2025-03-02, 21:18
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är ju att den som avlivar djuren också bryter mot lagen. Man kan inte bara avliva djur lite hipp som happ. Det finns regler även kring det.
Konstnären är en okunnig idiot - som så många på vänsterkanten.

Ja alla vet att grisa mår bäst av att knö i meallbås där de enligt dansk standard inte alltid kan stå upprätt. Sedan vet alla att döda grisar med koldioxidförgiftning är det enda rimliga att göra med en gris.
Citera
2025-03-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ja alla vet att grisa mår bäst av att knö i meallbås där de enligt dansk standard inte alltid kan stå upprätt. Sedan vet alla att döda grisar med koldioxidförgiftning är det enda rimliga att göra med en gris.
Inte riktigt så det går vid slakt till men skit samma. Du är också uppenbart obildad.
Man dödar inte grisarna med kolmonoxid - man BEDÖVAR dem.
Avlivar dem gör man genom avblodning - man sticker dem i halsen helt enkelt.
Citera
2025-03-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mysigt konstverk! Hade jag varit i närheten hade jag givetvis gått dit och skjutit dem medan de fortfarande var glada grisar, innan de börjat äta varandras öron och knorrar.

Undrar varför man äcklas av mänskligheten?

Människan är verkligen den mest invasiva arten på denna planet. Det visar sig tyvärr väldigt tydligt här också.

Så han håller alltså tre stycken kultingar som gisslan tills 20000 personer skriver på en lista? Vilket avgrundsdjupt avskum och vilka jävla äckel som ens tillåter en sådan utställning.
Citera
2025-03-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
20000 kultingar dör dagligen i dansk fläskindustri innan de ens hinner gå till slakt.

"lever hyffsat bra tills de slaktas"

Du är allt rolig.
Varje DAG? Varför sprider du vidare denna overifierade siffra? Bönderna tjänar såklart inga pengar på för tidigt döda grisar, utan vill att så många som möjligt ska växa till sig maximalt. Att det förekommer djurplågeri (trånga utrymmen, övergödda grisar, kupering osb) förvånar inte, sker i alla länder. Sverige är väl bland de mest förskonade av tradition och reglering. Haha, jättekul. Idiot.
Citera
2025-03-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Tror jag inte heller, men människor som äter väldigt mycket kött har en ökad risk för tjocktarmscancer.
Förutom att det är motbjudande att behandla djur så som man gör i industriell slakt.
Håller med dig. Vidrigt med industriell djurhållning. Därför äter jag lite kött. Delar fläsksidan med vänner. Och skiter i om jag får tarmcancer.
Citera
2025-03-03, 00:17
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Varje DAG? Varför sprider du vidare denna overifierade siffra? Bönderna tjänar såklart inga pengar på för tidigt döda grisar, utan vill att så många som möjligt ska växa till sig maximalt. Att det förekommer djurplågeri (trånga utrymmen, övergödda grisar, kupering osb) förvånar inte, sker i alla länder. Sverige är väl bland de mest förskonade av tradition och reglering. Haha, jättekul. Idiot.

Men googla för fan.

https://www.gp.se/livsstil/konsument...c-68bf0a1535e4
Citera
2025-03-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Har du tänkt på hur mycket djur som dör till följd av växtodling?
Utveckla? Insekter av besprutning? Rådjur och andra djur som blir påkörda i spannmålsfält? Eller vad tänker du på?
Citera
2025-03-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Haha, klassiker. Har en kollega som vägrar äta frysta ”thaiboxar” eftersom kycklingen kommer från Thailand. Men givetvis åker hon gärna till Thailand och käkar kycklingen där.
Inte för att vara sån men går ju åt betydligt mindre kött om hon åker dit och äter det 1-2 veckor (väl där finns inga alternativ) kontra hela året. Du tycker hon inte ska åka alls? Eller bara köpa thaiboxar utan att bry sig? Finns ngt som heter kompromiss. Sen finns det ju andra fördelar med svenskt kött (iaf kor håller landskapet öppet och ger ökad biologisk mångfald). Men alla som ska berätta hur jävla duktiga de är, när de inte ens är det, kan ju hålla käften.
Citera
2025-03-03, 00:52
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Nej, jag är inte för något sådant konstverk heller. Men du missar "konstnärens" poäng, det dör tusentals grisar varje dag i den danska djurindustrin till följd av svält och vanvård. Vad gör det om dessa tre grisar dör? För att du och alla andra tvingas se det helt plötsligt?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...-svalter-ihjal

"Det utsätts x antal barn för olika skitsaker varje dag, så va spelar de för roll om 3 st blir bla bla"... bra argument.

Nej det handlar inte om att jag "plötsligt tvingas se det", utan mer att det är onödigt att skada / ta livet av ett djur för att man tycker sig ha rätten att göra det för "konsten" och att det ska uppmärksammas.... Vi alla vet att djur slaktas, jag har själv tagit livet av ett djur och sedan tillagat det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
20000 kultingar dör dagligen i dansk fläskindustri innan de ens hinner gå till slakt.

"lever hyffsat bra tills de slaktas"

Du är allt rolig.

Okey ser det ut som att jag köper från danmark eller har nämt att de har en perfekt slakt?? det jag vill ha sagt är att problemet inte är att djur slaktas, utan hur de levt fram till de blir det.

Skulle vilken annan art haft möjlighet att ha oss som boskap och så vidare hade de gjort det, djur dör på hemska sätt i naturen.
Citera
2025-03-03, 01:23
Medlem
Genialiskt utfört. Man ser helheten och tar smällen för en minimal uppoffring.

Så här fungerar majoriteten av mänskligheten: Man börjar bry sig först när man vet.
Citera
2025-03-03, 03:08
Medlem
Svarar mig själv just nu. Har fortfarande inte tarmcancer. Min konvalescens härrör från när jag körde motorcykel i somras. Jag kör gärna fort men inte i detta fallet. Uppförsbacke, smal väg och snäv kurva. Men möter man en litauisk långtradarchaufför som nattparkerat och pissar i diket mitt emot kan det gå illa. Men jag har förlåtit honom. Han hade jävligt dåliga arbetsvillkor.

Kommer alltid rösta rött. Alltid gjort. Reformisterna, ja tack.
Citera
2025-03-03, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det vi jämför är alltså att:

1. sitta hela sin livstid i ett kroppslimmat utrymme på deathrow. En tillvaro som avslutas med en tight plågsam transport med hög skaderisk som kan pågå i flera dagar utan mat och vatten, tillsammans med andra ångestladdade sjuka individer. För att sedan avsluta livet under flera timmar där du bevittnar dofter av stress, ångest och blod där andra av din sort förlorar sina liv på mer eller mindre makabra sätt.

2. under en begränsad period på ett par dagar nekas mat och vatten i en miljö som i övrigt är mer anpassad och vänlig.

Du väljer att dö enligt punkt 1, noterat.

Läsförståelsen är så där ser jag.

Det som jämförs är följande:

1. Sitta hela sin livstid i ett kroppslimmat utrymme på deathrow. En tillvaro som avslutas med en tight plågsam transport med hög skaderisk som kan pågå i flera dagar utan mat och vatten, tillsammans med andra ångestladdade sjuka individer. För att sedan avsluta livet under flera timmar där du bevittnar dofter av stress, ångest och blod där andra av din sort förlorar sina liv på mer eller mindre makabra sätt.

2. Sitta hela sin livstid i ett kroppslimmat utrymme på deathrow. Och sedan under en begränsad period på ett par dagar avrättas på ett långsamt och utdraget sätt.

Om ni inte griseknoarna var Emils.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in