2025-02-24, 12:33
Medlem
Personligen tycker jag sådana här trådar är tröttsamma, för det mesta som skrivs är färgat av eget tyckande sprunget ur egna fördomar, proppfullt med känslor…. Och på detta en fet dos konspirationsteorier och myndihetsförakt. Och allt garnerat med en stor klick okunnighet som gör att folk drar helt felaktiga slutsatser.

Ni som påstår att alla politiker är idioter. Har ni själva tagit del av all den samlade info och analyser etc som dessa politiker och miljöansvariga haft som grund för sina beslut…? Har ni granskat och värderat detta lika länge som de gjort…? Om inte, hur menar du/ni att ni skulle ha bättre kunskaper och erfarenheter etc i dessa saker för att kunna veta vilka beslut som behövs eller om de är bra eller dåliga, och varför, sett kortsiktigt eller långsiktigt…?

Ni som på nåt märkligt sätt tror att dessa bilar på självplocken inte längre skulle återvinnas, hur tänkte ni där…?
Självklart kommer även dessa vrak att fortsätta återvinnas i framtiden, men då ett annat sätt. De representerar ju trots allt en massa återvinningsbart material av olika slag.

Att så många inte verkar fatta att miljön är viktig för oss, och för framtiden, och tror att miljöhotet bara skulle vara bluff, är skrämmande… Det kanske gått et förbi, men en mycket stor majoritet av världens vetenskap är eniga i detta och kan redovisa en massa forskning som styrker det de varslar om.

Ni verkar heller inte förstå att det är extremt viktigt att de länder etc som har möjlighet att gå före i miljöarbetet, även om de själva inte är de stora nedsmutsarna, därför att de ger viktiga signaler till de stora länder och regioner att det är möjligt och att få dessa att följa med på loppet. Att försöka gömma sig själv bakom ”det lilla jag släpper ut är en piss i havet” är rent ut sagt korkat, därför att det är mycket viktigt att gå före och vara ett bra föredöme. Det visar vad som är accepterat och inte, alltså ger viktiga signaler till andra.

Sen till er som påstår att Sverige är sååååå dåååååligt, allt förstört etc etc, så är det faktiskt så att även om Sverige inte på några sätt är helt perfekt och felfritt, så är det ändå ett av världens bästa och tryggaste länder i världen att leva i, med en av de högsta levnadsstandarder, och social trygghet för alla. Brister finns ja, och det finns absolut rum för förbättringar efter hur saker och ting utvecklar sig med tiden. Men vi har det alla generellt sett förbannat bra här i lilla Sverige. Med en av världens bästa demokratier och med en av de länder med lägsta korruptionen.
Citera
2025-02-24, 13:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nej. Inte om reservdelsbilarna är irreparabla,
och MÅSTE levereras till en auktoriserad behandlingsanläggning.

Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

(a)Det har skurits i bitar eller strippats.

(b)Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.

(c)Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet förstörs.

(d)Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.

(e)En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas ut:

i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring, styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.

ii) Fästen och fogar för säten.

iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera driftskomponenter till dem.

iv) Fordonets kaross och chassi,

(f)vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning, multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.

(g)Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.

2.Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

3.Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när

(a)det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn eller det elektriska systemet har skadats,

(b)dess dörrar inte är fästa på det,

(c)bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,

(d)gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och explosion,

(e)dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra, kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller

(f)dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...EX:52023PC0451
Så om bromsbelägg och skivor är slitna,så ska bilen skrotas?

Hmm..flera av mina bilar skulle alltså skrotats 2-3 gånger om..

"Om vätskorna TÖMTS från bilen.."?
Öhh...nu blir det verkkigen förvirrande..så om jag tömmer ur någon liter kylvätska från grannens bil och jag ställer flaskan så den riskerar att förorena vatten,så ska hans bil skrotas?

"Bränsle,eller bränsleångor släpps ut.."
Typ varje gång man tankar bilen?

Åter igen,så har jag flera gånger haft bilar där soppa slang/rör/filter börjat läcka och därför skulle skrotats?

Om motor/växellåda behöver bytas..

De flesta punkterna innebär åtminstone inte i "min värld" att man måste skrota bilen..

Imbecilla rullsvansapor!!

Men ett bra steg mot "Du ska inte äga någonting och vara lycklig.."
Citera
2025-02-24, 15:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ni som på nåt märkligt sätt tror att dessa bilar på självplocken inte längre skulle återvinnas, hur tänkte ni där…?
Självklart kommer även dessa vrak att fortsätta återvinnas i framtiden, men då ett annat sätt. De representerar ju trots allt en massa återvinningsbart material av olika slag.

Den "återvinningen" innebär ju dock att andra fordon blir skrotade istället för att repareras, och fordon som skulle kunna fortsätta många år istället tvingas ur tjänst och behovet av nyproduktion ökar.
Citera
2025-02-24, 16:18
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Ni verkar heller inte förstå att det är extremt viktigt att de länder etc som har möjlighet att gå före i miljöarbetet, även om de själva inte är de stora nedsmutsarna, därför att de ger viktiga signaler till de stora länder och regioner att det är möjligt och att få dessa att följa med på loppet. Att försöka gömma sig själv bakom ”det lilla jag släpper ut är en piss i havet” är rent ut sagt korkat, därför att det är mycket viktigt att gå före och vara ett bra föredöme. Det visar vad som är accepterat och inte, alltså ger viktiga signaler till andra.

Det är skrämmande att det är så många som inbillar sig att stora länder och regioner bryr sig det minsta om huruvida Sverige "går före och är ett bra föredöme". Det enda som händer är att vår konkurrenskraft begränsas. Den inställningen har ingenting med verkligheten att göra utan är en religiös övertygelse hos miljömedvetna personer.

Detta är ett beslut som inte gör särskilt mycket för miljön men i praktiken tar bort arbetstillfällen och gör det svårare för människor att fortsätt använda sina gamla bilar. Detta är, mot bakgrund av att en bils största miljöbelastning sker genom all energi som går åt när den byggs, inget annat än hyckleri.
Citera
2025-02-24, 16:35
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så om bromsbelägg och skivor är slitna,så ska bilen skrotas?

Hmm..flera av mina bilar skulle alltså skrotats 2-3 gånger om..

"Om vätskorna TÖMTS från bilen.."?
Öhh...nu blir det verkkigen förvirrande..så om jag tömmer ur någon liter kylvätska från grannens bil och jag ställer flaskan så den riskerar att förorena vatten,så ska hans bil skrotas?

"Bränsle,eller bränsleångor släpps ut.."
Typ varje gång man tankar bilen?

Åter igen,så har jag flera gånger haft bilar där soppa slang/rör/filter börjat läcka och därför skulle skrotats?

Om motor/växellåda behöver bytas..

De flesta punkterna innebär åtminstone inte i "min värld" att man måste skrota bilen..

Imbecilla rullsvansapor!!

Men ett bra steg mot "Du ska inte äga någonting och vara lycklig.."

Många av dom där punkterna är ju så dumma så jag vet inte vad.

"Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna"

Så om min ögonsten som just jag, men ingen annan, vill ha, behöver en reparation,
då spelar det ingen roll om jag vill betala för reparationerna, eller göra dom själv.
Är bilens MARKNADSVÄRDE för lågt så MÅSTE man köra bilen till skroten!
Och kostnaderna/värdet är det alltså bil-verkstan/-nasaren som bestämmer.

Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
...
(d)Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.

I sydöstra USA har man ju haft flera stora översvämningar.
Och klimatförändringarna, som alla bilavgaser har orsakat,
kommer i framtider att göra att översvämningar blir så vanliga
att vi kommer att ha översvämningar flera gånger om dagen.
Har vattennivån då någon gång stigit upp ovanför instrumentpanelen
på min sprillans nya bil, så SKA den till skroten!
OAVSETT om det är något fel på den eller inte!

Och även om vatten-nivån INTE har nåt upp till instrumentpanelen
så MÅSTE bilen skrotas om man har fått EN ENDA skada på
motor ELLER elsystem, OAVSETT kostnader för reparation!

"Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när
(a)det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn eller det elektriska systemet har skadats,"

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...EX:52023PC0451

Jag kommer att göra instrumentpanelen på min bil löstagbar, och sätta en flyttank på den,
så att vattennivån aldrig kommer upp ovanför den.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-02-24 kl. 16:55.
Citera
2025-02-24, 16:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ni som påstår att alla politiker är idioter. Har ni själva tagit del av all den samlade info och analyser etc som dessa politiker och miljöansvariga haft som grund för sina beslut…? Har ni granskat och värderat detta lika länge som de gjort…? Om inte, hur menar du/ni att ni skulle ha bättre kunskaper och erfarenheter etc i dessa saker för att kunna veta vilka beslut som behövs eller om de är bra eller dåliga, och varför, sett kortsiktigt eller långsiktigt…?

Idioter är de säkert inte. Att de agerar som idioter som går i sömnen är helt säkert. Läs några offentliga utredningar i något ämne som du har någon hum om själv så fattar du.
Citera
2025-02-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det är skrämmande att det är så många som inbillar sig att stora länder och regioner bryr sig det minsta om huruvida Sverige "går före och är ett bra föredöme". Det enda som händer är att vår konkurrenskraft begränsas. Den inställningen har ingenting med verkligheten att göra utan är en religiös övertygelse hos miljömedvetna personer.

Detta är ett beslut som inte gör särskilt mycket för miljön men i praktiken tar bort arbetstillfällen och gör det svårare för människor att fortsätt använda sina gamla bilar. Detta är, mot bakgrund av att en bils största miljöbelastning sker genom all energi som går åt när den byggs, inget annat än hyckleri.

Det är skrämmande att se att du tror att det bara skulle hänga på Sverige… Fattar du inte att Sverige tillsammans med många andra liknande länder, Finland Norge Danmark etc plus andra europeiska länder etc, tillsammans ger signalen vad ”världen” godtar etc, vilket då bidrar till större och tidigare chans att lortoxar som t ex Kina etc ändrar attityd i saken.

Men ju fler som tänker som du ”vad mitt lilla land eller vad just jag gör, spelar ju ingen roll i det stora hela…” ju mindre chans att det får nån påverkan på de större drakarna.
Citera
2025-02-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Idioter är de säkert inte. Att de agerar som idioter som går i sömnen är helt säkert. Läs några offentliga utredningar i något ämne som du har någon hum om själv så fattar du.

Det har jag gjort, och politiker och myndigheter har i princip alltid mer koll på sakerna de diskuterar och tar beslut om än gemene man
Citera
2025-02-24, 16:49
Medlem
Gingers avatar
Detta beslut (om det ens är något beslut än) kommer ju garanterat hamna i papperskorgen direkt

Detta faller på orimligheten
Citera
2025-02-24, 20:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Skrotfirmor är väl historiskt sätt en av de värsta ruffel- och bågsektorn som finns så bara bra att man stramar upp riktlinjerna.

Folknöje?

Ligger lite i detta! minns när man i ungdomen körde till en välkänd bilskrot i grannkommunen och plockade delar själv (dom mindre delarna alltså , större delar hade dom redan plockat av) sedan när man skulle betala , stod skrot ägaren där och drog fram en tjock plånbok med sina av olja svarta fingrar och några hundra lappar bytte ägare , inget snack om kvitto där inte.

Jag tror "penningtvätt" hysterin är huvudorsaken till självplocken förbjuds inte miljöskäl även om dessa har betydelse.
Citera
2025-02-24, 22:48
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kadmium från rostande bilar..fine..men sist jag kollade på en bil,så rostar inte däcken.. Om bromsbelägg vore en viktig källa till koppar,så vill nog gärna skroten ta hand om det,för koppar är nämligen värdefullt..hört talas om kopparstölder? Dessutom borde ju bromsbeläggen sprida Mindre när de sitter på en bil som står still/inte körs,alltså på skroten,än en bil som körs och dagligen använder bromsarna?

Järn/(stål) är ungefär 1000kg av en bil och gissar på att det mesta återanvänds..

De försvinnande små mängder guld,silver,titan och annat (bland annat kadmium) är otroligt små..

"Spill från gods"?
Vad innebär det?
Vad menas med gods?
Gods för mig är material som transporteras på järnväg/lastbil..och spill,det som dräller av när det transporteras..

Men om man inte tänker logiskt och bara sväljer byråkraternas svammel så känns/låter väl detta riktigt och bra..konstigt att all spridning av dessa ämnen skulle sluta bara för att man inte får plocka delar från bilar som står still..dessutom känns det långsökt att plocka begagnade bromsbelägg.. begagnde däck däremot säljs ju hej vilt på både blocket och marketplace...

Att sådana här idiotier ens kan komma upp är för mig ett mysterium..

Nä, dom har nog fel, bara att slänga trasiga bilar fritt i naturen. Så kan man ha tur på vägen hem och hitta en halvrostig framskärm på fotbollsplanen, eller kanske en halvtrasig fjäderupphängning i sandlådan.
Citera
2025-02-24, 23:22
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag sådana här trådar är tröttsamma, för det mesta som skrivs är färgat av eget tyckande sprunget ur egna fördomar, proppfullt med känslor…. Och på detta en fet dos konspirationsteorier och myndihetsförakt. Och allt garnerat med en stor klick okunnighet som gör att folk drar helt felaktiga slutsatser.

Att så många inte verkar fatta att miljön är viktig för oss, och för framtiden, och tror att miljöhotet bara skulle vara bluff, är skrämmande… Det kanske gått et förbi, men en mycket stor majoritet av världens vetenskap är eniga i detta och kan redovisa en massa forskning som styrker det de varslar om.

Sen till er som påstår att Sverige är sååååå dåååååligt, allt förstört etc etc, så är det faktiskt så att även om Sverige inte på några sätt är helt perfekt och felfritt, så är det ändå ett av världens bästa och tryggaste länder i världen att leva i, med en av de högsta levnadsstandarder, och social trygghet för alla. Brister finns ja, och det finns absolut rum för förbättringar efter hur saker och ting utvecklar sig med tiden. Men vi har det alla generellt sett förbannat bra här i lilla Sverige. Med en av världens bästa demokratier och med en av de länder med lägsta korruptionen.
Fast nu handlar det om att privatpersoner omyndigförklaras då de ej klarar av att skruva loss en del och samtidigt följa miljöbalken. Så trots all din fina text anses du vara okunnig på detta område
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in