2025-02-22, 16:34
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nu räknar du med att han agerade logiskt, vilket inte alls är säkert..

Skolan kan ha ett starkt negativt minne för honom, kanske fick skulden för hans misslyckande.

Det kan ha varit rasistiskt.
Det kan ha varit riktat mot skolan.

Vi vet helt enkelt inte ännu.
Ja.
Troligtvis är det symboliskt riktat mot skolan där det råkar vara 90% invandrare som går. Men folk vill att RA ska framställas som en riktig rasist. Hade det varit omvända så hade ingen sagt något. Typiskt PK-svennejävlar.
Citera
2025-02-22, 16:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
OM matteläraren var hans primära mål och han faktiskt lyckades hitta just henne trots att han inte började där (=stor risk att hon blir förvarnad och hinner gömma sig) så har han ju fortfarande dödat nio andra personer bara för dödandets skull.
Jag tror inte att han var ute efter någon/några speciella personer.
Det handlar om ett utvidgat självmord där andra först skulle skadas/tas med i döden.
Vilka som helst.
Citera
2025-02-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
OM matteläraren var hans primära mål och han faktiskt lyckades hitta just henne trots att han inte började där (=stor risk att hon blir förvarnad och hinner gömma sig) så har han ju fortfarande dödat nio andra personer bara för dödandets skull.

De andra kan ha varit hans sekundära mål men ff ett mål.

Jag är ff inte övertygad om att han började i C07.
Citera
2025-02-22, 16:41
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så uppfattar jag det också:

Polisen:

Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.

· Kort därefter rapporterar poliserna om rökutveckling.
"

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Efter att rökgranaterna utlösts borde brandlarmet gå.
Var rökgranater inte till för att distrahera poliserna? Sa de inte det själva?
Otydligt...

Jag trodde han kastade dom för att dra igång brandlarmet så alla skulle utrymma och således kunna skjuta fler?
Citera
2025-02-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, jag tänkte att de kanske inte kände till att han hade vapen? Han kanske inte gjorde intryck av att vara jägare eller så. Eller får man lämna något slags friskhetsintyg när man söker licens, isåfall borde det väl finnas antecknat i journalen?
Vet inte heller i vilken utsträckning man utreder en ansökan om vapenlicens eller om det görs på handlingarna att man klarat jägarexamen, inte är straffad (och ev inte heller i något slags span register).

Edit: rutinen eller föreskriften jag såg via googling (en pdf fil) var från 2023 (jag kunde inte kopiera den). Vem vet, kanske någon läkare anmält nyligt?

Läkare har anmälningsplikt för patienter som dom bedömer olämpliga att inneha vapen, oavsett om dom vet om patienten har vapen eller inte.
(Dock görs det nog för sällan)
Jägarexamen räknas som godkänt ändamål till att få tillstånd att inneha vapen för ändamål jakt. När du söker tillstånd kollar polisen i sina register att man är "skötsam" eller vad man ska säga..

Dom kollar även vapenägarregistret mot sina register och återkallar licenser om man begått brott, eller upprepade mindre förseelser, t.ex fylla.

Tillstånd för ändamål målskytte har lite andra regler för att få.
Minst sex månaders medlemskap i skytteförening som bedriver skytte med den sökta vapentypen.
För revolver och pistol krävs också viss skjutskicklighet som skall intyga av föreningsstyrelse. Där måste också licenserna sökas om var femte år, med föreningsintyg men även måste man visa en viss mängd aktivitet, dvs deltagande i träning och tävling.
Uppfyller man inte kraven får man inte förnyat tillstånd.
Citera
2025-02-22, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Går väl smidigt förvara i en ryggsäck om inte annat.

Jag tror absolut kläderna hade en psykologisk effekt.
Tror det tar lite tid att byta magasin om man har dom på ryggen
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, precis som han i Trollhättan som klädde ut sig till Darth Vader.

Är väl lite så kläder fungerar på oss, därför småglin klär sig i sin favoritspelare när dom låtsas vara någon annan i den idrott dom utövar.

Rickard ville väl gå in i rollen som en soldat för att lättare kunna motivera sig själv och samtidigt ge sig själv en tydlig startsignal. Möjligt han även såg det som en häftig grej bära på sig inför människorna han skulle komma att möta. Injaga än mer rädsla och skräck.

Han hade ju annars inte behövt klä sig just som en militär. Finns ju alternativ till kläder som hade kunnat funka ur ett rent funktionellt syfte men fortfarande inte vara militära kläder.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-02-22 kl. 16:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Går väl smidigt förvara i en ryggsäck om inte annat.

Jag tror absolut kläderna hade en psykologisk effekt.

Men lite bökigt att byta magasin, eller fylla på hagelgeväret om grejerna ligger i ryggsäck..
Går betydligt fortare om man har dom i t.ex en rymlig benficka...

Någon vittne hade ju för sig att ha sett att han hade nån pistol.
Det kan ju ha varit ett bälte med magasinshållare som gav det intrycket...
Senast redigerad av Wankelman 2025-02-22 kl. 16:56.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Varför är polisen ovilliga att avslöja motivet till dådet?

De har kanske inte hittat något motiv ?

Att han gjorde det han gjorde ,fanns kanske bara i hans eget huvud ...

...som numera är ......
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 16:50.
Citera
2025-02-22, 16:49
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det kanske det är men den är inte bekräftad ännu och det finns som du ser andra hypoteser.
Det är mycket som inte är bekräftat som vi alla har teorier omkring. Just nu är det en stort mysterium till den milda grad att polisen släppte en bild och bad om hjälp så att försöka lösa ekvationen är ju bara naturligt.
Citera
2025-02-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte att han var ute efter någon/några speciella personer.
Det handlar om ett utvidgat självmord där andra först skulle skadas/tas med i döden.
Vilka som helst.
Jag är med dig i första stycket. Alltså att det var helt slumpartat vilka han dödade.

Men jag är övertygad om att det handlar om mer än att han ville dö och ta med sig fler in i döden. Han ville utföra just en skolskjutning, det är vad jag tror. Och jag tror absolut att han kände någon form av agg mot just detta Komvux som han själv läst på.
Citera
2025-02-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Mycket märklig logik. Om en personer skjuter 99% svarta människor som befinner sig på ett torg så är det då alltså... Torget gärningsmannen hatar? Skolan är en gärningsplats, dom skjutna är offren.

Det märkliga är väl att som du gör jämföra ett torg med en skola...
Vilket av dom två tror du har fått människor att mått så dåligt att dom begått massmord?

Visst, det finns agorafobi, men mig veterligt har ingen begått massmord på ett torg bara för att dom mår dåligt av torg.
Men skolor däremot....
Där är det många som mått och mår dåligt, pga t.ex mobbing och utanförskap.
Finns många som har ångest varje dag över situationen i skolan.
Torg kan du undvika.
Svårare med skolan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in