Citat:
Ursprungligen postat av
Pippi64
Är det din rekommendation att folk I
NTE ska anmäla om dem anser sig utsatta för brott?
Skrattretande att du försöker posera som "advokat".

Jag har ingen generell rekommendation om en så situationsberoende sak. Det är så otroligt många parametrar att väga in att det bara är den person som har blivit utsatt för brottet som har en rimlig chans att bedöma om det bästa alternativet är att polisanmäla.
Du kanske missade det, men min poäng var underförstått att Axels kommentar var något av det mest trångsynta jag någonsin hört ifrån en person äldre än 16 år. Axel gick vidare och motiverade sin åsikt om saken med att det i förlängningen skulle ge polisen mer av skatten, eller något i den stilen.
För Axel kanske det är så, att det är anledningen till varför han anser att han alltid tar sig tid att polisanmäla så fort han själv anser sig oförrättad. Lyckligtvis är alla i världen inte som Axel, och jag förstår inte varför han antar att alla är som honom och skulle vilja göra som honom.
Personligen ser jag gärna att min kökskniv kommer till användning till mer än att tillreda middagen. Det är en effektiv, och permanent, lösning på problemet att någon har utsatt mig för brott. Jag behöver inte lägga tid och energi på kontakt med polis och annat, och en evighet av påföljder. Det räcker med en utflykt till annan ort och sedan är problemet löst, och det kommer aldrig tillbaka. Ingen anhörig kommer fara illa, jag skulle inte behöva tänka mer på saken.
Nu tror jag inte på att Axel verkligen är så trångsynt - det han säger brukar bara vara ett skådespel för att "göra bra" underhållning. Å andra sidan är Axels liv alltid ett skådespel, så att sitta framför kameran och skådespela flera timmar om dygnet passar honom perfekt.