Citat:
Ursprungligen postat av
MyOpinion2
Vid bilplåtslageri: Om du krockar själv i Sverige så kan du, efter klassning, då få en fråga om du vill behålla den reparerbara bilen eller bara pengar.
I UK och USA har man sett Mat Armstrong Googla i försäkringsbolagens auktioner med klassningen "Reparerbar bil". Då kan det vara billigare att köpa ett bilobjekt för vissa.
I Sverige så vintertid gör man gärna som småfirmor. Köper på internet eller Ebay för sånt som inte varuhusen på internet inte har. Sommartid är en tur till vanliga skroten billigare än självplock om delen finns kvar på bilen.
Arthur Tussik har referenser till firmor i Baltikum och i Tyskland, men delar av karosser eller reservdelar kan också beställas från Sveriges skrotar. Men dörrar, bakluckor och motorhuvar finns på alla svenska skrotar.
Nu vet jag inte om vi pratar om samma saker.
Om jag förstår dig rätt så skriver du om hur man löser försäkringsärenden
och hur man får tag på reservdelar.
Det har så vitt jag förstår ingenting alls att göra med det korkade förslag till EU förordning jag citerade.
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...EX:52023PC0451
(De delar av) förslaget till EU-förordning jag citerade handlar istället om
tvångsskrotning av bilar pga
miljöskäl, för att
"
säkerställa en klimatneutral, ren och cirkulär ekonomi där resursförvaltningen optimeras och föroreningarna minimeras".
Har din bil fått vatten på instrumentpanelen SKA DEN TILL SKROTEN "
utan onödigt dröjsmål"
för demontering och återvinning, BASTA!!!!!
Helt och hållet oavsett vad något eventuellt försäkringsbolag vill ersätta eller inte.
Helt och hållet oavsett om det är något fel på din bil eller inte.
Helt och hållet oavsett om ett eventuellt fel på din bil går att reparera eller inte.
Helt och hållet oavsett var man kan få tag på nödvändiga reservdelar.
Helt och hållet oavsett vad DU vill göra med din bil.
DIN BIL SKA SKROTAS, OCH DU SKA VARA LYCKLIG!
Behöver din bil en ny växellåda MÅSTE din bil skrotas, utan onödigt dröjsmål.
VARKEN DU ELLER NÅGON ANNAN FÅR byta växellådan på din bil.
DIN BIL SKA SKROTAS, OCH DU SKA VARA LYCKLIG!