2025-02-27, 14:57
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Japp, det är kört. Sambolagen säger att han har rätt till pengarna. Tyvärr. Bara bita i det sura äpplet och gå vidare i livet.
Det här regleras inte i sambolagen. Det handlar om förmånstagare till en försäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Beklagar din mors död.

Hur länge var din mamma tillsammans med denne man?

Jag trodde inte att sambor ärvde varandra om hon inte själv satt honom som förmånstagare?
Det här har inget med arv att göra. Det handlar om förmånstagare till en försäkring.
Citera
2025-02-27, 14:57
Medlem
sebastian66s avatar
Så fort pengar kommer med i bilden så blir det alltid krig. Med tanke på att din mamma var sambo så får ju barnen dela på sakerna.
Däremot en gruppförsäkring är ju en helt annan sak.
Det känns som att det är bättre att du jobbar för dina egna pengar dina syskon också.
Sitter ni bara och väntar på att morsan skulle dö eller. Helt jävla sjukt att folk bara tänker på pengar.
Hoppas att ni inte får en spänn utan han bränner upp alltihopa.
Citera
2025-02-27, 14:58
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Arvet får barnen. Detta var en gruppförsäkring. Troligen genom facket.
Ja, jag vet att det är skillnad. Det var därför jag undrade om det var efterlevandeskydd ts blandat ihop det med, vilket är hyfsat vanligt att man har via jobbet om man inte avsagt sig det.

Gruppförsäkring är inget jag har erfarenhet av, trots insyn i flera släktingar bouppteckningar.
Citera
2025-02-27, 14:59
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det här regleras inte i sambolagen. Det handlar om förmånstagare till en försäkring.

Det här har inget med arv att göra. Det handlar om förmånstagare till en försäkring.
Fel av mig, menade förmånstagare som jag också nämnde i mitt inlägg. Vet att det är skillnad.
Citera
2025-02-27, 15:01
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ja, jag vet att det är skillnad. Det var därför jag undrade om det var efterlevandeskydd ts blandat ihop det med, vilket är hyfsat vanligt att man har via jobbet om man inte avsagt sig det.

Gruppförsäkring är inget jag har erfarenhet av, trots insyn i flera släktingar bouppteckningar.
I trådstarten står att det "i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo."
Citera
2025-02-27, 15:01
Medlem
klengass avatar
Om jag var du skulle jag kontakta en jurist för hjälp. Håller med dig att det är galet när de inte varit sambos i ett år ens. Beklagar sorgen och hoppas det går bra för er.
Citera
2025-02-27, 15:02
Medlem
Loikkaris avatar
Varför unnar ni inte honom pengarna? Är sin mor mantalskriven i samma adress som han och det står i vilkkoren att han som sambo blir förmånstagare är det rätt. Hans ålder har inget med saken att göra, han kan ju leva 20 år till, lätt.
Citera
2025-02-27, 15:04
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
I trådstarten står att det "i hennes gruppförsäkring står det att förmånstagare i första hand är make eller sambo."
Ja, då blir Ts utan.

Vet du hur det är med efterlevandeskydd i mitt ex fall, som jag beskrev tidigare i tråden (om jag får vara så fräck att kapa tråden lite kvickt)? Hans barn är en bra bit över 21.
Citera
2025-02-27, 15:05
Medlem
kalkryggars avatar
Tråden känns lite otydlig och folk verkar tolka tråden väldigt olika.

Själva arvet (er del) kan ni inte förlora. Sen finns det en del av arvet som hon har kunnat testamentera bort och det kan ju gå till honom. Lite beroendes på.

Det du talar om är en försäkring. De kan ha tecknat den tillsammans just för händelsen att någon av dem går bort. Då ska den andra få en liten summa att snurra runt på under sorgen. Låt han ha sina försäkringspengar. Han har väl sannolikt varit med och betalat på själva försäkringen.
Citera
2025-02-27, 15:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Gruppförsäkring är ett begrepp som betyder att man som organisation (därav ofta arbetsgivare eller fackförening) tecknar en försäkring som ska gälla åt en viss grupp (anställda, elever, medlemmar). Sen är ju varje individ som tar del av gruppförsäkringen individuellt försäkrad. I bouppteckningssammanhang är det inte säkert att man kommer i kontakt med begreppet gruppförsäkring. Det spelar liksom ingen roll.
Citera
2025-02-27, 15:16
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Gruppförsäkring är ett begrepp som betyder att man som organisation (därav ofta arbetsgivare eller fackförening) tecknar en försäkring som ska gälla åt en viss grupp (anställda, elever, medlemmar). Sen är ju varje individ som tar del av gruppförsäkringen individuellt försäkrad. I bouppteckningssammanhang är det inte säkert att man kommer i kontakt med begreppet gruppförsäkring. Det spelar liksom ingen roll.
Ja, jag har förstått det nu.
Undrar dock om någon i tråden vet om den faller ut till vuxna barn över 25, om den avlidne levde ensam/var särbo?
Citera
2025-02-27, 15:30
Medlem
Måste inte sambo anges i försäkringen för att den ska falla ut till sambon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in