Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Vad bra. Då har vi kunnat enas om en sak i alla fall.
På vilket sätt är du förhindrad att besöka en domstol eller begära ut handlingar? Förklara konkret hur du är förhindrad detta.
Jag kan inte använda domstolen för att hitta det jag vill ha på det sätt som man kan med Lexbase. Jag har aldrig påstått att det inte går att gå ut domar. Problemet här är att domen påverkar spridningen av domar och ger rätten rätt att vägra lämna ut offentliga ej sekretessbelagda handlingar för att de inte skall spridas. Tillgången till uppgifter blir totalt sätt mindre för både journalister och medborgare.
Jag tycker det är en lite märklig diskussion då det är uppenbart att jag tycker det är oacceptabelt ut demokratisynpunkt att detta gäller för offentliga handlingar av samma skäl som andra tycker att det är bra att Lexbase stoppas. Om lagen var ointressant i praktiken och struntsamma hade folk nu inte varit nöjda om de inte helt missuppfattat saken och det menar jag de inte har. Däremot har en del nog överskattat möjligheterna att hindra arbetsgivare att ta reda på om de är lämpliga för jobb eller inte, men det är inte riktigt samma sak.
Citat:
Vad är det du inte begriper? Frågan handlar om just rättsdatabaser. Att du försöker få det till något annat är för att du uppenbarligen vare sig är påläst inom ämnet eller begriper hur beslutet ska tolkas.
Givetvis handlar det om rättsdatabaser men i förlängningen om betydligt mer i att det handlar om möjligheten att sprida information vidare till andra och om GDPR i stort.
Citat:
Så du förnekar att personer som finns listade på Lexbase går miste om arbetstillfällen?
Nej, men att det skulle vara ett straff. Eller speciellt orättvist. Det finns säkert exempel på motsatsen men de som har svåra problem med att få jobb har gjort sig skyldiga till mer än ringa narkotikabrott elier fortkörning.
Det tjänar inget till att bli för personlig här och man bör hålla sig till att diskutera i sak, men min utgångspunkt här är att man genom lagar som den här hjälper kriminella och kriminella gäng att begå brott i skydd av anonymiten. Jag tycker det är avskyvärt och extremt skadligt för samhället och därför ser jag dem som stöder lagen som understödjare av kriminella och mot en nödvändig social kontroll i samhället varutan kriminalitet alltid kommer att frodas vilka drakoniska lagar man än stiftar och hur hårda straff man än delar ut.