2025-03-03, 12:10
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, det tror jag inte. Hur tänker du? Vad gäller brytningen så blir det tillgången till hårdvaran snarare än tillgången till billig elenergi som blir den avgörande konkurrensfördelen.

(Med gratis avser jag snarare "nästan gratis" egentligen.)
Just att hashraten skulle gå upp som fan.
Med nästan gratis el kommer en jäkla massa gamla riggar bli lönsamma.
Citera
2025-03-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Tack för din åsikt.

Absolut är fysiskt guld också bra. Men har kollat på tex tavex, och dom tar ju ganska rejäl spread vilket man slipper med PAXG. Och mycket enklare att få sålt.

Ja absolut, allt ligger på en ledger 💪

Du bör även ha tänkt igenom förvaringen så att den klarar en "five dollar wrench attack."
Citera
2025-03-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Just att hashraten skulle gå upp som fan.
Med nästan gratis el kommer en jäkla massa gamla riggar bli lönsamma.

Hashraten lär bli väldigt hög, det är sant.

Om vi plötsligt finge gratis el skulle gamla riggar bli lönsamma. Men efter hand kommer de att konkurreras ut av nya, tills vi är i ett nytt jämviktsläge men med mycket högre svårighetsgrad och hashrate. Tror inte det blir något problem för Bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-03-03 kl. 12:27.
Citera
2025-03-03, 12:22
Medlem
Citat:

Absolut är fysiskt guld också bra. Men har kollat på tex tavex, och dom tar ju ganska rejäl spread vilket man slipper med PAXG. Och mycket enklare att få sålt.

Nackdelen med PAXG i jämförelse med bitcoin eller fysiskt guld, är att du får en motpartsrisk. PAXG:s reserver kan förloras medelst förskingring, konfiskering eller dylikt. Risken är måhända liten, men inte helt försumbar, med tanke på gulds historia.

Edit. Tror du får ett bättre pris om du köper för en stor summa från t.ex. Tavex. Kontakta dem och fråga i så fall. Notera även bitgild.com m.fl.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-03-03 kl. 12:33.
Citera
2025-03-03, 12:23
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Du bör även ha tänkt igenom förvaringen så att den klarar en "five dollar wrench attack."

Inget i min närhet vet om mina tillgångar.

Sen är min recovery phrase som är på 24 ord, uppskriven på 3 olika ställen! På olika platser. Och på mer än ett ställe. Så 8 ord per ställe.
Citera
2025-03-03, 12:26
Medlem
Citat:
Inget i min närhet vet om mina tillgångar.

Sen är min recovery phrase som är på 24 ord, uppskriven på 3 olika ställen! På olika platser. Och på mer än ett ställe. Så 8 ord per ställe.

Det låter som du har tänkt igenom detta.
Citera
2025-03-03, 12:27
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Det låter som du har tänkt igenom detta.

Det är som du säger, mycket pengar på spel!

Och i dagens samhälle ska man inte flasha och skryta. Inte ens bland vänner. Jag tjänar inget på det, tvärtom.
Citera
2025-03-03, 12:34
Avslutad
Citat:
Det är som du säger, mycket pengar på spel!

Och i dagens samhälle ska man inte flasha och skryta. Inte ens bland vänner. Jag tjänar inget på det, tvärtom.

Men vad händer om du dör plötsligt .Gud förbjude. Hur säkrar man att efterlevande då hittar tillgången?

Det är ju en balansgång att berätta för någon, samtidigt att det ökar risk för svindling. Knepigt.
Citera
2025-03-03, 12:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Skulle inte gratis energi innebära stora problem för btc ?
Med gratis energi finns det ingen poäng med BTC eller något annat med tanke på att du inte behöver jobba ens. Allt kommer då bli gratis. Robotar utför allt som är tråkigt att göra.
Vi är dock inte där än…
Citera
2025-03-03, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag skulle inte satsa på några metaller. Det finns en viss sannolikhet för att research AI hittar alkemiska lösningar med nanotillverkning, då kan vi eventuellt tillverka guld av sand om 10 år.
Förvisso är även 0% en "viss sannolikhet", men ditt påstående visar på en naivitet för vad som är möjligt och vad naturlagarna sätter stopp för. "Gratis energi" skulle inte ens det räcka.

Däremot skulle AI kunna hitta på nya material som ersätter sällsynta grundämnen i många tillämpningar så i det perspektivet kan det vara riskabelt i att investera i sådant som sällsynta jordartsmetaller.
Citera
2025-03-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men vad händer om du dör plötsligt .Gud förbjude. Hur säkrar man att efterlevande då hittar tillgången?

Det är ju en balansgång att berätta för någon, samtidigt att det ökar risk för svindling. Knepigt.

Svarar i vederbörlig tråd: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2025-03-03, 14:14
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Har tänkt samma sak. Nu är jag ganska ung, och mina föräldrar hade nog inte förstått något ändå 🙌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in