Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-03, 09:38
Medlem
Något nytt och intressant från Palmemordskonferensen??
Citera
2025-03-03, 10:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Lebel tror precis som jag att bankomater alltid frågat efter kod först och belopp sedan. Just därför ägnade jag en hel del tid igår att försöka se om PK-bankens automater möjligtvis fungerade annorlunda, men jag gick bet.

Det vi vet om bankomatens registreringar är att de alltid har följande struktur, oavsett om det rör sig om en saldokontroll, ett uttag eller ett uttag med mellanliggande felaktigt angivande av kod (a la Helena):

1) 23:18:15 [polisens maskning]
2) 23:18:21 [polisens maskning]
3) 23:18:28 [polisens maskning]
4) 23:18:47 [polisens maskning] 700
5) 23:18:56 [polisens maskning] ------
(min numrering 1-5)

Post 1) måste tveklöst vara insättning av kort, detta eftersom Helenas tid är 2 sekunder efter Susannes. Susannes tid måste å andra sidan vara notering att allt är klart, dvs 5). Tiden mellan punkt 4 och 5 är på samtliga fem kvitton 8-9 sekunder. Denna konsekvens tyder på att det är datorsystemet som arbetar denna tid medan användaren får vänta. Punkt 4) måste därför motsvara en [OK] tryckning, vilket kan vara antingen i) en begäran om ett visst belopp, ii) en begäran om saldoutdrag eller iii) ett angivande av kod, om koden angavs sist. Avståndet mellan 3) och 4) är det som varierar mest, vilket tyder på att det rymmer flera mänskliga steg, som t.ex. val av funktionalitet, belopp mm.

Om punkt 4) motsvarar i) eller ii), vad är då 2) och 3)? Ja, avståndet i tid mellan 2) och 3) är alltid 7-8 sekunder på alla kvitton. Att tiden är lika betyder återigen att det är systemet som tänker. Det bör därför vara verifieringen av koden.

Vi får då flödet "X"
1) kort sätts in
2) användare trycker OK efter att ha angivit kod
3) systemet bekräftar kod och frågar efter nästa steg (uttag, saldokontroll osv)
4) användaren har valt alternativ och angivit belopp (vid uttag)
5) systemet verifierar och matar ut pengar.

Om vi istället antar att iii) gäller, att koden anges allra sist får vi flödet "Y":
1) kort sätts in
2) användare trycker [OK] efter att ha valt uttag av visst belopp alternativt saldokontroll
3) användare trycker [OK] efter att ha angivit lösenord
4) systemet har verifierat rätt uttag och utmatning av pengar sker
5) systemet verifierar och matar ut pengar.

Flödet Y är mindre sannolikt eftersom Susanne i så fall hinner välja funktion och ange belopp på fem sekunder, men jag utesluter det inte. Det är därför jag lagt ned möda på att undersöka om det fanns bankomater som arbetade enligt Y, särskilt då PK-Banken. Y-stämmer med Helenas beskrivning att hon angivit beloppet innan koden. Skottet faller i så fall banktid cirka 23:18:44.

Om å andra sidan alternativ X-stämmer så faller skotten cirka 23:18:18 (banktid). Om den lägre tiden gäller kommer Björkmans gäng att kunna vara 36 meter längre norrut.

Lebels föreslår tre saker: 1) att kod anges innan belopp i automaten, 2) att PK-Bankens automat har exakt samma tid som Götabankens samt 3) att Björkmans gäng möter Palme norr om Skandias entré. Det är matematiskt omöjligt att dessa tre saker är sanna samtidigt.

Om kod anges innan belopp kommer Björmans gäng ut precis bakom makarna Palme, vilket helt stämmer med Morelius konsekventa beskrivning av ett gäng som syns "10-15" sekunder bakom Palme.

Om det finns någon användare som använde PK-Banken vid denna tid så vore det mycket värdefullt om han/hon kunde berätta om dessa automater begärde kod eller belopp först.

OM bankomaterna var synkade var Bofors klara:

Alt 1. 23:18:42 - 23:16:49 = 1:53 sek innan skotten.

Alt 2. 23:18:18 - 23:16:49 = 1:29 sek innan skotten.

Som jag påpekade tidigare så tyder allt på att Lähdes kompisar hunnit åtminstone fram till bilen för att kliva in. Förmodligen hade de hunnit sätta sig ner som det verkar. Ponera åtminstone då 10s från Susannes uttag som första möjliga tid för skotten, dvs 23.18.23. Förmodligen ännu senare.
Citera
2025-03-03, 10:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man kan glömma och även aktivt försöka glömma. Forskning visar att det ofta är lättare att komma ihåg falska minnen än äkta minnen.

https://www.forskning.se/2017/05/18/konsten-att-glomma-ett-minne/

Javisst kan man glömma bort saker.

Och enligt den studie som omtalas i länken så kan man genom träning öka färdigheten att aktivt minska tillgången till minnen i form av enstaka ord.

Gällande CP handlar det om något alldeles väsensskilt - det att "trycka undan" minnet av den kanske mest dramatiska händelsen under en persons livstid. Och då är man inne på psykoanalytiska och därmed pseudovetenskapliga teorier om undanträngning av traumatiska minnen som en själslig mekanism.

Dylika tidigare populära och för såväl rättssytem som enskilda individer förödande idéer är tydligt vederlagda. Det som är fallet är snarare att händelser av sådan natur minns man i allmänhet särskilt väl. Sen kan man ju efter bästa förmåga försöka att inte tänka på obehagligheter och lyckas mer eller mindre bra med det.

Vad gäller falska minnen å andra sidan, så är möjligheten att frammana sådana hos folk i olika situationer mycket väl belagda. Att misstänkta erkänner det som läggs dem till last trots att de är oskyldiga är ett känt fenomen och särskilt gäller det barn, intellektuellt funktionsnedsatta samt missbrukare.

Jag tror att det är i skenet av detta man bör betrakta CP och hans snack. Han var omgiven av personer han hade stort förtroende för och som trodde att han var skyldig, exempelvis hans "livmedikus" Lidberg och journalisten Fylking. CP kan som oskyldig med tiden och i "rätt" miljö mycket väl ha kommit att tvivla på sina minnesbilder.

Man kan dock betrakta det som uteslutet att han som GM skulle ha "förträngt" händelsen. Om det inte fanns någon svår patologi inblandad. CP hade sitt missbruk till trots ett omvittnat gott minne.
Citera
2025-03-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
(Klicka bakåtpilen för hela referensinlägget.)
Lebel tror precis som jag att bankomater alltid frågat efter kod först och belopp sedan. Just därför ägnade jag en hel del tid igår att försöka se om PK-bankens automater möjligtvis fungerade annorlunda, men jag gick bet. /.../

Lebels föreslår tre saker: 1) att kod anges innan belopp i automaten, 2) att PK-Bankens automat har exakt samma tid som Götabankens samt 3) att Björkmans gäng möter Palme norr om Skandias entré. Det är matematiskt omöjligt att dessa tre saker är sanna samtidigt.

Om kod anges innan belopp kommer Björmans gäng ut precis bakom makarna Palme, vilket helt stämmer med Morelius konsekventa beskrivning av ett gäng som syns "10-15" sekunder bakom Palme.

Om det finns någon användare som använde PK-Banken vid denna tid så vore det mycket värdefullt om han/hon kunde berätta om dessa automater begärde kod eller belopp först.

Jag var kund i PK-Banken (sedermera Nordbanken osv) på den tiden, men bankomaterna delades ju mellan alla banker utom Sparbankerna som hade en egna uttagsautomater som hette Minuten. Två system alltså: Minuten var gemensam för alla Sparbanker och Bankomat gemensam för alla andra banker. Jag var kund i Sparbanken också och hade alltså både Bankomatkort och Minuten-kort.

Då har jag redan sagt till dig, att jag vill minnas att man på den tiden slog in beloppet först och koden efter det. Det är naturligtvis väldigt länge sedan och minnet kan spela en spratt, men så minns jag det i alla fall. Eftersom det helt och hållet saknar betydelse för Palmemordet så är det dock bortkastad tid att sitta och försöka reda ut den saken.

Bankomaterna var inte synkade, utan det är något som Trådmarodören konsekvent ljugit om i närmare två års tid nu. Det var inte alls någon "teknisk nödvändighet" att totalsynka alla rikets automater vid ombootning av systemet inne på Bankgirot. Varje automat hade en egen processor med egen klocka som drev mjukvaran lokalt.

För att ställa om klockan i en automat måste man därför stänga den för kunderna. Det säger sig självt att man inte stängde ner samtliga 500 automater i landet tidigt en fredagsmorgon när folk har bråttom till jobbet och behöver ta ut pengar inför helgen. Att köra en sådan rutin över hela brädet skulle ta åtskillig tid och utgöra en rejäl störning i servicen för kunderna. Oss veterligt fanns överhuvudtaget ingen sådan rutin för generalsynkning av samtliga automater, utan vad vi vet är att man kunde gå in och fjärrställa enskilda automater, men som sagt förutsätter det att man stänger automaten medan man ställer om den.

Det finns inte ett knyst om någon generalsynk av landets samtliga automater i något av det material som vi har tillgängligt rörande bankomaterna, utan det är något som Trådmarodören hittat på alldeles själv. Det enda som antyder någon form av synkning är formuleringen i bankomatcentralens brev till polisen, där de säger att de två automaterna invid mordplatsen "visade samma tid". Men om man läser den i sitt sammanhang så förstår man, att det bara handlar om en olycklig formulering där man underförstått felintervallet i övervakningsapplikationen och att "samma tid" alltså handlar om att de ligger inom felintervallet.

När jag först läste brevet ifråga tänkte jag också, att automaterna vid mordplatsen kanske var synkade, men då handlade det bara om de två automaterna – och inte om samtliga 500 automater i landet. Jag tänkte, att kanske hade de gått in i de här två automaterna på morddagsmorgonen och ställt om klockan, typ i en schemalagd fjärrservicerond. Men sedan tittade jag på förloppskonsekvenserna av en sådan synkning och fann att de är så pass absurda att synkningen är utesluten av det skälet.

Vi behöver alltså ingen teknisk manual för bankomatsystemet för att avfärda synkningen utan det kan vi göra på rena förloppsgrunder. Och någon generalsynk av det slag som Trådmarodören uppfunnit i sin lögn- och desinformationskampanj, den omtalas överhuvudtaget inte i materialet – och är dessutom helt absurd av ovan sagda skäl.

Bankomaterna var alltså inte synkade, det kan vi säga med god säkerhet. Men om man ändå skulle anta att de var synkade, vad skulle det då innebära för förloppet på Sveavägens östra trottoar?

Först och främst innebär det att mordet sker någon gång mellan 23.18.30 och 23.18.45 i Postens bankomattid räknat. Boforsarna avslutar sina uttag på Götabanken 23.16.49, och om automaterna är synkade så ligger den tidpunkten 1.41 till 1.56 minuter före mordet. Sedan ska de ut från Götabanken, och då kommer de ut på trottoaren ungefär 1.30 till 1.45 minuter före mordet.

Så långt Boforsarna, nu till Fauzzi. Vid vallningen av Fauzzi klockades dennes gångtid från punkten där han mötte paret Palme (mellan Skandias huvudentré och La Carterie) och upp till den punkt där han hörde skotten (vid Bonnierhuset, Sveavägen 56). Fauzzi gick i sin egen takt och tiden uppmättes till 1.35 minuter. Med andra ord mötte Fauzzi paret Palme ungefär 1.35 minuter före skotten.

Då ser du, att Fauzzi möter paret Palme ganska precis samtidigt som Boforsarna kommer ut från banken. Det betyder alltså att paret Palme hamnar mellan Fauzzi och Boforsarna på trottoaren, vilket i sin tur betyder att Boforsarna måste ha mött paret Palme någonstans mellan banken och Skandias huvudentré. I verkligheten har de naturligtvis inte gjort det. Ingen av Boforsarna minns något sådant, och Lisbeth Palme minns heller inte att de mött något ungdomsgäng alldeles innan mordet.

Bevisningen mot synkning av bankomaterna tar sig alltså formen av ett "reductio ad absurdum", där man tar ett antagande och påvisar att det leder till absurda konsekvenser. Det här känner Trådmarodören naturligtvis till, och då gör han ett andra antagande för att styra undan från de uppenbart absurda konsekvenserna: han sopar "Fauzzis 43 sekunder" under mattan.

Eftersom lögnen om synkningen av bankomaterna inte fungerar som sådan måste han ta till en andra lögn för att parera konsekvenserna av den första. Fauzzis 43 sekunder handlar alltså om den tidsdifferens som uppkommer i och med vallningen av Fauzzi, mellan å ena sidan Fauzzis gångtid från mötespunkten med paret Palme till punkten där han hör skotten (95 sekunder) och å andra sidan paret Palmes simulerade gångtid från mötespunkten till mordplatsen (52 sekunder). Den senare gångtiden är simulerad i meningen att Jan Länninge själv går sträckan i vad han tycker är en lämplig hastighet (men som objektivt sett ter sig onödigt sakta). Skillnaden blir då 95 – 52 = 43 sekunder, vilket visar att paret Palme gjort uppehåll på cirka 45-60 sekunder mellan Skandias huvudentré och mordplatsen.

Det här uppehållet stör Trådmarodören, och då trollar han helt enkelt bort det genom en lögnhistoria om hur Håkan Ström ska ha duperat Jan Länninge, som i sin tur ska ha tvingat Fauzzi att gå till fel adress vid vallningen. Det är en idiothistoria utan motstycke, men långtifrån den enda idiothistorien som Trådmarodören försöker pådyvla mupparna och kretinerna i palmeriet genom att helt enkelt upprepa lögnerna, sida upp och sida ner och i fetstil. Men alltihop är som sagt ren lögn.

Tittar vi specifikt på den här lögnen, om att "Fauzzis 43 sekunder inte existerar", så finner vi att den ger Boforsarna lite hjälp på traven, i och med att både Fauzzi och paret Palme försenas med 45-60 sekunder. På så vis hamnar Boforsarna framför Fauzzi på vägen norrut, men glappet dem emellan blir inte stort utan Fauzzi är nästan hack i häl. Vidare betyder det fortfarande att Boforsarna måste möta paret Palme, men mötet sker då en bit längre upp i Skandiakvarteret snarare än mellan banken och Skandias huvudentré. Varken Boforsarna eller Lisbeth Palme kan erinra sig något sådant möte heller.

Två lögner alltså: (1) att bankomaterna var synkade, och (2) att Fauzzis 43 sekunder inte existerar. Lögn numero två syftar till att neutralisera de absurda konsekvenserna av lögn numero ett, men lyckas inte med det. Det hela blir inte mindre kalkonmässigt av att Trådmarodören introducerar en tredje lögn, om att Björkman skulle ha gått efter de andra Boforsarna en bra bit på vägen norrut, sedan vänt på klacken och iklätt sig rollen som "Tensonmannen" som går bakom paret Palme när Fauzzi möter dem. Då måste han alltså klämma in Björkman i den lilla fickan han utverkat (medelst lögn 1 och 2) mellan Boforsarna och Fauzzi, och sedan låta Björkman göra en klackvändning mitt framför ögonen på Fauzzi som denne då inte ska märka. Detta är naturligtvis totalt nonsens från början till slut, men det hindrar ju inte desinformatören ifråga från att tapetsera tråden med smörjan, sida upp och sida ner och i fetstil.

Trådmarodören påstår sig vara "hövlig", men vad är det som är hövligt i att ljuga folk rätt upp i synen och i fetstil? Inte bara en gång utan sida upp och sida ner i hundratals inlägg som ligger som en tjock diarrématta och som totalförstört tråden som informationskälla för oss som faktiskt är intresserade av att ta reda på vad som egentligen hände med Olof Palme.

Vad jag förstår hör du också till "oss" som verkligen vill bringa ordning i det här, men i och med att du inte är påläst så blir effekten av dina inlägg dessvärre den rakt motsatta. Det är därför som jag uppmanat dig till att "tänka först och tala sedan".

Än en gång vill jag uppmana dig till att läsa upp dig i lugn och ro på de här sakerna. Jag har själv rett ut dem i minsta detalj och redovisat allt här i tråden på ett mycket lättillgängligt sätt. Då kan du företrädesvis studera det, och sedan höra av dig om du ser någonting som påkallar diskussion. Om du har enklare frågor kan du ta dem via pm, det går fint.
Citera
2025-03-03, 12:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Javisst kan man glömma bort saker.

Och enligt den studie som omtalas i länken så kan man genom träning öka färdigheten att aktivt minska tillgången till minnen i form av enstaka ord.

Gällande CP handlar det om något alldeles väsensskilt - det att "trycka undan" minnet av den kanske mest dramatiska händelsen under en persons livstid. Och då är man inne på psykoanalytiska och därmed pseudovetenskapliga teorier om undanträngning av traumatiska minnen som en själslig mekanism.

Dylika tidigare populära och för såväl rättssytem som enskilda individer förödande idéer är tydligt vederlagda. Det som är fallet är snarare att händelser av sådan natur minns man i allmänhet särskilt väl. Sen kan man ju efter bästa förmåga försöka att inte tänka på obehagligheter och lyckas mer eller mindre bra med det.

Vad gäller falska minnen å andra sidan, så är möjligheten att frammana sådana hos folk i olika situationer mycket väl belagda. Att misstänkta erkänner det som läggs dem till last trots att de är oskyldiga är ett känt fenomen och särskilt gäller det barn, intellektuellt funktionsnedsatta samt missbrukare.

Jag tror att det är i skenet av detta man bör betrakta CP och hans snack. Han var omgiven av personer han hade stort förtroende för och som trodde att han var skyldig, exempelvis hans "livmedikus" Lidberg och journalisten Fylking. CP kan som oskyldig med tiden och i "rätt" miljö mycket väl ha kommit att tvivla på sina minnesbilder.

Man kan dock betrakta det som uteslutet att han som GM skulle ha "förträngt" händelsen. Om det inte fanns någon svår patologi inblandad. CP hade sitt missbruk till trots ett omvittnat gott minne.
Nej, det är mycket vanligt att förtränga obehagliga eller oönskade minnen. Minnet är flytande och detaljer försvinner och det man önskar minnas, sant eller falskt, blir inbland det mest bestående. Jag känner till många exempel på detta och det förklarar hur personer efter en tid kan minnas händelser på helt olika sätt.

Pettersson hade neurologiska skador och typiskt psykopatiska drag. Han hade svårt att motstå att stjäla redan från barndomen och bortsåg från konsekvenserna av sitt behov till självbelöning. Och likväl som vissa kan ha påverkat honom att han mördat Palme kan vissa också ha påverkat honom att han inte gjorde det. När han behövde pengar var han GM och när han hade ångest var han oskyldig. Passande nog!
Citera
2025-03-03, 12:08
Medlem
Om vi ska tro på chatgpt så synkade vissa bankomater vid transaktion medan andra bara gjorde det periodvis. Alla bankomater hade egna klockor men de verkar i vissa system ha satts ur spel vid en transaktion, om jag förstår saken rätt. Om detta stämmer så är båda alternativen möjliga. Sen kan man tycka att bankomater i centrala Stockholm bör ha varit synkade när tekniken fanns, men det är bara min personliga reflektion.

Bankomatens interna klocka
Bankomaten hade en egen inbyggd klocka som höll tiden lokalt.
Om den inte synkades ofta kunde den driva iväg och bli några sekunder eller minuter fel.

Kommunikation vid transaktion
När en kund stoppade in sitt kort och begärde en transaktion (exempelvis ett uttag), skickade bankomaten en förfrågan till bankens centrala dator.
Svaret från banken innehöll bekräftelse på att transaktionen var godkänd, men i vissa system kunde det också inkludera en tidsuppdatering.
Bankomaten kunde då korrigera sin klocka baserat på bankens centrala tid, om den var programmerad att göra det.

Periodisk synkronisering
Vissa bankomater uppdaterade sin klocka bara vid underhåll eller nätverkssynkronisering, medan andra kunde få en uppdatering varje gång de kommunicerade med banken.
Om en bankomat var offline eller inte synkades regelbundet kunde den få en större tidsavvikelse.
Senast redigerad av sulfint 2025-03-03 kl. 12:11.
Citera
2025-03-03, 12:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om vi ska tro på chatgpt så synkade vissa bankomater vid transaktion medan andra bara gjorde det periodvis. Alla bankomater hade egna klockor men de verkar i vissa system ha satts ur spel vid en transaktion, om jag förstår saken rätt. Om detta stämmer så är båda alternativen möjliga. Sen kan man tycka att bankomater i centrala Stockholm bör ha varit synkade när tekniken fanns, men det är bara min personliga reflektion.

Om den inte synkades ofta kunde den driva iväg och bli några sekunder eller minuter fel.

När en kund stoppade in sitt kort och begärde en transaktion (exempelvis ett uttag), skickade bankomaten en förfrågan till bankens centrala dator.
Svaret från banken innehöll bekräftelse på att transaktionen var godkänd, men i vissa system kunde det också inkludera en tidsuppdatering.
Bankomaten kunde då korrigera sin klocka baserat på bankens centrala tid, om den var programmerad att göra det.

Periodisk synkronisering
Vissa bankomater uppdaterade sin klocka bara vid underhåll eller nätverkssynkronisering, medan andra kunde få en uppdatering varje gång de kommunicerade med banken.
Om en bankomat var offline eller inte synkades regelbundet kunde den få en större tidsavvikelse.

Var det bankomatens tid som visades på kvittot som man fick efter uttaget?
Citera
2025-03-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Var det bankomatens tid som visades på kvittot som man fick efter uttaget?

Möjliga scenarion:
Bankomatens lokala klocka användes
Om bankomaten inte synkroniserades vid varje transaktion kunde kvittots tid komma från bankomatens egen inbyggda klocka.
Om den klockan gick fel (t.ex. några minuter fram eller tillbaka) kunde tiden på kvittot också vara fel.

Bankens centrala tid användes
I många fall, särskilt för mer avancerade nätverkskopplade bankomater, kom tidsstämpeln från bankens centrala system när transaktionen godkändes.
Då visade kvittot den exakta tiden från banken, oavsett vad bankomatens egen klocka visade.

Skillnader mellan banker och system
På 1980-talet var olika banknätverk och bankomatsystem inte alltid standardiserade, så olika banker kunde ha olika lösningar.
Om en bankomat hade dålig uppkoppling eller var fristående (t.ex. vid driftstörningar) kunde den förlita sig på sin egen klocka tills den åter synkades med banken.
Citera
2025-03-03, 12:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Möjliga scenarion:
Bankomatens lokala klocka användes
Om bankomaten inte synkroniserades vid varje transaktion kunde kvittots tid komma från bankomatens egen inbyggda klocka.
Om den klockan gick fel (t.ex. några minuter fram eller tillbaka) kunde tiden på kvittot också vara fel.

Bankens centrala tid användes
I många fall, särskilt för mer avancerade nätverkskopplade bankomater, kom tidsstämpeln från bankens centrala system när transaktionen godkändes.
Då visade kvittot den exakta tiden från banken, oavsett vad bankomatens egen klocka visade.

Skillnader mellan banker och system
På 1980-talet var olika banknätverk och bankomatsystem inte alltid standardiserade, så olika banker kunde ha olika lösningar.
Om en bankomat hade dålig uppkoppling eller var fristående (t.ex. vid driftstörningar) kunde den förlita sig på sin egen klocka tills den åter synkades med banken.
Bankomatuttagen kan alltså inte användas för att noggrannt fastställa tiden för mordet. Detta var viktigt alldeles efter mordet eftersom kommissarie Gösta Söderström hade helt andra tider. Men vad för betydelse har den exakta tidpunkten idag?
Citera
2025-03-03, 13:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, det är mycket vanligt att förtränga obehagliga eller oönskade minnen.

Vill man förfäkta dessa pseudovetenskapliga och av etablerad psykologisk forskning tydligt avvisade idéer får man väl göra det. Man bör då vara medveten om att man krokar arm med de radikala psykodynamiska terapeuter som frammanade "undanträngda obehagliga minnen" hos intet ont anande analysander under 1980- 00-talen och som orsakade en epidemi av oskyldigt dömda i västvärldens domstolar under dessa årtionden.

I Sverige hade vi också vår egen Thomas Quick vars "undanträngda obehagliga minnen" plockades fram av terapeuter som drevs av dessa livsfarliga vanföreställningar. Och som likt i många andra fall fick genomslag i domstolar tack vare benäget bistånd från "minnesforskare" vilka betygade de falska minnenas äkthet. I det här fallet professor Sven Å. Christianson, som dock inte torgför denna sin vanföreställning offentligt eftersom han är mycket väl införstådd med att den helt och hållet saknar vetenskaplig grund.

Bara lite konsumentinformation för den som vacklar gällande vilken sida man vill liera sig med.

Citat:
Minnet är flytande och detaljer försvinner och det man önskar minnas, sant eller falskt, blir inbland det mest bestående. Jag känner till många exempel på detta och det förklarar hur personer efter en tid kan minnas händelser på helt olika sätt.

Pettersson hade neurologiska skador och typiskt psykopatiska drag. Han hade svårt att motstå att stjäla redan från barndomen och bortsåg från konsekvenserna av sitt behov till självbelöning. Och likväl som vissa kan ha påverkat honom att han mördat Palme kan vissa också ha påverkat honom att han inte gjorde det.

Nej.

CP kan givetvis haft alla möjliga drivkrafter bakom sitt agerande.

Och det är mycket möjligt att han som oskyldig faktiskt vacklat gällande sin oskuld, det är helt i linje med vad som är känt om mänskligt funktionssätt och etablering av falska minnen i vissa typer av sammanhang.

Det är dock inte möjligt, givet rådande kunskapsläge, att han som gärningsman med hänvisning till "undanträngande av obehagliga minnen" kan ha glömt bort eller misstagit sig gällande sin skuld.

Citat:
När han behövde pengar var han GM och när han hade ångest var han oskyldig. Passande nog!

Edit: "Rätt" terapeut hade säkert kunnat frammana ett minne av mordet hos en oskyldig CP och som understött av expertutlåtande från exempelvis Christiansons hade kunnat hålla i rätten. Tack och lov var det ingen som kom att tänka på det.
Senast redigerad av Roerlig 2025-03-03 kl. 13:17.
Citera
2025-03-03, 13:21
Medlem
Citat:

Periodisk synkronisering

För Palmemordet är frågan inte hur bankomater fungerade i största allmänhet utan huruvida de två automaterna invid mordplatsen (Postens respektive Götabankens) var synkade inbördes. Vi vet att uttagen är tidsmarkerade i rätt ordningsföljd och utan konstigheter, så tidsuppgifterna på remsorna i materialet kommer helt klart från den lokala klockan i respektive automat.

Frågan blir då om dessa två lokala bankomatklockor hade synkats med varandra, och då visar förloppsanalysen klart och tydligt att så inte varit fallet. Därför kan bankomaternas tider inte användas vare sig i förloppsanalysen eller för bestämningen av mordtiden i svensk normaltid räknat. Mordtiden kan visserligen direktbestämmas i Posten bankomattid räknat (den heter 23.18.30 – 23.18.45) men den tiden går inte att direktöversätta till Götabankens bankomattid eller till svensk normaltid enligt Fröken Ur.

Att bestämma mordtiden i svensk normaltid kräver en totalgenomgång av alla relevanta tidsuppgifter i materialet, vilket jag har gjort och redovisat här i tråden. Resultatet av den genomgången är att den "officiella" mordtiden (dvs Granskningskommissionens förslag, som heter 23.21.30) inte stämmer överens med vad vi känner till om förloppen och övriga tidskällor. GrK:s föreslagna mordtid grundar sig på två källor: LAC-bandets tidsuppgift på när Ljungqvist får svar där på sitt larmsamtal (som heter 23.22.15) och Ljungqvists egna skattning av hur lång tid som förlöpte mellan skotten och det att han fick svar hos LAC (cirka 45 sekunder).

Med två källor har vi också två potentiella felkällor. Den ena felkällan är Ljungqvist, som av allt att döma underskattar tiden något. En mer realistisk skattning ligger närmare 60 sekunder än 45. Den andra felkällan är LAC-bandet, som saknar dokumenterad hanteringskedja och som kan ha manipulerats. Där får vi en "binär" situation, där bandet antingen manipulerats eller ej. Om bandet ej manipulerats så har vi i praktiken bara cirka 15 sekunders spelrum för mordtiden, som kan ligga mellan 23.21.15 och 23.21.30. Om bandet är manipulerat så bortfaller det som tidskälla och då får vi lov att använda andra tidskällor som finns i materialet.

Som sagt har jag gjort en totalgenomgång av samtliga tidskällor, och då har jag kommit fram till att den verkliga mordtiden ligger vid 23.19.00 plus/minus en felmarginal på 15-30 sekunder (beroende på hur högt man vill lägga konfidensribban). Vad det säger oss är att LAC-bandet faktiskt blivit manipulerat. Varför man manipulerat det och hur man gått tillväga är en sekundär fråga, utan vad tidsanalysen konstaterar är att LAC-bandet av allt att döma – och med mycket hög grad av säkerhet – faktiskt blivit manipulerat.

För att återgå till bankomaterna så får man då utgå från den sorgfälligt bestämda mordtiden och "resonera bakåt" till bankomaterna. Vi får då att Postens bankomatklocka går nästan rätt, den ligger bara 15-30 sekunder efter svensk normaltid. Götabankens bankomatklocka går fortfarande inte att bestämma, utan då måste man först klargöra förloppet på Sveavägens östra trottoar och först då kan man uttrycka Götabankens klocka i svensk normaltid.

Det finns då ett halvdussin olika förloppsmodeller för östra trottoaren, vilka jag redan redovisat i tråden. Endast en av dem ("R-modellen" eller den "radikala" modellen) möjliggör en sådan definitisering. R-modellen har dessutom den i särklass bästa passformen till vittnesdata rörande östra trottoaren. Enligt den modellen befinner sig Boforsarna inne på Götabanken när skotten avfyras, och då kan man bestämma mordtiden uttryckt i Götabankens bankomattid till cirka 23.16.00 – 23.16.15. Med andra ord går Götabankens bankomatklocka då knappa tre minuter efter svensk normaltid.

För att få ihop det med larmfunktionen måste övervakningsapplikationens dataklocka då gå minst en minut efter svensk normaltid. Vid kollen den 24/4 konstaterade man att den gick en och en halv minut "före" svensk normaltid, men som Arto Valtonen föreslagit så handlar det om en enkel felsägning där "före betyder efter", alltså att dataklockan i själva verket gick en och en halv minut efter Fröken Ur. Det finns inga uppgifter om någon ombootning av systemet mellan morddagsmorgonen och kollen den 24/4, men om man bootat om och då ställt om dataklockan på något väsentligt vis så skulle naturligtvis kollen den 24/4 vara helt överflödig. Att överhuvudtaget kolla avvikelsen gentemot Fröken Ur förutsätter naturligtvis att man utgår från att felvisningen den 24/4 åtminstone ungefärligen motsvarade felvisningen den 28/2. Och då har vi alltså en och en halv minuts felvisning.

Utgår man från att "före betyder före" och även från den officiella mordtiden (23.21.30) så skulle dataklockan ligga på 23.23.00 vid mordet. Då ser vi direkt, att Postens bankomatklocka ligger bakom det intervallet, vilket alltså motsäger att "före betyder före". Så även om man utgår från den officiella mordtiden blir man tvungen att acceptera att "före betyder efter", det är den poäng jag ville peka på här. "Före betyder efter" är alltså inte någon manipulation som jag infört för att få ihop det med den korrigerade mordtiden 23.19.00 utan gäller lika för den officiella mordtiden 23.21.30.

Därmed inte sagt att den officiella mordtiden är riktig, för det är den helt klart inte. Vad vi kan säga med god säkerhet är att mordtiden i svensk normaltid inte går att bestämma utifrån bankomattiderna, utan förhållandet mellan mordtiden och bankomattiderna är det omvända: man måste först bestämma mordtiden för att sedan se hur bankomaternas klockor går relativt svensk normaltid.
Senast redigerad av Packetipiketen 2025-03-03 kl. 13:29.
Citera
2025-03-03, 13:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vill man förfäkta dessa pseudovetenskapliga och av etablerad psykologisk forskning tydligt avvisade idéer får man väl göra det. Man bör då vara medveten om att man krokar arm med de radikala psykodynamiska terapeuter som frammanade "undanträngda obehagliga minnen" hos intet ont anande analysander under 1980- 00-talen och som orsakade en epidemi av oskyldigt dömda i västvärldens domstolar under dessa årtionden.

I Sverige hade vi också vår egen Thomas Quick vars "undanträngda obehagliga minnen" plockades fram av terapeuter som drevs av dessa livsfarliga vanföreställningar. Och som likt i många andra fall fick genomslag i domstolar tack vare benäget bistånd från "minnesforskare" vilka betygade de falska minnenas äkthet. I det här fallet professor Sven Å. Christianson, som dock inte torgför denna sin vanföreställning offentligt eftersom han är mycket väl införstådd med att den helt och hållet saknar vetenskaplig grund.

Bara lite konsumentinformation för den som vacklar gällande vilken sida man vill liera sig med.

Nej.

CP kan givetvis haft alla möjliga drivkrafter bakom sitt agerande.

Och det är mycket möjligt att han som oskyldig faktiskt vacklat gällande sin oskuld, det är helt i linje med vad som är känt om mänskligt funktionssätt och etablering av falska minnen i vissa typer av sammanhang.

Det är dock inte möjligt, givet rådande kunskapsläge, att han som gärningsman med hänvisning till "undanträngande av obehagliga minnen" kan ha glömt bort eller misstagit sig gällande sin skuld.

Edit: "Rätt" terapeut hade säkert kunnat frammana ett minne av mordet hos en oskyldig CP och som understött av expertutlåtande från exempelvis Christiansons hade kunnat hålla i rätten. Tack och lov var det ingen som kom att tänka på det.
Glöm inte att han var ohederlig och en skicklig skådespelare som kunde spela båda rollerna och förmodligen sätta sig in i båda rollerna. Och som många andra bara minnas vad han ville minnas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in