2025-05-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Four Nations är en OS upplaga där man slapp se gruppspelet.

"Alla som kan något om hockey." Där var inte direkt du rätt person att uttala dig om. Gustavsson blev starkt ifrågasatt iochmed sin tabbe, och utbytt.

Fast tror du seriöst att alla kämpade lika hårt som om det vore OS? Till och med McDavid tonade ner turneringens betydelse efter att han avgjorde finalen.

Sen kan man inte räkna ut Tjeckien t.ex, de skulle mycket väl kunna komma topp 3, och de var inte ens inbjudna. Och Ryssland förstås som inte ens får delta i någon turnering alls vilket gör alla turneringar fattigare.

Det var dåligt av Gustavsson absolut, men Markström tabbe var värre. Så är det bara.
Senast redigerad av Anonym555 2025-05-03 kl. 00:16.
Citera
2025-05-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det tycker jag man kan säga nu. Mindre än OS. Mindre än tråkiga World cups på papperet, men större i verkligheten. Mindre på alla sätt än hypade world cups.

Jag skulle sätta vinsten som större än WC 2016. Ungefär som 2004, lite mindre förmodligen( minns inte alls den dock). Mindre än 1996. Mindre än alla OS 1998-2014.

Fast det var mycket av en pajasturnering. Tjeckien kan man aldrig räkna bort, de skulle mycket väl kunna hamna topp 3, men de var inte ens med. Och Ryssland förstås som inte får vara med i någon turnering alls vilket gör alla turnering med fattiga.

Även McDavid tonade ner turneringens betydelse efter att han avgjorde finalen.
Citera
2025-05-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Fast tror du seriöst att alla kämpade lika hårt som om det vore OS? Till och med McDavid som avgjorde finalen tonade ner turneringens betydelse och sa att det är OS som är det stora målet. Sen kan man inte räkna ut Tjeckien t.ex, de skulle mycket väl kunna komma topp 3. Och Ryssland förstås som inte ens får delta i någon turnering alls vilket gör alla turneringar fattigare.

Det var dåligt av Gustavsson absolut, men Markström tabbe var värre. Så är det bara.

Nja åtminstone i alla matcher, förutom mot finland så gick Sverige på 70% av någon anledning. Nej Tjeckien hade inget i en sån turnering att göra, möjligtvis att man bytt ut dom mot finland isåfall.

Nej, det där kan du göra en frågeenkät om och alla kommer svara Gustavsson där.
Citera
2025-05-03, 00:25
Medlem
Citat:
Nja åtminstone i alla matcher, förutom mot finland så gick Sverige på 70% av någon anledning. Nej Tjeckien hade inget i en sån turnering att göra, möjligtvis att man bytt ut dom mot finland isåfall.

Nej, det där kan du göra en frågeenkät om och alla kommer svara Gustavsson där.

I en turnering man tar seriöst hade man inte gått på 70% i alla fall.

Med tanke på att Tre Kronor floppat mot Vitryssland, blivit utslagna av Tjeckien och även Slovakien i olika OS så borde i vart fall Tjeckien ha varit med.

Man kan inte bara ta några stycken lag och ge dom semifinalen på direkten i en seriös turnering eftersom ju skrällar och floppar ganska ofta sker.

Sen som sagt kommer alla turneringar utan Ryssland kännas lite sådär halv-B med tanke på att Ryssland alltid har chansen att vinna och ingen turnering är helt seriös när inte alla bästa nationerna deltar, och det kommer ju aldrig ske en äkta best of best-turnering igen förrän Ryssland får delta.
Citera
2025-05-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
😅
Synd på Hedman dock.
Tyvärr lär det inte bli varken OEL eller för den delen Nylander heller (4-2 mot senators nu).
Jag hade stora förväntningar på Nylander i 4-nations, men han var ju nästan osynlig där....
Citera
2025-05-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Finland har f.ö. heller inte många som kan anses vara stora stjärnor i NHL för närvarande.

Mycket snack från finnar i tråden om Finlands folkmängd jämfört med Sverige, det påvisar bara att ni är enfaldiga idioter.

Kan ni inte jämföra Kanadas folkmängd med USA på samma gång, Kanada har 40 miljoner invånare, USA har ca: 340 milj invånare.

Som sagt, enfaldiga idioter är ni.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bry dig inte om knivfyllona. Ser man kommande generationer hockey-killar kan man undra hur stabila de är - U18 torskade 9-2 mot Sverige i kvarten. 9-2?!!! Är Finland en blåbärsnation nu? Deras annans-medalj för OS 2022 borde de tas ifrån. Innehåller noll av värde. Det bästa de presterat är OS-silver, då hade de bra spelare med.

Det var jag som jämförde ländernas folkmängd och jag är absolut inte finne, men jag kan ändå tänka två tankar samtidigt utan att vara någon sorts partisk fanboy.

Nog fan är det relevant eftersom hockey är någorlunda jämförbart gällande storleken av sporten hockey i Finland VS. Sverige. Kanada har inte lika stor folkmängd som USA nej, skillnaden är att i Kanada spelar ALLA hockey och nästan enbart det.

I USA är det baseball, basket, amerikansk fotboll, fotboll, golf, tennis, friidrott etc. som konkurrerar och är riktigt stora sporter också, i Kanada har ju hockeyn i princip ingen konkurrens.

Ska man snacka om det som faktiskt är relevant så är det ju de allra senaste åren, och då har Finland ett OS-guld och två VM-guld, Sverige noll.

Vilket lag vann senast en match lagen emellan i en turnering där båda ländernas alla bästa spelare var inbjudna? Jo, Finland (4 Nations).

När vann Sverige senast ett guld? Exakt.
Man borde inte ens snacka skit om Finland så länge Sverige inte har vunnit något på så många års tid.

Vinner inte Sverige VM-guld i år på hemmaplan med det kraftfulla NHL-laget man ser ut att få hem är det riktigt pinsamt ärligt talat. Ska bli kul att se bortförklaringarna igen då i så fall om det skulle ske.

Och kom in med snack om silver, brons etc. Det är bara guld som räknas. If you're not first - you're last!
Senast redigerad av Anonym555 2025-05-03 kl. 00:48.
Citera
2025-05-03, 01:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag hade stora förväntningar på Nylander i 4-nations, men han var ju nästan osynlig där....
Kan hålla med om att han inte toppresterade i 4N.
Men han är en sniper som ofta och gärna gör mål. Vi behöver såna.
EK65 har inte haft det så lätt på senare år alltid.
Men gjorde en bra insats sist.
Jag hade i alla fall välkomnat honom/bägge
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-05-03 kl. 01:56.
Citera
2025-05-03, 01:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det var jag som jämförde ländernas folkmängd och jag är absolut inte finne, men jag kan ändå tänka två tankar samtidigt utan att vara någon sorts partisk fanboy.

Nog fan är det relevant eftersom hockey är någorlunda jämförbart gällande storleken av sporten hockey i Finland VS. Sverige. Kanada har inte lika stor folkmängd som USA nej, skillnaden är att i Kanada spelar ALLA hockey och nästan enbart det.

I USA är det baseball, basket, amerikansk fotboll, fotboll, golf, tennis, friidrott etc. som konkurrerar och är riktigt stora sporter också, i Kanada har ju hockeyn i princip ingen konkurrens.

Ska man snacka om det som faktiskt är relevant så är det ju de allra senaste åren, och då har Finland ett OS-guld och två VM-guld, Sverige noll.

Vilket lag vann senast en match lagen emellan i en turnering där båda ländernas alla bästa spelare var inbjudna? Jo, Finland (4 Nations).

När vann Sverige senast ett guld? Exakt.
Man borde inte ens snacka skit om Finland så länge Sverige inte har vunnit något på så många års tid.

Vinner inte Sverige VM-guld i år på hemmaplan med det kraftfulla NHL-laget man ser ut att få hem är det riktigt pinsamt ärligt talat. Ska bli kul att se bortförklaringarna igen då i så fall om det skulle ske.

Och kom in med snack om silver, brons etc. Det är bara guld som räknas. If you're not first - you're last!

Finne i landsflykt? Åk en 48h med Viking ffs.

Ja. Sverige har haft det tungt i över 5 år nu.
Vi vet det.

Men du kan ju på allvar inte ta upp OS-guldet som en best on best. Det förnedrar bara diskussionen om hockey och finlands riktiga bragder på senare tid.
Citera
2025-05-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Finne i landsflykt? Åk en 48h med Viking ffs.

Ja. Sverige har haft det tungt i över 5 år nu.
Vi vet det.

Men du kan ju på allvar inte ta upp OS-guldet som en best on best. Det förnedrar bara diskussionen om hockey och finlands riktiga bragder på senare tid.

Sök på mitt användarnamn och inlägg med ordet "Finland" och kolla inläggen några år tillbaks så lär du märka att jag inte är finne.

Hur många av Sveriges VM-guld har varit best on best då? Sveriges första OS-guld var i alla fall minsann verkligen inte best on best.

Oavsett vad så var det ju Finland som tog OS-guldet och inget annat land, i så fall kunde ju Sverige lika gärna ha tagit det som är världens bästa land på hockey?
Senast redigerad av Anonym555 2025-05-03 kl. 02:12.
Citera
2025-05-03, 02:19
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Nej dom tre målvakterna är i en helt annan klass jämfört mot Ersson och Söderblom. De jag ville framföra att jag tror att de finns en ganska stor potential i dessa om de får spela i bättre lag som skapar lite mera lugn för målvakten. Inte minst Ersson, vilket man märkte under 4-nations mot USA när han hade en tyngre backbesättning än han är van vid.

Jo, men i VM ska ju de bästa spela och inte vara "se och lär"-turnering. I matchen mot USA kan man ju inte säga att USA försökte så hårt heller eftersom dom redan var klara för final. Vilade flera av deras bästa spelare också inklusive Auston Matthews.
Citera
2025-05-03, 02:27
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Playoff 2025

Linus Ullmark 2.84 mål/match
Jacob Markström 2,78 mål/match
Filip Gustavsson 2,71 mål/match

Siffror som gör att man inte hjälper laget att gå vidare i ett slutspel. Inga siffror som skrämmer.

Nej, men de tog ju i alla fall sina lag till slutspel till skillnad från Söderblom och Ersson vars lag slutade sist och näst sist i respektives konferenser.

Man får ju bedöma efter hela säsongen också och inte bara slutspelsmatcherna som ju inte är speciellt många matcher det handlar om.

Inte ens du kan väl anse att Söderblom och Ersson är i närheten av lika bra målvakter som Ullmark/Markström/Gustavsson i dagsläget.
Citera
2025-05-03, 02:27
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Sök på mitt användarnamn och inlägg med ordet "Finland" och kolla inläggen några år tillbaks så lär du märka att jag inte är finne.

Hur många av Sveriges VM-guld har varit best on best då? Sveriges första OS-guld var i alla fall minsann verkligen inte best on best.

Oavsett vad så var det ju Finland som tog OS-guldet och inget annat land, i så fall kunde ju Sverige lika gärna ha tagit det som är världens bästa land på hockey?

Men sluta racka ned på Sverige då. Är bara en tjurig finne som skriver som du. Håller du på att konvertera till finne?

Sverige har ALDRIG varit bäst i världen sett över 15 årsperioder.
Och Finland låångt därifrån.

Kanada är bäst. Sovjet var bäst under en bra stund.

1.Kanada
2. Ryssland
3 Finland/Tjeckien
3,5 Sverige/USA
5. Schweiz/Slovakien

Ungefär så ser det ut de senaste 5-7 åren.
Nej, ryssarna har inte fått vara med på ett tag men vi vet ändå.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-05-03 kl. 03:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in