2025-02-27, 11:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Skråmo föddes 1985. Jag citerar hans Wikipedia:

"Michael Nikolai Skråmo, född 2 november 1985 i Bergsjöns församling i Göteborg,[1] var en norsk-svensk terrorist, medlem av Islamiska staten (IS).[2] Han har själv ägnat sig åt rekrytering av IS-terrorister från Norden.[3]Hans mor har uppgett för bland annat SVT att hon fått information om att sonen dog i början av mars 2019, under slutstriderna i den syriska staden Al-Baghuz Fawqani som kallats IS sista fäste"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Michael_Skr%C3%A5mo

Bergsjön tillhör "orten" så jag får ta dina ord om att han talade ortensvenska at face value. Har inte hört det själv. Skråmos mor kan ha skuld i hur det utvecklade sig för honom, men förmodligen inte mer än någon annan mor. Att växa upp i ett utsatt område är en riskmiljö. För att sätta saker i perspektiv så oroar sig fler svenskar för både kriget i Ukraina och klimatfrågan än för svensk gängkriminalitet, enligt en färsk undersökning som nyss refererades av TV4. De som oroas av IS är troligen än färre, även om du tycks tillhöra dem, vilket kan vara framsynt. Johan Pehrson, partiledare för Tidöpartiet Liberalerna hävdar enligt Expressen att vi lever i ett kallt krig. Jag får tillstå att mina kunskaper om iransk infiltration gör det svårt att värdera

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ministern-om-expressens-avslojande-nytt-kallt-krig/

Trots allt detta och trots att du lägger dig vinn om att citera Bibeln för att stärka din tes är jag inte övertygad om att ortensvenska är en solklar inkörsport till IS och gängkriminalitet. Det stora problemet ligger i att språket kan lägga krokben för att senare i livet lära sig svenskans traditionella ordföljd och grammatik. Denna är i ständig förändring.

Jag tror verkligen inte att etniska svenskar med ortensvenska som andraspråk leder till att folk "förkastar sin familj till förmån för en annan kultur."
Börjar nästan tro att du driver med mig?

Skråmo verkade vara arg på något, radikaliserade verkar ofta vara det. Att växa upp i Bergsjön gör en till göteborgare. Så jag kan bli skrämd när jag tänker på vissa göteborgare.
Min poäng med bibelcitat var att vi alltid, som ras, tillskrivit ordet stor vikt (även om John så klart syftar på Ordet). Fortsättningen är "and the word became flesh".

Kan du se att vi har en norm i Sverige? Ett majoritetssamhälle?

Stockholmska är förstås ansett som rikssvenska med viss modifikation, det kan man tycka vad man vill om, men i ditt skriva språk vet jag förstås inte om du är skåning eller norrlänning då du har vanlig god svenska.

Om du i skrift säger "tjockt bra, bre. Fixa para bara" så hade jag kanske trott att antingen du var ironisk (många i min generation ironiserar över dessa uttryck) eller alternativt fullständigt obildad.

Ett språk är en markör. Den gamla generationen arbetare kämpade sig till en bildning i en socialdemokrati som fortfarande brydde sig om dem. De vände dem ryggen när de var så bildade att de inte längre röstade på SAP.

Om du som jag rört dig bland gamla skolans Östermalmare så vet du att även i de finare salongerna är språket kanske det viktigaste, en spegling av din bildning och status. Även om de är urfattiga grevar har de fortfarande språket.

Fast forward och du har ett parallellsamhälle. Vissa bor där för de hamnat där, men låter sina barn gå i skolan och träna fotboll på annan plats för de vill inte de ska hamna snett. Deras språk speglar detta mycket väl och spelar liten roll om de är från Pakistan, Iran eller Ghana.

På samma sätt speglar de andras språk deras status i det omkringliggande samhället. Deras närmaste identifikationspunkt är inte Fredrik Reinfeldt eller Robyn, utan mexikanska karteller och gangsterrappare i South Central. De ser sig själva på ett sätt som många med låg självkänsla ser sig: kan jag inte bli älskad kan jag bli fruktad.

Att mainstreamsamhället ser detta som en subkultur har oerhört mycket med SR och kultursidornas enorma push, marinerad i Frankfurts normkritik, att få detta att framstå som ett nytt ungdomsuttryck. Kriminalitet beskrivs som "autencitet". Att Snoop Dogg i själva verket torskat för marijuana possession och levde ett slags lägre medelklassliv i samma skola som Den Där Mary (minns ej hennes namn) är inte så sexigt.

Men detta är inte ett kulturuttryck för att några kriminella "rappar" (eller vad man nu ska kalla detta debila trams), det är ett parallellsamhälle som växt fram där man i andra tredje generation fortfarande inte ser sig själv som en del av Sverige, men till skillnad från föräldrarna, likt de som växte upp svarta under Jim Crow, så ompaketerar man sig själv till public enemy #1.

Det gjorde förvisso unga män (och en handfull kvinnor) även i Norge i början av 90-talet, där man korsade gränsen mellan kulturyttring med antisocialt beteende som kostade några liv. Men de kom alla från medelklassbakgrund och norskan kunde man knappast klaga på. Idag är de överlevande Norges största kulturexport.

Det är förstås vad svenska kulturjournalister hoppas på, att krutröken ska lägga sig och de ska åka på världsturné och posera med skivbolagets koppel runt halsen. Det är som att black metalrörelsen skulle varit ett gäng kriminella psykopater där nån spelade i band. Så var det förstås inte.

Språket generellt försämras i Sverige. Det gör det inte tack vare dessa element. Det gör det parallellt. För poängen med språket i orten är att det är en markör att jag tillhör de som inte acccepterar majoritetssamhället. Självklart hittar du många arga människor i en sådan mix. Varför du bör ta bort dina barns glorifierande av en sådan kultur genom att inte tolerera fikonspråk vid matbordet.
Citera
2025-02-27, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Min poäng med bibelcitat var att vi alltid, som ras, tillskrivit ordet stor vikt (även om John så klart syftar på Ordet). Fortsättningen är "and the word became flesh".

Kan du se att vi har en norm i Sverige? Ett majoritetssamhälle?

Stockholmska är förstås ansett som rikssvenska med viss modifikation, det kan man tycka vad man vill om, men i ditt skriva språk vet jag förstås inte om du är skåning eller norrlänning då du har vanlig god svenska.

Om du i skrift säger "tjockt bra, bre. Fixa para bara" så hade jag kanske trott att antingen du var ironisk (många i min generation ironiserar över dessa uttryck) eller alternativt fullständigt obildad.

Ett språk är en markör. Den gamla generationen arbetare kämpade sig till en bildning i en socialdemokrati som fortfarande brydde sig om dem. De vände dem ryggen när de var så bildade att de inte längre röstade på SAP.

Om du som jag rört dig bland gamla skolans Östermalmare så vet du att även i de finare salongerna är språket kanske det viktigaste, en spegling av din bildning och status. Även om de är urfattiga grevar har de fortfarande språket.

Fast forward och du har ett parallellsamhälle. Vissa bor där för de hamnat där, men låter sina barn gå i skolan och träna fotboll på annan plats för de vill inte de ska hamna snett. Deras språk speglar detta mycket väl och spelar liten roll om de är från Pakistan, Iran eller Ghana.

På samma sätt speglar de andras språk deras status i det omkringliggande samhället. Deras närmaste identifikationspunkt är inte Fredrik Reinfeldt eller Robyn, utan mexikanska karteller och gangsterrappare i South Central. De ser sig själva på ett sätt som många med låg självkänsla ser sig: kan jag inte bli älskad kan jag bli fruktad.

Att mainstreamsamhället ser detta som en subkultur har oerhört mycket med SR och kultursidornas enorma push, marinerad i Frankfurts normkritik, att få detta att framstå som ett nytt ungdomsuttryck. Kriminalitet beskrivs som "autencitet". Att Snoop Dogg i själva verket torskat för marijuana possession och levde ett slags lägre medelklassliv i samma skola som Den Där Mary (minns ej hennes namn) är inte så sexigt.

Men detta är inte ett kulturuttryck för att några kriminella "rappar" (eller vad man nu ska kalla detta debila trams), det är ett parallellsamhälle som växt fram där man i andra tredje generation fortfarande inte ser sig själv som en del av Sverige, men till skillnad från föräldrarna, likt de som växte upp svarta under Jim Crow, så ompaketerar man sig själv till public enemy #1.

Det gjorde förvisso unga män (och en handfull kvinnor) även i Norge i början av 90-talet, där man korsade gränsen mellan kulturyttring med antisocialt beteende som kostade några liv. Men de kom alla från medelklassbakgrund och norskan kunde man knappast klaga på. Idag är de överlevande Norges största kulturexport.

Det är förstås vad svenska kulturjournalister hoppas på, att krutröken ska lägga sig och de ska åka på världsturné och posera med skivbolagets koppel runt halsen. Det är som att black metalrörelsen skulle varit ett gäng kriminella psykopater där nån spelade i band. Så var det förstås inte.

Språket generellt försämras i Sverige. Det gör det inte tack vare dessa element. Det gör det parallellt. För poängen med språket i orten är att det är en markör att jag tillhör de som inte acccepterar majoritetssamhället. Självklart hittar du många arga människor i en sådan mix. Varför du bör ta bort dina barns glorifierande av en sådan kultur genom att inte tolerera fikonspråk vid matbordet.

Originellt att tillskriva bibelcitat en "ras". Vi är oeniga om hur man ska hantera samtalsetiketten vid matbordet. Vi vet sedan tidigare att vi delar ett kulturintresse och att detta kulturintresse medfört att vi tillägnat oss vissa kunskaper om musikstilar där man använder sig av rap och kriminella attribut, men det är inte ämnet för denna tråd.

"För poängen med språket i orten är att det är en markör att jag tillhör de som inte acccepterar majoritetssamhället." Ja. Men det finns ju en rad andra sätt att göra detta klart för majoritetssamhället på, eller hur? Högkultur som subkultur för att välja ännu ett exempel från vår gemensamma intressesfär. Ortensvenska är inte subkultur då den talas i flera generationer, och därmed kommer att fortsätta leva och förändras över hela Sverige.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-02-27 kl. 11:48.
Citera
2025-02-27, 11:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Originellt att tillskriva bibelcitat en "ras". Vi är oeniga om hur man ska hantera samtalsetiketten vid matbordet. Vi vet sedan tidigare att vi delar ett kulturintresse och att detta kulturintresse medfört att vi tillägnat oss vissa kunskaper om musikstilar där man använder sig av rap och kriminella attribut, men det är inte ämnet för denna tråd.
Har du hört talas om människorasen?

Mitt exempel är endast för att illustrera hur majoritetssamhället utsätts för en påverkanskampanj som relativiserar ett samhällsproblem, som i en generell framtidsutveckling också antagligen kommer konvergera.
Citera
2025-02-27, 11:53
Avslutad
Citat:
Har du hört talas om människorasen?

Mitt exempel är endast för att illustrera hur majoritetssamhället utsätts för en påverkanskampanj som relativiserar ett samhällsproblem, som i en generell framtidsutveckling också antagligen kommer konvergera.

"Människorasen" är den enda art som kan artbestämmas till att höggradigt kommunicera via gutturala läten. Därför associerade jag till politiska ställningstaganden från din sida, som jag fann originella.

Majoritetssamhället "utsätts" ständigt av oss minoriteter. Visst kan det vara jobbigt för majoritetssamhället men sen vänjer det sig oftast, så även vid ortensvenska.
Citera
2025-02-27, 11:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
"Människorasen" är den enda art som kan artbestämmas till att höggradigt kommunicera via gutturala läten. Därför associerade jag till politiska ställningstaganden från din sida, som jag fann originella.

Majoritetssamhället "utsätts" ständigt av oss minoriteter. Visst kan det vara jobbigt för majoritetssamhället men sen vänjer det sig oftast, så även vid ortensvenska.
Jag hade förstått kunna skriva art utan att meningen ändrats.

Det sista förstår jag inte helt (andra stycket), vad utsätter minoriteter majoritetssamhället för menar du?
Citera
2025-02-27, 12:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Finns ju inga manliga svenska förebilder. Alla svenska män är fjollor det är klart ungdomarna försöker anamma en maskulinare kultur

hahaha, fy fan. tack för dagens asgarv.

Åkte bil förra veckan från Stockholm till Dorotea.

Medpassagerare: Iranie, Arab x 2, Libanes.

När vi stannade för pisspaus så vågade ingen ta ett steg från asfalten.
Skogen var JÄTTEFARLIG !

CITAT
bROR, FAN DET ÄR VILDA DJUR DÄR INNE ! Björn å varj så massa grejer

Vilka manliga förebilder !
Citera
2025-02-27, 12:22
Avslutad
Citat:
Jag hade förstått kunna skriva art utan att meningen ändrats.

Det sista förstår jag inte helt (andra stycket), vad utsätter minoriteter majoritetssamhället för menar du?

Minoriteter utsätter majoritetssamhället för icke-majoriteter, så som att vara en etniskt svensk man med ortensvenska som andraspråk.
Citera
2025-02-27, 12:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Minoriteter utsätter majoritetssamhället för icke-majoriteter, så som att vara en etniskt svensk man med ortensvenska som andraspråk.
Jag förväntade mig andra exempel, men ok.

Att kids på Östermalm säger tjockt bra eller shoo bre är förstås en slags läcka, men de har ju inte internaliserat identiteten.

De som är födda av svenska föräldrar i Sverige och bryter är däremot inte längre en del av majoritetssamhället. Det är det du inte tycks förstå att min poäng är. Och det är där riskerna ökar markant att bli en destruktiv del av det parallellsamhälle som växer fram.

Nedmonteringen av svenska skolan öppnar också upp för konvergens av språkens möte längre fram, och då är vi i Idiocracy på riktigt..
Citera
2025-02-27, 12:50
Avslutad
Citat:
Jag förväntade mig andra exempel, men ok.

Att kids på Östermalm säger tjockt bra eller shoo bre är förstås en slags läcka, men de har ju inte internaliserat identiteten.

De som är födda av svenska föräldrar i Sverige och bryter är däremot inte längre en del av majoritetssamhället. Det är det du inte tycks förstå att min poäng är. Och det är där riskerna ökar markant att bli en destruktiv del av det parallellsamhälle som växer fram.

Nedmonteringen av svenska skolan öppnar också upp för konvergens av språkens möte längre fram, och då är vi i Idiocracy på riktigt..

Jag förstår din poäng bättre nu, men tycker inte att det är så farligt att inte vara en del av majoritetssamhället på alla plan. Så länge man har jobb och boende liksom. Förr blev du diskriminerad på jobb och i bostadsköer som invandrare. Om du som etniskt svensk ung kille talar ortensvenska kan du säkert bli diskriminerad på vissa sätt, men antagligen tillhör du en grupp i samhället, vit, man, fattiga föräldrar som blir diskriminerad av folk i Danderyd och på Östermalm ändå, så vad blir skillnaden?
Citera
2025-02-27, 12:51
Medlem
Sverige har ett fint språk och en fin kultur som borde bevaras.
Men nu har lägre stående människor sin kultur och språk fått utrymme att tränga sig på.
Det är tack vare en kriminell politik.
Språket, kulturen och samhället blir sämre som resultat.
Citera
2025-02-27, 13:18
Medlem
Blaskas avatar
Dom kan väl komma från samma invandrartäta område?
Att sedan ungdomar använder slangord som vi äldre inte känner igen är sedan gammalt.
Citera
2025-02-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Du bitter på killen för han social,många vänner ,kanske tjejerna gillar han 😀

Vem bryr sig viktigast han lycklig i livet ? 🙄

Om min son skulle tala ortensvenska och dessutom skriva som du skulle jag verkligen ransaka mig själv. Vad gick fel i barnets uppfostran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in