2025-02-27, 13:35
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Om min son skulle tala ortensvenska och dessutom skriva som du skulle jag verkligen ransaka mig själv. Vad gick fel i barnets uppfostran?
Jag först med att erkänna att jag anstränger mig inte ens att skriva 😀

With that being said 🤣

Kom med några bra argument att jag fel i stället !
Citera
2025-02-27, 13:35
  #98
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag förstår din poäng bättre nu, men tycker inte att det är så farligt att inte vara en del av majoritetssamhället på alla plan.
Det är en sak att vara utanför samhället "lite grann", genom t ex en subkultur. Det är en annan att det existerar kulturer som delvis förnekas att de existerar (Sossarnas "naivitet") samtidigt som de relativiseras. Man kan inte säga att hårdrock finns inte, men det heter faktiskt heavy metal.


Citat:
Så länge man har jobb och boende liksom. Förr blev du diskriminerad på jobb och i bostadsköer som invandrare.
Vet inte när du är född men i min generation och de innan var det betydligt mer ovanligt att invandrare inte hade jobb.

Vet heller inte vilken slags diskriminering du de facto pratar om. Tänker du att nån som hette Fikret hade svårt att få jobb som apotekare för han var svartmuskig? Eller för att hans apotekarutbildning inte var svensk. Jag frågar för det är många som känt sig diskriminerade av detta, som är något man måste ta hänsyn till på ett apotek.

Citat:
Om du som etniskt svensk ung kille talar ortensvenska kan du säkert bli diskriminerad på vissa sätt, men antagligen tillhör du en grupp i samhället, vit, man, fattiga föräldrar som blir diskriminerad av folk i Danderyd och på Östermalm ändå, så vad blir skillnaden?
Det är skillnad på att diskrimineras och att diskriminera sig själv. Hur kommer det sig att invandrarbarn från vissa hem i Rinkeby klarar att prata en ren svenska och välja att plugga medan andra inte klarar det?

Vissa kulturer är förstås bättre än andra, men alla människor har ett egetansvar när de är vuxna. Om man låter sina barn välja grupptillhörighet före sin familj, så tar man inte ansvar för sin framtid.
Citera
2025-02-27, 13:42
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Jag först med att erkänna att jag anstränger mig inte ens att skriva 😀

With that being said 🤣

Kom med några bra argument att jag fel i stället !

Det märks verkligen att du inte anstränger dig.
Man ser framför sig en person med någon sorts utvecklingsstörning när man läser dina inlägg.
Citera
2025-02-27, 13:46
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det märks verkligen att du inte anstränger dig.
Man ser framför sig en person med någon sorts utvecklingsstörning när man läser dina inlägg.
Mina argument är en av de bästa här ? 😀

Folk som inte smarta kommma på några själva börjar tjata om stavningen,svenska språket !
Citera
2025-02-27, 13:53
  #101
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är en sak att vara utanför samhället "lite grann", genom t ex en subkultur. Det är en annan att det existerar kulturer som delvis förnekas att de existerar (Sossarnas "naivitet") samtidigt som de relativiseras. Man kan inte säga att hårdrock finns inte, men det heter faktiskt heavy metal.



Vet inte när du är född men i min generation och de innan var det betydligt mer ovanligt att invandrare inte hade jobb.

Vet heller inte vilken slags diskriminering du de facto pratar om. Tänker du att nån som hette Fikret hade svårt att få jobb som apotekare för han var svartmuskig? Eller för att hans apotekarutbildning inte var svensk. Jag frågar för det är många som känt sig diskriminerade av detta, som är något man måste ta hänsyn till på ett apotek.


Det är skillnad på att diskrimineras och att diskriminera sig själv. Hur kommer det sig att invandrarbarn från vissa hem i Rinkeby klarar att prata en ren svenska och välja att plugga medan andra inte klarar det?

Vissa kulturer är förstås bättre än andra, men alla människor har ett egetansvar när de är vuxna. Om man låter sina barn välja grupptillhörighet före sin familj, så tar man inte ansvar för sin framtid.

Du lämnar ämnet ortensvenska hela tiden, men mycket är vi väl eniga om och har samma syn på också.Du måste driva med mig? Jag tror att du är 5-10 år äldre än mig. De invandrare jag kände och/eller umgicks med under uppväxten hade föräldrar som jobbade med olika saker och därför har jag den bilden. Om vissa barn från Rinkeby och andra utsatta områden kan prata en ren svenska vet jag inte. Gör de det? Det var längesedan jag träffade något barn från Rinkeby. Den näst sista gången jag var där sa en ungdom till sina vänner att han skulle "knulla min mamma". Det var på ortensvenska. Jag vet inte om jag var extra mottaglig den dagen eller så, men det sitter kvar i minnet. Jag är inte säker på att jag kommer att besöka Rinkeby igen då jag inte har vägarna förbi men om jag skulle gå på litteraturmässan där eller så, då skulle jag nog känna mig lite på min vakt. Jag VET att han var ett barn och att jag var den vuxna men jag klarade helt enkelt inte av att säga ifrån den gången. Så kanske är jag dålig på att ta mitt vuxenansvar. Det kan nog bli så om folk daddar med en i egenskap av minoritet.
Citera
2025-02-27, 14:01
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Mina argument är en av de bästa här ? 😀

Folk som inte smarta kommma på några själva börjar tjata om stavningen,svenska språket !

Är det någon annan än du som tycker det?
Citera
2025-02-27, 14:08
  #103
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Du lämnar ämnet ortensvenska hela tiden, men mycket är vi väl eniga om och har samma syn på också.Du måste driva med mig? Jag tror att du är 5-10 år äldre än mig. De invandrare jag kände och/eller umgicks med under uppväxten hade föräldrar som jobbade med olika saker och därför har jag den bilden. Om vissa barn från Rinkeby och andra utsatta områden kan prata en ren svenska vet jag inte. Gör de det? Det var längesedan jag träffade något barn från Rinkeby. Den näst sista gången jag var där sa en ungdom till sina vänner att han skulle "knulla min mamma". Det var på ortensvenska. Jag vet inte om jag var extra mottaglig den dagen eller så, men det sitter kvar i minnet. Jag är inte säker på att jag kommer att besöka Rinkeby igen då jag inte har vägarna förbi men om jag skulle gå på litteraturmässan där eller så, då skulle jag nog känna mig lite på min vakt. Jag VET att han var ett barn och att jag var den vuxna men jag klarade helt enkelt inte av att säga ifrån den gången. Så kanske är jag dålig på att ta mitt vuxenansvar. Det kan nog bli så om folk daddar med en i egenskap av minoritet.
Jag har aldrig känt behov av att vara på min vakt i Rinkeby, däremot Botkyrka/Vårby. Men det är gamla ärr som ligger kvar. Generellt sett så är "Orten" en ganska grådassig variant av forna sovjet-ghetton snarare än de no go zoner jag varit i i USA.

Men de har inte haft riktigt samma förutsättningar som här. Vad du säger understryker dock min poäng.
Citera
2025-02-27, 14:14
  #104
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?

Antagligen så är föräldrarna likadana själva, sitter och lyssnar på ortenrap i bilen tillsammans med ungarna, samtidigt som man förfasar över skjutningar, sprängningar, mm.
Citera
2025-02-27, 14:15
  #105
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har aldrig känt behov av att vara på min vakt i Rinkeby, däremot Botkyrka/Vårby. Men det är gamla ärr som ligger kvar. Generellt sett så är "Orten" en ganska grådassig variant av forna sovjet-ghetton snarare än de no go zoner jag varit i i USA.

Men de har inte haft riktigt samma förutsättningar som här. Vad du säger understryker dock min poäng.

Jo, jag kan förstå att du uppfattar det så, att det jag säger understryker din poäng. Det är inte farligt att vistas i orten rent generellt men folk har av naturliga skäl blivit mer uppmärksamma på främlingar. Det är en bymentalitet, men det är en stor by från Ystad till Haparanda med liknande erfarenheter av att inte tillhöra majoriteten, samtidigt som det kan finnas misstankar mellan varandra. Ortensvenskan, den är dock gemensam, och inte roten till det onda. Den är gemenskaphetsskapande mer än något annat, i och med att alla har olika modersmål.
Citera
2025-02-27, 14:16
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Är det någon annan än du som tycker det?
Yes! mycket support från riktiga män här på flahback 👍

Det bara feminiserade mammas pojkar som gillar inte vad man skriver 🤣
Citera
2025-02-27, 14:17
  #107
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jo, jag kan förstå att du uppfattar det så, att det jag säger understryker din poäng. Det är inte farligt att vistas i orten rent generellt men folk har av naturliga skäl blivit mer uppmärksamma på främlingar. Det är en bymentalitet, men det är en stor by från Ystad till Haparanda med liknande erfarenheter av att inte tillhöra majoriteten, samtidigt som det kan finnas misstankar mellan varandra. Ortensvenskan, den är dock gemensam, och inte roten till det onda. Den är gemenskaphetsskapande mer än något annat, i och med att alla har olika modersmål.
Skapandet av en gemenskap som ligger utanför normsamhället, vilket leder till parallellsamhällen.
Citera
2025-02-27, 14:31
  #108
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Skapandet av en gemenskap som ligger utanför normsamhället, vilket leder till parallellsamhällen.

Är alla dialektala och kulturella gemenskaper paralellsamhällen, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in