USA vilade spelare.
USA gick knappast på 100% för att inte riskera skador till finalen.

Sverige chokea totalt mot Finland i den matchen som betydde allt.

Helt oförståeligt för mig hur EP40 kunde bli uttagen.

Antalet matcher som Sam Hallam har vunnit går att räkna på en hand typ. Antalet förlorade matcher krävs det väl 4-5 nävar till.

Den positiva känslan får man trolla för att få fram!
Citera
2025-03-06, 08:52
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Så med andra ord vann man den enda matchen som inte betydde något rent tävlingsmässigt? Sorry men det låter ju som att man försöker vrida och vända så det låter positivt.

USA vilade spelare.
USA gick knappast på 100% för att inte riskera skador till finalen.

Sverige chokea totalt mot Finland i den matchen som betydde allt.

Helt oförståeligt för mig hur EP40 kunde bli uttagen.

Antalet matcher som Sam Hallam har vunnit går att räkna på en hand typ. Antalet förlorade matcher krävs det väl 4-5 nävar till.

Den positiva känslan får man trolla för att få fram!
Noll förluster under ordinarie tid mot de bästa länderna i världen, i ett lag med rätt dåliga förutsättningar. Du får trolla om du ska få fram en negativ känsla ur turneringen.
Citera
2025-03-06, 08:58
Medlem
Citat:
Noll förluster under ordinarie tid mot de bästa länderna i världen, i ett lag med rätt dåliga förutsättningar. Du får trolla om du ska få fram en negativ känsla ur turneringen.

Det spelar ingen roll om man förlorar under ordinarie tid eller i förlängning så länge man i slutändan förlorar. Speciellt inte när den enda vinsten kom mot ett USA som gick på halvfart. Så vitt jag minns så var det många i slaskpressen som också var kritiska, krigsrubrikerna matades ut. Men visst, om målet var att inte spela final och bara ha kul så är det ingen negativ känsla ur turneringen. Jag vet inte vad målet var med denna trupp?
Citera
2025-03-06, 09:20
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Det spelar ingen roll om man förlorar under ordinarie tid eller i förlängning så länge man i slutändan förlorar. Speciellt inte när den enda vinsten kom mot ett USA som gick på halvfart. Så vitt jag minns så var det många i slaskpressen som också var kritiska, krigsrubrikerna matades ut. Men visst, om målet var att inte spela final och bara ha kul så är det ingen negativ känsla ur turneringen. Jag vet inte vad målet var med denna trupp?
Det är betydligt större skillnad att spela lika mot Kanada i Bell Centre framför 20k galna kanadensiska fans än att torska stort på ordinarie tid. Så där håller jag inte med dig, jag tror inte du förstår vilken klass vi pratar om i Kanadas lag.

Att få med ett kryss där är enormt bra, att det dessutom avgörs i 3v3 gör att man kan dra ännu mindre växlar av vinster och förluster i OT. Det är nästan oseriöst att avgöra matcher så. Swe kunde lika gärna vunnit då man hade bra chanser i OT.

Samma i finland matchen. Dåligt att inte vinna under ordinarie tid. Det är väl det mest negativa. Men 3v3 kunde man lika gärna vunnit.

USA matchen pratas om som att Sverige hade något att spela för. Man kom alltså till spel med några skadade och petade spelare fick komma till spel ändå.

Jämför då med finland som visserligen vann mot oss vilket för dom är mycket värt, men blev spelmässigt dominerade i alla andra matcher och lämnar turneringen utskåpade fullständigt i två matcher. Jag hade inte velat byta där.
Citera
2025-03-09, 12:11
Avslutad
Citat:
Det är betydligt större skillnad att spela lika mot Kanada i Bell Centre framför 20k galna kanadensiska fans än att torska stort på ordinarie tid. Så där håller jag inte med dig, jag tror inte du förstår vilken klass vi pratar om i Kanadas lag.

Att få med ett kryss där är enormt bra, att det dessutom avgörs i 3v3 gör att man kan dra ännu mindre växlar av vinster och förluster i OT. Det är nästan oseriöst att avgöra matcher så. Swe kunde lika gärna vunnit då man hade bra chanser i OT.

Samma i finland matchen. Dåligt att inte vinna under ordinarie tid. Det är väl det mest negativa. Men 3v3 kunde man lika gärna vunnit.

USA matchen pratas om som att Sverige hade något att spela för. Man kom alltså till spel med några skadade och petade spelare fick komma till spel ändå.

Jämför då med finland som visserligen vann mot oss vilket för dom är mycket värt, men blev spelmässigt dominerade i alla andra matcher och lämnar turneringen utskåpade fullständigt i två matcher. Jag hade inte velat byta där.
Kontentan är att Sverige trots iskalla centrar befinner sig på en högre nivå än finnarna. Finland vann en betydelselös match mot Sverige (betydelselös eftersom Finland till skillnad från Sverige är för dåliga för att mäta sig med USA och Kanada) det är det enda de har att komma med medan Sverige spelade jämnt i alla tre matcher (OTL-OTL-W).

2026 producerar Pettersson och Zibanejad återigen 1 ppg och våra många spännande up and coming spelare tar ytterliggare steg. Kanske ser vi ännu ett nytt stjärnskott, likt Eklund i år? Zetterlund, Holmström, Söderblom, Leo Carlsson ja listan är lång på spelare som kan få sitt stora genombrott. Kanske kommer Landeskog tillbaka i gammal storform?

Tittar vi på årets draft lyser Finland med sin frånvaro, samtidigt som Sverige har två topp 10-rankade forwards i Frondell och Eklund, 2026 blir ett ännu starkare år med den formidable supertalangen Viggo Björck. Finland däremot är knappt existerande. Finland har ingen framtid, möjligen som Rysslands bakgård, men som hockeynation betraktat, ingen framtid.
Citera
2025-03-10, 00:56
Medlem
Lite OT är att Hallam verkar gå till Schweiz efter de att kontraktet med Tre Kronor går ut 2026. Tycker det borde vara klausuler i kontrakten hos tränarna de mandatperioder som något större mästerskap inträffar (som nu OS) att om man som tränare inte presterar i senaste VM bör man få gå före OS.
Citera
2025-03-10, 21:40
Medlem
Citat:
Grupp A

Citat:
Grupp B

Citat:
Spelschema

Citat:
Mitt lag just nu med de som inte ser ut att gå till slutspel eller sannolikt åker ur tidigt:

Väl mött!

Tömmernäs och Hultström känns givna i försvaret.

Hållander, Karlqvist, Lindberg, Steen och Kovacs känns givna i anfallet.

För svenska hockeylandslaget.
Citera
2025-03-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Lite OT är att Hallam verkar gå till Schweiz efter de att kontraktet med Tre Kronor går ut 2026. Tycker det borde vara klausuler i kontrakten hos tränarna de mandatperioder som något större mästerskap inträffar (som nu OS) att om man som tränare inte presterar i senaste VM bör man få gå före OS.

Hallam kommer ha minst 7 eller mer från SHL.

Ifall det blir guld eller medalj förlänger Hallam till minst 2028.

Hallam coachade Tre Kronor till VM brons 2024.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in