Citat:
Ursprungligen postat av
IngridBe
Akilov en sak, men om någon vuxit upp i Sverige med utländska föräldrar? Förklarar man inte även då med härstamningen?
Mycket ligger i det som personen du citerade skrev och bra fråga av dig!
Jag själv som första generationsinvandrare förväntar mig inte att få ta del av alla "förmåner" i Sverige trots att jag bidrar som vilken vanlig svensk som helst och har gjort det länge.
Ett exempel är på mitt jobb. Trots att jag kanske har både högre utbildning och större erfarenhet kan jag låta en etnisk svensk kollega (speciellt yngre) kliva fram och visa sina färdigheter även om de blir mindre bra ibland, för jag kan sätta mig in i en omvänd samhällssituation.
Det har med respekt att göra och också med åldern.
Jag kan tänka att det är deras föräldrar el kanske mor- och farföräldrar som har jobbat och gjort så att jag fick hjälp när jag verkligen behövde det och det är nu dags att återbetala och låta de unga skaffa sig bra liv.
Däremot förväntar jag mig att mina barn som är födda och uppvuxna i landet får exakt samma förutsättningar och annat som vilken annan svensk som helst då Sverige är deras modersland.
De har inget annat hemland utan bara en del av sina släktingar någon annanstans.
Sverige är det landet som förutom oss föräldrar har uppfostrat dem genom skolor, vård, i de sociala sammanhangen, genom regler och lagar och inte minst den svenska kulturen. De känner sig också som helsvenskar för de vet inget annat.
Då ska man tillägga att jag aldrig har tvingat på mina barn min kultur utan låtit de själva välja. En talar mitt modersmål väldigt bra och en ber mig att "använda språk" (svenska) när jag talar så hen inte förstår:-)
Det naturliga är nog för de flesta barn som vuxit upp med föräldrarnas strikta kulturregler på hemmaplan att ändå vilja vara mest lik majoriteten i samhället, alltså svenskar i detta fall.
Men så tror jag att de ändå känner sig lite "förlorade", kanske en del av båda världar eller kanske ingen värld alls.
Det finns bara en sak att göra i dessa fall som samhälle, att sätta förväntingar utifrån det som gäller här och inte någon annanstans. Och behandla folk därefter.
Detta kan kanske tolkas som OT men viktigt att belysa de olika sidorna på ett vuxet sätt i o m många offers ursprung och människor som har svårt att se och förstå vissa saker.
Om man sätter sig å andra sidan i situation att man inte har bott länge i ett främmande land och blir drabbad på samma sätt som de i Örebro har blivit kan man nog kanske förstå deras rädslor, deras tolkningar av situationen etc. Det kanske hade tolkats på samma sätt av nykomna svenskar i vilket land som helst.
Dessutom skriver pressen i de drabbades hemländer om en svensk som har mördat en massa invandrare som har flytt från våld och försökt göra rätt för sig. Detta påverkar såklart också.
De drabbade kan jag förstå men jag kan inte förstå folk som står vid sidan om och har ett helt annat perspektiv på saken.
Jag tror att tolkningar av händelsen och förståelsen för ett motiv som ff är okänt i kombination med att RA hade vissa diagnoser beror till stor del på hur länge man har bott i Sverige och hur integrerad man är i samhället.
Sedan finns det dårar bland oss alla oavsett ursprung tyvärr.