2025-02-25, 21:02
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
En seger för den personliga integriteten i Sverige. Synd att det skulle dröja så många år att stoppa något så självklart fel.
Är ett steg i rätt riktning, det enda som beslutats än så länge är att domstolar inte skall lämna ut uppgifter om domar till databaser.

Dessa databaser kan leva vidare på alla domar de har fram tills idag.

Värt att notera att privatpersoner fortfarande kan kontakta domstolar och få ut dessa domar.
Citera
2025-02-25, 21:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
personuppgifter kan du få reda på via skatteverket, och ett brott handläggs i den tingsrätten där brottet begicks i, detta är inte svårt få fram, och ärende nr har jag aldrig behövt heller.

Det är inte jättesvårt men ändå svårare än genom tex Lexbase. Men jag tycker som sagt att det är bra om det är lite krångligare att få ut domar eftersom det sorterar bort lata sopor.
Citera
2025-02-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Om nu alla invandrare ni söker på har varit med Lexbase och liknande så är det väl bara till att misstänka ALLA utlänningar, att dom är kriminella m.m. så är probelemet löst.
Om du är på stan och ser en invandrare så kan du ju inte i nuläget kolla upp om han är kriminell eller inte eller hur? För du har inte hans namn och personnummer, så vad gör du då? Undviker helt enkelt och då får du fortsätta göra det med alla som inte är etniska svenskar.
Det tror jag att alla redan gör.

-loadout
Citera
2025-02-25, 21:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om man kunnat det på det sätt man har behov av och önskar, tror du människor betalat för tjänsten hos en kommersiell aktör istället?
Ja det tror jag, människor idag är inte direkt några nobelpristagare uppenbarligen, jag plockar ut allt själv ifrån domstolen gratis, istället för göra så en privat aktör skor sig på mig.
Citera
2025-02-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är ju ett separat problem

Absolut är de så. Men för min del får dessa sidor gärna tas bort då mkt felaktigheter, Har 2 dommar jag är frikänd från i Hovrätten. Men dömd i tingsrätten för. Ser ju inte speciellt bra ut i papper om man kollar dessa sidor.
Citera
2025-02-25, 21:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Efter den tidigare lagändringen är de numera enbart skyldiga att lämna ut i pappersform dock.
Ibland får man nej, då måste man överklaga och begära sekretessmaskering.
Vissa tingsrätter lämnar ut digitalt med det kostar då oftast flera tusenlappar.
Detta känns så främmande för mig. Jag har aldrig blivit nekad handlingar. Och då har jag begärt ut handlingar (alltså inte bara domen eller beslutet) i såväl våldtäktsdomar som tvistemål där känsliga uppgifter förekommer, eller tvistemål som är 30 år gammalt. Jag har alltid fått skickat på mailen om det så måste fotograferas för att de ska kunna lämna ut den. Jag har aldrig behövt överklaga och har även lyckats få sekretessen röjd (med väldigt bra anledning) vid något tillfälle.
Citera
2025-02-25, 21:15
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Inte på det sättet. Det har spelat in såtillvida att HD inser att rättsdatabaserna inte gör någon större nytta, eftersom de inte har förhindrat en sådan som RH att begå sitt brott. Resten får du räkna ut själv.
Nej, ett enskilt brott har ingenting med domslutet att göra. Det är faktiskt komiskt att du tror att det här har någon som helst koppling.
Citera
2025-02-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Nej, ett enskilt brott har ingenting med domslutet att göra. Det är faktiskt komiskt att du tror att det här har någon som helst koppling.

Din åsikt.
Citera
2025-02-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Många kriminella som argumenterar i tråden märker man.

Vad har du emot mer transparens kring folks brott och hårdare straff?

Hårdare straff har jag aldrig berört.

Däremot är jag en vän av integritet. Jag växte upp i en tid utan internet där offentlighetsprincipen täckte det behov av information man kunde tänkas ha.

Djupt personliga uppgifter om ens liv har blivit en handelsvara och det har inget med transparens att göra. Och det kan få otroligt allvarliga följder när de hamnar i fel händer.

Använd hjärnan i stället för att bedriva brottsutredningar på Flashback. Med lite otur kanske du felaktigt själv blir uthängd som brottsling. Sedan handlar drt inte om transparens utan att drt finns grova pengar att tjäna på att sälja alla möjliga uppgifter om folk.
Citera
2025-02-25, 21:25
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Din åsikt.
Nej. Det är ett löjeväckande påstående. Du förstår inte hur en domstol fungerar. HD tolkar lagar, inte nyttan av tjänster som Lexbase etc.

Du missförstår domstolens funktion i rättsystemet.
Citera
2025-02-25, 21:27
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
En seger för den personliga integriteten i Sverige. Synd att det skulle dröja så många år att stoppa något så självklart fel.

Det har väl ingenting alls med personlig integritet att göra?
Snarare handlar det om huruvida mellanhänder ska kunna tjäna pengar på offentliga handlingar.
De offentliga handlingarna är fortfarande, tja, offentliga.
Citera
2025-02-25, 21:29
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Hårdare straff har jag aldrig berört.

Däremot är jag en vän av integritet. Jag växte upp i en tid utan internet där offentlighetsprincipen täckte det behov av information man kunde tänkas ha.

Djupt personliga uppgifter om ens liv har blivit en handelsvara och det har inget med transparens att göra. Och det kan få otroligt allvarliga följder när de hamnar i fel händer.

Använd hjärnan i stället för att bedriva brottsutredningar på Flashback. Med lite otur kanske du felaktigt själv blir uthängd som brottsling. Sedan handlar drt inte om transparens utan att drt finns grova pengar att tjäna på att sälja alla möjliga uppgifter om folk.

Va?!?
Om någon blir oskyldigt uthängd på flashback så skulle ju lexbase etc. hjälpa att rentvå den personen.
Därför behövs det.
Utan det kan man påstå vad som helst och ingen kan kontrollera det.
Som jag sa, man borde öka integriteten rörande allt annat och öka transparensen rörande brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in