2025-02-28, 07:29
Medlem
Har väl inte mycket mer att tillägga än att hennes tack för mig låter väldigt passivt aggressivt. Hon har noll självinsikt. Hon kunde backat ett steg och sagt att inlägget blev fel, att det var klumpigt uttryckt. Men hon bara ångar på och det är fel på hela världen utom henne.
Citera
2025-02-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Gissningsvis har det gjorts en orosanmälan pga hennes uttryck om sin dotter och skulle inte vilja påstå att det var med glimten i ögat eller det minsta skämtsamt skrivet.
SL som kan skriva skämtsamt om sina barn och utmaningarna verkar inte fått en enda anmälan medan Hanna lyckas få flera under Lars korta liv.
Tror att den anmälan har gjorts utifrån faktiskt oro över att Hanna verkar behöva stöd inte av ren elakhet.
Som någon nämnde socialtjänsten kan erbjuda stöd och det är inget fel i det.
Har svårt att tro att någon anser att Lars skulle behöva omhändertas och skulle ha det som mål med anmälningarna?
Hit och dit om SL?! Möjligt att hon inte exponerar och lämnar ut sina barn på samma sätt som HT. Följer inte SL, men har kikat in av ren nyfikenhet, så kan inte uttala mig. Men det jag sett så är inte hon så jäkla intressant heller.
Citera
2025-02-28, 08:07
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffilurans
Med dagens inflation så är det nog allt vanligare att man tvingas arbeta högre % och flera jobb för att klara av att få ihop det rent ekonomiskt. Tror det är ytterst få som vill lämna sina barn på förskolan 6-18.

Jag tror din verklighet utgår från USA. Visst att många småbarnsföräldrar kanske vill jobba 75%, men får det inte att gå ihop och tvingas jobba 100%. Men flera olika jobb? De som kan styra över sin arbetstider och på så sätt öka sin egen lön är oftast högavlönade. Vi vanliga dödliga inom t.ex vården kan inte öka vår arbetstid med någon timma per dag, utan får i så fall ta ett helt extra pass, vilket ändå innebär att den andra förälder eller någon annan får ställa upp och hämta barnet på förskolan.

Men utan att gå allt för OT. Jag tror inte Hanna valt att vara en lat influenser för att spendera maximalt med tid med Lara. Men hon ska ändå ha en eloge för att hon inte likt andra influenser skolor in sina barn samma dag de fyllt 1 år, för att kunna sitta på restauranger och dricka vin (Sandra Beijer).
Citera
2025-02-28, 08:32
Medlem
Så hon blev anmäld igen.
Borde inte alla dessa anmälningar ge henne en tanke om att lämna L utanför sin ig? Eller iaf sluta posta hjärndöda kommentarer om sitt barn? Hon kan ju få stopp på anmälningsgalna personer genom ganska enkla knep 🙃
Citera
2025-02-28, 08:43
Medlem
Det jag funderar på är om det verkligen kan vara inlägget om att lars är en "pain in the ass" som skulle vara anledningen till en anmälan till soc. Jobbar de så snabbt? Jag tänker att anmälan bör ha kommit in för flera veckor eller till och med månader sen. Tror inte soc har en hanteringstid på några få dagar. Speciellt inte om de ser anmälan och det inte verkar kritiskt.

Sen som fler varit inne på - soc jobb är inte att storma in och omhänderta barn. Det låter så dramatiskt när Hanna säger att de slösas tid som de kunnat lägga på att "rädda ett barn". Soc erbjuder stöd i massa olika former till föräldrar och familjer.
Citera
2025-02-28, 09:12
Medlem
Jag tror att Hanna anser sig vara en bra mamma och då är det klart att hela hennes värld fallerar när hon får en socanmälan, det vill ingen förälder ha.

Om inte socialtjänsten misstänker att Lars skulle fara illa på något sätt så blir det ingenting av anmälan. Om så är fallet kanske Hanna kan få stöttning med sitt föräldraskap, vilket kommer att gynna både henne, Kevin och Lars
Citera
2025-02-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjernglans
Jag tror att Hanna anser sig vara en bra mamma och då är det klart att hela hennes värld fallerar när hon får en socanmälan, det vill ingen förälder ha.

Om inte socialtjänsten misstänker att Lars skulle fara illa på något sätt så blir det ingenting av anmälan. Om så är fallet kanske Hanna kan få stöttning med sitt föräldraskap, vilket kommer att gynna både henne, Kevin och Lars

Ja såklart, om socialtjänsten gör en bedömning att man behöver stöd svider det nog. Dock tänker jag att det som svider är stoltheten och självförtroendet mer än något annat. Om man kan svälja det och bara lyssna in så tycker jag det visar att man är en bra förälder, det betyder inte att man är dålig.

Men i Hannas fall kan de ju hört av sig bara och sagt "vi har fått en anmälan men kommer inte gå vidare med den". I det fallet tycker jag inte heller hon behöver vara upprörd utan kanske snarare fundera varför folk missbedömer hennes/deras föräldraskap
Citera
2025-02-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdetox
Haha. Nej! Att HT skrivit att hennes barn är ett pain in the ass är verkligen inte skäl för soc.anmälan! Seriöst. Hela hennes identitet består av att vara mamma/försöka få barn, hon har till och med gjort det till sitt jobb. För henne inkluderar det att klaga på sitt barn med glimten i ögat. Nån slags igenkänningshumor. Men hon är inte värre än någon annan som exponerar sitt barn på SoMe för profit. Säkert nån annan som har mamma som enda personlighet som soc.anmält henne. Kanske för att den inte fattar skämtet. HT är konstig men den som anmäler är också konstig.

Håller med dig, ser verkligen ingen anledning till att anmäla henne! Kan däremot tänka mig att det är väldigt vanligt att influensers får socanmälningar då och då eftersom de blottar sina liv på ett sätt. Däremot tror jag att Hanna är få av dem som faktiskt berättar om det. Sen kan jag tycka att Hanna uttrycker sig så jävla klumpigt ibland, hoppas hon kan rannsaka sig själv nu under denna pausen och inse att det är hennes egna ord och handlingar som leder till anmälningar tyvärr.
Citera
2025-02-28, 10:45
Medlem
S.L har spelat in en jättefin video där hon pratar om sin livsstilsförändring när hon gick ner i vikt. Det hade varit intressant att få höra från HT hur hennes livsstilsförändring gick till när hon skulle göra operationen. Gjorde hon någon förändring? Vet man något?
Citera
2025-02-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Det jag funderar på är om det verkligen kan vara inlägget om att lars är en "pain in the ass" som skulle vara anledningen till en anmälan till soc. Jobbar de så snabbt? Jag tänker att anmälan bör ha kommit in för flera veckor eller till och med månader sen. Tror inte soc har en hanteringstid på några få dagar. Speciellt inte om de ser anmälan och det inte verkar kritiskt.

Sen som fler varit inne på - soc jobb är inte att storma in och omhänderta barn. Det låter så dramatiskt när Hanna säger att de slösas tid som de kunnat lägga på att "rädda ett barn". Soc erbjuder stöd i massa olika former till föräldrar och familjer.

” När en orosanmälan inkommer till socialtjänsten har de 24 timmar på sig att göra en skyddsbedömning, alltså en bedömning om barnet är i akut behov av hjälp/skydd”

Så jo, kontakt gällande att en oros anmälan inkommit sker direkt.
Citera
2025-02-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelongarmofhonor
” När en orosanmälan inkommer till socialtjänsten har de 24 timmar på sig att göra en skyddsbedömning, alltså en bedömning om barnet är i akut behov av hjälp/skydd”

Så jo, kontakt gällande att en oros anmälan inkommit sker direkt.

Okej, det var ju bra! Men det står "bedömning", inte kontakt. Oklart om det innebär kontakt med berörd familj? Förstår att de måste bedömma läget snabbt, men tänker att utifrån vilken åtgärd som behövs kanske inte kontakt/återkoppling till familjen sker så snabbt, i alla fall inte för de som inte har akut behov
Senast redigerad av Backflashlash 2025-02-28 kl. 11:05.
Citera
2025-02-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Okej, det var ju bra! Men det står "bedömning", inte kontakt. Oklart om det innebär kontakt med berörd familj? Förstår att de måste bedömma läget snabbt, men tänker att utifrån vilken åtgärd som behövs kanske inte kontakt/återkoppling till familjen sker så snabbt, i alla fall inte för de som inte har akut behov

Tänker att hon bor i en liten kommun, kanske inte har lika mycket att göra på socialtjänsten där hon bor som i en större stad. Jag arbetar i en verksamhet där vi ibland gör anmälningar. Det går förvånansvärt fort, och det måste ju ändå ses som ett gott tecken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in