2025-03-01, 14:08
Citat:
På fredagen öppnades konstutställningen ”And Now You Care” av Marco Evaristti i Köpenhamn. Den har redan väckt starka reaktioner.
Huvudnumret på utställningen är tre griskultingar. Så länge utställningen pågår kommer de varken få mat eller vatten. Om besökarna vill stoppa djurens lidande erbjuds de att skjuta dem med en bultpistol som ligger intill buren.

https://www.expressen.se/nyheter/kul...stutstallning/

Tydligen uttrycker konstnären motstånd mot dansk djurhållning med detta.

Har Danmark ingen lagstiftning mot djurplågeri?

Skulle ni avliva grisarna?

Är detta konst?
Citera
2025-03-01, 14:11
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator

Är detta konst?
Solklart fall av djurplågeri, helt sjukt ifall det är lagligt i danmark
Citera
2025-03-01, 14:13
Medlem
Bland det sjukaste jag hört om.
Citera
2025-03-01, 14:14
Medlem
Onanikrems avatar
Mysigt konstverk! Hade jag varit i närheten hade jag givetvis gått dit och skjutit dem medan de fortfarande var glada grisar, innan de börjat äta varandras öron och knorrar.

Undrar varför man äcklas av mänskligheten?
Senast redigerad av Onanikrem 2025-03-01 kl. 14:17.
Citera
2025-03-01, 14:16
Medlem
Det är inte lagligt, och han väljer att ta straffet om han blir dömd.

Han har samtidigt uttryckt, att om han får 20 000 underskrifter mot den rådande djurlagstiftningen i DK, så får kultingarna leva
Citera
2025-03-01, 14:18
Medlem
Europes avatar
Är det inte enklare att ringa polisen om pågående djurplågeri? Märkligt att en djurskyddsförening ”hotar” med anmälan, istället för att bara anmäla.

Visst, dansk grisuppfödning är inte trevligt och därför handlar jag aldrig danskt fläsk (handlar endast svenskt), men det låter som en dålig ursäkt från Evaristti, som bara vill vara edgy, oavsett vad det innebär för andra.
Senast redigerad av Europe 2025-03-01 kl. 14:21.
Citera
2025-03-01, 14:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inte lagligt, och han väljer att ta straffet om han blir dömd.

Han har samtidigt uttryckt, att om han får 20 000 underskrifter mot den rådande djurlagstiftningen i DK, så får kultingarna leva
Vilken äcklig människa! hade faktiskt kunnat ta tåget dit för att avliva dem när du säger så. Tyvärr förbjudet att avliva konstnären.
Citera
2025-03-01, 14:21
Medlem
Sereenas avatar
Folk kan ju om inte annat trösta sig med att dom inte kommer hinna lida länge, utan vatten så är dom döda på ett par dagar.
Citera
2025-03-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator

Är detta konst?

I danmark (å europa) pumpar man djuren full med antibiotika å idioter äter skiten.

Det brukar va samma personer som tycker detta är så hemskt men sen glatt äter hamburgare å bacon utan problem å dricker mjölk.

Som om det är nån skillnad på att tvångsinseminera kor och varje gång de blir gravida sno deras bäbisar från dom och när de är totalt uttjänta som mjölkkor döda dom med en bultpistol mot huvudet.

Inte bättre med grisar eller kycklingar som får leva ett hemskt kort liv inomhus i trånga artificiella miljöer och sen dödas.

I kina och asien äter man glatt katter å hundar med god aptit men då skulle svensken ryta till för då plötsligt är det hemskt att döda djur och äta dom.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-01 kl. 14:26.
Citera
2025-03-01, 14:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
I danmark (å europa) pumpar man djuren full med antibiotika å idioter äter skiten.

Det brukar va samma personer som tycker detta är så hemskt men sen glatt äter hamburgare å bacon utan problem å dricker mjölk.

Som om det är nån skillnad på att tvångsinseminera kor och varje gång de blir gravida sno deras bäbisar från dom och när de är totalt uttjänta som mjölkkor döda dom med en bultpistol mot huvudet.

Inte bättre med grisar eller kycklingar som får leva ett hemskt kort liv inomhus i trånga artificiella miljöer och sen dödas.

I kina och asien äter man glatt katter å hundar med god aptit men då skulle svensken ryta till för då plötsligt är det hemskt att döda djur och äta dom.
Antibiotikan tror jag inte spelar så stor roll, vi har ungefär samma livslängd i Sverige som i Danmark, möjligen vi har något högre då de fortfarande röker tobak.

En tidigare flickvän ondgjorde sig över utländskt kött, men hon åkte gladeligen till Grekland, Spanien osv. Sa till henne en gång, vad tror du att du ätet här? Är det svenskt kött?
Senast redigerad av Onanikrem 2025-03-01 kl. 14:32.
Citera
2025-03-01, 14:35
Medlem
Jaså, nu bryr ni er minsann?

Jag tyckte det var ett ganska smart konstverk. Till skillnad från nästan all modern konst som jag inte förstår mig på var poängen med detta i alla fall väldigt tydligt.
Citera
2025-03-01, 14:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jaså, nu bryr ni er minsann?

Jag tyckte det var ett ganska smart konstverk. Till skillnad från nästan all modern konst som jag inte förstår mig på var poängen med detta i alla fall väldigt tydligt.
Tycker konstnären skulle sätta sig själv i en glasmonter utan mat med en bultpistol utanför. Hade varit betydligt mer spännande. -Nej jag hade inte skjutit honom eller skrivit på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in