Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
Mycket riktigt som Peo skriver att det var tvärtom. PM:et skrevs i augusti 76 och Fälldin tillträde i oktober som statsminister efter Palme.

Om man nu hade något verkligt saftigt om Palme vad gällde bordellaffären, varför avslöjade man inte det då och fällde honom den vägen i stället för att ta till något så drastiskt som mord? Eller hur tänker du att det har med mordet att göra? Att man försökte med en sådan sak som att fälla Palme med komprometterande uppgifter men det funkade inte så då valde man att skjuta honom i stället?

Theutenberg menar att det valdes att röja Palme ur vägen för han stod i vägen för Sovjetunionens planer. Han var helt enkelt för demokratisk och inte en kommunist (inte tillräckligt vänster), och lät sig inte utpressas eller manipuleras på önskat sätt trots att han var ledare för SAP. Tycker det verkar trovärdigt, speciellt som det sedan blev så mycket cover up och villospår.
Citera
2025-03-02, 16:29
Medlem
RugerSixSecuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Theutenberg menar att det valdes att röja Palme ur vägen för han stod i vägen för Sovjetunionens planer. Han var helt enkelt för demokratisk och inte en kommunist (inte tillräckligt vänster), och lät sig inte utpressas eller manipuleras på önskat sätt trots att han var ledare för SAP. Tycker det verkar trovärdigt, speciellt som det sedan blev så mycket cover up och villospår.

Om du menar cover up och villospår i form av kurdspåret så är väl Theutenbergs spår mer en förgrening av kurdspåret än något annat?
Senast redigerad av RugerSixSecurity 2025-03-02 kl. 16:31.
Citera
2025-03-02, 17:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Trådmarodören ljuger om allt, det har jag redan varnat dig för. Han ljuger om bankomaterna (vars klockor inte alls var synkade), han ljuger om Morelius med passagerare, han ljuger om Malmström. Han ljuger om Björkman och Boforsarna, han ljuger om Fauzzi (och dennes "43 sekunder"), om familjen Schaeffer, om Pia Engström och om Najic. Så ljuger han om larmtiderna och polisens responstid, om LAC-bandet och om Ljungqvist. Han ljuger om Jeppsson, Nieminen & Zahir och Engström. Han ljuger om Jan Nilsson och Per Wallin. Listan kan göras längre, mycket längre, men det här får räcka på en söndag.

Det du skriver om Lähdes bankomatuttag verkar konstigt. Vad jag kan minnas så slog man på den tiden först in beloppet, därefter koden. Någonstans under resans gång ändrades ordningsföljden, vilket jag upptäckte när jag flyttade tillbaka till Sverige efter att ha bott utomlands under ett antal år. Så Lähdes uppgifter stämmer säkert om att hon först slog in beloppet, sedan koden. Att hon hade bråttom framgår av att hon fick bådadera gjort inom 13 sekunder, men då slog hon fel kod och bankomaten pep. Under det andra (och lyckade) försöket kom skotten. Då talar vi om 23.18.30-23.18.45 i Postens bankomattid räknat. Det är inte så pissnoga med sekunderna eftersom mordtiden uttryckt i Postens bankomattid inte har någon bäring på förloppet på Sveavägens östra trottoar. Bankomaterna klockor var nämligen inte synkade, vilket Trådmarodören påstått (läs: ljugit om) under snart två års tid här i tråden.

Jag har redan rett ut i minsta detalj hur mordtiden relaterar till såväl bankomattiderna som andra tidskällor, inklusive LAC-bandets Fröken Ur-inspelning. Jag får än en gång uppmana dig att läsa på om det. I mitt förra svar till dig serverade jag upp en motsägelse rörande familjen Schaeffers tidsförlopp, vilken röjer att mordet skedde redan vid 23.19 och inte 23.21.30 som det påståtts (och som Trådmarodören med flera alltjämt ljuger om här i tråden). Den serverades på silverfat och ligger på svårighetsgraden grundskolan årskurs tre. Ändå flög den tydligen över huvudet på dig, vilket ju inte säger så lite. När jag gick på lågstadiet fick jag lära mig att "tänka först, tala sedan", och då tänkte jag att det är läge att passa den visdomen vidare till dig, få se om den kan tänkas fastna mellan öronen på dig.

Jag skriver inte längre i tråden just därför att det enbart är kretiner och muppar som sitter och dillar här. Enda undantaget är den professionelle desinformatören som sitter dag och natt och duperar alla dessa kretiner och muppar så att de kastar vatten på dennes franska pisskvarn. På så vis får han hjälp med att tapetsera tråden med egen desinformation och förvirrat svammel av den typ du med flera postar. Tråden hålls kvar på apstadiet och ingenting går framåt, inget blir utrett. Vilket naturligtvis är grundsyftet med desinformationskampanjen.

Intressant att du kastar skit över Lebel men ändå stödjer hans syn på hur ett uttag gick till. Det vittnar om att ditt mål inte är att kasta skit utan att gynna sanningen.

Får jag då lov att ställa en följdfrågan om ungefär när du kom hem och upptäckte att ordningsföljden var omkastad? Får jag även fråga dig om du innan du lämnade Sverige gick till en viss banks automater och om du vid hemkosten gick till samma banks automater eller eventuell en ny banks. Beroende på vad du svarar kan det vara bra att få veta namnen på bankerna. Du outar dig knappast med detta...
Citera
2025-03-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Intressant att du kastar skit över Lebel men ändå stödjer hans syn på hur ett uttag gick till. Det vittnar om att ditt mål inte är att kasta skit utan att gynna sanningen.

Får jag då lov att ställa en följdfrågan om ungefär när du kom hem och upptäckte att ordningsföljden var omkastad? Får jag även fråga dig om du innan du lämnade Sverige gick till en viss banks automater och om du vid hemkosten gick till samma banks automater eller eventuell en ny banks. Beroende på vad du svarar kan det vara bra att få veta namnen på bankerna. Du outar dig knappast med detta...

Enda skälet till att jag tog upp ordningsföljden är att du påstod motsatsen mot vad Lähde säger i förhören. Då erinrade jag mig att på den tiden gick det till som Lähde säger. Mer än så behöver vi inte dra det eftersom det saknar betydelse för förloppet på östra trottoaren. Om du tror motsatsen mot vad Lähde säger så har det ändå ingen betydelse för vad som utspelar sig på och kring Götabanken. Bankomaternas klockor var inte synkade, det jag redan påvisat ett antal gånger tidigare i tråden.

Vad Trådmarodören säger om det här ger jag inget för. Jag skummade väl inlägget och fick då mest intrycket att han ville slicka ändalykten på dig i syfte att få med dig på det stora desinformationståget. I sak tror jag han påstod något om att Lähde hade ändrat belopp under uttagets gång, vilket nog överhuvudtaget inte gick på den tiden utan om man försökte övertrassera blev det blankt nej och så fick man börja om på ny kula.

Ta mitt råd och läs på om tiderna och förloppen, som redan är väl utredda in i minsta detalj. Om du då hittar något som är värt att ventilera så kan du plinga på mig (antingen härute eller privat vid sidan av) och då snackar vi igenom det. Jag har redan meddelat dig de mest väsentliga sakerna, nämligen att bankomaterna inte var synkade och att den "officiella" mordtiden ligger fel med två och en halv minuter. Fauzzis 43 sekunder gäller som hörnsten för förloppsanalysen, och Götabankens bankomat kan tidsbestämmas i svensk normaltid under R-modellen där Boforsarna befinner sig inne på banken när skotten avfyras.

I ett tidigare inlägg påstod du att "vi vet" att mordet skedde 23.21.30, vilket är ett oriktigt påstående. Det vet vi absolut inte, utan faktum är att polisen hade två olika bud (23.21.10 respektive 23.21.20) och det tredje budet (23.21.30) kommer från Granskningskommissionen. Alla tre bud är fel, det törs jag säga utan att darra på manschetten. Jag har gått igenom allt tillgängligt tidsmaterial och analyserat mordtidsfrågan i detalj enligt konstens alla regler, och då kommit fram till att den ska ligga vid 23.19.00 i svensk normaltid räknat.

Mitt exempel till dig om familjen Schaeffer avsåg att visa det jag just sagt på enklast möjliga vis. Filmen slutar 23.07-23.10, i meningen att rollistan börjar rulla 23.07 och kulturklungan kommer ut genom foajén vid 23.10. De som går tidigt är ute på gatan 23.08 och paret Palme är ute på gatan 23.11. Först ställer de sig utanför entrédörrarna men går sedan iväg bort till Bokcirkeln, möjligen efter att ha blivit störda av någon.

Vittnena Gun Tredite & Katrin Ekström berättar om det "intermezzot", och Tredite tittar på klockan när hon korsar gatan direkt efteråt, då är den 23.12. Familjen Schaeffer passerar paret Palme när dessa rör sig bort till Bokcirkeln, vilket de gör 23.11-23.12. Då är Schaeffers vid busshållplatsen 23.13 och avgår därifrån före 23.14. Vid pass 23.17 är de ända nere vid Kungsgatan där de försvinner ner i tunnelbanan. När de kommer upp igen 23.20 har mordet redan skett.

För att mer specifikt visa att mordet skedde just vid 23.19.00 måste man dra en massa mer invecklade saker som jag redan dragit många gånger förut i Palmetrådarna. Bättre då att du kollar in det själv än att sitta och älta det här. LAC-bandets Fröken Ur-inspelning är missvisande, den ligger cirka 2.15 minuter före svensk normaltid. Om den vore rättvisande skulle mordet ligga ungefär vid 23.21.15, detta på grund av att Ljungqvists u-sväng och påringning till LAC tar något längre än han uppger. Diffen blir då 2.15 i LAC-bandsänden och ytterligare 15 sekunder i Ljungqvists ände, totalt 2.30 minuter jämfört med GrK:s mordtid. Det är vad jag kommit fram till.

Jag arbetar i diskret tid och använder 15-sekunders tidssteg, det blir bara larvigt att sitta och köra sekundprecision när ingen sådan finns i verkligheten.
Citera
2025-03-02, 21:10
Medlem
Citat:
Om du menar cover up och villospår i form av kurdspåret så är väl Theutenbergs spår mer en förgrening av kurdspåret än något annat?

Allt gjordes ju så att mordet aldrig skulle kunna lösas från början. Det var inte inkompetens. Det var maskirovka av våra egna landsmän/kvinnor.
Citera
2025-03-02, 21:21
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det blir mer och mer uppenbart att Lebels så kallade "tidsförlopp" bygger på en mängd antaganden, som inte stämmer överens med vittnesmålen. När något inte stämmer riktigt in så antar han snabbt och tanklöst att "det var nog så här isället".

När skedde då skotten enligt Lähde i olika förhör?

Första förhöret: "Var i färd med att slå in sin kod."
Andra förhöret: "Hade slagit in sin kod och 700 då hon hörde två smällar... Hon hade slagit in koden för fort så hon gjorde om det igen..."
Tredje förhöret: "Slog in summan samt kontrollnumret. I samband med att hon slog in kontrollnumret hörde hon två skott. --- Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit, vilket troligen berodde på att hon slagit in kontrollkoden för tidigt."

Eftersom bankomater 1986 alltid verifierade PIN-koden innan belopp kunde anges, är hennes uppgift om att hon slog in beloppet innan koden uppenbart felaktig. Däremot uppger hon konsekvent att skotten kom i samband med inskrivning av koden.

Trots detta försöker Lebel omtolka verkligheten genom att påstå att skotten föll efter att beloppet slagits trots att Helena konsekvent placerar skotten i samband med skrivande av koden. Den rimliga slutsatsen, baserat på både förhör och den tekniska bankomatinformationen, är att mordet skedde strax innan eller under den andra kodinmatningen – alltså innan 23:18:21 (enligt bankens klocka).

Lebel brukar hävda att bankomaten på Götabanken hade samma tid som postens bankomat. Det innebär i så fall att Nybergs gäng börjat gå norrut alldeles innan skotten. Intressant nog har det stöd i Morelius vittnesmål, i andra förhöret berättar Morelius om detta gäng: "De måste ha hunnit, jag törs inte svara på det, men tio, femton meter ifrån". Om Lebel har rätt om att Bankomaten på Götabanken visar samma tid så bör gänget ha lämnat Götabanken runt tio, femton sekunder innan mordet. Samma sak upprepar Morelius i tingsrätten.

Csvens tar upp en annan viktig aspekt: Helenas vänner. Morelius vill ha det till att de precis är på väg in i bilen när det sker. Vännerna hävdar att de är i bilen. Min tolkning är att de precis har satt sig eller är på väg att sätta sig. Det är även vad Morelius säger 20860408. Jag har hela tiden trott på Lennart Remstams skiss, att bankomaten låg på Sveavägen, men när jag undersöker saken finner jag denna bok "En bit av Tunnelgatan - som den var förr". Omslaget visar att bankomaten är precis intill där Morelius står parkerad (bankomatskylten syns precis i hörnet, Dekorimaskylten syns på samma plats.).

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9006

Skälet till att jag funderade på om Remstam hade rätt är att kvinnor ofta håller varandra sällskap och det kändes lite märkligt att Helena skulle lämnats runt hörnet. Susanna borde ha stannat med Helena om Remstam har rätt. Bilden visar dock att Lähde är under uppsikt och eftersom de tycks jobba snabbt så är det fullt rimligt att Susanna precis är på väg att sätta sig när skotten faller.

Samtidigt är det en besvikelse att bankomaten är där. Det drar ned värdet av Morelius. Så länge jag trodde att bankomaten var bakom hörnet så är det rimligt att tänka sig att Morelius ser rakt fram. Nu är det rimligare att han tittar åt sidan mot sin fästmö. I tingsrätten, tidigt, säger han också att han har mannen vid dekorima "i ögonvrån".

Till att börja med vill jag påminna om två saker.

1. Man behöver inte gå till Stockholms stadsarkiv på Kungsklippan för att fatta var bankomaterna fanns. Båda bankomaternas exakta position framgår av detta rekonstruktionsfoto. Postkontorets bankomat på Tunnelgatan (drygt två meter väster om huslivet på Sveavägen) och Götabankens bankomat på Sveavägen (drygt 20 meter norr om huslivet på Tunnelgatan). Tunnelgatan väster om Sveavägen bytte namn till Olof Palmes gata den 23 april 1986. Minnesplattan vid mordplatsen invigdes den 16 juni 1994. När vi ändå håller på. Götabankens bankomat syns även på detta vackra foto av Susanne Larsson utanför Dekorima. En aprilmorgon 1986. Som jag nämnde tidigare ersattes bankomaten och Götabankens lilla kontor av en resebyrå i maj 1986. Linders Resor annonserade sin nya adress i Svenska Dagbladet den 18 maj 1986. Det var svårare att minnas var bankomaten fanns när man frågade Anders Björkman var han vände söderut (en fråga som otroligt nog inte ställdes till Björkman förrän den 25 mars 1987) och när man frågade Björkman i Stockholms tingsrätt var bankomaten fanns. Som bekant svarade Björkman att han vände söderut "10 meter norr om dörrarna till banken" och att bankomaten fanns "mitt på det kvarteret" (vid Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan). Ingen i tingsrätten invände mot felet. Alla hade svårt att minnas var bankomaten fanns.

2. Tidsförloppet bygger inte på "en mängd antaganden". Det bygger två antaganden. Båda tydligt redovisade. Resten är vittnesuppgifter. Det första antagandet är att alla fotgängare rörde sig med Trafikverkets norm för gånghastighet (5 km/h). Det andra antagandet är att skotten kom mitt i Helena Lähdes andra försök att ta ut pengar i postkontorets bankomat. Helenas andra försök pågick från 23.18.28 till 23.18.56 (bankomattid). Enligt journalremsan. Att skotten kom mitt i andra försöket är ett rimligt antagande. Av flera skäl. Inte bara Helenas och Inges kommentarer i förhören.

Ett annat skäl är så uppenbart att det inte ens nämndes. Susanne Larssons andra uttag slutade 23.18.13 (bankomattid). Två sekunder innan Helena Lähdes uttag började 23.18.15 (bankomattid). Som framgår av EG10019-6.

Vad gjorde Susanne då? När klockan var 23.18.13 (bankomattid)? Vissa saker är självklara. Susanne stoppade ner pengarna och kortet där hon förvarade dem. Kanske sa hon något till Helena. Sedan återvände Susanne och Sven-Erik till Inges bil. Sträckan var ett tiotal meter. Sedan öppnade Susanne (eller Sven-Erik) vänster bakdörr på bilen (som framgår av förhören 1986). Sedan kröp hon över till den andra sidan av baksätet (som framgår av förhören 1986). Sedan satte hon sig till höger i baksätet. Sedan satte sig Sven-Erik till vänster i baksätet. Efter en kort stund (hur lång stund framgår inte av förhören) sa Inge att någon "tänker skjuta" (som framgår av förhöret med Susanne 1993). Sedan hördes skotten. Susanne och Sven-Erik var alkoholpåverkade. Att de gjorde allt detta på mindre än 25 - 30 sekunder är orimligt. Att skotten kom före 23.18.38 (bankomattid) är därför orimligt.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-02 kl. 21:23.
Citera
2025-03-02, 21:38
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det blir mer och mer uppenbart att Lebels så kallade "tidsförlopp" bygger på en mängd antaganden, som inte stämmer överens med vittnesmålen. När något inte stämmer riktigt in så antar han snabbt och tanklöst att "det var nog så här istället".

Bra att du vet var bankomaterna fanns. Läs förhören (och jämför). Du har mycket att upptäcka. Det är uppenbart.

Alla vet att bankomater verifierar koden innan man fortsätter. Jag antar inte "snabbt och tanklöst" att "det var nog så här istället". Jag nämnde att din förmodan kan vara rätt. Att Helena bad om ett högre belopp och sänkte till 700.

Om din förmodan är rätt kan det vara rimligare att skotten kom 23.18.47 istället för 23.18.42 (bankomattid). Det är riktigt att det finns ett onormalt långt uppehåll (19 sekunder) i Helenas uttag mellan 23.18.28 och 23.18.47 (bankomattid). Enligt journalremsan. Kanske för att Helena sänkte beloppet. Den omaskade journalremsan kan avslöja om så var fallet. I andra uttag på journalremsan är uppehållet 11 - 15 sekunder. Det krävs inte ChatGPT för att fatta det. Även om Helena sänkte beloppet påverkas inte skottiden (i bankomattid) mer än några sekunder.

Det rimligaste antagandet är att skotten kom 23.18.42 (bankomattid). Mitt i Helenas andra försök. Det innebär att bankomatklockorna gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur. Självklart finns en felmarginal.

Som jag skrev i tidsförloppet.

Citat:
När skedde då skotten enligt Lähde i olika förhör?

Första förhöret: "Var i färd med att slå in sin kod."
Andra förhöret: "Hade slagit in sin kod och 700 då hon hörde två smällar... Hon hade slagit in koden för fort så hon gjorde om det igen..."
Tredje förhöret: "Slog in summan samt kontrollnumret. I samband med att hon slog in kontrollnumret hörde hon två skott. --- Hon var samtidigt upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit, vilket troligen berodde på att hon slagit in kontrollkoden för tidigt."

Eftersom bankomater 1986 alltid verifierade PIN-koden innan belopp kunde anges, är hennes uppgift om att hon slog in beloppet innan koden uppenbart felaktig. Däremot uppger hon konsekvent att skotten kom i samband med inskrivning av koden.

Helena slog inte in beloppet före koden. Man kan tolka referatet så. Det innebär inte att det var så eller att Helena sa så.

Helena uppger (enligt referatet) att bankomaten hade pipit när skotten kom. Inte att den pep när skotten kom. Det kan inte feltolkas.

Hon uppger att hon hade knappat in 700 när skotten kom (det korrigerade beloppet enligt din förmodan).

Inge uppger i Stockholms tingsrätt 1989 att Helena inte knappade mer när skotten kom. Hon väntade på pengarna.

Mer än så vet man inte. Även om vi visste allt som Helena gjorde under hennes 41 sekunder långa uttag (från 23.18.15 till 23.18.56 bankomattid) måste vi ändå tolka Helenas och Inges kommentarer för att placera skotten i tiden. Susannes agerande mellan hennes uttag och skotten måste ha tagit 25 - 30 sekunder. Då kom skotten mellan 23.18.38 och 23.18.43 (bankomattid). Jag föredrar antagandet att skotten kom 23.18.42 (bankomattid). Mitt i Helenas andra försök. Det är inte mer än fem sekunder fel.

Den felmarginalen har ingen nämnvärd inverkan på tidsförloppet.

Citat:
Trots detta försöker Lebel omtolka verkligheten genom att påstå att skotten föll efter att beloppet slagits trots att Helena konsekvent placerar skotten i samband med skrivande av koden. Den rimliga slutsatsen, baserat på både förhör och den tekniska bankomatinformationen, är att mordet skedde strax innan eller under den andra kodinmatningen – alltså innan 23:18:21 (enligt bankens klocka).

"Omtolka verkligheten"? Att skotten kom så tidigt som 23.18.21 (bankomattid) är omöjligt.

Det stämmer varken med Susannes agerande eller med Helenas och Inges kommentarer (i förhören).

Susannes uttag slutade 23.18.13 (bankomattid). Åtta sekunder före 23.18.21 (bankomattid). Susannes agerande mellan uttaget och skotten tog avsevärt längre tid än åtta sekunder. Förhören visar vad Susanne gjorde under den tiden.

Citat:
Lebel brukar hävda att bankomaten på Götabanken hade samma tid som postens bankomat.

Det är inget som jag "brukar hävda". Det är uppenbart för tekniskt kunniga personer som läser EG10019 (som är offentlig sedan 2020).

Det var en teknisk nödvändighet att synka bankomatklockorna med övervakningsapplikationens (dataklockans) nya tid när den klockan ställdes och Bankomatsystemet startades om (Bankgirot skötte driften av Bankomatsystemet sedan 1984). Datex (som Bankgirot använde sedan 1984) och 9,6 kBit (som Datex hade 1986) medgav en sådan synk. Ett klockslag (med sekunder) är tre byte. 9,6 kBit är 400 klockslag per sekund. Vilken klocka som helst användes när dataklockan ställdes (som framgår av EG10019). Ena gången kunde den gå tre minuter efter Fröken Ur. Andra gången kunde den gå två minuter före Fröken Ur. Utan synk kunde alla 489 bankomatklockorna avvika mer än två minuter från dataklockans nya tid och utlösa larm samtidigt. När dataklockan ställdes och Bankomatsystemet startades om. Vilket skedde vid olika typer av fel. T ex den 28 februari 1986 kl 8.00 (som framgår av EG10019-5).

Utan synk var larmfunktionen oanvändbar. Som Bankgirots och Dankorts tekniker kan förklara (båda använde Datex 1986). Polisen frågade inte om bankomatklockorna synkades med dataklockan vid omstarter (som omstarten på morddagens morgon kl 8.00). Bankgirots personal såg inga skäl att påminna polisen om den saken (mer än man gjorde i EG10019 och i BankomatCentralens brev till polisen den 17 april 1986). Bankgirot visste inte att polisen hade skäl att jämföra två bankomater. Polisen kollade dataklockans tid den 24 april. Då gick den 90 sekunder före Fröken Ur. Vilket självklart berodde på att dataklockan ställdes och Bankomatsystemet startades om vid minst ett tillfälle mellan den 28 februari och den 24 april. Att övervakningen rutinmässigt stoppades på fredag eftermiddag och startades på måndag morgon har inget med saken att göra (ingen åtgärdade larmen på helger). Att övervakningen stoppades under helger påverkade inte dataklockan och bankomatklockorna.

Det är inte svårt för en journalist att bekräfta detta. Flera av dem som jobbade på Bankgirot (eller Dankort) på 80-talet är i 60-70-årsåldern idag och kan bekräfta att systemet fungerade så.

Att detta är intressant har en självklar orsak. Om bankomatklockorna gick lika fel vet man när Björkmans sällskap började och slutade sina uttag i Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan. Då vet man även när de passerade Dekorima. Då vet man hur länge Inge såg att GM väntade vid Dekorima. Inge vittnade i rättegångarna 1989 att han var "säker" att GM väntade vid Dekorima när sällskapet som måste vara Björkmans sällskap passerade Dekorima och fortsatte norrut. Inge vittnade även att "tre personer" som måste vara Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar passerade Dekorima och fortsatte söderut.

Jag har nämnt detta tidigare. Eller länkat till tidigare inlägg (som Flashback vill att man ska göra). Vissa användare på Flashback läser inte tidigare inlägg i tråden innan de svarar. Inte ens tidigare inlägg samma vecka.

Citat:
Det innebär i så fall att Nybergs gäng börjat gå norrut alldeles innan skotten. Intressant nog har det stöd i Morelius vittnesmål, i andra förhöret berättar Morelius om detta gäng: "De måste ha hunnit, jag törs inte svara på det, men tio, femton meter ifrån". Om Lebel har rätt om att Bankomaten på Götabanken visar samma tid så bör gänget ha lämnat Götabanken runt tio, femton sekunder innan mordet. Samma sak upprepar Morelius i tingsrätten.

Nej, det innebär inte att "Nybergs gäng" (Björkmans sällskap) började gå norrut alldeles före skotten. Läs tidsförloppet.

Det innebär att Björkmans sällskap lämnade Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan 23.19.37 (de lämnade bankomaten 23.16.49 bankomattid). Om skotten kom 23.18.42 bankomattid (mitt i Helenas 28 sekunder långa andra försök) gick bankomatklockorna två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur.

Läs fler förhör. Läs noggrannare och jämför dem med varandra. Varken Inge eller andra såg något annat sällskap som kan vara Björkmans sällskap. Sällskapet som Inge såg stämmer på en rad punkter med Björkmans sällskap.

Inge tillfrågades inte i förhören 1986 hur länge GM väntade innan Björkmans sällskap dök upp och hur länge till GM väntade innan paret Palme dök upp. Självklara frågor.

Istället frågade man hur långt Björkmans sällskap hade hunnit när paret Palme dök upp. En omöjlig fråga för Inge att svara på (han såg inte längre Björkmans sällskap när paret Palme dök upp).

Frågorna ställdes och besvarades i förhöret 1987. Svaren var "15 - 30 sekunder" och "3 - 4 minuter". Inge blandade ihop tiderna i förhören 1986 och i åklagarnas utfrågningar i rättegångarna 1989 (när de hänvisade till förhören 1986). En felaktig fråga ställdes istället för rätt frågor i förhören 1986. Inge uppgav redan 1986 att GM väntade flera minuter. "Det här rör sig om minuter" (den 14 mars 1986). I rättegångarna 1989 vittnade Inge att GM väntade i "2 - 3 minuter". Tre minuter och 35 sekunder enligt tidsförloppet.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-02 kl. 22:17.
Citera
2025-03-02, 23:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Schaeffers uppger sig inte ha hört några skott vilket klart indikerar att de hunnit in i T-banan Kungsgatan. Dit är de ca 150 från mordplatsen, och, använder jag mig då av samma hastighet som jag hade när jag tog lite tider runt mordplatsen så skulle det ta mig ca 100 sekunder, dvs konstant hastighet utan några stopp, mellan mordplatsen och T-banan. Det skulle ge en realistisk minsta tid på 1 minut och 40 sekunder före motdet för dem att passera mordplatsen, dvs ca 23.19.50.
Det blir dock problem med det, för med samma resonemang då kan man ana att det är den tid Fauzzi passerar mordplatsen. Det tog mig ca 75-80 sekunder att gå kvarteret Skandia-huset. Fauzzi möter LOP ca, inte riktigt men nästan, mitt på kvarteret. Då är det ca 40 sekunders promenad åt mordplatsen vilket ger att Fauzzi möter LOP ca 23.20.50 och själv passerar mordplatsen ca 23.20.10 utan att se någon där. Dvs att han inte har sett Schaeffers där, vilket i sin tur ger att de har passerat mordplatsen betydligt tidigare.
Vi har även Landgre och Ålenius, som uppger att de stod en stund vid mordplatsen för att fundera åt vilket håll de skulle gå, de tittar in på Tunnelgatan och tycker det är mörkt och lite otäckt och väljer att gå mot Kungsgatan istället. De hinner dock inte dit, skotten faller när de ännu är kvar på Sveavägen. Det indikerar också tydligt att Schaeffers ligger före Ålenius och Landgre, och, gissnings vis då även före Björkman. En realistisk tanke är att Schaeffers passerar mordplatsen absolut senast strax före 23.17.00 när vännerna är inne i banken, eller till och med före 23.15 innan Björkman med vänner kommer dit. Vem de möjligen möter då är helt omöjligt att spekulera om, förmodligen en vanlig stockholmare som bara passerar, sannolikt ingen som har med mordet att göra.

Anja Landgré och Inga Ålenius hörde en "smäll" när de var strax söder om Tunnelgatan. Inte skotten.

Jag nämnde Anja Landgré, Inga Ålenius, Ami Rolder, Göran Åslund och Lars-Åke Hellgren (dåligt förhörda 1986 liksom familjen Schaeffer).

I inlägget efter tidsförloppet.

Hans Holmér visste inte ens att Inga Ålenius (känd skådespelerska) var i sällskap med Anja Landgré (Nils Poppes dotter). Ingen visste förrän 1988. Ingen frågade 1986. Ingen frågade 1986 vilken sida av Sveavägen Anja gick på(!)

Förhören med vissa av vittnena på Sveavägen och de närmaste omgivningarna har vissa brister. Som kriminalinspektör Jerker Söderblom påpekade i hovrätten 1989 och i TV-dokumentären "Satans mördare" 1995. Vissa av vittnena förhördes för lite och försent 1986. Vissa förhördes inte förrän ännu senare. När vittnena förhördes ställdes inte alla frågor som man borde ha ställt. Alla vittnen var inte "tömda" som Söderblom sa i hovrätten. Det går ändå att skapa en bild av vad som hände. Den bilden hade i vissa fall varit skarpare om förhören hade varit bättre.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-02 kl. 23:20.
Citera
2025-03-03, 06:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
---Alla vet att bankomater verifierar koden innan man fortsätter. Jag antar inte "snabbt och tanklöst" att "det var nog så här istället". Jag nämnde att din förmodan kan vara rätt. Att Helena bad om ett högre belopp och sänkte till 700.---

Lebel tror precis som jag att bankomater alltid frågat efter kod först och belopp sedan. Just därför ägnade jag en hel del tid igår att försöka se om PK-bankens automater möjligtvis fungerade annorlunda, men jag gick bet.

Det vi vet om bankomatens registreringar är att de alltid har följande struktur, oavsett om det rör sig om en saldokontroll, ett uttag eller ett uttag med mellanliggande felaktigt angivande av kod (a la Helena):

1) 23:18:15 [polisens maskning]
2) 23:18:21 [polisens maskning]
3) 23:18:28 [polisens maskning]
4) 23:18:47 [polisens maskning] 700
5) 23:18:56 [polisens maskning] ------
(min numrering 1-5)

Post 1) måste tveklöst vara insättning av kort, detta eftersom Helenas tid är 2 sekunder efter Susannes. Susannes tid måste å andra sidan vara notering att allt är klart, dvs 5). Tiden mellan punkt 4 och 5 är på samtliga fem kvitton 8-9 sekunder. Denna konsekvens tyder på att det är datorsystemet som arbetar denna tid medan användaren får vänta. Punkt 4) måste därför motsvara en [OK] tryckning, vilket kan vara antingen i) en begäran om ett visst belopp, ii) en begäran om saldoutdrag eller iii) ett angivande av kod, om koden angavs sist. Avståndet mellan 3) och 4) är det som varierar mest, vilket tyder på att det rymmer flera mänskliga steg, som t.ex. val av funktionalitet, belopp mm.

Om punkt 4) motsvarar i) eller ii), vad är då 2) och 3)? Ja, avståndet i tid mellan 2) och 3) är alltid 7-8 sekunder på alla kvitton. Att tiden är lika betyder återigen att det är systemet som tänker. Det bör därför vara verifieringen av koden.

Vi får då flödet "X"
1) kort sätts in
2) användare trycker OK efter att ha angivit kod
3) systemet bekräftar kod och frågar efter nästa steg (uttag, saldokontroll osv)
4) användaren har valt alternativ och angivit belopp (vid uttag)
5) systemet verifierar och matar ut pengar.

Om vi istället antar att iii) gäller, att koden anges allra sist får vi flödet "Y":
1) kort sätts in
2) användare trycker [OK] efter att ha valt uttag av visst belopp alternativt saldokontroll
3) användare trycker [OK] efter att ha angivit lösenord
4) systemet har verifierat rätt uttag och utmatning av pengar sker
5) systemet verifierar och matar ut pengar.

Flödet Y är mindre sannolikt eftersom Susanne i så fall hinner välja funktion och ange belopp på fem sekunder, men jag utesluter det inte. Det är därför jag lagt ned möda på att undersöka om det fanns bankomater som arbetade enligt Y, särskilt då PK-Banken. Y-stämmer med Helenas beskrivning att hon angivit beloppet innan koden. Skottet faller i så fall banktid cirka 23:18:44.

Om å andra sidan alternativ X-stämmer så faller skotten cirka 23:18:18 (banktid). Om den lägre tiden gäller kommer Björkmans gäng att kunna vara 36 meter längre norrut.

Lebels föreslår tre saker: 1) att kod anges innan belopp i automaten, 2) att PK-Bankens automat har exakt samma tid som Götabankens samt 3) att Björkmans gäng möter Palme norr om Skandias entré. Det är matematiskt omöjligt att dessa tre saker är sanna samtidigt.

Om kod anges innan belopp kommer Björmans gäng ut precis bakom makarna Palme, vilket helt stämmer med Morelius konsekventa beskrivning av ett gäng som syns "10-15" sekunder bakom Palme.

Om det finns någon användare som använde PK-Banken vid denna tid så vore det mycket värdefullt om han/hon kunde berätta om dessa automater begärde kod eller belopp först.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2025-03-03 kl. 06:41.
Citera
2025-03-03, 07:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja det tror jag, plus att han förträngde saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Hade varit intressant att veta vad andra tänker om klippet, rent spontant, utan att lägga in några andra värderingar i det. Visst, han flackar lite med blicken och CP var ju som sagt lurig. Han kunde "spela spelet", sägs det ju.

https://youtu.be/l2Nab5heuz8?si=Ha9P0bwSR8wH4oob

Tror man att han ljuger i klippet så tror man ju också att han är mördaren, givetvis.

Till sin psykolog (eller vad han nu var) i slutet av sitt liv sa väl CP något i stil med "Jag tror inte att det var jag. Men jag vet inte". Det är synd att CP kom in i utredningen och sabbade den, OM han nu inte är mördaren då (vilket jag alltid lutat åt att han INTE är).

Förresten, skulle man verkligen förtränga att man skjutit statsministern?

Nej, påstådda mekanismer för förträngning av psykiskt belastande händelser, eller vad det är frågan om här, är rent nys. Har CP skjutit statsministern så torde han snarare minnas den saken betydligt tydligare än det mesta annat.

En möjlighet till minnesbortfall är att brottet förövades under inflytande av patologiskt rus eller liknande. Det vill säga, CP hade inte minsta aning om vad han höll på med.

Nu var GM dock inte bortom sans packad och det var väl inte CP heller den här kvällen.
Citera
2025-03-03, 07:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Mycket riktigt som Peo skriver att det var tvärtom. PM:et skrevs i augusti 76 och Fälldin tillträde i oktober som statsminister efter Palme.

Om man nu hade något verkligt saftigt om Palme vad gällde bordellaffären, varför avslöjade man inte det då och fällde honom den vägen i stället för att ta till något så drastiskt som mord? Eller hur tänker du att det har med mordet att göra? Att man försökte med en sådan sak som att fälla Palme med komprometterande uppgifter men det funkade inte så då valde man att skjuta honom i stället?
Carl Perssons uppgifter verkar ha varit helt felaktiga och kan ha varit ett försök att påverka valutgången eller kommande regeringsbildning. S hade historiskt dåliga opinionssiffror.

Enligt de poliser som hade spanat på Doris Hopps koppleriverksamhet observerades inga riksdagspolitiker alls i lägenheten. Några år innan hade USA kallat hem sin ambassadör p.g.a. Palmes engagemang för fred i Vietnan och en polisman som hade lägenheten ovanför Hopps lägenhet hade hyrt ut den till personer från USAs Stockholmsambassad.

Min gissning är att skvaller från Sverige hade gjort gällande att Palme skulle kunna lockas in i en fälla men när inga bevis kom fram så försökte CIA (förmodar jag) använda situationen ändå i ett kritiskt läge för att via Carl Persson påverka ett svenskt val.
Citera
2025-03-03, 08:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, påstådda mekanismer för förträngning av psykiskt belastande händelser, eller vad det är frågan om här, är rent nys. Har CP skjutit statsministern så torde han snarare minnas den saken betydligt tydligare än det mesta annat.

En möjlighet till minnesbortfall är att brottet förövades under inflytande av patologiskt rus eller liknande. Det vill säga, CP hade inte minsta aning om vad han höll på med.

Nu var GM dock inte bortom sans packad och det var väl inte CP heller den här kvällen.
Man kan glömma och även aktivt försöka glömma. Forskning visar att det ofta är lättare att komma ihåg falska minnen än äkta minnen.

https://www.forskning.se/2017/05/18/konsten-att-glomma-ett-minne/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in