2025-02-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.
tvärtom snarare

integritet är inte något som enbart kriminella vill ha, även laglydiga vill ha integritet och rätten till privatliv.

jag vill inte att mina uppgifter ska finnas på nätet. end of fucking story din nolla
Citera
2025-02-26, 09:23
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det har väl ingenting alls med personlig integritet att göra?
Snarare handlar det om huruvida mellanhänder ska kunna tjäna pengar på offentliga handlingar.
De offentliga handlingarna är fortfarande, tja, offentliga.

Javisst, men det är en stor skillnad att få veta vad du vill genom att skriva ett namn och trycka på en knapp eller att kontakta din tingsrätt för att beställa en dom.
Citera
2025-02-26, 09:33
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Typiskt Sverige och ett väldigt typiskt PK-beslut.. vi får kränka någon eller såra någon, alla skall må bra och vara lyckliga.. det vet väl alla, tycker det var jävligt bra att kunna veta om nya grannen hade rent mjöl i påsen, eller bilen man hittade på blocket hade en skum ägare.. men icke alla skall behandlas som jämlika i detta landet.. men vi är inte jämlika, lika bra att inse detta.. nä det är inte bra att vi ser hur många Ahmed som finns på lexbase kontra Sune.. Det är en jäkla skillnad på klientelet kan jag påminna om.. Ett PK-beslut som mycket annat i detta fördömda och förlorade landet..

Sverige har inte varit ett normalt land i dessa sammanhang, men nu börjar vi långsamt normaliseras till omvärlden.
Citera
2025-02-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Synd att staten alltid står på brottslingarnas sida.

Så är det.
Citera
2025-02-26, 09:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Javisst, men det är en stor skillnad att få veta vad du vill genom att skriva ett namn och trycka på en knapp eller att kontakta din tingsrätt för att beställa en dom.
Domen kostar att beställa (på valda tingsrätter) och du kan inte kolla vilka i ditt närområde som är dömda om du inte vet mål.

Lexbase är (var bra att kolla upp sitt närområde) Har man tjuvar i närområdet är det bra att veta.
Citera
2025-02-26, 09:59
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Domen kostar att beställa (på valda tingsrätter) och du kan inte kolla vilka i ditt närområde som är dömda om du inte vet mål.

Lexbase är (var bra att kolla upp sitt närområde) Har man tjuvar i närområdet är det bra att veta.

Det kommer alltid att finnas delade meningar om Lexbase är bra eller dåligt. Men folket har aldrig blivit tillfrågade om den här och liknande tjänster ska vara lagliga.
Citera
2025-02-26, 10:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det kommer alltid att finnas delade meningar om Lexbase är bra eller dåligt. Men folket har aldrig blivit tillfrågade om den här och liknande tjänster ska vara lagliga.
Många tjänster man inte har blivit tillfrågad om. Varför skall någon kunna se vad jag tjänar, inkomst av kapital och inkomst från tjänst, kapital? Varför skall mitt personnummer vara offentligt liksom min adress? Telefon har jag sedan länge dolt. Varför skall kriminella och telefonnasare kunna söka upp äldre och pensionärer, som de vet är lätta offer att lura? Allt det är offentligt. Men de kriminella skall kunna gömma sig nu tack vare denna lagändring.

Helt åt helvete. Hela min ekonomi ligger öppen att utforska, men belastningsregistret som hitills också varit offentligt blir stängt. (om man inte då kollar ett enskilt brott)
Citera
2025-02-26, 10:28
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Många tjänster man inte har blivit tillfrågad om. Varför skall någon kunna se vad jag tjänar, inkomst av kapital och inkomst från tjänst, kapital? Varför skall mitt personnummer vara offentligt liksom min adress? Telefon har jag sedan länge dolt. Varför skall kriminella och telefonnasare kunna söka upp äldre och pensionärer, som de vet är lätta offer att lura? Allt det är offentligt. Men de kriminella skall kunna gömma sig nu tack vare denna lagändring.

Helt åt helvete. Hela min ekonomi ligger öppen att utforska, men belastningsregistret som hitills också varit offentligt blir stängt. (om man inte då kollar ett enskilt brott)

Mycket av det där du skriver om kan också stoppas om tjänster som MrKoll måste läggas ner.
Citera
2025-02-26, 10:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Mycket av det där du skriver om kan också stoppas om tjänster som MrKoll måste läggas ner.
Är nollad på de flesta tjänsterna redan. Skriver man till dem tar de bort en.
Taxeringskalendern kommer man inte undan. Den är statlig vet du...
Citera
2025-02-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Om jag inte har helt fel för mig så omfattar GDPR medborgare i EU oavsett vilket land företaget befinner sig i.

Absolut, det stämmer, men min poäng är: hur lätt är det att stoppa internationellt baserade tjänster som bryter mot lagen?
Citera
2025-02-26, 10:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Domar kan beställas på TR och HR. Men det borde ske öppet så beställaren får göra det via sitt BankID. Sedan skall det gå en kopia till den omfrågande.

Så får man slut på alla nyfikna som undrar allt och inget. Mest pensionärer och bedragare som är nyfikna.
Citera
2025-02-26, 11:12
Medlem
Sinraths avatar
Så privatpersoner kommer inte kunna få ut domar lätt, eller inte alls? Kommer detta påverka rekryteringen på företag? Jag antar att företagen fortfarande kan få ut om man blivit fälld eller suttit inne för någonting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in