2025-02-26, 17:10
Avslutad
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?
Senast redigerad av ..GodJul.. 2025-02-26 kl. 17:13.
Citera
2025-02-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Då har jag sett och hört ännu en etnisk svensk kille i övre tonåren prata ortensvenska. Tidigare idag såg jag hur en etnisk svensk kille satt med en invandrare av okänd härkomst och använde ord som "bre" och "bror" efter meningarna och med en sån där ortenbrytning som bara skär i öronen.

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Men, hur kan man låta sin son förfalla så och låta honom glida ifrån sin svenska identitet utan att sätta ned foten? Speciellt när vi har dessa enorma problem med massinvandring och folkutbyte där svenskarna allt oftare flyr det sjunkande skeppet. Är det någon gång vi svenskar ska hålla stenhårt i vår svenska identitet så är det nu.

Man lär sina barn att absolut inte svära eftersom det låter otrevligt och ouppfostrat men hur är det med ortensvenskan? Är ni lika hårda där?

Talar förmodligen inte ortensvenska hemma vid köksbordet...
Citera
2025-02-26, 17:17
Medlem
Varför är det ett problem för dig?
Är det bättre att han pratar som svennarna på 1960-talet och blir mobbad/utanför istället?
Citera
2025-02-26, 17:22
Medlem
S.O.Stolps avatar
ja pratar svenska med olika inblandade ord som walla o guzz med mina polare,,,sen hemma jag prata som vanligt med föräldrarna. Ibland ja säger ja ska "bre" en macka med smör vid matbordet,,,ser inget konstigt med det bror
Citera
2025-02-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..

Jag blir alltid lika fundersam och undrar var i hela friden föräldrarna och framförallt pappan är? Hade min son använt ordet "bre" vid matbordet så hade jag frågat vad fan han håller på med och att i våran familj så pratar vi svenska. Hade min familj bott i ett invandringsbelastat område så hade jag för mina barns skull flyttat därifrån till ett mer svenskt område där barnen får växa upp och umgås med sina egna, åtminstone majoriteten. Inget fel med att ha en kompis från Iran, inte det jag säger. Har själv haft några sådana.

Vissa ungdomar har alltid härmat det sämsta och dummaste i samhället. Förhoppningsvis växer de ur det när de blir äldre.
Citera
2025-02-26, 18:39
Medlem
Det är väldigt pinsamt. Jag skäms för deras skull men det blir väl så om man har kompisar som pratar så där.
Citera
2025-02-26, 18:47
Medlem
Finns ju inga manliga svenska förebilder. Alla svenska män är fjollor det är klart ungdomarna försöker anamma en maskulinare kultur
Citera
2025-02-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Varför är det ett problem för dig?
Är det bättre att han pratar som svennarna på 1960-talet och blir mobbad/utanför istället?
Driveru? Du tkr alltså inte det är nåt problem med svenska ungdomar som pratar invandrarsvenska??
Citera
2025-02-26, 19:01
Medlem
Du bitter på killen för han social,många vänner ,kanske tjejerna gillar han 😀

Vem bryr sig viktigast han lycklig i livet ? 🙄
Citera
2025-02-26, 19:06
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Finns ju inga manliga svenska förebilder. Alla svenska män är fjollor det är klart ungdomarna försöker anamma en maskulinare kultur

Finns ingenting som är " maskulint", med att prata som en efterbliven med obefintlig utbildning. Dom är så " maskulina" att dom " flydde " sina hemländer som fega kycklingar!

Dom är så " maskulina" att dom måste slåss 10 mot en, och ändå är dom inte säkra på att vinna. Dom är så " maskulina" när dom säljer droger och rånar folk. Istället för att utbilda sig och skaffa sig en vettig framtid.

Dom är så " maskulina " när dom kastar sten på blåljusfordon och dess personal. Det som ÄR maskulint är: Att utbilda sig, att läsa böcker, att kunna multiplikationstabellen, att kunna sitt land historia och andra länders historia. Att kunna läsa och förstå ritningar och skriftliga instruktioner.

Att ha självdisciplin nog att motionera, hålla sig frisk och stark utan laster. Ingen alkohol, tobak eller droger. Det är för svaga människor. Att spela schack och lösa korsord, att inte vara så känslostyrd utan låta förnuft härska. Inte grottmänniskogenen.

Varje gång jag hör en sådan kretin misshandla mitt språk, har jag god lust att fråga: Har du hört talas om Esisas Tegnér? Han pratade om äran och hjältarnas språk. Det är motsatsen till den rotvälskan du talar. Sådana apläte ingår inte i svenska språket.
Citera
2025-02-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies

Tvärtom tycker jag, tycker du att det är coolt med små korta killar med spagetti armar och dålig utbildning? Att röka cannabis, är det coolt?tycker du det? Att inte ens kunna prata rent? Att släpa sina fötter när du går, gillar du det?
Att inte kunna simma eller cykla? Att inte kunna multiplikationstabellen?
Senast redigerad av Dagdrommaren 2025-02-26 kl. 19:16.
Citera
2025-02-26, 19:15
Medlem
Banditas avatar
Tycker också att det låter rätt fånigt när Ellen 23 år som vuxit upp i en liten by i Norrbotten och aldrig satt sin fot utanför länet helt plötsligt pratar som att hon har levt hela sitt liv på en parkbänk i Rinkeby.
Och jag skulle tycka att det lät lika fånigt om hon helt plötsligt började prata skånska, gotländska eller östgötska utan någon rimlig anledning alls.

Dialekter och brytningar säger något om var vi kommer ifrån, och jag kan tycka att allt har sin charm (ja, till och med ortensvenska i viss utsträckning). Men folk kan sluta låtsas som att de har en bakgrund som de inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in