Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Ja, jag tänkte att de kanske inte kände till att han hade vapen? Han kanske inte gjorde intryck av att vara jägare eller så. Eller får man lämna något slags friskhetsintyg när man söker licens, isåfall borde det väl finnas antecknat i journalen?
Vet inte heller i vilken utsträckning man utreder en ansökan om vapenlicens eller om det görs på handlingarna att man klarat jägarexamen, inte är straffad (och ev inte heller i något slags span register).
Edit: rutinen eller föreskriften jag såg via googling (en pdf fil) var från 2023 (jag kunde inte kopiera den). Vem vet, kanske någon läkare anmält nyligt?
Läkare har anmälningsplikt för patienter som dom bedömer olämpliga att inneha vapen, oavsett om dom vet om patienten har vapen eller inte.
(Dock görs det nog för sällan)
Jägarexamen räknas som godkänt ändamål till att få tillstånd att inneha vapen för ändamål jakt. När du söker tillstånd kollar polisen i sina register att man är "skötsam" eller vad man ska säga..
Dom kollar även vapenägarregistret mot sina register och återkallar licenser om man begått brott, eller upprepade mindre förseelser, t.ex fylla.
Tillstånd för ändamål målskytte har lite andra regler för att få.
Minst sex månaders medlemskap i skytteförening som bedriver skytte med den sökta vapentypen.
För revolver och pistol krävs också viss skjutskicklighet som skall intyga av föreningsstyrelse. Där måste också licenserna sökas om var femte år, med föreningsintyg men även måste man visa en viss mängd aktivitet, dvs deltagande i träning och tävling.
Uppfyller man inte kraven får man inte förnyat tillstånd.