2025-02-27, 14:32
Medlem
Min mamma dog ganska nyligt och i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo.

Min yngre bror är 25 år och för 1 år sedan så beslutade sig min mamma att flytta till hennes nya kille men min mamma brukade ändå komma till min bror och bo är ibland.
I samband med hennes flytt fick min bror ta över hennes lägenhet.

Min mamma dog ca 10 månader efter hon hade flyttat till sin kille och vi ser att hon hade en gruppförsäkring på 300 tusen kronor.
Då det stod att make eller sambo i första hand skulle ha pengarna så trodde vi att vi barn skulle få dom eftersom vi inte trodde dom var sambo eftersom min mamma brukade bo hos min bror ibland.

Hennes nya kille hade vi knappt någon kontakt med alls men nu ska han alltså få alla dessa pengar?
Detta tycker vi är helt fel då han dels är 67 år gammal men också pga att vi har pratat med honom och bett att han ska avstå pengarna så vi får dom istället.
Han vill inte detta.

Är det kört för oss att få några pengar?
Hade varit en annan sak om dom typ bott tillsammans i 10 år men nu känns det som han utnyttjar sitt förhållande med min mamma för att få pengarna bara.
Vi barn och denna gubbe har ingen relation alls och känns helt fel att pengarna från min mamma ska gå till en okänd gubbjävel medans min bror och även jag har studielån vi hade kunnat lösa med dessa pengar.
Om jag hade varit han så hade jag aldrig tagit emot dom, känns väldigt omoraliskt.
Citera
2025-02-27, 14:42
Medlem
Sn0o0oZs avatar
om dom inte var gifta så ärver bröstarvinge dvs barn allting.

Men det här är en försäkring så det är helt irrelevant och det är inte du och din mor som täcknat försäkringen, utan din mor och han i ett samboparsförsäkring.
Citera
2025-02-27, 14:42
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Min mamma dog ganska nyligt och i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo.

Min yngre bror är 25 år och för 1 år sedan så beslutade sig min mamma att flytta till hennes nya kille men min mamma brukade ändå komma till min bror och bo är ibland.
I samband med hennes flytt fick min bror ta över hennes lägenhet.

Min mamma dog ca 10 månader efter hon hade flyttat till sin kille och vi ser att hon hade en gruppförsäkring på 300 tusen kronor.
Då det stod att make eller sambo i första hand skulle ha pengarna så trodde vi att vi barn skulle få dom eftersom vi inte trodde dom var sambo eftersom min mamma brukade bo hos min bror ibland.

Hennes nya kille hade vi knappt någon kontakt med alls men nu ska han alltså få alla dessa pengar?
Detta tycker vi är helt fel då han dels är 67 år gammal men också pga att vi har pratat med honom och bett att han ska avstå pengarna så vi får dom istället.
Han vill inte detta.

Är det kört för oss att få några pengar?
Hade varit en annan sak om dom typ bott tillsammans i 10 år men nu känns det som han utnyttjar sitt förhållande med min mamma för att få pengarna bara.
Vi barn och denna gubbe har ingen relation alls och känns helt fel att pengarna från min mamma ska gå till en okänd gubbjävel medans min bror och även jag har studielån vi hade kunnat lösa med dessa pengar.
Om jag hade varit han så hade jag aldrig tagit emot dom, känns väldigt omoraliskt.
Japp, det är kört. Sambolagen säger att han har rätt till pengarna. Tyvärr. Bara bita i det sura äpplet och gå vidare i livet.
Citera
2025-02-27, 14:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
om dom inte var gifta så ärver bröstarvinge dvs barn allting.

Men det här är en försäkring så det är helt irrelevant och det är inte du och din mor som täcknat försäkringen, utan din mor och han i ett samboparsförsäkring.

Behöver inte va att de tecknat en tillsammans. Grupplivförsäkring är vanligt att man har genom arbetsgivare eller facket.
Citera
2025-02-27, 14:44
Medlem
Han får försäkringen, ni får tillgångarna. Olika saker.
Citera
2025-02-27, 14:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Beklagar din mors död.

Hur länge var din mamma tillsammans med denne man?

Jag trodde inte att sambor ärvde varandra om hon inte själv satt honom som förmånstagare?
Citera
2025-02-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Han får försäkringen, ni får tillgångarna. Olika saker.
Eh, vad ska han med mindöda mammas gruppförsäkring till?
Citera
2025-02-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Beklagar din mors död.

Jag trodde inte att sambor ärvde varandra om hon inte själv satt honom som förmånstagare?

Vet inte hitt länge dom var tillsammans men första gången jag träffade denna gubbe var 1 år innan hon flyttade till honom så kanske 2 år innan mamma dog.
Citera
2025-02-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Beklagar din mors död.

Arvet får barnen. Detta var en gruppförsäkring. Troligen genom facket.
Citera
2025-02-27, 14:53
Medlem
Man kan också tänka att man som sambo har skaffat sig utgifter som man kanske inte hade innan. Större bil, större boende, andra kostnader i övrigt, vilka han helt plötsligt måste klara av själv.
Iom det så kan han i allra högsta grad vara i behov av pengarna. Han är dessutom pensionär och kan inte jobba in mer pengar på annat sätt än er som är unga och i arbetsför ålder.
Därav är det rimligt att han är förmånstagare - vilket han de facto också verkar vara.

När det kommer till arv sen, så ärver han ingenting utan ni ärver rubbet, om er mamma inte har testamenterat bort det som inte är er laglott.

Jag förstår att det kan kännas tufft att han får pengar men inte ni (om det är så) men istället för att gräva ner er i irritation, så försök se nyktert på det hela. Det är inget konstigt att han som sambo är förmånstagare och han är på inget sätt ond som inte hux flux ger bort pengarna till er.
Ponera att det hade varit tvärt om. Att han inte hade fått något, men att ni ärvde en massa pengar. Om han skulle säga till er att ni borde ge honom pengarna, för det faktiskt var han som levde ihop med er mamma, hade ni då gett honom pengarna?

Ni får helt enkelt jobba hårdare och tjäna egna pengar och se till att göra på ett annat sätt när det kommer till era egna barn.
Citera
2025-02-27, 14:54
Medlem
Som ovanstående sa ni kommer inte erhålla något
Citera
2025-02-27, 14:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Behöver inte va att de tecknat en tillsammans. Grupplivförsäkring är vanligt att man har genom arbetsgivare eller facket.
Heter det inte efterlevandeskydd?
Mitt ex som gick bort nyligen hade en sådan på ett något högre belopp än Ts mor. Vi var dock särbos de sista åren, så jag förväntar mig inget, men jag tittade på det för hans barns skull när de skulle gå igenom bouppteckningen. Vad jag förstår gäller det inte för vuxna barn, även om de såklart hoppas på det. OM det skulle tillfalla barnen, så skulle det dock portioneras ut i mindre månadssummor över en viss tid. Barn räknas man som upp till 21 år om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in