2025-02-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Min mamma dog ganska nyligt och i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo.

Min yngre bror är 25 år och för 1 år sedan så beslutade sig min mamma att flytta till hennes nya kille men min mamma brukade ändå komma till min bror och bo är ibland.
I samband med hennes flytt fick min bror ta över hennes lägenhet.

Min mamma dog ca 10 månader efter hon hade flyttat till sin kille och vi ser att hon hade en gruppförsäkring på 300 tusen kronor.
Då det stod att make eller sambo i första hand skulle ha pengarna så trodde vi att vi barn skulle få dom eftersom vi inte trodde dom var sambo eftersom min mamma brukade bo hos min bror ibland.

Hennes nya kille hade vi knappt någon kontakt med alls men nu ska han alltså få alla dessa pengar?
Detta tycker vi är helt fel då han dels är 67 år gammal men också pga att vi har pratat med honom och bett att han ska avstå pengarna så vi får dom istället.
Han vill inte detta.

Är det kört för oss att få några pengar?
Hade varit en annan sak om dom typ bott tillsammans i 10 år men nu känns det som han utnyttjar sitt förhållande med min mamma för att få pengarna bara.
Vi barn och denna gubbe har ingen relation alls och känns helt fel att pengarna från min mamma ska gå till en okänd gubbjävel medans min bror och även jag har studielån vi hade kunnat lösa med dessa pengar.
Om jag hade varit han så hade jag aldrig tagit emot dom, känns väldigt omoraliskt.

Knappast, ta det vidare arvsrätten väger tyngre än en sambo. Det är helt omöjligt att han ärver henne. Det ska delas mellan dig och din bror. Bara anlita en advokat så får du din del.
Citera
2025-02-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
om dom inte var gifta så ärver bröstarvinge dvs barn allting.

Men det här är en försäkring så det är helt irrelevant och det är inte du och din mor som täcknat försäkringen, utan din mor och han i ett samboparsförsäkring.

Spelar ingen roll om dom vart gifta. Barn ärver alltid i första hand, Arvsrätten väger tyngre.
Citera
2025-02-27, 15:46
Medlem
Skriv så här istället. Mammas sambo får inte mammas pengar efter hennes död eftersom sambos inte ärver varandra. Däremot fanns en försäkring där mamma aktivt satt honom som förmånstagare, och de pengarna får han. Men ärver gör han inte! Försäkringen har inget med arv att göra.
Senast redigerad av balderbyling 2025-02-27 kl. 15:50.
Citera
2025-02-27, 16:06
Medlem
Tjackmosters avatar
En livförsäkring som man inte står som förmånstagare till ärver man ju inte i vilket fall som helst, oavsett vad som står i testamente eller vem som är gift med vem eller bara sambo och vem som är bröstarvinge och vem som är särkullsbarn och så vidare. Det är inte en tillgång som tillhör dödsboet och ingår i arvsskfiten utan just en försäkring som betalar ut en summa till förmånstagaren (i det här fallet er mammas sambo) om den försäkrade personen dör (eller blir kroniskt sjuk och förlorar arbetsförmågan, etc. beroende på vad som avtalats), och man har betalat in premier under en tid för att så ska ske om detta inträffar. Samma pengar hade man kan kunnat lägga, nu lade er mamma de pengarna på en livförsäkring med er sambo som förmånstagare istället.

Att teckna en livförsäkring för sin sambo för det fall att man skulle gå bort i förtid är verkligen inget konstigt utan lovvärt om något, och det säger jag som en väldigt traditionellt lagd person som i första taget tycker det är suspekt att inte vara gift utan bara "sambo" med någon. (Har aldrig begripit varför folk gör så och har alltid stört mig på ordet i sig. Tycker nästan att "pojkvän" och "flickvän" låter mer seriöst - och framför allt mer romantiskt och inte så fullständigt sterilt och deprimerande som "sambo" - att kalla varandra. Tar dessa personer helt enkelt inte sin egen relation på allvar? Eller tycker de helt enkelt att livet blir mer spännande med alla juridiska komplikationer och obehagliga överraskningar det medför, även idag, att inte vara gifta med varandra utan bara sambo?)

Er mammas bortgång är tragisk och man kan bara beklaga sorgen, även om vi inte är mer än helt främmande Flashbackanvändare i förhållande till varandra. Men här handlar det inte på något sätt om att er mammas sambo får pengar som egentligen borde ha gått i arv till er, eller ens pengar som hon ägde över huvudtaget. Med "pengar" som någon äger menas ju oftast kontanter, en summa på ett bankkonto eller möjligtvis en värdepappersportfölj (även det är att sträcka ordet pengar lite väl långt, speciellt i ett sammanhang som är så formelt som det här).

Att man har en försäkring som ger ersättning t.ex. om ens hus brinner ner är ju inte ens i närheten av samma sak som att ha pengar på ett bankkonto. Det är ju en risk man försäkrar sig mot genom att man regelbundet betalar en försäkringspremie för detta och nåra pengar betalas bara ut om detta väldigt olyckliga faktiskt inträffar.

En sak som dock slår mig: Att teckna en "överdrivet" stor livförsäkring eller för del delen en kapitalförsäkring med en sambo (eller någon som helst, annan än bröstarvingar) som förmånstagare skulle kunna vara ett sätt att "förskringra" bröstarvingarnas arvslott och alltså kringgå reglerna om att bröstarvingarna har rätt till minst halva dödsboet. I princip skulle man ju kunna likvidera alla sina tillgångar och lägga pengarna på en sådan försäkring. Finns det någon kunnig här som vet hur lagen ser på att göra så? Har TS kanske en poäng trots allt? Skulle en domstol kunna komma fram till att försäkringen är ett sätt att kringgå arvsrätten och inte ska betalas ut till förmånstagaren utan (åtminstone delvis) till bröstarvingarna?
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-27 kl. 16:10.
Citera
2025-02-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Spelar ingen roll om dom vart gifta. Barn ärver alltid i första hand, Arvsrätten väger tyngre.
Du får läsa tråden igen och inte bara rubriken.
Detta rör sig inte om ett arv utan om en försäkring och vem som blir förmånstagare av försäkringen.

Själva arvet är helt rätt att barnen får, men det som diskuteras är inte arvet utan en försäkring, den har ingenting med arvet i sig att göra.
Citera
2025-02-27, 16:24
Medlem
Fruktansvärt hemskt!
Samma skit drabbade mig för många år sedan! Försök hitta en bra jurist!
Citera
2025-02-27, 16:27
Medlem
immenhusens avatar
TS, kan du ordagrant citera de vitala delarna av avtalet som reglerar denna försäkring? Gör du inte detta, stannar vi bara i spekulationer, och du får inget adekvat svar på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Knappast, ta det vidare arvsrätten väger tyngre än en sambo. Det är helt omöjligt att han ärver henne. Det ska delas mellan dig och din bror. Bara anlita en advokat så får du din del.

Det rör sig inte om ett arv.

/AI
Citera
2025-02-27, 16:33
Medlem
Min första tanke är att ni inte verkade ha så mycket kontakt med er mor, stämmer det?
Vad har ni gjort för henne?
Har er mors sambo ställt upp mer?
Det kanske finns en anledning till att hon valde bort er som förmånstagare.
Citera
2025-02-27, 16:44
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannen12345
Fruktansvärt hemskt!
Samma skit drabbade mig för många år sedan! Försök hitta en bra jurist!
Vad ska juristen göra?
Är det en försäkring så brukar det oftast gå till sambo enligt avtalet och det finns inget som en jurist kan göra då det inte är ett arv utan en summa som försäkringen betalar ut.
Citera
2025-02-27, 16:48
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Men snälla, du tänker inte respekterad vad din mamma ville? Hon har ju tecknat en efterlevandeförsäkring där sambon är förmånstagare vid hennes bortgång. Hennes vilja i ämnet kan knappast bli tydligare. Det står ju svart på vitt.

Sköt er själva, ni får ert via arvet. Men jag gissar att ni säkert kommer bli ovänner där med. Brukar räcka med att kaffekopparna hamnar hos "fel person" för att hela släkter inte ska tala med varandra igen. Knappast vad den döda hade önskat sig...

Kanske inte var hennes vilja? Troligtvis har hennes arbetsgivare tecknat (och betalar) den och hon har ingen koll på vem är förmånstagare!

Jag fick hem en årssammanfattning från en av mina tjänstepensioner häromsistens, där står att min sambo är förmånstagare om jag dör! Då har jag ändå varit inne och tagit bort efterlevande skydd (trodde jag) och om det nu ändå är kvar så vill jag såklart att mina barn skall ha pengarna. Satt upp på to-do list
Citera
2025-02-27, 16:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Min mamma dog ganska nyligt och i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo.

Min yngre bror är 25 år och för 1 år sedan så beslutade sig min mamma att flytta till hennes nya kille men min mamma brukade ändå komma till min bror och bo är ibland.
I samband med hennes flytt fick min bror ta över hennes lägenhet.

Min mamma dog ca 10 månader efter hon hade flyttat till sin kille och vi ser att hon hade en gruppförsäkring på 300 tusen kronor.
Då det stod att make eller sambo i första hand skulle ha pengarna så trodde vi att vi barn skulle få dom eftersom vi inte trodde dom var sambo eftersom min mamma brukade bo hos min bror ibland.

Hennes nya kille hade vi knappt någon kontakt med alls men nu ska han alltså få alla dessa pengar?
Detta tycker vi är helt fel då han dels är 67 år gammal men också pga att vi har pratat med honom och bett att han ska avstå pengarna så vi får dom istället.
Han vill inte detta.

Är det kört för oss att få några pengar?
Hade varit en annan sak om dom typ bott tillsammans i 10 år men nu känns det som han utnyttjar sitt förhållande med min mamma för att få pengarna bara.
Vi barn och denna gubbe har ingen relation alls och känns helt fel att pengarna från min mamma ska gå till en okänd gubbjävel medans min bror och även jag har studielån vi hade kunnat lösa med dessa pengar.
Om jag hade varit han så hade jag aldrig tagit emot dom, känns väldigt omoraliskt.
Ni är ju bröstarvingar och delar ju på dödsboets tillgångar (om inget testamente finns), men en försäkring med en utpekad förmånstagare är ju inte en del av dödsboet.
Så ’sambon’ får inte alla pengar, bara den försäkring er mamma tecknat med honom som förmånstagare.
Citera
2025-02-27, 16:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Så fort pengar kommer med i bilden så blir det alltid krig. Med tanke på att din mamma var sambo så får ju barnen dela på sakerna.
Däremot en gruppförsäkring är ju en helt annan sak.
Det känns som att det är bättre att du jobbar för dina egna pengar dina syskon också.
Sitter ni bara och väntar på att morsan skulle dö eller. Helt jävla sjukt att folk bara tänker på pengar.
Hoppas att ni inte får en spänn utan han bränner upp alltihopa.

Nog för att jag tycker att man ska jobba in sina egna pengar men det där var väl onödigt hårt. De har förlorat sin mamma, de kan inte juridiken och vänder sig till FB för råd. Vet man hur det ligger till kanske man vänligt kan upplysa dem om det, vilket några i tråden gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Bara att gubben har gett er gamla mor en massa kuk och glädje sin sista tid i livet borde väl göra honom förtjänt av pengarna.
Det kan ni väl unna honom.

Empati är uppenbarligen inte din avdelning. Hoppas du är riktigt stolt över ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ni är ju bröstarvingar och delar ju på dödsboets tillgångar (om inget testamente finns), men en försäkring med en utpekad förmånstagare är ju inte en del av dödsboet.
Så ’sambon’ får inte alla pengar, bara den försäkring er mamma tecknat med honom som förmånstagare.

Kort och koncist på ett sätt som TS sannolikt kan ta till sig. Förstår inte varför folk nödvändigtvis måste vara så elaka. Att se om sitt hus och ta reda på saker man inte begriper borde ju uppmuntras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in