2025-03-04, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reseglad
Så att målsägandes uppgifter är omfattade av sekretess och således inte lämnas ut när du eller jag begär ut domen från rätten såhär i efterhand spelar ingen roll? Försöker inte vara dryg nu och det är möjligt att du inte har koll på hela händelsekedjan. Men tror användare syftar på detta:

Anjo har INTE själv begärt ut domen (åtminstone inte till en början) utan fått domen från Anna Book. I den domen Anna Book givit till Anjo finns alla uppgifter om målsäganden. Begär någon här själv ut domen från rätten är målsägande och dennes två vårdnadshavare maskade och omnämns enbart som sekretess A, B1 och B2.

Detta borde väl rimligtvis vara ett brott att publicera på sin Youtube-kanal? Dvs. det omaskade namnet på BO som Anjo fått av Anna Book? Eller är vi fel ute här? Eller faller detta också under några typer av förtals-omständigheter?

Frågan är till Lessler eftersom denne som jag förstått det är jurist, inte till folk som spekulerar.

Mvh!

Det är inte brott att som privatperson röja sekretessbelagda uppgifter av den här typen.

Vem som helst får svara på inlägg här.
Citera
2025-03-04, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5h0k3f239
Det är inte brott att som privatperson röja sekretessbelagda uppgifter av den här typen.

Vem som helst får svara på inlägg här.

Intressant, många som gjort en stor poäng av att det skulle vara ett brott. Då kan rimligtvis alla lägga ner den diskussionen.

Givetvis är du välkommen att svara på mina inlägg också. Du behöver inte bli offended av en direkt fråga till Lessler.
Senast redigerad av Reseglad 2025-03-04 kl. 02:22.
Citera
2025-03-04, 02:27
Avslutad
Citat:
Intressant, många som gjort en stor poäng av att det skulle vara ett brott. Då kan rimligtvis alla lägga ner den diskussionen.

Givetvis är du välkommen att svara på mina inlägg också. Du behöver inte bli offended av en direkt från till Lessler.

En rolig grej relaterat till detta är att sekretessen kopplad till skyddade personuppgifter i folkbokföringen bara gäller myndigheter.
Citera
2025-03-04, 02:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Finns överklagan länkad någonstans?

https://delafil.se/d307c78c10ba4f5d/HD_B_4127-17_Aktbil_4.pdf

Länkat den tidigare i tråden.
Citera
2025-03-04, 02:59
Medlem
Carrocks avatar
Har dålig koll på familjen Book, men visst är det Felicia Book som är med, och snyftar fram över hur fantastisk fin och populär denne Antonio är. Oskuld, omtyckt av tjejer osv..

Samma Felicia Book är alltså dömd för att ha stulit smycken från en 77 - årig dam, efter att ha bett om att låna toaletten när hon ringde på för att sälja elavtal.

Vad exakt är det Anna Book är så upprörd över när det gäller domen (förutom att hennes son döms såklart), det förstår jag inte? Dock vet ju hela Sverige att Anna Book har landets största offerkofta. Det kan aldrig vara nåt fel på henne eller hennes familj.

Nästa "dokumentär" blir väl den felaktiga domen på Felicia. Hennes egen historia var ju ändå ganska trovärdig (ironi): Föremålen måste ha ramlat ur badrumsskåpet, ner i hennes handväska och in i ett cigarettpaket. Därefter ska hon ha tömt allt i en skräppåse som hamnat i hennes resväska.

Förövrigt var Anjo's dokumentär en riktig besvikelse trots extremt låga förväntningar.

Anjo är självgod, han tro sig vara mer intelligent och allmänbildad än vad han faktiskt är. Kanske blir fiaskot med hans dokumentär en reality check för Anjo. Att det faktiskt inte går att framhäva sig som mer begåvad än vad man är.

Lika lite som att man kan sjunga bra om man är tondöv.

Förresten, vilken funktion fyllde juristen? Allt hon sa vet nästan vilken lekman som helst om.
Citera
2025-03-04, 02:59
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Så att målsägandes uppgifter är omfattade av sekretess och således inte lämnas ut när du eller jag begär ut domen från rätten såhär i efterhand spelar ingen roll? Försöker inte vara dryg nu och det är möjligt att du inte har koll på hela händelsekedjan. Men tror användare syftar på detta:

Anjo har INTE själv begärt ut domen (åtminstone inte till en början) utan fått domen från Anna Book. I den domen Anna Book givit till Anjo finns alla uppgifter om målsäganden. Begär någon här själv ut domen från rätten är målsägande och dennes två vårdnadshavare maskade och omnämns enbart som sekretess A, B1 och B2.

Detta borde väl rimligtvis vara ett brott att publicera på sin Youtube-kanal? Dvs. det omaskade namnet på BO som Anjo fått av Anna Book? Eller är vi fel ute här? Eller faller detta också under några typer av förtals-omständigheter?

Frågan är till Lessler eftersom denne som jag förstått det är jurist, inte till folk som spekulerar.

Mvh!

Som 5h0k3f239 nämnde är det i det här sammanhanget inte ett brott i sig med namnet bara för att det är sekretess.

Däremot kan uppgifter som i övrigt publiceras tillsammans med namnet aktualisera olaga integritetsintrång och/eller förtal.
Citera
2025-03-04, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Nina Rung & Cissi Wallin haha, vilka kungar ni är

Nu får Anjo springa gatlopp, orkar väl 50m innan han faller ihop på backen i en astmaattack
Jag hatar Anjo och hans pissiga dokumentär. Men snälla säg inte att charlatanen Nina Rung är en kung. Du kan läsa mer om henne på Flashback, hon är allt man ogillar med en person. Påstår att hon är kriminolog (men utan HP-poäng) för att sälja dyra kurser till offentliga verksamheter. Hennes man Peter är lika tappad och han säljer också pissiga kurser om machokultur.
Citera
2025-03-04, 04:21
Medlem
Enligt min kompis har den här korpulente mannen synts till på Grindr förra vecka. Frågan är om han är bög eller om han jobbar på någon ny dokumentär?
Citera
2025-03-04, 04:35
Avslutad
https://youtu.be/F27alB0_KnE?si=7YrZSzgVrL3CEMbT&t=1620

Anjo säger att han inte ska behöva yttra sig som expert, utan det får experterna göra. Men juristen som svarade på frågorna i dokumentären svarar bara på allmänna frågor rörande juridik? Hon uttalar sig väl aldrig specifikt om detta fallet?

Dessutom säger Anjo att en polis ska uttala sig kort, men den delen minns jag inte alls från dokumentären. Var det bortklippt eller var det jag som missade det?
Senast redigerad av Brottslig 2025-03-04 kl. 04:40.
Citera
2025-03-04, 04:40
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig
https://youtu.be/F27alB0_KnE?si=7YrZSzgVrL3CEMbT&t=1620

Anjo säger att han inte ska behöva yttra sig som expert, utan det får experterna göra. Men juristen som svarade på frågorna i dokumentären svarar bara på allmänna frågor rörande juridik, den som får uttala sig om det här fallet är Anjo och Anna? Går det inte direkt emot det Anjo själv gått ut med rörande dokumentären?

Dessutom säger Anjo att en polis ska uttala sig kort, men den delen minns jag inte alls från dokumentären. Var det bortklippt eller var det jag som missade det?
Det känns även lite som att juristen blev lurad.
Anjo frågade allmäna frågor, och hon svarade som om det vore random fall. Men hur Anjo la in det i dokumentären fick jag känslan av att hon pratade specifikt om Antonios fall, vilket kanske inte ser så bra ut för henne.
Det kändes lite ful klippt, men det är ju Anjos specialitet.
Citera
2025-03-04, 04:51
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Det är ju rätt många det… Namn är ju namn som publiceras, så för Anjos del som en enskild/privat aktör har det ingen betydelse. Sekretess är i första hand något för myndigheter, som en signal att inte till allmänheten lämna ut vad som skyddas av den.
Så att Anjo som företag går ut med namn på ett brottsoffer som egentligen är sekretess för allmänheten är inte olagligt? För det var ju inte Anjo som privatperson som gick ut med namnet.

Dokumenten Anjo använde där man ser alla namn var ju enbart avsätt för de misstänkta i åtalet. Om Anjo själv begärt ut fup/domen hade han fått dokument där brottsoffer var sekretess.

Spelar det någon roll att brottsoffret var ett barn när det kommer till att gå med hennes namn?

Btw, tack för du kommer hit och svarar på alla våra frågor och funderingar.
Citera
2025-03-04, 05:02
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Jag hatar Anjo och hans pissiga dokumentär. Men snälla säg inte att charlatanen Nina Rung är en kung. Du kan läsa mer om henne på Flashback, hon är allt man ogillar med en person. Påstår att hon är kriminolog (men utan HP-poäng) för att sälja dyra kurser till offentliga verksamheter. Hennes man Peter är lika tappad och han säljer också pissiga kurser om machokultur.
menade att grabbarna var kungar som kallade in det feministiska kavaleriet

Denna soppa kommer han varken kunna äta upp eller prata sig ur.

Blev så tydligt iom mockumentären att Anjo har en grandios, orealistisk självbild, om det nu fortfarande fanns någon som tvekade.

Han verkar inte vara smart nog att fatta vad han ställt till med ännu, tror ni Lisen förstår eller är hon lika dum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in