2025-03-02, 17:30
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Väldigt grymt!

Förlåt, jag kunde inte låta bli...
Citera
2025-03-02, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är ju att den som avlivar djuren också bryter mot lagen. Man kan inte bara avliva djur lite hipp som happ. Det finns regler även kring det.
Eftersom grisarna stals direkt så uppstår inte det problemet. Frågan är bara om stölden var en inplanerad del av installationen.
Citera
2025-03-02, 17:37
Medlem
Påminner lite om 'trolley problem' och låter som en praktisk manifestering av ett liknande fenomen. Killen plågar djur och försöker få det att framstå som andra människor är skyldiga till det, men vilken normalfuntad människa med en släng empati inser att det är han själv som torterar djuren, och detta är det enda någon bryr sig om.
Citera
2025-03-02, 17:48
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Visst är det vidrigt, men det belyser också det konstnären vill. Människor köper kött i köttdisken flera gånger i veckan, men det blir total moralpanik när grisarna dör framför ögonen på folk. Så länge det inte syns, så är det okej?

Jag tänker såhär, att vi har en köttindustri där djuren blir matade, och lever hyffsat bra tills de slaktas för att föda oss själva är något helt annat än att svälta 3 griskultingar för "konst".

Man kan ju hoppas att han smygmatar grisarna, men det är ju nån som påstår att konstnären är Muslim, och det är väl ramadan nu så det skulle jag inte satsa alla mina kort på.

Hur som helst, jag tror att det är skillnaden mellan hur djuren behandlas, och anledningen till varför som gör folk upprörda, inte att 3 grisar dör... Låt de gå runt bland lite andra grisar och käka gött innan de råkar somna in och bli kött.

Personligen har jag inget emot köttindustrin, om det inte är extremt tydligt att djuren enbart lider och sen slaktas. Men att han känner att han har rätten att bara svälta 3 grisar från ingenstans är inget jag kan säga att jag står bakom.
Citera
2025-03-02, 18:34
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Samma hora som körde guldfiskar i en mixer.
Citera
2025-03-02, 19:00
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Samma hora som körde guldfiskar i en mixer.

”Män som hatar djur.”
Citera
2025-03-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jag tänker såhär, att vi har en köttindustri där djuren blir matade, och lever hyffsat bra tills de slaktas för att föda oss själva är något helt annat än att svälta 3 griskultingar för "konst".

Man kan ju hoppas att han smygmatar grisarna, men det är ju nån som påstår att konstnären är Muslim, och det är väl ramadan nu så det skulle jag inte satsa alla mina kort på.

Hur som helst, jag tror att det är skillnaden mellan hur djuren behandlas, och anledningen till varför som gör folk upprörda, inte att 3 grisar dör... Låt de gå runt bland lite andra grisar och käka gött innan de råkar somna in och bli kött.

Personligen har jag inget emot köttindustrin, om det inte är extremt tydligt att djuren enbart lider och sen slaktas. Men att han känner att han har rätten att bara svälta 3 grisar från ingenstans är inget jag kan säga att jag står bakom.

Nej, jag är inte för något sådant konstverk heller. Men du missar "konstnärens" poäng, det dör tusentals grisar varje dag i den danska djurindustrin till följd av svält och vanvård. Vad gör det om dessa tre grisar dör? För att du och alla andra tvingas se det helt plötsligt?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...-svalter-ihjal
Citera
2025-03-02, 19:05
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak

20000 kultingar dör dagligen i dansk fläskindustri innan de ens hinner gå till slakt.

"lever hyffsat bra tills de slaktas"

Du är allt rolig.
Citera
2025-03-02, 19:26
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
https://www.expressen.se/nyheter/kul...stutstallning/

Tydligen uttrycker konstnären motstånd mot dansk djurhållning med detta.

Har Danmark ingen lagstiftning mot djurplågeri?

Skulle ni avliva grisarna?

Är detta konst?

Danmark har säkert en lagstiftning mot djurplågeri men jag kan den inte..

Jag skulle alt röva bort griskultingarna eller skjuta dem. Utan att blinka.

Nej, det är inte konst, det är aktivism och idioti.
Citera
2025-03-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyll-hundt
Du svarar på exakt 0 av mina frågor.
Hur förklarar du djurs starka överlevnadsinstinkt om dom nu "troligtvis" inte har nåt begrepp om döden?
Hur vet du att kon är nöjd? Dom har troligtvis inget begrepp av att vara nöjd
Uppvuxen på bondgård med mjölkkor och kalvar.
Vilken är din bakgrund?
Citera
2025-03-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDawn
Man blir matt på alla som plötsligt fejkar empati för djuren när de själva slipper ta åt sig skulden för eländet.

Februari 2025: Tre kultingar far illa i en konstutställning i Danmark: Ramaskri. "Slå ihjäl konstnären!" Skriker folk och tuggar fradga framför sina skärmar.

Februari 2024: 215 000 grisar får sätta livet till i svenska slakterier: Mmm bacon...

Så fort vinden vänder. Jag antar att alla som blir upprörda på konstnären i tråden redan slutat konsumera bacon överhuvudtaget.

Men ditt jävla jon, dessa grisar som slaktas svälter knappast ihjäl och lider.

Ska fira din idioti med att köpa ett kilo bacon till imorgon.
Citera
2025-03-02, 20:23
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Men ditt jävla jon, dessa grisar som slaktas svälter knappast ihjäl och lider.

Ska fira din idioti med att köpa ett kilo bacon till imorgon.

Ditt efterblivna mongo, i Danmark är det ju precis detta som sker eftersom suggorna får så groteskt många kultingar där, ibland så många som 28 stycken, varför suggan inte har mjölk till alla.

Du får nog sluta att titta på så mkt disneyfilmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in