2025-02-22, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Kartan som delas i NAs artikel:

https://gofile.io/d/Ug5zDK

SFI verkar vara i F-korridoren.

Uppdaterade mappen med en video där jag klickar på alla markeringar för den som inte kan interagera med kartan själv.
Citera
2025-02-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Varför väljer de att benämna det som entré F då?
Ingen aning, jag tänker att det är ett misstag från den som ringer in. Sista korridoren är F och personen ringer från sista entrén.

Men det är ingen stor sak, det kan ju ha byggts om på något för mig ologiskt vis också.
Citera
2025-02-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Hur vet du det?
Finns ju tidigare i tråden samt tidningar
6-7 från vård o omsorg
Socialförvaltningen har flera olika områden, bland annat vård- och omsorg.
SVT har tidigare rapporterat att sex arbetsplatser i kommunen har påverkats: Adolfsbergshemmet, Södermalmshemmet, Almby hemtjänst, Haga hemtjänst, LSS/fritid och Personlig assistans.
De anställda ska ha varit på Campus Risbergska för att läsa kurser inom det så kallade Äldreomsorgslyftet, en möjlighet för anställda inom vård och omsorg att vidareutbilda sig,
Sedan var det en mattelärare sedan var det nog från SFI
Citera
2025-02-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Polisen vet givetvis och sannolikt även anhöriga. Men då alla är måna om att polisen ska få fram ett så tillförlitligt resultat som möjligt så är det ingenting som sipprar ut. Det skulle kunna påverka andra vittnen i hur de tolkat situationen.

Ja samtidigt är det intressant att veta. Om hon är motivet så har ju polisen de facto inte stoppat honom utan då var han ju rent krasst klar med sitt uppdrag när de kom.

Det är hyfsat viktig information i sammanhanget kan man tycka.
Citera
2025-02-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, omöjligt för de inrymda att veta vad de hör från sina rum (GM eller Polis. Skott eller distraktionsgranater.) och att de då ringer in och uppger att de hör skott eller att GM är utanför rör såklart till det för polisen gällande om det finns en till GM eller ej. Vilket antagligen är förklaringen till att både ambulans och brandmän får nya besked om huruvida det är säkert att gå in i skolan (eller ens vara i närheten av skolan) eller ej.
Att insatsen tar tid beror ju även av detta
Enligt TV4 så undersökte man en misstänkt väska i en gymnastiksal i skolan.
Så det är absolut möjligt att MGM har bomber.
Citera
2025-02-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Typ 70% var kvinnor.
Typ 80% var invandrare.
Typ 100% befann sig på skolan.

Vad var då motivet?

Mycket märklig logik. Om en personer skjuter 99% svarta människor som befinner sig på ett torg så är det då alltså... Torget gärningsmannen hatar? Skolan är en gärningsplats, dom skjutna är offren.
Citera
2025-02-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja samtidigt är det intressant att veta. Om hon är motivet så har ju polisen de facto inte stoppat honom utan då var han ju rent krasst klar med sitt uppdrag när de kom.

Det är hyfsat viktig information i sammanhanget kan man tycka.
Ja precis, just därför de inte vill gå ut med det ännu då det skulle kunna påverka utredningen. Vi får hålla oss till tåls.

Det är ju faktiskt även så att det likväl KAN ha varit en slump att hon var på plats och blev dödad oavsett om han hade henne som lärare eller ej. I polisarbetet är det oerhört viktigt att tänka brett och inte låsa sig till vissa teorier.

Palmeutredningen är ett bra exempel på hur man misslyckades totalt med just det.
Citera
2025-02-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag vet att han gjorde det. Tänker dock på att det hade varit mer bekräftande om han el något annat vittne satt en bit bort än i det angränsande rummet.

Flera vittnen berättade att det tog tid innan de förstod att det var en skjutning. Då tänker jag att Lasse och eleven i C07 kanske inte heller uppfattade tidigare ev skottljud som skott om det skedde i en annan del av byggnaden.

Men om det stämmer och han med avsikt först sköt så många i rummet där USK befann sig kan det finnas ett antal möjliga motiv..

Ville han hämnas mot vården av någon anledning?
Blev han upprörd av frågan om han skämtar med eleverna?
Kan hans mamma ha en ev koppling till vården?

Dock känns det ff väldigt osannolikt att han skulle råka skjuta just matteläraren i det tumultet som måste ha uppstått i korridorerna.

Kan det ha varit så att hon kände igen honom och gick fram för att tala honom till sans?

Kanske någon äldre anhörig som vanvårdats på något boende-skulle kunna vara en möjlig koppling till GM.
Citera
2025-02-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag vet att han gjorde det. Tänker dock på att det hade varit mer bekräftande om han el något annat vittne satt en bit bort än i det angränsande rummet.

Flera vittnen berättade att det tog tid innan de förstod att det var en skjutning. Då tänker jag att Lasse och eleven i C07 kanske inte heller uppfattade tidigare ev skottljud som skott om det skedde i en annan del av byggnaden.

Men om det stämmer och han med avsikt först sköt så många i rummet där USK befann sig kan det finnas ett antal möjliga motiv..

Ville han hämnas mot vården av någon anledning?
Blev han upprörd av frågan om han skämtar med eleverna?
Kan hans mamma ha en ev koppling till vården?

Dock känns det ff väldigt osannolikt att han skulle råka skjuta just matteläraren i det tumultet som måste ha uppstått i korridorerna.

Kan det ha varit så att hon kände igen honom och gick fram för att tala honom till sans?
En teori jag (och säkert någon till) har är det faktum att äldreomsorgslyftet hör till Socialförvaltningen. Och vad han har för erfarenhet av det dom flesta av oss kallar "soc" vet vi ju sedan tidigare. Men den teorin har inte fått någon bäring och inte speciellt många har nappat. Majoriteten av dödsoffren arbetade alltså på socialförvaltningen. Det är inte så i min kommun. Där är vård och omsorg en egen. Därför tror jag att han kan ha blandat ihop äpplen och päron. Men den Teorin är förstås som alla andra baserad på lösa antagande och indicier. Men det var en tanke jag hade tidigt när det framkom att han hade problem med soc och att flera av offren tillhörde socialförvaltningen. Egentligen inte mer långsökt än att gå runt och leta efter en mattelärare.

Sen har det väl framkommit (tror jag) att bistånd inte jobbar under socialförvaltningen, utan någon annan? Men jag är osäker på hur det var med det där. Det är många sidor att gå igenom. Men i folkmun så "går man på socbidrag". Jag tror inte en person som RA nödvändigtvis behöver vara insatt i exakt vilka förvaltningar som ansvarar för vad. Oavsett vad har majoriteten av offren jobbat på den förvaltning vi kallar "soc", men som vårdbiträden samlade i en klass för att bli undersköterskor, betalt av kommunen med full lön och statliga bidrag till kommun för detta. Det är i alla fall fakta.

EDIT: Till saken hör också att äldreomsorgslyftet var en nyhet och det publicerades artiklar om det precis i den vevan som han avslutade sina studier sista gången och hade problem med sitt socbidrag och var tvungen att styrka inkomster/utgifter. Det var det året man startade första omgången "äldreomsorgslyftet" i Örebro.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-22 kl. 13:40.
Citera
2025-02-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ja precis, just därför de inte vill gå ut med det ännu då det skulle kunna påverka utredningen. Vi får hålla oss till tåls.

Det är ju faktiskt även så att det likväl KAN ha varit en slump att hon var på plats och blev dödad oavsett om han hade henne som lärare eller ej. I polisarbetet är det oerhört viktigt att tänka brett och inte låsa sig till vissa teorier.

Palmeutredningen är ett bra exempel på hur man misslyckades totalt med just det.

Det håller jag med om. Samtidigt då konstigt att man slår på stora trumman på senaste presskonferensen och säger att det var tack vare polisens insats som det dödliga våldet upphörde.
Citera
2025-02-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det håller jag med om. Samtidigt då konstigt att man slår på stora trumman på senaste presskonferensen och säger att det var tack vare polisens insats som det dödliga våldet upphörde.
Det tycker nog inte jag. Utredningen har helt säkert kommit fram till att ingen utöver GM blev skjuten efter att polisen konfronterade GM. Det var viktig information att få ut för både anhöriga och för alla som deltog i insatsen.

Det som inte kan skada utredningen går Polisen ut med.
Citera
2025-02-22, 13:48
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Finns ju tidigare i tråden samt tidningar
6-7 från vård o omsorg
Socialförvaltningen har flera olika områden, bland annat vård- och omsorg.
SVT har tidigare rapporterat att sex arbetsplatser i kommunen har påverkats: Adolfsbergshemmet, Södermalmshemmet, Almby hemtjänst, Haga hemtjänst, LSS/fritid och Personlig assistans.
De anställda ska ha varit på Campus Risbergska för att läsa kurser inom det så kallade Äldreomsorgslyftet, en möjlighet för anställda inom vård och omsorg att vidareutbilda sig,
Sedan var det en mattelärare sedan var det nog från SFI

Som sagt bara Babbar gick i dessa utbildningar som han riktade sin verkanseld mot.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-02-22 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in