2025-02-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så om bromsbelägg och skivor är slitna,så ska bilen skrotas?

Hmm..flera av mina bilar skulle alltså skrotats 2-3 gånger om..

"Om vätskorna TÖMTS från bilen.."?
Öhh...nu blir det verkkigen förvirrande..så om jag tömmer ur någon liter kylvätska från grannens bil och jag ställer flaskan så den riskerar att förorena vatten,så ska hans bil skrotas?

"Bränsle,eller bränsleångor släpps ut.."
Typ varje gång man tankar bilen?

Åter igen,så har jag flera gånger haft bilar där soppa slang/rör/filter börjat läcka och därför skulle skrotats?

Om motor/växellåda behöver bytas..

De flesta punkterna innebär åtminstone inte i "min värld" att man måste skrota bilen..

Imbecilla rullsvansapor!!

Men ett bra steg mot "Du ska inte äga någonting och vara lycklig.."
Fast det är för dig förbjudet att ha donatorbilar och skruva delar från
Citera
2025-02-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Detta beslut (om det ens är något beslut än) kommer ju garanterat hamna i papperskorgen direkt

Detta faller på orimligheten
Har läst domen och den är predjudicerande så det här är redan klart
Citera
2025-02-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nej. Inte om reservdelsbilarna är irreparabla,
och MÅSTE levereras till en auktoriserad behandlingsanläggning.
Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
(a)Det har skurits i bitar eller strippats.
(b)Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.
(c)Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet förstörs.
(d)Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.
(e)En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas ut:
i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring, styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.

ii) Fästen och fogar för säten.
iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera driftskomponenter till dem.
iv) Fordonets kaross och chassi,
(f)vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning, multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.
(g)Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.

2.Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

3.Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när

(a)det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn eller det elektriska systemet har skadats,
(b)dess dörrar inte är fästa på det,
(c)bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,
(d)gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och explosion,
(e)dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra, kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller
(f)dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...EX:52023PC0451
Vid bilplåtslageri: Om du krockar själv i Sverige så kan du, efter klassning, då få en fråga om du vill behålla den reparerbara bilen eller bara pengar.
I UK och USA har man sett Mat Armstrong Googla i försäkringsbolagens auktioner med klassningen "Reparerbar bil". Då kan det vara billigare att köpa ett bilobjekt för vissa.

I Sverige så vintertid gör man gärna som småfirmor. Köper på internet eller Ebay för sånt som inte varuhusen på internet inte har. Sommartid är en tur till vanliga skroten billigare än självplock om delen finns kvar på bilen.
Arthur Tussik har referenser till firmor i Baltikum och i Tyskland, men delar av karosser eller reservdelar kan också beställas från Sveriges skrotar. Men dörrar, bakluckor och motorhuvar finns på alla svenska skrotar.
Citera
2025-02-25, 02:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Vid bilplåtslageri: Om du krockar själv i Sverige så kan du, efter klassning, då få en fråga om du vill behålla den reparerbara bilen eller bara pengar.
I UK och USA har man sett Mat Armstrong Googla i försäkringsbolagens auktioner med klassningen "Reparerbar bil". Då kan det vara billigare att köpa ett bilobjekt för vissa.

I Sverige så vintertid gör man gärna som småfirmor. Köper på internet eller Ebay för sånt som inte varuhusen på internet inte har. Sommartid är en tur till vanliga skroten billigare än självplock om delen finns kvar på bilen.
Arthur Tussik har referenser till firmor i Baltikum och i Tyskland, men delar av karosser eller reservdelar kan också beställas från Sveriges skrotar. Men dörrar, bakluckor och motorhuvar finns på alla svenska skrotar.

Nu vet jag inte om vi pratar om samma saker.

Om jag förstår dig rätt så skriver du om hur man löser försäkringsärenden
och hur man får tag på reservdelar.

Det har så vitt jag förstår ingenting alls att göra med det korkade förslag till EU förordning jag citerade.
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...EX:52023PC0451

(De delar av) förslaget till EU-förordning jag citerade handlar istället om
tvångsskrotning av bilar pga miljöskäl, för att
"säkerställa en klimatneutral, ren och cirkulär ekonomi där resursförvaltningen optimeras och föroreningarna minimeras".

Har din bil fått vatten på instrumentpanelen SKA DEN TILL SKROTEN "utan onödigt dröjsmål"
för demontering och återvinning, BASTA!!!!!
Helt och hållet oavsett vad något eventuellt försäkringsbolag vill ersätta eller inte.
Helt och hållet oavsett om det är något fel på din bil eller inte.
Helt och hållet oavsett om ett eventuellt fel på din bil går att reparera eller inte.
Helt och hållet oavsett var man kan få tag på nödvändiga reservdelar.
Helt och hållet oavsett vad DU vill göra med din bil.
DIN BIL SKA SKROTAS, OCH DU SKA VARA LYCKLIG!

Behöver din bil en ny växellåda MÅSTE din bil skrotas, utan onödigt dröjsmål.
VARKEN DU ELLER NÅGON ANNAN FÅR byta växellådan på din bil.
DIN BIL SKA SKROTAS, OCH DU SKA VARA LYCKLIG!
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-02-25 kl. 02:52.
Citera
2025-02-25, 08:04
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Personligen tycker jag sådana här trådar är tröttsamma, för det mesta som skrivs är färgat av eget tyckande sprunget ur egna fördomar, proppfullt med känslor…. Och på detta en fet dos konspirationsteorier och myndihetsförakt. Och allt garnerat med en stor klick okunnighet som gör att folk drar helt felaktiga slutsatser.

Ni som påstår att alla politiker är idioter. Har ni själva tagit del av all den samlade info och analyser etc som dessa politiker och miljöansvariga haft som grund för sina beslut…? Har ni granskat och värderat detta lika länge som de gjort…? Om inte, hur menar du/ni att ni skulle ha bättre kunskaper och erfarenheter etc i dessa saker för att kunna veta vilka beslut som behövs eller om de är bra eller dåliga, och varför, sett kortsiktigt eller långsiktigt…?

Ni som på nåt märkligt sätt tror att dessa bilar på självplocken inte längre skulle återvinnas, hur tänkte ni där…?
Självklart kommer även dessa vrak att fortsätta återvinnas i framtiden, men då ett annat sätt. De representerar ju trots allt en massa återvinningsbart material av olika slag.

Att så många inte verkar fatta att miljön är viktig för oss, och för framtiden, och tror att miljöhotet bara skulle vara bluff, är skrämmande… Det kanske gått et förbi, men en mycket stor majoritet av världens vetenskap är eniga i detta och kan redovisa en massa forskning som styrker det de varslar om.

Ni verkar heller inte förstå att det är extremt viktigt att de länder etc som har möjlighet att gå före i miljöarbetet, även om de själva inte är de stora nedsmutsarna, därför att de ger viktiga signaler till de stora länder och regioner att det är möjligt och att få dessa att följa med på loppet. Att försöka gömma sig själv bakom ”det lilla jag släpper ut är en piss i havet” är rent ut sagt korkat, därför att det är mycket viktigt att gå före och vara ett bra föredöme. Det visar vad som är accepterat och inte, alltså ger viktiga signaler till andra.

Sen till er som påstår att Sverige är sååååå dåååååligt, allt förstört etc etc, så är det faktiskt så att även om Sverige inte på några sätt är helt perfekt och felfritt, så är det ändå ett av världens bästa och tryggaste länder i världen att leva i, med en av de högsta levnadsstandarder, och social trygghet för alla. Brister finns ja, och det finns absolut rum för förbättringar efter hur saker och ting utvecklar sig med tiden. Men vi har det alla generellt sett förbannat bra här i lilla Sverige. Med en av världens bästa demokratier och med en av de länder med lägsta korruptionen.

Nu tycker jag du pratar emot dig själv. Vad är det för bilar som finns på en självplock? Inga fräscha alster utan mest sånt som en "vanlig" skrot skulle skickat direkt i pressen, möjligen plockat bort kat'en och lite annat smått. Inga objekt där försäkringsbolagen försöker hitta delar till sina krockade objekt direkt.

Hela samhället, ja: världen skriker återvinning och miljötänk och sen försvinner denna utmärkta möjlighet att ytterligare återvinna delar ur skrotade bilar på grumliga grunder. Som någon skrev: arbetskraft är dyrt så därför blir delarna för dyra på en auktoriserad skrot. Och det köper jag, just därför är en självplocksskrot så mycket bättre. För miljön. För bilägaren. För samhället.

Om sen samtliga vätskor töms i bilarna innan man ställer ut dem för vidare demontering så finns det inte så mycket kvar som kan förorena den korta tid som bilen skulle få finns kvar där. Kadmium från rosten skrev någon? Vad är det för trams? Alla bilar rostar, även de som brukas. Men jag kan hålla med om att bilarna borde fixeras på något sätt för att inte utgöra en risk i sig när det ska plockas prylar. Som någon skrev: då är det väl dags att själv skaffa några bilar och ställa på tomten? Dessa skulle då innebära större miljöpåverkan än bilar på en självplocksskrot men dessa är det rätt svårt för kommunen att komma åt, även om det efter lång tid och mycket brevväxlande är möjligt.

Men kommunen silar mygg och sväljer kameler när det gäller kemikaliehantering i stort. Företag har hårda och stränga krav och viten medan privatpersoner i princip inte har några alls - förutom förbud mot nedskräpning etc.
Citera
2025-02-25, 16:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nä, dom har nog fel, bara att slänga trasiga bilar fritt i naturen. Så kan man ha tur på vägen hem och hitta en halvrostig framskärm på fotbollsplanen, eller kanske en halvtrasig fjäderupphängning i sandlådan.
Ja,för så har det ju gått till sedan länge!
Citera
2025-02-25, 17:14
Medlem
Tratten52s avatar
Det skall bli spännande att se hur alla elbilar som hamnar på skroten hanteras. Där kan man verkligen snacka om miljöbovar med stora batterier med allt möjligt skit i. Det borde bli en del teslor som börjar bli färdiga för slakt. Någon som vet hur dom hanteras.
Citera
2025-02-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det skall bli spännande att se hur alla elbilar som hamnar på skroten hanteras. Där kan man verkligen snacka om miljöbovar med stora batterier med allt möjligt skit i. Det borde bli en del teslor som börjar bli färdiga för slakt. Någon som vet hur dom hanteras.

Batterier kan ju enkelt materialåtervinnas, till skillnad från 20000 liter bränd diesel som kommer fläkta runt i atmosfären i tusentals år?
Citera
2025-02-25, 17:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52

Vad jag har kunnat se här i trakten på bildemonteringarna så placeras elbilarna vid ankomst på specifik plats med visst avstånd mellan bilarna och inte på samma plats som dom vanliga fossilbilarna samt att dom verkar göras strömlösa där dom får stå och vänta på demontering.

När dom väl tas in för demontering så demonteras dom som vilken annan personbil som helst.

Hur demonterade batterier förvaras vet jag inte men jag gissar att dom läggs på pall och på lager som allt annat??
Citera
2025-02-26, 11:58
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vad jag har kunnat se här i trakten på bildemonteringarna så placeras elbilarna vid ankomst på specifik plats med visst avstånd mellan bilarna och inte på samma plats som dom vanliga fossilbilarna samt att dom verkar göras strömlösa där dom får stå och vänta på demontering.

När dom väl tas in för demontering så demonteras dom som vilken annan personbil som helst.

Hur demonterade batterier förvaras vet jag inte men jag gissar att dom läggs på pall och på lager som allt annat??

Ok, det borde finnas en potentiell stor marknad för renoverade beg. Batterier. Vem fan köper ett nytt om det kostar 200k, om det enda som slits på bilarna är bromsar, hjullager osv och så är batteriet slut. Är tanken att man skall lämna in på rep för 250k eller köpa ny bil
Citera
2025-02-26, 12:03
Medlem
Har ni något relä till - har ni stålkastar till - har ni reservhjul till - det finns två såna bilar ute på gården*-
du kan gå o hämta själv - hur kan detta vara olagligt - hur kan myndigheter kontrollera detta varje dag.

* har ett förrådd med delar till dessa märken - gå in själv o kolla på hyllorna i gång B
Citera
2025-02-26, 12:05
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Börjar fundera på om det öht fattas några bra beslut i Sverige längre. Det tycks vara så att precis allt som är bra för människor ska bort.

Det är uppenbart att det inte sitter något annat än idioter vid makten.

Det här är bara en del av planen att göra sverige bilfritt till 2035 enligt EUs klimatpolitik.
Det ska bli så jobbigt som möjligt att äga en bil tills folk ger upp enligt myndigheter, byråkrater och politiker.

Tycker det är dags att folket reser sej upp och slår näven i bordet och visar dessa maktgalna typer vilka som bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in