2025-02-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandreew
Jag har inte bedömt Antonios handlingar, hur grovt Antonios deltagande var i sammanhanget, jag har gjort en bedömning utifrån det faktum att Anjo har producerat en dokumentär. Dvs. Anjos handling här, att skapa en dokumentär. Jag har inte sett dokumentären. Så Anjo har skapat en dokumentär. Det är alltså handlingen vi pratar om. Kritiserar man Anjo så kan man inte blanda ihop Anjos handlingar med Antonios handlingar. Det är två helt olika saker. Man kan hålla båda tankarna samtidigt i huvudet, utan att det orsakar kortslutning och man förväxlar det ena med det andra.

Det är en sak att kritisera en person för att han i sin ungdom har utsatt en minderårig flicka för övergrepp och blivit dömd för det. Det är en helt annat sak att kritisera en Youtuber för att han skapar en dokumentär om saken. Har man skaffat sig sin ärkefiende man fäktas mot, som exempelvis Anjo i detta fall, så blir man lätt förblindad i sin kamp mot den personen och tappar fotfäste i vad man står för och vad man kämpar mot.

Jag kommer titta på dokumentären när den släpps, och kommer döma Anjos handlingar relaterat till detta först då. Risken är hög att många befarar det allra värsta - när det mest sannolika är att det bara handlar om marknadsföringstricks för att ge dokumentären gratis uppmärksamhet och reklam.

Har aldrig jämställt Anjo med en dömd våldtäktsman. Jag har kritiserat att han försöker rentvå samma våldtäktsman, genom att sitta och kritisera bevisningen tillsammans med en kommunjurist. Det verkar som att han dels har för avsikt att misskreditera vittnet, och dels har för avsikt att hänga ut GM2 och åter dra uppståndelse till caset, närmare ett decennium senare. Alla inblandade parter kommer benämnas vid namn. Det är mycket med den här filmen som framstår som oerhört olämpligt. Ingen seriös produktion hade gjort det på samma sätt.

Jag kommer också kolla på den när den släpps gratis. Men jag känner mig ändå trygg i att redan nu kritisera den. För det smäller inte speciellt högt att han hittat en jurist som kritiserar domen, när det handlar om en kommunjurist, medan målet drivits av en åklagare och sedan varit föremål för två olika domstolsinstanser där man kommit fram till att Antonio är skyldig. Det handlar om en person som ett vittne har sett förgripa sig på en 13-åring med sina egna ögon. Det är ingen situation där ord står mot ord och allt skett bakom stängda dörrar.

Jag får intrycket att Anjo låtit sig köpas av Anna Book. Som kanske lidit mest skada av den här domen än någon annan. Då hon just fått ett uppsving där hos vunnit Biggest Loser och skulle få en egen TV-serie, sedan åker hennes son dit för ett avskyvärt brott och det svärtade ned hennes namn, så ingen ville ha med henne att göra längre. Nu försöker de hitta vinklar, som att det aldrig är ett vittne som sett könsorganet, bara tolkat det som att han hade det framme, och dels att Antonio fick en hårdare dom, ”våldtäkt mot barn” vilket ser värre ut än det polaren åkte på. Nu har polaren ett OK liv, och det menar man är orättvist i Book-familjen. Det är olämpligt på så många plan, och jag tror Anjo gör sig en rejäl otjänst genom att släppa den här filmen.
Citera
2025-02-21, 11:16
Medlem
Nu kryper det fram hur Anjo har granskat domen - genom Annas anteckningar och överstrykningar i delar av domen.

Så här har han alltså skickat runt delar av en dom för att försöka få någon att uttala sig om den.

https://ibb.co/Nd5GztG0

Lolo Mohageb är fd brottsutredare hos Polisen

https://ibb.co/FbGJbczB

Vad förrådd Anjo måste känna sig.
Senast redigerad av LimboLife 2025-02-21 kl. 11:27.
Citera
2025-02-21, 11:30
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Det är inte säkert att föräldrar till ett barn som blir våldtagen i de åldrarna polisanmäler, när det skiljer 2-3 år mellan gärningsman och brottsoffer. Juridiskt sett räknas det alltid som våldtäkt om en av parterna är under 15år och den andra över. De fall som går till rätten beror till högsta grad mest på föräldrarna. Det finns ett extremt stort mörkertal där föräldrarna väljer att inte blanda in sina barn i rättsprocesser, som kommer följa dem för resten av barnens liv, p.g.a. att t.ex. diverse flashbackare inte tvekar en sekund på att spamma FUP. Många föräldrar väljer att försöker lösa det på andra sätt, via skolan inkl. klassbyten osv., istället för att polisanmäla.

Det gjorde jag inte. Jag anmärkte bara på att det här i tråden - och i diverse klipp på youtube som handlar om Anjo och dokumentären om Antonio - verkar krylla av personer med trasig moralkompass.

Ska man agera moralens väktare i frågor om så känsliga ämnen som barnvåldtäkt så bör man ha någon form av god uppfattning om vad som är vad i förhållande till varandra. Ett förslag, innan man yttrar sig, är att tänka igenom vad man själv tycker är värst och vad som kanske inte är så farligt - om det är nödvändigt kan man kladda ned lite anteckningar på ett papper där man försöker gradera det i ordningsföljd. Exempelvis:

1. Äcklig 50-årig pedofil, som arbetar på dagis, utsätter dagisbarnen för sexuella övergrepp.
2. En 30-årig man följer efter eller lockar hem via internetappar 13-åriga flickor, som han överfaller och våldtar.
3. Fem 16-åriga killar våldtar med våld en 14-årig flicka på skolans toalett
4. Två 16-åringar har sex med en 13-åring på skolans toalett, den ena av killarna tittar bara på.
5-8. En person anställer, är vän med, stöttar offentligt och/eller umgås med någon av personerna ovan.
9. En person skapar en dokumentär om någon av personerna här ovan. Det visas mängder av dokumentärer om dömda gärningsmän på TV - dömda för bra mycket värre brott än Antonio.

Jag säger inte att denna lista är korrekt, och inte heller komplett. Det är en grov skiss som exempel på vad som verkar behövas att personer skissar på i sina skrubbar. När man lyssnar på och läser kommentarer så verkar personer blanda högt och lågt hej vilt, som om det lägst ned på allvarlighetsgraden skulle vara lika illa som det överst.

Listan kan göras mycket längre och mer detaljerad, men ju fler exempel som trycks in i listan så hamnar punkten om att Anjo skapar en dokumentär om Antonio längre och längre ned på listan över hur "dåligt" det är. Det finns inget objektivt dåligt med att skapa en dokumentär om en dömd gärningsman.

Agerar man moralens väktare så är man ute på tunn is om man fäktas mot väderkvarnen att Anjo väljer att skapa en dokumentär, det är allt jag säger. Är man där ute och fäktas mot sånt, så bör man vara extremt noga med vad man i övrigt yppar för åsikter angående allt relaterat till brott, dokumentärer, youtubers etc.

Om jag skulle ha ett brinnande intresse att skydda barn i samhället från att bli våldtagna, så skulle jag ju inte välja att angripa Youtubern Anjo för att han skapar en dokumentär om en dömd gärningsman?, det säger ju sig själv. Det är som att skrika högt rakt ut i etern att man skiter fullständigt i att barn blir utsatta för sexuella övergrepp.

Men, ska man jämföra deras brott mor andra sexbrott menar du?
Citera
2025-02-21, 11:44
Medlem
Lokal fullkomligt slaktar Anjo:

https://ibb.co/HDpCKCGY

Trevlig helg på dig Anjo
Citera
2025-02-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Har aldrig jämställt Anjo med en dömd våldtäktsman. Jag har kritiserat att han försöker rentvå samma våldtäktsman, genom att sitta och kritisera bevisningen tillsammans med en kommunjurist. Det verkar som att han dels har för avsikt att misskreditera vittnet, och dels har för avsikt att hänga ut GM2 och åter dra uppståndelse till caset, närmare ett decennium senare. Alla inblandade parter kommer benämnas vid namn. Det är mycket med den här filmen som framstår som oerhört olämpligt. Ingen seriös produktion hade gjort det på samma sätt.

Jag kommer också kolla på den när den släpps gratis. Men jag känner mig ändå trygg i att redan nu kritisera den. För det smäller inte speciellt högt att han hittat en jurist som kritiserar domen, när det handlar om en kommunjurist, medan målet drivits av en åklagare och sedan varit föremål för två olika domstolsinstanser där man kommit fram till att Antonio är skyldig. Det handlar om en person som ett vittne har sett förgripa sig på en 13-åring med sina egna ögon. Det är ingen situation där ord står mot ord och allt skett bakom stängda dörrar.

Jag får intrycket att Anjo låtit sig köpas av Anna Book. Som kanske lidit mest skada av den här domen än någon annan. Då hon just fått ett uppsving där hos vunnit Biggest Loser och skulle få en egen TV-serie, sedan åker hennes son dit för ett avskyvärt brott och det svärtade ned hennes namn, så ingen ville ha med henne att göra längre. Nu försöker de hitta vinklar, som att det aldrig är ett vittne som sett könsorganet, bara tolkat det som att han hade det framme, och dels att Antonio fick en hårdare dom, ”våldtäkt mot barn” vilket ser värre ut än det polaren åkte på. Nu har polaren ett OK liv, och det menar man är orättvist i Book-familjen. Det är olämpligt på så många plan, och jag tror Anjo gör sig en rejäl otjänst genom att släppa den här filmen.

Jag får inte samma intryck som du. Det mesta som publiceras nu innan dokumentären släpps får jag intrycket att det handlar till 99% om att boosta dokumentären, få folk att skriva om den, få folk att diskutera den.

Vad vinkeln i den faktiska dokumentären kommer vara låter jag vara osagt, jag törs inte sia om den saken. Det är nog ganska safe att antaga att den på något sätt kommer försöka förbättra Antonios rykte, för annars vore det konstigt att en dömd GM frivilligt ställer upp och lyfter upp ett bortglömt case i offentligheten och på det sättet påminner befolkningen om saken. Det skulle kunna vara så att Antonio har blivit oskyldigt beskylld för mycket mer än vad som faktiskt tas upp i domen? och att syftet med dokumentären är att bara understryka de faktiska detaljerna som är sanna - för att döda felaktiga rykten om Antonio? Det kan också såklart kunna vara ett rent och skärt karaktärsmord på alla andra inblandade, förutom Antonio, och fungera som en slags hämnd - det är inte uteslutet. Det kan ju vara så att Antonio faktiskt har blivit orättvist behandlad i detta rättsfall, och att dokumentären belyser de detaljer som styrker den ståndpunkten.

Min bästa gissning är att hela poängen med dokumentären bara är att Antonio fått hårdare dom än liknande fall, eller något liknande. Dvs. att det handlar om små detaljer i slutgiltiga domen som inte riktigt har tagit hänsyn till osäkerheter - och vilka konsekvenser det har gett Antonio.

Jag ser fram emot att kunna bedöma hur Anjos dokumentär står sig mot motsvarande dokumentärer om personer som har blivit dömda.
Citera
2025-02-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Men, ska man jämföra deras brott mor andra sexbrott menar du?

Det jag menar är att man bör få ordning på sin inre moralkompass innan man stormar ut som en hyperventilerande kyrktant och panikslaget predikar att någon ska brännas på bål.
Citera
2025-02-21, 11:56
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Det jag menar är att man bör få ordning på sin inre moralkompass innan man stormar ut som en hyperventilerande kyrktant och panikslaget predikar att någon ska brännas på bål.

Men du, med den teorin så kan man aldrig nämna något, för det finns alltid värre exempel.
Citera
2025-02-21, 11:58
Medlem
Citat:

Det är Anjo du beskriver.
Citera
2025-02-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker

Vittnet har aldrig sagt att hon såg könsorganet. Hon såg det våldtagna barnets huvud röra sig upp och ner för Antonio höll henne i håret och sen såg hon honom dra upp dragkedjan i byxorna och knäppa. Så det är inget konstigt med det. Men han ska väl spela på det med sin minsta lilla violin.
Citera
2025-02-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Det är Anjo du beskriver.

Kanske det också? Jag vet inte, men det var inte någon specifik person jag hade i åtanke, utan handlingen i sig själv. Känns som att det passar in på väldigt många som gastar vilt som att de fått en stroke om hur dåligt det är att producera en dokumentär. Kan säkerligen passa in på Anjo också, det är det som är finessen med att grunda i principer istället för att grunda i hat mot specifika personer.
Citera
2025-02-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Men du, med den teorin så kan man aldrig nämna något, för det finns alltid värre exempel.

Då flög min poäng dig långt över huvudet, vilket din förra fråga redan avslöjade.
Citera
2025-02-21, 12:06
Medlem
Citat:
Lokal låter just nu precis som Haveristerna gjorde, ingen - speciellt inte Cissi Wallin - fick hänga ut Axel som en vidrig äckelgubbe som lurade hem flickor, hällde i dem alkohol och våldsamt förgrep sig på dem, eftersom det kunde "skada brottsoffret". Henko var mycket mån om att skylta om brottsoffrena exakt överallt, hur han ger dem försäkringar om att inga represallier skulle ske om någon av Axels offer skulle våga vända sig till Polisen. Jo visst, Henko hade kunnat försäkra offrena om det i det tysta, han hade inte behövt skylta exakt överallt om det.

Lokal gör här exakt samma sak - det är han som blandar in brottsoffret mer än nödvändigt. Har Lokal frågat brottsoffret om det är okej för henne att han postar det där? Knappast, va?

Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Nu kryper det fram hur Anjo har granskat domen - genom Annas anteckningar och överstrykningar i delar av domen.

Så här har han alltså skickat runt delar av en dom för att försöka få någon att uttala sig om den.

https://ibb.co/Nd5GztG0

Lolo Mohageb är fd brottsutredare hos Polisen

https://ibb.co/FbGJbczB

Vad förrådd Anjo måste känna sig.

Där ser du vad en fd brottsutredare hos Polisen anser om Anjos kommande "dokumentär".

Tror att du är för dåligt påläst rent allmänt och för dåligt insatt i vad Anjo berättat själv om filmprojektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in