2025-02-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Är väl lite så kläder fungerar på oss, därför småglin klär sig i sin favoritspelare när dom låtsas vara någon annan i den idrott dom utövar.

Rickard ville väl gå in i rollen som en soldat för att lättare kunna motivera sig själv och samtidigt ge sig själv en tydlig startsignal. Möjligt han även såg det som en häftig grej bära på sig inför människorna han skulle komma att möta. Injaga än mer rädsla och skräck.

Han hade ju annars inte behövt klä sig just som en militär. Finns ju alternativ till kläder som hade kunnat funka ur ett rent funktionellt syfte men fortfarande inte vara militära kläder.
Han hade sina jaktkläder.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är mycket som inte är bekräftat som vi alla har teorier omkring. Just nu är det en stort mysterium till den milda grad att polisen släppte en bild och bad om hjälp så att försöka lösa ekvationen är ju bara naturligt.

Åkte buss idag och såg att där bilden togs ; är just där, där nergång ( trappan ) och uppgång ( även där en trapp ) möts- alltså ner till tunneln som gör att man kommer vidare ner / eller upp ifrån- till perrongen i mitten .
Många höll ju på att bli påkörda utav tåg när de skulle till den perrongen förut för ett antal år sedan ,då endast några bommar höll folk tillbaka ,vid tåg som skulle förbi ( många lastvagns tåg bl.a. )

Så där är kameran riktad mot .

Lite mer högerut så är det ett antal soffor där folk brukar sitta och vänta .

Och sen ett antal busskurer bl.a. för buss 3 mot Risbergska som jag tror är busskuren som står som nummer tre .

Åt andra hållet går den mot Lundby ( villor o radhus) som ligger lite grann efter Vivalla.
Så många nuförtiden åker direkt till skolan ifrån bl.a. Vivalla,för Sfi - utbildning .

Då vet ni .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 17:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Även om frågan om vapen inte är på tapeten s a s?
Eller vid tillstånd som kan ses som tillfälliga?

Alltid.
Som jag skriver :
Oavsett om dom vet eller inte...
Dom ska anmäla de dom anser olämpliga att inneha vapen.
Senast redigerad av Wankelman 2025-02-22 kl. 16:57.
Citera
2025-02-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är absolut konspiratoriskt att tro att polisen redan vet motivet, trots att de säger att de utreder det. Och att det finns en viss risk att vi aldrig får veta motivet fullt ut, vilket innebär att det inte idag iaf finns tydliga spår.
Det hela kunde knappast vara enklare — när man likt Anton Lundin Pettersson lämnar ett handskrivet brev efter sig som skyller dådet på invandringen så har polisen all info de behöver för att fastställa motivet och gå ut med det så snart det är möjligt. Sånt hålls aldrig hemligt, och det presenteras konsekvensneutralt utan hänsyn till risken för copycats. Att fantisera om annat (inklusive att regeringen skulle gå in och sätta munkavle på polisen ) är mest bara ett tecken på att det är dags att chilla med TV- och filmtittandet.

Finns det däremot inte ett skit så finns det inget annat att göra än att gräva tills man hittar nåt eller ger upp. Ibland finns det helt enkelt inga svar. T ex i fallet Stephen Paddock som mördade 60 och skadade hundratals från ett hotellfönster i Las Vegas. Den enda lapp han lämnade efter sig var en med hans anteckningar om vindriktning och avstånd. Och naturligtvis kan inga slutsatser dras utifrån vilka offren var eftersom han bara matade rakt mot en tätt packad folksamling långt bort.

Jag kan absolut tänka mig att RA har gjort en Paddock och lämnat absolut nada. Det skulle vara helt i linje med hans närmast patologiska ointresse för andra människor. Att kommunicera sitt motiv innebär ju att man genuint bryr sig om att de förstår, och det var Paddock noll intresserad av, han gjorde det för sig själv. RA kan mycket väl vara likadan.
Citera
2025-02-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Men lite bökigt att byta magasin, eller fylla på hagelgeväret om grejerna ligger i ryggsäck..
Går betydligt fortare om man har dom i t.ex en rymlig benficka...

Någon vittne hade ju för sig att ha sett att han hade nån pistol.
Det kan ju ha varit ett bälte med magasinshållare som gav det intrycket...
Kan vara så

https://sodersens.se/objekt/ammunitionsb%C3%A4lte-l%C3%A4der/30908
Citera
2025-02-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Mycket märklig logik. Om en personer skjuter 99% svarta människor som befinner sig på ett torg så är det då alltså... Torget gärningsmannen hatar? Skolan är en gärningsplats, dom skjutna är offren.
Att det är skolan i sig som är det man angriper och att offren är oviktiga är väldigt typiskt för skolskjutningar enligt experterna.

Ett talande exempel är Sandy Hook där 20 av offren var barn i åldrarna 6-7 år. Adam Lanza hade själv gått på skolan, och det var naturligtvis därför han valde den. Endast en handfull knogsläpande troglodyter i den här tråden som snöat in på ”motivet = vilka offren är” skulle dra slutsatsen ”Duhhhhhhmmmm öhhhhh AHA! Han hatade sexåringar såklart! Jag är Sherlock Holmes!”
Citera
2025-02-22, 17:07
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag är med dig i första stycket. Alltså att det var helt slumpartat vilka han dödade.

Men jag är övertygad om att det handlar om mer än att han ville dö och ta med sig fler in i döden. Han ville utföra just en skolskjutning, det är vad jag tror. Och jag tror absolut att han kände någon form av agg mot just detta Komvux som han själv läst på.
Jag tror absolut att han kopplade skolan med någonting dåligt och därför valde den platsen och det är unikt med en skolskjutning på en vuxenskola. Om han hade gjort det 18 år gammal hade det känts mer logiskt men nu står vi här. Antingen var han bitter på någon speciell, bara platsen och vad den förknippas med och ville göra sin "röst" hörd eller så är det mer diffust i riktningen att ville han ha en ursäkt för att rikta vapnet mot sig själv för om han bara ville skjuta sig själv hade det sett annorlunda ut.
Det hade varit tragiskt nog med en person som mådde så dåligt att denne vill dö men att må så dåligt att ta med andra är så fruktansvärt.
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-22 kl. 17:12.
Citera
2025-02-22, 17:10
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att det är skolan i sig som är det man angriper och att offren är oviktiga är väldigt typiskt för skolskjutningar enligt experterna.

Ett talande exempel är Sandy Hook där 20 av offren var barn i åldrarna 6-7 år. Adam Lanza hade själv gått på skolan, och det var naturligtvis därför han valde den. Endast en handfull knogsläpande troglodyter i den här tråden som snöat in på ”motivet = vilka offren är” skulle dra slutsatsen ”Duhhhhhhmmmm öhhhhh AHA! Han hatade sexåringar såklart! Jag är Sherlock Holmes!”

Jo jag anar det med att det var något som "gjorde ont i honom " med skolan .

Säg att det var så enkelt att skolan fick honom att förstå att han helt enkelt var obildbar just inom typ matematik ,som är en utav ämnena man måste klara av för att kunna gå vidare i livet .
Svenska ,matematik och engelska .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 17:26.
Citera
2025-02-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tror absolut att han kopplade skolan med någonting dåligt och därför valde den platsen och det är unikt med en skolskjutning på en vuxenskola. Om han hade gjort det 18 år gammal hade det känts mer logiskt men nu står vi här. Antingen var han bitter på någon speciell, bara platsen och vad den förknippas med och göra sin "röst" hörd eller så är det mer diffust i riktningen att ville han ha en ursäkt för att rikta vapnet mot sig själv för om han bara ville skjuta sig själv hade det sett annorlunda ut.
Det hade varit tragiskt nog med en person som mådde så dåligt att denne vill dö men att må så dåligt att ta med andra är så fruktansvärt.

Ja det är nog en blandning av det, mycket mer till motiv tror jag inte finns, han ville ta livet av sej och efter 12 minuters dödande hade han brännt alla broar och det var nog betydligt enklare att skjuta sej.
Citera
2025-02-22, 17:20
Medlem
landbandys avatar
Vet att bussarna har bytt turer nyligen .

En tanke kan vara att många föräldrar till de som läser SFI ( särskilt tjejerna) har varit oroliga över att deras döttrar stått och väntat på en ny buss för att komma hem . Bussbyten är ju lite vanskligt för alla när det är mörkt osv.

Så för att känna att deras ungdomar inte hamnade i trubbel centralt -( nu ligger ju inte Centralstationen så himla centralt utan busshållsplatsen före är centralare, även fast själva centrumgatan ligger en backe upp ifrån Kulturhuset.
- så tror jag deras föräldrar kände en lättnad när deras ungdomar helt enkelt inte ens behövde stiga av bussen till och från skolan utan snarare hade sittplats från dörr till dörr .....utifrån deras tänk om att inte hamna i " tråkigheter " vad nu det innebär ????

Själv har man fått klara bussbyten kors och tvärs när man skulle till skolan i dimma ,i mörker ,i snöglopp o spöregn = vänta ,vänta ,och ännu lite mera väntande ,så jao....
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 17:23.
Citera
2025-02-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo jag anar det med att det var något som "gjorde ont i honom " med skolan .

Såg att det var så enkelt att skolan fick honom att förstå att han helt enkelt var obildbar just inom typ matematik ,som är en utav ämnena man måste klara av för att kunna gå vidare i livet .
Svenska ,matematik och engelska .

Precis..
Har en anhörig som fick ångest varje gång han passerade sin gamla skola, där han var mobbad i ungdomen.
När sen arbetsförmedlingen ville att han skulle praktisera/arbetsträna som elevassistent på en högstadieskola, blev det ännu värre med ångesten...

Som parentes så fick han ingen direkt hjälp av vården med sitt mående. Nåt enstaka besök hos kurator/psykolog som gav en klapp på huvudet och sa
- Du är så klok så det här kommer att gå bra.
Sen blev det inget mer..

Han fick sen hjälp hos en psykologelev dit han gick regelbundet i ett halvår.
Mående blev betydligt bättre.
Ångest kommer och går, inte lika starkt och han fick verktyg att jobba med så det går åt rätt håll.
Dom jobb han haft har han ordnat själv.
Arbetsförmedlingen var inget större stöd..

Så jag förstår verkligen hur starkt symbolvärde en skola kan ha, ffa för en som inte mått bra, i livet, och i skolan.
Citera
2025-02-22, 17:25
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Precis..
Har en anhörig som fick ångest varje gång han passerade sin gamla skola, där han var mobbad i ungdomen.
När sen arbetsförmedlingen ville att han skulle praktisera/arbetsträna som elevassistent på en högstadieskola, blev det ännu värre med ångesten...

Som parentes så fick han ingen direkt hjälp av vården med sitt mående. Nåt enstaka besök hos kurator/psykolog som gav en klapp på huvudet och sa
- Du är så klok så det här kommer att gå bra.
Sen blev det inget mer..

Han fick sen hjälp hos en psykologelev dit han gick regelbundet i ett halvår.
Mående blev betydligt bättre.
Ångest kommer och går, inte lika starkt och han fick verktyg att jobba med så det går åt rätt håll.
Dom jobb han haft har han ordnat själv.
Arbetsförmedlingen var inget större stöd..

Så jag förstår verkligen hur starkt symbolvärde en skola kan ha, ffa för en som inte mått bra, i livet, och i skolan.

Ja håller med ,helt och fullt !
Skönt att din närstående fick hjälp .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in