2025-03-04, 10:05
Medlem
Känns som att Anjo försöker göra något som podden Spår gjorde med Kaj Linna och hans fall.
Men det Anjo ha gjort med dokumentären är skrattretande, han har gjort bort sig ordentligt.
De tog upp att det fanns samtycke och det med samtyckelagen, den lagen fanns inte ens när brottet hände och flickan var endast 13 år och oavsett om det var med samtycke eller inte så är det en våldtäkt eftersom barn under 15 kan inte ge samtycke någonsin till sex.
Citera
2025-03-04, 10:06
Medlem
abvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Räcker med 5min in i denna dokumentär för att förstå att Antonio är mentalt efterbliven.
Hur kan inte Anjo se detta när han träffat honom på riktigt?
Han verkar ju inte se det varje morgon när han ser sig själv i spegeln heller så han kanske har någon form av immunitet? Norrköpings-grej säkert.
Citera
2025-03-04, 10:09
Medlem
manana1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falukorvsgubbe
Det är lite fult att sitta och humma om såna där saker.
Strax innan sa han att han inte kan nåt om juridik och varken har läst domen eller FUP utan att han såg dokumentären som ren "underhållning".
I versionen som Motvikt såg hängdes BO ut med namn. Underhållning?
Mycket klantigt ordval av Motvikt. Så många andra adjektiv han kunde använt....otäck, hemsk, lr tom stark lr svag.....
Hummandet runt "Pat*ik" tror jag mest är för att han gått på Anjos svartmålning av hans vittnesmål....att en person ändrar sig eller säger olika saker i två förhör är inte ovanligt...
Citera
2025-03-04, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Violalang
Men det är ett brott att hänga ut namn och sen diskutera personens sexuella beteende i samband med brottet. Integritetsbrott.

Tror inte det har prövats någon gång där omständigheterna är som i detta fall, det är möjligt att det skulle kunna bli så men hade gärna sett om en åklagare hade tagit det till åtal till att börja med.
Citera
2025-03-04, 10:47
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Jag ställde mig den frågan också i ett inlägg igår och har nu kommit till slutsatsen att juristen är med för att berätta för Anjo vad som gäller i rättssalen. Att det är åklagaren som sitter på bevisbördan och att ord från vittnen som är nära händelsen är av större vikt än de som är längre ifrån osv. Det är absoluta basic nivån som han behövde få berättat för sig för att förstå hur det hela går till i praktiken.

Ja, och alltså Anjo som nu ska ta sig an att syna det svenska rättsväsendet. Det är väl ingen dum ide rent generellt.

Men Anjo saknar grundläggande kunskap om juridik och vårt rättssystem, vilket vi fick se av denna dokumentär.
Citera
2025-03-04, 10:59
Medlem
Vill minnas att Anjo när han presenterade postern sa att det här skulle bli nästa stora grej efter chrippa-dramat. Vill även minnas att han sa att Motvikt, Rask med fler skulle göra videos och prata om ämnet.

Jag får lite vibbar av Putins 72 timmar militära specialoperation som pågått i 3år. Varken Anjo eller Putin verkar inte vilja se verkligheten. Dom enda som pratar högt om Anjos dokumentär är dom som hatar den.
Citera
2025-03-04, 13:25
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Så att Anjo som företag går ut med namn på ett brottsoffer som egentligen är sekretess för allmänheten är inte olagligt? För det var ju inte Anjo som privatperson som gick ut med namnet.

Dokumenten Anjo använde där man ser alla namn var ju enbart avsätt för de misstänkta i åtalet. Om Anjo själv begärt ut fup/domen hade han fått dokument där brottsoffer var sekretess.

Spelar det någon roll att brottsoffret var ett barn när det kommer till att gå med hennes namn?

Btw, tack för du kommer hit och svarar på alla våra frågor och funderingar.

Det kan vara brottsligt att gå ut med namn på brottsoffer i form av olaga integritetsintrång, men det är oberoende av om namnet är sekretess hos myndighet och oavsett om det är ett barn eller vuxen.

Varsågod, inga problem.
Citera
2025-03-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det är sant - tack för rättningen!

Jag var för snabb och oförsiktig där. Men hursomhelst, även med den vid tiden tillämpliga lagtexten blev det våldtäkt på grund av den kraftiga berusningen och därför särskilt utsatta situationen för henne.
Det var inte riktad kritik emot dig utan Anjo.
Din analys var kanon!
Citera
2025-03-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Det känns även lite som att juristen blev lurad.
Anjo frågade allmäna frågor, och hon svarade som om det vore random fall. Men hur Anjo la in det i dokumentären fick jag känslan av att hon pratade specifikt om Antonios fall, vilket kanske inte ser så bra ut för henne.
Det kändes lite ful klippt, men det är ju Anjos specialitet.
Exakt, när man tar in en sakkunnig så ska ju den uttala sig om det aktuella fallet och inte generellt.
Som sagt Anjo har varken kunskap om rättsväsendet eller dokumentärer av denna karaktär.
Citera
2025-03-04, 13:48
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Det var inte riktad kritik emot dig utan Anjo.
Din analys var kanon!

Ah, då förstår jag. Sorry för missuppfattningen.
Tack!

Ja, det var väldigt rörigt där med samtycke hit och dit, och bland annat där avslöjade Anjo att han inte har koll på hur det fungerar.
Citera
2025-03-04, 14:49
Medlem
Vad händer? Försöker hitta uppdateringar hos Books eller andra inblandade utan framgång.

Någon som vet om självutnämnda Janne Josefsson fortfarande bor på adressen som finns på nätet? Inte för att jag råkar bo ett stenkast ifrån eller så..
Citera
2025-03-04, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExErslim
Vad händer? Försöker hitta uppdateringar hos Books eller andra inblandade utan framgång.

Någon som vet om självutnämnda Janne Josefsson fortfarande bor på adressen som finns på nätet? Inte för att jag råkar bo ett stenkast ifrån eller så..

Det gör han. Gå över med en wienerkrans. Anjo bangar aldrig en gratisfika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in