2025-03-01, 17:19
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Det har ju hänt mycket tråkigt också. Mannen har slagit ihjäl kvinnan eller hennes barn, eller gjort något sexuellt med barnen - och hon har inte vetat att han har gjort sådant förut.
Man kan aldrig veta vad en annan människa har gjort innan man träffar dem och lär känna dem.
Citera
2025-03-01, 17:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Man kan aldrig veta vad en annan människa har gjort innan man träffar dem och lär känna dem.

Det kan man ju ibland, om man slår upp dem på Lexbase. I alla fall det som de är dömda för står ju där, och då kan man i alla fall undvika just de personerna.
Citera
2025-03-01, 17:39
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Synd i så fall. Speciellt för kvinnor - och deras barn - kan sådana här tjänster vara livräddande, då kvinnorna kan kolla upp männen de fått kontakt med, innan de blir alltför involverade. Helst före första dejten.

Vidare är det principiellt irriterande, att EU ska kunna bestämma över vår lagstiftning på det här sättet...

Och såna här tjänster och öppenhet för allas privata information kan också vara förödande. Kvinnor får helt enkelt anstränga sig lite mer nu så vinner alla på att sån här skit försvinner.
Citera
2025-03-01, 17:52
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Det kan man ju ibland, om man slår upp dem på Lexbase. I alla fall det som de är dömda för står ju där, och då kan man i alla fall undvika just de personerna.
Så du tror att alla som begått någon form av brott finns på Lexbase? Det tycker jag var ett väldigt högt förtroende du ger dem isf, Sedan är jag inte så säker på alla som tex dömts för ringa narkotikabrott knarkar, men du verkar övertygad om att så är fallet.

Tror du en person som förekommer i Lexbase kan vara ofarlig?
Tror du en person som aldrig förekommit i Lexbase är helt riskfri att dejta?
Citera
2025-03-01, 18:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Och såna här tjänster och öppenhet för allas privata information kan också vara förödande. Kvinnor får helt enkelt anstränga sig lite mer nu så vinner alla på att sån här skit försvinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Så du tror att alla som begått någon form av brott finns på Lexbase? Det tycker jag var ett väldigt högt förtroende du ger dem isf, Sedan är jag inte så säker på alla som tex dömts för ringa narkotikabrott knarkar, men du verkar övertygad om att så är fallet.

Tror du en person som förekommer i Lexbase kan vara ofarlig?
Tror du en person som aldrig förekommit i Lexbase är helt riskfri att dejta?

Men alltså, nu resonerar ni likadant som de där människorna som vill förbjuda fosterdiagnostik, för att "det går ändå inte att testa för allt". Nä. Men testar man för det som GÅR att testa för, så slipper man i alla fall många problem, och samma om det finns en sajt där det går att slå upp vilka som blivit dömda för brott tidigare. Det räddar inte alla, men många. Och det är väldigt mycket bättre än ingen.

Angående "ringa narkotikabrott" så skulle jag bli misstänksam mot en person som fortfarande förekommer i polisregistret för det brottet. Ligger det långt tillbaka, i ungdomen, så finns ju inte noteringen kvar.
Citera
2025-03-01, 18:30
Medlem
Izabella69483s avatar
Kommer fortsätta sägs det fast under annan regi.
Citera
2025-03-01, 18:46
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Men alltså, nu resonerar ni likadant som de där människorna som vill förbjuda fosterdiagnostik, för att "det går ändå inte att testa för allt". Nä. Men testar man för det som GÅR att testa för, så slipper man i alla fall många problem, och samma om det finns en sajt där det går att slå upp vilka som blivit dömda för brott tidigare. Det räddar inte alla, men många. Och det är väldigt mycket bättre än ingen.

Angående "ringa narkotikabrott" så skulle jag bli misstänksam mot en person som fortfarande förekommer i polisregistret för det brottet. Ligger det långt tillbaka, i ungdomen, så finns ju inte noteringen kvar.
Jämför du fosterdiagnostik med lexbase, är du seriös? Men låt mig gissa du är covid vaccinerad med va? Vilken dos är du uppe i nu? Lexbase har ju just fått kritik för de inte har gallringstider då de sparar själva domen och kan spara den och sälja den så länge någon vill köpa den.

Du får läsa på lite blir lika förvånad varjegång när jag hör hur dåligt pålästa folk är om vad lexbase faktiskt gör, även folk som blivit friade i domstol och även strafföreläggande, dyker upp där, jag tror tom det står på deras hemsida de int behöver förhålla sig till några gallringsregler heller så.
Citera
2025-03-01, 19:11
Medlem
Citat:
Synd i så fall. Speciellt för kvinnor - och deras barn - kan sådana här tjänster vara livräddande, då kvinnorna kan kolla upp männen de fått kontakt med, innan de blir alltför involverade. Helst före första dejten.

Vidare är det principiellt irriterande, att EU ska kunna bestämma över vår lagstiftning på det här sättet...

Barn till engångsförbrytare som förlorar kompisar och sitt sammanhang om en dom på en förälder blir en snackis bland grannar och andra föräldrar i klassen då? De är helt oskyldiga! Vidare tror jag att man i de flesta fall när man ska dejta någon kan känna av i ett tidigt skede om det är rent mjöl i påsen.
Citera
2025-03-01, 19:38
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:

Om du har ett så stort behov utav att kolla upp alla människor innan du dejtar dem så har du fortfarande möjligheten till det utan lexbase.

Lexbase är enbart en tjänst som förenklar det för idioter som dig att kolla upp människor, hade lexbase inte funnits hade ni inte haft energin eller förmågan att begära ut dessa offentliga handlingar.
Senast redigerad av Framtyr 2025-03-01 kl. 19:41.
Citera
2025-03-01, 21:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
En artikel i Journalisten förklarar vilket nödvändigt verktyg det är med rättsdatabaser när man skall beskriva och kartlägga grov brottslighet. Detsamma som gäller för journalister gäller förstås också för vanligt folk.

https://www.journalisten.se/nyheter/...attsdatabaser/

Det är inte några integritetens riddare som jublar över detta här i tråden och annorstädes utan de som själva är kriminella och de som stöder kriminella. Det handlar inte om någon med ringa narkotikabrott eller en fortkörning som vill ha bort en orättvis dom - detta är lögner - utan om grova kriminella handlingar de vill slippa att stå till svars för.

Och detta är det samhälle som Gunnar Strömmer och många andra politiker nu står för - ett samhälle där det är konsekvensfritt socialt att begå brott och där Strömmer och hans gelikar skyddar brottslingar på de hederliga medborgarnas bekostnad
Citera
2025-03-01, 21:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är ingen idé att diskutera med de som till varje pris anser att det är en rätt för grova kriminella att dölja sina brott för andra för att kunna fortsätta begå brott.

De som man bör rikta in sig på är de ohederliga människor som ansvarig minister Gunnar Strömmer och korrupta HD-domare som Petter Asp, som iförda falska fjädrar påstår att de bekämpar brott och står för rättssäkerhet när de i själva verket står på brottslingarnas sida och stiftar och tolkar lagar som begränsar hederliga medborgares liv och frihet medan de skyddar brottslingarna.
Citera
2025-03-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En artikel i Journalisten förklarar vilket nödvändigt verktyg det är med rättsdatabaser när man skall beskriva och kartlägga grov brottslighet. Detsamma som gäller för journalister gäller förstås också för vanligt folk.

https://www.journalisten.se/nyheter/...attsdatabaser/

Det är inte några integritetens riddare som jublar över detta här i tråden och annorstädes utan de som själva är kriminella och de som stöder kriminella. Det handlar inte om någon med ringa narkotikabrott eller en fortkörning som vill ha bort en orättvis dom - detta är lögner - utan om grova kriminella handlingar de vill slippa att stå till svars för.

Och detta är det samhälle som Gunnar Strömmer och många andra politiker nu står för - ett samhälle där det är konsekvensfritt socialt att begå brott och där Strömmer och hans gelikar skyddar brottslingar på de hederliga medborgarnas bekostnad
Rädslan över inkompetens hos den svenska journalistkåren är stor. Många andra länder med betydligt bättre skydd för den personliga integriteten har fortfarande kvar journalister, samtidigt som många av dessa länder även har lägre organiserad brottslighet.

Jag förstår inte hur man inte kan jubla över detta beslut. En person begår ett pojksträck och 10 år senare ska denne fortfarande ha problem att söka jobb. Denna person måste leva och går då på bidrag och blir en belastning på samhället genom den hederliga medborgaren.
Beslutet att ta bort dessa sidor tror jag kommer generar miljarder till den svenska statskassan, dessa kommer i sin tur kunna fördelas på den hederliga medborgaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in