Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Jag måste säga att jag inte förstår ett dugg av det ni skriver om hans teknik men vill ändå lyfta en sak.
Det finns många som skriver att RA var "knäpp" och knappt hade läsförståelse pga sin autism och att han inte kunde så noga planera ett dåd.
Att han använde sig av krypterade nät och grejer jag aldrig har hört talas om talar ju om motsatsen och bevisar att han förmodligen fastnade för tekniken på samma sätt som för vapen.
Och när det finns intresse för något blir man väldigt duktig på det trots alla psykiska hinder i övrigt.
Vet inte om nedan fall lyftes tidigare som exempel eller hur det slutade i rättsmedicinska utredningen men det känns intressant att jämföra de två fallen ivf:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vgor-hovratten
Håller med om att RA inte var knäpp. Autism diagnosen kan spela in. Han kunde ha specialintressen men var helt ointresserad/obildad av andra saker.
Jag tror samma mekanismer som gjorde att RA drog sig undan sociala kontakter IRL gjorde att han agerade under radarn och var anonym även på nätet. Han var även medveten om att allt han gjorde på nätet syns och kan spåras på något sätt. Och han hade säkert dåliga erfarenheter av det IRL.
Jag hoppas verkligen inte debatten kommer handla om hur det kommer att bli misstänkt att använda sig av anonyma tjänster på nätet. (Hela flashback är ett bevis på hur viktigt detta är)