2025-03-06, 19:15
  #23329
Medlem
raskenss avatar
BYD batterier verkar vara både billigare och bättre än Teslas:

https://www.nyteknik.se/nyheter/de-plockade-isar-battericeller-fran-tesla-och-byd-blev-forvanade-av-resultatet/4339570
Citera
2025-03-06, 19:30
  #23330
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Kina är kanske mer troligt att Tesla kan knapra intäkter i.

$TSLA slaktas (och börserna generellt) idag. -5% hittills idag. 264.

Marknaderna gillar inte Trump.

Kul grej.
Jag är ju så färsk på warrants så jag ville se att det funkade att köpa och sälja som det ska.

Köpte på mig 10k warrants till igår bara för jag visste att gårdagens eftermiddagsuppgång var helt artificiell. Det gick finfint att sälja idag 30% på dem ungefär. Har så klart kvar mina ursprungliga men har nu en ny plan:

Varje gång jag ser en helt omotiverad uppgång pga ngt skit som Elon säger kommer jag köpa warrants och sälja då det ändå inte håller i längden mot fundament längre. Jag är nu extremt övertygat att trenden är fortsatt ned på det stora hela och jag börjar absolut tro vi kommer till 200.

Tänker mig plocka lite småvinster på shorts och korta positioner tills dess.

Det som alla de där Tesla-evangelisterna pratar om nu på youtube är att Teslas värde inte har någonting med bilförsäljning att göra och att värdet ligger i FSD och Optimus.

Nu vet jag ju att värdet i FSD finns där då de når 100% utan disengagement och det kommer nog inte ske på många år. Jag vet också efter en riktig djupdykning i robotvärlden att Optimus inte är i lead eller att Tesla har den där MOAT-situationen då det kommer till humanoider.

Tesla är körda och det ska jag kapitalisera på.
__________________
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-03-06 kl. 19:35.
Citera
2025-03-06, 19:31
  #23331
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Sålde halva mitt innehav nyss, så nu är rätt läge att gå in om någon funderar på det.
Senaste gångerna jag sålt har jag gjort det på botten så ökning väntar.
Endast dollarn har räddat mig ifrån förlust.

Var ju absolut sämst tillfälle att sälja då vi förmodligen nått botten nu. Kommer dock inte själv att köpa $TSLA eftersom jag inte litar på aktien längre. Mycket kritisk till Musks beteende. Åtminstone kortsiktigt är Musk numera rena giftet.

Länge planerat att rotera över från $MSTR till $TSLA innan Bitcoin toppar ur sin reguljära 4-åriga cykel men det är uteslutet nu.

Tills vidare odlar jag min trädgård. Har hällt upp en Nikka Coffey Malt Whisky, satt på Merry Christmas Mr Lawrence av Ryuichi Sakamoto (1hour loop) och börjar gräva ner mig i min hobby när jag postat detta.

God kväll.
Citera
2025-03-06, 20:15
  #23332
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kul grej.
Jag är ju så färsk på warrants så jag ville se att det funkade att köpa och sälja som det ska.

Köpte på mig 10k warrants till igår bara för jag visste att gårdagens eftermiddagsuppgång var helt artificiell. Det gick finfint att sälja idag 30% på dem ungefär. Har så klart kvar mina ursprungliga men har nu en ny plan:

Varje gång jag ser en helt omotiverad uppgång pga ngt skit som Elon säger kommer jag köpa warrants och sälja då det ändå inte håller i längden mot fundament längre. Jag är nu extremt övertygat att trenden är fortsatt ned på det stora hela och jag börjar absolut tro vi kommer till 200.

Tänker mig plocka lite småvinster på shorts och korta positioner tills dess.

Det som alla de där Tesla-evangelisterna pratar om nu på youtube är att Teslas värde inte har någonting med bilförsäljning att göra och att värdet ligger i FSD och Optimus.

Nu vet jag ju att värdet i FSD finns där då de når 100% utan disengagement och det kommer nog inte ske på många år. Jag vet också efter en riktig djupdykning i robotvärlden att Optimus inte är i lead eller att Tesla har den där MOAT-situationen då det kommer till humanoider.

Tesla är körda och det ska jag kapitalisera på.
Grattis!

Var försiktig. Särskilt när vi hamnar under 250 tänker jag. Vi stängde på 250 på valdagen.


En sak folk ofta inte tänker på: Bitcoin kommer bidra significant till minskad vinst Q1 25 (jmf med Q4 24) ifall det håller i sig. Just nu är BTC 88000
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-06 kl. 20:20.
Citera
2025-03-06, 20:20
  #23333
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Var ju absolut sämst tillfälle att sälja då vi förmodligen nått botten nu. Kommer dock inte själv att köpa $TSLA eftersom jag inte litar på aktien längre. Mycket kritisk till Musks beteende. Åtminstone kortsiktigt är Musk numera rena giftet.

Länge planerat att rotera över från $MSTR till $TSLA innan Bitcoin toppar ur sin reguljära 4-åriga cykel men det är uteslutet nu.

Tills vidare odlar jag min trädgård. Har hällt upp en Nikka Coffey Malt Whisky, satt på Merry Christmas Mr Lawrence av Ryuichi Sakamoto (1hour loop) och börjar gräva ner mig i min hobby när jag postat detta.

God kväll.
Ja, igår hade varit bättre. Eller för en månad sedan.
Men jag är helt ärligt så trött på Musk nu och jag tror hans beteende skadar mer än det gör nytta så passade på att gå ur på +- noll.
En chansning såklart, som allt annat. Men jag tror den har en bit till att falla.
Citera
2025-03-06, 20:31
  #23334
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kul grej.
Jag är ju så färsk på warrants så jag ville se att det funkade att köpa och sälja som det ska.

Köpte på mig 10k warrants till igår bara för jag visste att gårdagens eftermiddagsuppgång var helt artificiell. Det gick finfint att sälja idag 30% på dem ungefär. Har så klart kvar mina ursprungliga men har nu en ny plan:

Varje gång jag ser en helt omotiverad uppgång pga ngt skit som Elon säger kommer jag köpa warrants och sälja då det ändå inte håller i längden mot fundament längre. Jag är nu extremt övertygat att trenden är fortsatt ned på det stora hela och jag börjar absolut tro vi kommer till 200.

Tänker mig plocka lite småvinster på shorts och korta positioner tills dess.

Det som alla de där Tesla-evangelisterna pratar om nu på youtube är att Teslas värde inte har någonting med bilförsäljning att göra och att värdet ligger i FSD och Optimus.

Nu vet jag ju att värdet i FSD finns där då de når 100% utan disengagement och det kommer nog inte ske på många år. Jag vet också efter en riktig djupdykning i robotvärlden att Optimus inte är i lead eller att Tesla har den där MOAT-situationen då det kommer till humanoider.

Tesla är körda och det ska jag kapitalisera på.
En annan sak att vara försiktig med är förstås börserna generellt och hur de reagerar på Trumpens alla infall och utfall.

Jag tänker att det är sällan som $TSLA går mot index - ofast försärkt positivt eller negativt - men jag har ingen statistik.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-06 kl. 20:35.
Citera
2025-03-06, 21:56
  #23335
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Ja, igår hade varit bättre. Eller för en månad sedan.
Men jag är helt ärligt så trött på Musk nu och jag tror hans beteende skadar mer än det gör nytta så passade på att gå ur på +- noll.
En chansning såklart, som allt annat. Men jag tror den har en bit till att falla.

Har en känsla av att du kommer ta över när Raskens tröttnar här, när du ser TSLA sticka iväg upp över $500 igen. Det är så bittra haters blir till.
Citera
2025-03-06, 21:59
  #23336
Medlem
När jag drog mig ur för ett tag sedan så tänkte jag att folk blir arga som fan nu på amerikanerna. Detta tror jag inte går över på ett bra tag, vilket bidrog till att jag såg det som osannolikt att amerikanska företag skulle gå med några större vinster.

Jag gissar också att många drar sig ur amerikanska marknaden och istället investerar hemmavids, dvs bland annat Europa.

När det gäller krypto så är jag mer osäker. Många kryptovalutor ägs av amerikanska företag så kanske de går ner, en del andra kryptovalutor är mer oberoende och kanske folk satsar på det.

Vi kommer iallafall uppnå ett läge där folk har flyttat bort pengar från amerikanska marknaden och istället pumpar in alla de pengarna i något annat.

Tesla är väl en av de aktier som kommer att råka allra värst ut i det här sammanhanget. Jag kan mycket väl se att värdet sjunker med 95%.
__________________
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-03-06 kl. 22:01.
Citera
2025-03-06, 22:40
  #23337
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När jag drog mig ur för ett tag sedan så tänkte jag att folk blir arga som fan nu på amerikanerna. Detta tror jag inte går över på ett bra tag, vilket bidrog till att jag såg det som osannolikt att amerikanska företag skulle gå med några större vinster.

Jag gissar också att många drar sig ur amerikanska marknaden och istället investerar hemmavids, dvs bland annat Europa.

När det gäller krypto så är jag mer osäker. Många kryptovalutor ägs av amerikanska företag så kanske de går ner, en del andra kryptovalutor är mer oberoende och kanske folk satsar på det.

Vi kommer iallafall uppnå ett läge där folk har flyttat bort pengar från amerikanska marknaden och istället pumpar in alla de pengarna i något annat.

Tesla är väl en av de aktier som kommer att råka allra värst ut i det här sammanhanget. Jag kan mycket väl se att värdet sjunker med 95%.

Moraliska principer får snällt sitta i baksätet så länge det finns pengar att tjäna. Folk är så töntiga när de hoppar på drev. Ingen orkar stå emot i slutändan, för de som vägrar acceptera världsordningen hamnar efter och sjunker i längre och längre ner i hierarkin. Så länge serotonin finns så kommer saker tuffa på som vanligt. Att få en liten serotonin-kick från att godhetssignalera på social media blir inte särskilt långvarigt.
Citera
2025-03-06, 23:12
  #23338
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har en känsla av att du kommer ta över när Raskens tröttnar här, när du ser TSLA sticka iväg upp över $500 igen. Det är så bittra haters blir till.

Men nu verkar det som om Tesla pysslat med olaglig bokföring så det verkar dröja innan så sker.
Citera
2025-03-07, 05:34
  #23339
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har en känsla av att du kommer ta över när Raskens tröttnar här, när du ser TSLA sticka iväg upp över $500 igen. Det är så bittra haters blir till.
Vet inte vem Raskens är och vad han står för, men jag har inte tillräckligt stort kapital investerat i Tesla för att jag ska engagera mig överdrivet mycket.
Och jag har faktiskt bara sålt av hälften, så att hoppas det ska gå dåligt för Tesla är inte så smart från min sida.

Över $500? Gärna för min del, då dubblar jag det jag har kvar ju
Citera
2025-03-07, 05:41
  #23340
Medlem
Sorgligt att se men risken finns nog att Tesla kommer tappa enormt mycket till. Om Musk lämnar kommer inte att hjälpa så länge han står kvar som ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in