2025-02-24, 22:32
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Frågeställningen är alltså som lyder:

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?

Jag gör det för miljön, ju snabbare jag kommer fram ju snabbare stänger jag av motorn, och min bil drar åt helvete med bensin.
Citera
2025-02-24, 22:36
Medlem
Om man kör mot rött blir man väl av med körkortet och får böter, kör man mot gult får man väl endast böter. Gasar man slipper man ofta det röda ljuset
Citera
2025-02-24, 22:38
Medlem
Highfashions avatar
Man kör fort på gult antingen för att inte behöva stanna om det hinner bli rött eller för att man fort vill iväg för att det snart precis kommer bli grönt.

Inga konstigheter.
Citera
2025-02-24, 22:38
Medlem
Citat:
Skall jag tolka dig som att du kör mot gult för att kunna nyttja prestandan i din bil till fullo?

Om nu 350 hästar kan kallas för prestanda, det är väl typ vad en pensionärsbil har idag.
Räcker i alla bilar på 1500kg..
Citera
2025-02-24, 22:49
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Jag förstår. Men som jag skrev i trådstarten, om du istället kör mot rött i en sekund så spelar det i praktiken ingen roll eftersom att ingen bil kommer köra på dig, och böterna är liknande.

Så frågeställningen kvarstår. Varför gasar du på för att hinna FÖRE det slår om till just rött? Istället för att bara cruisa i samma hastighet och köra mot rött i ett par sekunder?

Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Regeln säger att du ska stanna för gult om du kan göra det på ett säkert sätt, annars får du köra, d.v.s du ska inte tvärnita eller liknande bara för att det blir gult.
Ja, och dessutom är det så pass att körning mot rött alltid medför indragning av körkortet. Därför låter folk bli det...
Citera
2025-02-24, 22:52
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ja, och dessutom är det så pass att körning mot rött alltid medför indragning av körkortet. Därför låter folk bli det...
En tvärnit eller tvär inbromsning som orsakar en trafikolycka medför också indragning av körkortet samt en eventuell rättegång för vållande till kroppskada.
Citera
2025-02-24, 23:12
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Om jag har en bil knappt två meter bakom mig, och jag tvärnitar för att det slår om till gult.
Bilen bakom kör in i mig, är det jag eller den andre som blir skyldig?
Den bakom är skyldig. Man är alltid skyldig att hålla avstånd så man kan stanna om bilen framför stannar, även om den måste tvärbromsa. Generellt håller de flesta alldeles för dåliga avstånd.
Citera
2025-02-24, 23:32
Medlem
Det är skillnad på rödljus och rödljus… Vissa rödljus slår om långsamt men så finns det vissa rödljus som är helt jävla omöjliga att köra 100% lagligt igenom. Det spelar ingen roll hur du kör för det kommer slå snabbt och oberäkneligt om direkt. Antingen får du då tvärnita och riskera att få whiplash av att bilen bakom kör in i dig eller så får du gasa på för att inte riskera att skiten slår om till rött. Har testat att köra i laglig hastighet och även över laglig hastighet men det spelar ingen roll för det rödljuset slår till 90% om till orange precis när man kommer några meter innan. Helt sjukt och faktiskt trafikfarligt! Det är speciella platser dessa trafikljus finns. Måste vara felinställda!
Citera
2025-02-24, 23:33
Medlem
Ilimitados avatar
För att hinna hem till Lets Dance.
Citera
2025-02-24, 23:45
Medlem
PerArneLakritssons avatar
Citat:
Som titeln säger. Folk som närmar sig en korsning där trafikljuset precis slår om till gult. De börjar bromsa in lite försiktigt men sedan ändrar sig och ställer sig på gasen för att ”hinna före” innan det slår om till rött.

- Böterna för att köra mot gult var tidigare lika höga som att köra mot rött, det vill säga 3000 kr. Detta har dock nyligen sänkts till 2000 kr.

- Det är inte så att man blir påkörd första sekunden det slår om till rött, det tar lite tid för de andra bilarna att få grönt ljus plus att de ska gasa iväg.

- Om en polis skulle vara i närheten är det exakt lika uppenbart att köra mot gult som mot rött. Det syns direkt när någon kan stanna för gult men gasar istället på.

Frågeställningen är alltså som lyder:

Varför gasar folk på för att hinna före rött ljus, när det tidigare, och delvis fortfarande, i praktiken inte fanns/finns något att ”hinna före”?

Kör du mot rött när polisen ser dig, är risken stor att körkortet ryker. Kör du mot gult blir det ”bara” böter.
Citera
2025-02-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Om jag har en bil knappt två meter bakom mig, och jag tvärnitar för att det slår om till gult.
Bilen bakom kör in i mig, är det jag eller den andre som blir skyldig?
Den som kör på bakifrån är skyldig alltid.
Citera
2025-02-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerArneLakritsson
Kör du mot rött när polisen ser dig, är risken stor att körkortet ryker. Kör du mot gult blir det ”bara” böter.
Jag vet inte hur detta tolkas nu när lagen ändrades i fredags, men tidigare så innebar gult ljus stopp. Även att köra mot gult kunde innebära indraget körkort. Men har dålig koll på praxis, här får andra läxa upp mig.

Men oavsett. Enligt ditt resonemang så tolkar jag att risken för 2000 kr böter är acceptabel för att hinna före rödljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in