Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-20, 18:52
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Om larm kom in ca 12.33 och gärningsmannen tog sitt liv 12.45 så måste han varit extremt effektiv.

Eller dröjde folk med att larma? När påbörjade han skjutningen?

Jag tycker också det. Men kan ju faktiskt säkert ha dröjt en kvart innan det första larmet kommer.

Att det rörde sig om en pågående skolskjutning måste ha varit långt ner på alla elevers och lärares lista över saker som kunde hända.

Och varje minut känns nog väldigt lång i dessa sammanhang, både som förövaren och som offer.

Säg att han höll på ostört från 12:15 ungefär så hade han ändå drygt 20 minuter på sig att orsaka så mycket skada han bara kunde.

Det är ändå många patroner du hinner avlossa i minuten.

Men jag tycker ändå det också känns lite snålt om tid.

Vet heller inte hur duktig skytt han var, är ju inte orelevant.
Citera
2025-02-20, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Och vad har han på sina hårddiskar…

Kan vara barnporr.....eller inte..
Terroristen handbok... eller inte..
Behöver inte vara nåt särskilt alls..
Känner en "normal" snubbe som håller sig så anonym det bara går på nätet, och IRL.
Kör med kontanter, inget Kivra utan allt info med post. Använder anonymt kontantkort till mobilen, (åtminstone tidigare)..
Och det "bara för att"...
Citera
2025-02-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Tack för ditt svar. Nej jag är inte invandrad till Sverige. Och jag anser inte på långa vägar att svenskar generellt är rasister. Det får stå för din tolkning tagen från ingenstans. Jag uttalade mig om Flashback.

Jag anser och kommer fortsätta anse att många på Flashback uttrycker sig rasistiskt och att den här förståelsen så många försöker sig på gällande RA:s handlingar, ofta saknas i relation till personer som de anser "inte vara svenskar". Det är återkommande och genomgående ett tema.

Och nej, det är inte rasism från min sida att jag belyser det. Tvärtom.

Ok, tack för ditt svar!
Jag förstår inte vad du menar när du skriver motsatser till varandra:

"Jag anser och kommer fortsätta anse att många på Flashback uttrycker sig rasistiskt"
"Och nej, det är inte rasism från min sida att jag belyser det. Tvärtom."

Tänker bara att det är fel tråd du skriver det i oavsett. Det finns säkert trådar som så generellt handlar om både Fb-användare som uttrycker sig rasistiskt och om förståelse för utsatta invandrare.
Citera
2025-02-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ingen märklig diskrepans i sig, tvärtom helt naturligt. En etnisk svensk som fötts och växt upp i det samhälle vi har skapat och väljer att göra det RA gjorde, blir något av ett kollektivt ansvar – det är Sverige som har fuckat upp. Det är något vi behöver gräva djupare i och förstå alla delar av för att undvika att sånt händer.

Men om en inkräktare som Rakhmat Akilov, en uzbekisk medborgare som kommer till Sverige och söker asyl men får definitivt avslag två år senare, väljer att klösa sig fast mot vår vilja ytterligare ett år för att sedan ta en lastbil och meja ner folk på Drottninggatan, så har svenskarna som kollektiv absolut noll delaktighet i att ha format honom till det han är. Vi har inte underlåtit att sätta in rätt åtgärder när han var barn och tonåring. Vi har inte haft kontroll över hans uppväxt, socioekonomiska situation eller eventuella vårdinsatser i Uzbekistan. Det finns inget att gräva i som angår oss, inget intressant att förstå.

Vi har fallerat i så måtto att det jävla aset tilläts såväl komma in som att hänga sig kvar här istället för att kastas ut direkt efter avslaget, men det är en helt annan sak och har ingenting att göra med det faktum att pissländer från resterna av Sovjetunionen producerar terrorister som Akilov eller Bostonbombarna Tsarnaev-bröderna.

Håller helt med dig. Systemet är sjukt.
Citera
2025-02-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Så minns jag det, att RA identifierades genom sina vapen.

Någonstans stod det att hans körkort hittades av polisen på toaletten.
Citera
2025-02-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ingen märklig diskrepans i sig, tvärtom helt naturligt. En etnisk svensk som fötts och växt upp i det samhälle vi har skapat och väljer att göra det RA gjorde, blir något av ett kollektivt ansvar – det är Sverige som har fuckat upp. Det är något vi behöver gräva djupare i och förstå alla delar av för att undvika att sånt händer.

Men om en inkräktare som Rakhmat Akilov, en uzbekisk medborgare som kommer till Sverige och söker asyl men får definitivt avslag två år senare, väljer att klösa sig fast mot vår vilja ytterligare ett år för att sedan ta en lastbil och meja ner folk på Drottninggatan, så har svenskarna som kollektiv absolut noll delaktighet i att ha format honom till det han är. Vi har inte underlåtit att sätta in rätt åtgärder när han var barn och tonåring. Vi har inte haft kontroll över hans uppväxt, socioekonomiska situation eller eventuella vårdinsatser i Uzbekistan. Det finns inget att gräva i som angår oss, inget intressant att förstå.

Vi har fallerat i så måtto att det jävla aset tilläts såväl komma in som att hänga sig kvar här istället för att kastas ut direkt efter avslaget, men det är en helt annan sak och har ingenting att göra med det faktum att pissländer från resterna av Sovjetunionen producerar terrorister som Akilov eller Bostonbombarna Tsarnaev-bröderna.
Akilov en sak, men om någon vuxit upp i Sverige med utländska föräldrar? Förklarar man inte även då med härstamningen?
Citera
2025-02-20, 19:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nä. Återigen är social fobi ett begrepp.
Som inte framkommit att han någonsin diagnosticerats för. Så att först sätta den diagnosen ogrundat och därefter spekulera på sin egen diagnos är straw man i sin renaste form.

Att man blir låst eller överstimulerad när det är för mycket intryck, inkluderat människor, behöver inte hänga ihop med det. Då är det situationsanpassat och inte relaterat till socialt samspel.

Många med NPF har såklart social fobi, ännu fler svårt med för mycket intryck, men det går absolut inte att generalisera och att lägga beteende X och Y på den här enskilde individen baserat på diagnosen, som ju är så populärt.

Social fobi är en diagnos med specifika symptom, den diagnosen har DSM kod 300.23

Det är inget marxistiskt intersektionellt begrepp om någon specifik utsatt grupp. Fast premisser om vem som är utsatt kanske påverkar vem som får, eller styrs av någon annan, till vård och i så fall vilken vård?

Som jag nämnde tidigare: bland annat SSRI preparat skrivs ofta ut till ungdomar trots att läkemedelsproducenterna själva inte rekommenderar förskrivning till personer under 18 år. En vanlig orsak är depression förstås, men en annan är just social fobi.
Desvärre har det också visat sig att ungdomar som tar preparaten är mer benägna att bli aggressiva och eller begå suicid. Måhända det sambandet förklaras av att preparaten förskrivs till "knäppisar". RA var ju inte nu såpass ung längre men kanske en hjärna som inte var fullt bra utvecklad?
Han kanske inte ens stödd på SSRI förskrivning men det är väl den vanliga medicineringen för allehanda slasktrattsdiagnoser

Citat:
However, SSRIs are not recommended for use in people under the age of 18 years because there is some evidence that SSRIs increase the risk of self-harm and suicidal thoughts in this age group.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4570770/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-20 kl. 19:32.
Citera
2025-02-20, 19:05
Medlem
Vet nån vad som hänt med RAs
Föräldrar? Funderar också på om de begraver han ens..?
Citera
2025-02-20, 19:06
Medlem
Citat:

Så klockrent, att folk inte förstår detta. De menar att Sverige ska rehabilitera alla som kommer hit och bära allt ansvar på sina axlar. Det är där det blir så märkligt att vi har helt tappat fokus på våra egna hjälpbehövande.

Och det här kan man faktiskt tycka utan att för den sakens skull vara rasist. Det är snarare en fråga om fördelningspolitik.
Citera
2025-02-20, 19:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Om jag förstår dig rätt; du stör dig på att människor här inne diskuterar och ”spekulerar” gällande GM’s ev diagnoser? Du hävdar med bestämdhet att det inte finns någon fakta som styrker något.

Sätter du ett likhetstecken mellan diskussioner om hans hälsotillstånd och att människor försöker hitta ursäkter till hans handlande?

I så fall tror jag nog att du har fått det om bakfoten.

Jag tror hen har en ideologisk uppfattning som gör hen trångsynt till andra aspekter eller infallsvinklar.
Citera
2025-02-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

10:33, alltså exakt fem minuter in i filmen efter att brandlarmet gått hörs manliga röster och filmaren ser lättad ut
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
10:45 hörs argt skrikande manlig röst
11:03 igen
11.30 hörs röster prata
11:43 viskar filmaren in i kameran (säger han något med polis?) Då har det gått minst 6 minuter efter det att brandlarmet gått
12:22 klättrar han ner från toan
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

Tycker mig höra att filmaren säger ”polis kommer”
Citera
2025-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det är lite det du nämner som jag känner oro för.
Förstår att de som tur är inte är vana vid att se det de såg på skolan men samtidigt är de enda tränade vi har i såna här lägen.
Om de då inte pallar med det, vem ska då göra det kan man fundera.

Även om de kanske gjorde mera rätt än vad vi kan förstå har de säkerligen inte gjort allting rätt. Det räcker då om de själva är medvetna och jobbar på att bli bättre men att gång på gång nästan försöka tvinga en egen sanning på folk blir ju aldrig bra.

Vid PDV ska man konfrontera GM. På konferensen idag säger talaren plötsligt att det var GM som konfronterade polisen istället. Där i ligger nog delvis förklaring till varför polisen inte avlossade ett enda skott.
Gemene man har förståelse för att polisen inte kan skjuta utan att ha någon bra sikt men inte ett enda skott är lite svårare att förstå.
De flesta var inlåsta och granater ryker i några minuter. Insatsstyrkan var på plats.

Vidare säger han såhär:

"Jag kan konstatera att de första patrullerna som är på platsen har avbrutit det pågående dödliga våldet, säger Niklas Hallgren, biträdande regionpolischef, under pressträffen."

Det är väl inte polisen som har avbrutit GM på något sätt. De har ju inte ens sett honom på ca en timme då de var utanför byggnaden.
GM valde väl därmed själv att avsluta dådet och sitt eget liv och anträffades död en timme efter att han påbörjade skjutning.
Eller har jag missförstått/missat något?
Du har nog både missförstått och missat en del.
Man avbröt GM genom att visa sig i korridoren. GM sköt mot polisen och kastade en rökgranat. Sedan förflyttar han sig längre in i byggnaden kastar fler rökgranater och skjuter med hagelgevär (troligtvis för att han inte ser genom röken men en hagelsvärm täcker en stor yta). Insatsstyrkan går in för att söka igenom lokalerna och det verkar som att GM skjuter sig i samma stund. Så att de har stått utanför är rent skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in