Citat:
Man kan nog begära ut materialet om man vill (målnummer ovan i mitt tidigare inlägg). Jag har bytt dator sen det begav sig, men jag lovar att kolla en gång till om jag kan hitta det.
Om jag inte minns fel… kortfattat så var det inte gärningsmannen – utan familjen Book (!) (likt begäran om att byta advokat inför Hovrättsförhandlingen) som begärde att flickans familj skulle granskas av socialtjänsten. Alltså – I kid you not! – detta var en del av underlaget till resningsansökan.
Bakgrunden? Alla advokater och kunniga jurister hade förmodligen redan lämnat skeppet som råttor från en sjunkande skepp. Känslan som var kvar var attt familjen book satt samlade i de vita fejkskinnsofforna runt glasbordet i vardagsrummet, brainstormade lite och skrev ner allt hemskt de kunde hitta på ur tomma luften.
Den texten… den är faktiskt helt absurd. Att läsa den är som att kliva in i en värld av ren och skär hittepå. Det är sjuk smutskastning av målsägandens familj – så verklighetsfrånvänd att man knappt tror att det är möjligt att dikta ihop.
Resultatet? På riktigt, något som ser ut som att det vore skrivet av ett gäng drogpåverkade trailer trash. Vi har ju, som bekant, inget direkt svenskt begrepp för "trailer trash", men den läsningen… den var faktiskt häpnadsväckande outbildad och dum.