2025-02-26, 11:20
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är nollad på de flesta tjänsterna redan. Skriver man till dem tar de bort en.
Taxeringskalendern kommer man inte undan. Den är statlig vet du...

Nej, taxeringskalendern är inte statlig.
Citera
2025-02-26, 11:35
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Så privatpersoner kommer inte kunna få ut domar lätt, eller inte alls? Kommer detta påverka rekryteringen på företag? Jag antar att företagen fortfarande kan få ut om man blivit fälld eller suttit inne för någonting?

Det finns ett belastningsregister, och det har alltid funnits. Det får du begära ut själv, ett företag har ingen möjlighet att kolla upp det på egen hand. Det visar allt du blivit fälld för som inte hunnit gallras. Så avtjänade någon sitt fängelsestraff för över 10 år sedan utan att åka på något mer efter det, kommer inte arbetsgivaren kunna se det. Det här kan en arbetssökande uppmanas att visa upp, något som jag förstått inte är oproblematiskt, då krav på fläckfritt förflutet inte är något som krävs för de flesta tjänster.

https://da.se/2024/08/if-metall-stam...rottsregister/

Även i tjänster där det är lagkrav på att visa upp belastningsregister så kommer inte utdragen visa all eventuell brottslighet en person blivit dömd för, endast brottslighet som är ett hinder för tjänsten. Så om en person exempelvis visar ett utdrag för att arbeta på skola, kommer utdraget innehålla eventuella domar för sexualbrott, grov våldsbrottslighet och liknande, men inte för mindre förseelser.
Citera
2025-02-26, 11:40
Medlem
Placeholders avatar
Det är ju dock en hund begraven med de här besluten. Samma som med bilregisret så verkar det ligga kriminell lobbyverksamhet bakom sådana här beslut. Kommentarer på artiklar om detta är väldigt konstiga och verkar atificella, liknar samma tillvägagångssätt som attacken mot socialen tex. Helt plötsligt ser det ut som att alla är positiva mot att kriminella inte ska gå att hitta.
Allt det här visar på vilket håll samhället håller på att gå, mer maffialiknade samhälle.
Citera
2025-02-26, 11:50
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det finns ett belastningsregister, och det har alltid funnits. Det får du begära ut själv, ett företag har ingen möjlighet att kolla upp det på egen hand. Det visar allt du blivit fälld för som inte hunnit gallras. Så avtjänade någon sitt fängelsestraff för över 10 år sedan utan att åka på något mer efter det, kommer inte arbetsgivaren kunna se det. Det här kan en arbetssökande uppmanas att visa upp, något som jag förstått inte är oproblematiskt, då krav på fläckfritt förflutet inte är något som krävs för de flesta tjänster.

https://da.se/2024/08/if-metall-stam...rottsregister/

Även i tjänster där det är lagkrav på att visa upp belastningsregister så kommer inte utdragen visa all eventuell brottslighet en person blivit dömd för, endast brottslighet som är ett hinder för tjänsten. Så om en person exempelvis visar ett utdrag för att arbeta på skola, kommer utdraget innehålla eventuella domar för sexualbrott, grov våldsbrottslighet och liknande, men inte för mindre förseelser.

Det jag tänkte på främst är att utan en snabb länk till domar på mr.koll etc så kommer förmodligen företag som rekryterar begränsa sina bakgrundskontroller avsevärt mycket mer. Särskilt när det måste begäras ut av den sökande och tas med. Det räknandes väl som ett smidigt verktyg för företag att gallra bort massa folk nästintill automatiskt. Vilket troligen är problematiskt då mycket småskit och, enligt vissa, även friande domar dök upp och sågs som ett riskmoment med den sökande.

Som du säger så måste man inte i många tjänster visa ett fläckfritt förflutet men jag kan tro det ändå tillämpades.
Citera
2025-02-26, 11:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Domar kan beställas på TR och HR. Men det borde ske öppet så beställaren får göra det via sitt BankID. Sedan skall det gå en kopia till den omfrågande.

Så får man slut på alla nyfikna som undrar allt och inget. Mest pensionärer och bedragare som är nyfikna.
Förvisso pensionär, men inte särskilt nyfiken av mig. Skiter i vad folk gör men vill inte ha kriminella som grannar, där därför alltid kollat upp folk som flyttar in här. Inte av nyfikenhet utan av ren självbevarelsedrift. Är de dömda för stöld håller man stenkoll på dem. Misshandel och skattebrott skiter jag i..
Citera
2025-02-26, 11:54
Medlem
Det har nu gått ett dygn sedan HD:s beslut. Rättsdatabaserna ser inte ut att ha ändrats på något vis, det ser ut att fortfarande gå att köpa rättsdokument, och de har inte gått ut med hur de tänker ändra sitt arbetssätt. Se lexbase.se, mrkoll.se och actapublica.se.

Är innebörden av HD:s beslut att domstolarna bara kan villkora framtida utlämnande av rättsdokument till tidningar och rekryteringsdatabaser, eller ska även äldre dokument stoppas?

HD föreslår att politikerna ska utreda ny lagstiftning som ska möjliggöra publicering av domar "för berättigade ändamål". Vi får se om de tar upp den kastade handsken.

Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Typiskt Sverige och ett väldigt typiskt PK-beslut.. vi får kränka någon eller såra någon, alla skall må bra och vara lyckliga.. det vet väl alla, tycker det var jävligt bra att kunna veta om nya grannen hade rent mjöl i påsen, eller bilen man hittade på blocket hade en skum ägare.. men icke alla skall behandlas som jämlika i detta landet.. men vi är inte jämlika, lika bra att inse detta.. nä det är inte bra att vi ser hur många Ahmed som finns på lexbase kontra Sune.. Det är en jäkla skillnad på klientelet kan jag påminna om.. Ett PK-beslut som mycket annat i detta fördömda och förlorade landet..

Om nu f.d. småtjuvar inte längre stoppas i rekryteringsprocessen till vanliga jobb så kanske vissa kan börja jobba istället för att försörja sig på brott. Är inte det en fördel?

Det som var mest illa var att rättsdatabaserna fram till 2024 la ut beslut om att någon tvångsvårdats inom psykiatrin eller för drogberoende, ibland för många år sedan. Och därmed kunde de personerna inte få jobb.
Citera
2025-02-26, 11:54
Medlem
Hej,

Jag undrar hur Högsta domstolens beslut från den 25 februari 2025 kommer att påverka rättsdatabaser som Lexbase och liknande tjänster, särskilt när det gäller domar som redan är publicerade och köpta av användare. Beslutet innebär att rättsdatabaser inte längre får dela brottmålsdomar som innehåller personuppgifter, om de inte används för journalistik eller forskning.

Kommer användare som redan har köpt tillgång till en sådan dom att behålla den? Och kommer databaser som Lexbase att ta bort domar från sina tjänster för att följa det nya beslutet? Jag är nyfiken på hur detta kommer att hanteras.

Tack för era tankar!
Citera
2025-02-26, 12:00
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det jag tänkte på främst är att utan en snabb länk till domar på mr.koll etc så kommer förmodligen företag som rekryterar begränsa sina bakgrundskontroller avsevärt mycket mer. Särskilt när det måste begäras ut av den sökande och tas med. Det räknandes väl som ett smidigt verktyg för företag att gallra bort massa folk nästintill automatiskt. Vilket troligen är problematiskt då mycket småskit och, enligt vissa, även friande domar dök upp och sågs som ett riskmoment med den sökande.

Som du säger så måste man inte i många tjänster visa ett fläckfritt förflutet men jag kan tro det ändå tillämpades.

Ja, det kommer inte vara möjligt att samla det i en databas på det sättet.

Det är jag övertygad om. I någon mån är det förståeligt. Om det är hundratals likvärdiga sökande till en tjänst är det enkelt att sålla bort personer med domar. Det är helt enkelt en onödig risk att ta när man vet att någon har ett brottsligt förflutet, för att förhindra stölder. Ett ringa narkotikabrott kan indikera missbruksproblem hos arbetssökanden, vilket kan bli dyrt för arbetsgivaren som kan tvingas betala för en eventuell behandling.

Det är däremot en falsk trygghet. Många klandervärda personer är inte dömda överhuvudtaget, och en dom behöver inte säga någonting om en persons redbarhet i dagsläget. På sikt kan det här leda till ett lägre bidragsberoende, på bekostnad av att folk inte vet att ens arbetskamrat blev dömd för något skit en gång i tiden. Folk kommer inse att det inte är så farligt, att en dömd person inte kommer begå brott hela tiden eller mot vem som helst, och att det rent generellt är bra att få in folk i samhället för att få ned brottsligheten.
Citera
2025-02-26, 12:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nej, taxeringskalendern är inte statlig.
Vettefan om de kommer att lägga ner, de tjänar ju pengar på den.
Citera
2025-02-26, 12:08
Medlem
Dags för staten att ordna så man kan hämta enklare direkt därifrån då tack.

Vill gärna veta att jag inte har med mördande gängkriminella etc att göra även framgent.
Citera
2025-02-26, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Vid uteblivet svar inger jag stämning till Tingsrätt om skadestånd 25 000 kr för varje dag ni inte ta bort mina uppgifter samt beslut om vite för att ej utge de GDPR data ni sparat om mig.
Kanske står tidigare i tråden och jag missat det, men finns det någon grund för att detta skulle gå igenom?
Citera
2025-02-26, 12:28
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Då kan man maila alla nu för att få veta vad de hade på en och egentligen mer intressant vem som hade något, samt begära borttag.
Förslag på mail:

info@lexbase.se
Ämne: Begäran om utdrag och radering enligt GDPR

Hej,
Jag begär enligt Artikel 15 GDPR ett utdrag av alla personuppgifter ni har om mig (Pettson Findusson xxxxxx-xxxx) de senaste 10 åren, inklusive hur de behandlats. Jag begär också enligt Artikel 17 GDPR att ni framgent raderar alla mina uppgifter, då lagringen saknar grund efter Högsta domstolens beslut den 25 februari 2025 (A 3186-24 m fl ). Svara inom 3 dagar.

Vid uteblivet svar inger jag stämning till Tingsrätt om skadestånd 25 000 kr för varje dag ni inte ta bort mina uppgifter samt beslut om vite för att ej utge de GDPR data ni sparat om mig.

Med vänliga hälsningar,
Pettson Findusson

Här är mailadresserna;
118100.se - kundservice@118100.se Mindre
Acta Publika - info@actapublica.se - Mindre
Allabolag.se - kontakt@allabolag.se - Medelstor
Biluppgifter.se - info@biluppgifter.se - Mindre
Birthday.se - info@birthday.se - Medelstor
Bisnode - kundservice.se@dnb.com - Mindre
Creditsafe - kundtjanst@creditsafe.se - Medelstor
Dun & Bradstreet Sweden - kundservice.se@dnb.com - Stor
Eniro - privatpersoner@eniro.com - Stor
Hitta.se - info@hitta.se - Stor
Juno - support@nj.se - Stor
Krimfup - support@krimfup.se - Mindre
Lexbase - info@lexbase.se - Stor
Merinfo - support@merinfo.se - Medelstor
MrKoll - hej@nusvar.se - Medelstor
Norstedts Juridik - support@nj.se - Stor
Penoptes - info@actapublica.se- Mindre
Persondata.se - kundservice@dnb.com- Mindre
Ratsit - kundservice@ratsit.se - Stor
Siren - info@siren.se - Medelstor
Soliditet - kundservice.se@dnb.com - Mindre
SYNA - kundservice@syna.se - Medelstor
Trobar AB - info@trobar.se - Mindre
UC - kundservice@uc.se - Stor
Upplysning.se - lars.save@nodeus.se - Medelstor
Verifiera - info@verifiera.se - Medelstor
Vivalto AB - info@vivalto.se - Mindre

kommaseparerat format, bara att klistra in i mailprogrammet:

kundservice@118100.se, info@actapublica.se, kontakt@allabolag.se, info@biluppgifter.se, info@birthday.se, kundservice.se@dnb.com, kundtjanst@creditsafe.se, kundservice.se@dnb.com, privatpersoner@eniro.com, info@hitta.se, support@nj.se, support@krimfup.se, info@lexbase.se, support@merinfo.se, hej@nusvar.se, support@nj.se, info@actapublica.se, kundservice@persondata.se, kundservice@ratsit.se, info@siren.se, kundservice.se@dnb.com, kundservice@syna.se, info@trobar.se, kundservice@uc.se, lars.save@nodeus.se, info@verifiera.se, info@vivalto.se

Tack så mycket! Kan meddela att merinfo.se och siren mejlen studsade, har inte testat alla men Lexbase och krimfup verkar ha fått fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in