Citat:
Ursprungligen postat av
Bahoba
Men som vissa säger här i tråden så kommer man förmodligen inte dömas om man köpt krakom när substansen var laglig, då borde det betyda att säg om jag köper 1 kg nu, och sedan tex får en husrannsakan och polisen hittar mitt krakom. Då borde jag väll bara kunna dömas för det jag har i blodet om jag kan styrka att jag köpte det medans de var legalt?
Rätten kommer med största sannolikhet att anse du begått ett nytt brott enligt den nya rådande lagstiftningen (att kratomväxten är olaglig att inneha) och då finns det inget skydd mot retroaktiv tillämpning att ta hänsyn till då det är innehavet efter den 11 mars du döms för och inte före.
Så har du haft kratom i din ägo från och med 22 januari och du blir påkommen den 12 april så är det innehavet mellan den 11 mars och 12 april som man lär kolla på och döma utifrån.
Det finns dock inga prejudikat vad jag känner till iallafall, så det enda vi kan göra är att spekulera.
Dock är detta inget jag personligen skulle gambla på, sitter du med 7 kilo i källaren och rätten inte tar din sida så kommer du sitta inne på kåken med grov ångest.
Det är därför jag gillar att uppmana till folk i den här tråden att se till att använda skallen om den eventuella risken på innehav av stora mängder verkligen är värt det.