2025-02-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuuropi
Ur Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 2011:10) om förteckningar över narkotika:

• Förteckning I omfattar ämnen, växtmaterial och svampar som normalt inte
    har medicinsk användning.
  • Förteckning II–IV omfattar ämnen, växtmaterial och svampar med
    medicinsk användning.
  • Förteckning V omfattar vissa nationellt narkotikaförklarade ämnen där det
    inte behövs tillstånd vid varje enskilt införsel- respektive utförseltillfälle

Känns inte särkilt hoppfullt faktiskt

Ska man tolka det som att det kan klassas som klass 1 då? Isåfall är väll de den lägst riskfyllda klassen och då borde man inte behöva vara så jätteorolig,
Citera
2025-02-19, 20:33
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahoba
Ska man tolka det som att det kan klassas som klass 1 då? Isåfall är väll de den lägst riskfyllda klassen och då borde man inte behöva vara så jätteorolig,
Klass I ger högst straff
Citera
2025-02-19, 21:31
Avslutad
Citat:
Vad tror ni klassningen blir på vårat krakom? Funderar på att beställa 1 kg för att ha hemma. Men är rädd att det ska klassas lika högt som tex heroin och då skulle 1 kg räcka för att få 2-7 års fängelse

Om vi nu antar att kratom ligger på snarlik nivå som växtdrogen kat när det kommer till straff, så skulle jag nog gissa på att 1 kilo kratom ger dig 6 månaders fängelse, mer eller mindre beroende på omständigheterna.

Notera att en normaldos för kat är väl typ 100g, medans kratom ligger på kanske 3-5g, så man kan inte jämföra dessa direkt utan att justera för detta.

Jag är dock ganska säker att man kommer se lite hårdare på kratom än kat då det är en opioid och jag räknar inte med att rättsväsendet kommer göra en särskilt verklighetstrogen bedömning utan snarare utgå från: opioid = överdos, livsfarligt
Senast redigerad av apelsinmissbruk 2025-02-19 kl. 21:34.
Citera
2025-02-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Om vi nu antar att kratom ligger på snarlik nivå som växtdrogen kat när det kommer till straff, så skulle jag nog gissa på att 1 kilo kratom ger dig 6 månaders fängelse, mer eller mindre beroende på omständigheterna.

Notera att en normaldos för kat är väl typ 100g, medans kratom ligger på kanske 3-5g, så man kan inte jämföra dessa direkt utan att justera för detta.

Jag är dock ganska säker att man kommer se lite hårdare på kratom än kat då det är en opioid och jag räknar inte med att rättsväsendet kommer göra en särskilt verklighetstrogen bedömning utan snarare utgå från: opioid = överdos, livsfarligt

Men som vissa säger här i tråden så kommer man förmodligen inte dömas om man köpt krakom när substansen var laglig, då borde det betyda att säg om jag köper 1 kg nu, och sedan tex får en husrannsakan och polisen hittar mitt krakom. Då borde jag väll bara kunna dömas för det jag har i blodet om jag kan styrka att jag köpte det medans de var legalt?
Citera
2025-02-19, 22:08
Avslutad
Citat:
Men som vissa säger här i tråden så kommer man förmodligen inte dömas om man köpt krakom när substansen var laglig, då borde det betyda att säg om jag köper 1 kg nu, och sedan tex får en husrannsakan och polisen hittar mitt krakom. Då borde jag väll bara kunna dömas för det jag har i blodet om jag kan styrka att jag köpte det medans de var legalt?

Rätten kommer med största sannolikhet att anse du begått ett nytt brott enligt den nya rådande lagstiftningen (att kratomväxten är olaglig att inneha) och då finns det inget skydd mot retroaktiv tillämpning att ta hänsyn till då det är innehavet efter den 11 mars du döms för och inte före.

Så har du haft kratom i din ägo från och med 22 januari och du blir påkommen den 12 april så är det innehavet mellan den 11 mars och 12 april som man lär kolla på och döma utifrån.

Det finns dock inga prejudikat vad jag känner till iallafall, så det enda vi kan göra är att spekulera.

Dock är detta inget jag personligen skulle gambla på, sitter du med 7 kilo i källaren och rätten inte tar din sida så kommer du sitta inne på kåken med grov ångest.

Det är därför jag gillar att uppmana till folk i den här tråden att se till att använda skallen om den eventuella risken på innehav av stora mängder verkligen är värt det.
Citera
2025-02-19, 22:18
Avslutad
Citat:
Då borde jag väll bara kunna dömas för det jag har i blodet om jag kan styrka att jag köpte det medans de var legalt?

Så för att förtydliga, det borde inte spela någon roll när eller vart du köpt det.

Det enda som spelar roll är om du har skiten i din personliga ägo eller inte.
Citera
2025-02-19, 22:49
Medlem
kuuropis avatar
Citat:

Tyvärr är klass I den mest riskfyllda (åtminstone teoretiskt) och den som medför hårdast straff (t.ex. heroin). Det är klass V (5) som är den chillaste. Mitragynin är redan i klass I. Det enda jag hade en liten förhoppning om var att jag trodde (felaktigt) att klass I bara har rena substanser, men jag ser att växter också kan ingå i klass I. Lite ironiskt att Xanor som har betydligt högre beroendepotential, högre risk för dödliga interaktioner med andra substanser och högre risk för livsfarliga biverkningar i sin abstinens, ingår i klass 4. Amfetamin finns i klass 2...

Det finns ett dokument för "rättslig vägledning" i Åklagarmyndighetens sida där man redan konstaterat att det inte finns nån möjlighet för medicinskt bruk av mitragynin, så jag har svårt att se hur man skulle kunna göra bedömningen att det är annorlunda för kratom. Visserligen står det att "Kratom har viss folkmedicinsk användning i odlingsområden", men jag tror Sverige knappast ingår i kratoms odlingsområden.

Förresten, i samma dokument står det så:

Citat:
Mitragynin
Grupp: syntetiska centralstimulantia av amfetamintyp

-_-

Skönt att se de har sina fakta under kontroll...
Citera
2025-02-19, 23:11
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Rätten kommer med största sannolikhet att anse du begått ett nytt brott enligt den nya rådande lagstiftningen (att kratomväxten är olaglig att inneha) och då finns det inget skydd mot retroaktiv tillämpning att ta hänsyn till då det är innehavet efter den 11 mars du döms för och inte före.

Så har du haft kratom i din ägo från och med 22 januari och du blir påkommen den 12 april så är det innehavet mellan den 11 mars och 12 april som man lär kolla på och döma utifrån.

Det finns dock inga prejudikat vad jag känner till iallafall, så det enda vi kan göra är att spekulera.

Dock är detta inget jag personligen skulle gambla på, sitter du med 7 kilo i källaren och rätten inte tar din sida så kommer du sitta inne på kåken med grov ångest.

Det är därför jag gillar att uppmana till folk i den här tråden att se till att använda skallen om den eventuella risken på innehav av stora mängder verkligen är värt det.
Jag håller med dig bror, men vart ska man gömma sin stash egentligen om inte hemma? Vad gör du personligen? Skicka gärna PM med tips om du är snäll. Det måste ju vara något säkert ställe inomhus som bara du har tillgänglighet till, vad för ställen finns det?
Senast redigerad av randomdudeReloaded 2025-02-19 kl. 23:14.
Citera
2025-02-19, 23:18
Medlem
Citat:

Det är så sjukt svårt att komma underfund med att det är så höga straff för något så obetydligt. Har själv tagit i små doser (1-2gram ish) från och till bara som en självmedicinering för depression och trötthet. Vill ju ha lite "back-up" i några år så det blir väl 1-3kg som jag vill ha.

Behöver ju inte ha så mycket till hands så ska jag väl hitta på något klurigt att gömma det.

Typ gräva ner det mesta i några glasburkar och sen ha resten i någon schysst burk eller spirulina-påse. Eller är det för nojigt?
Senast redigerad av stefanalf 2025-02-19 kl. 23:23.
Citera
2025-02-19, 23:40
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanalf
Det är så sjukt svårt att komma underfund med att det är så höga straff för något så obetydligt. Har själv tagit i små doser (1-2gram ish) från och till bara som en självmedicinering för depression och trötthet. Vill ju ha lite "back-up" i några år så det blir väl 1-3kg som jag vill ha.

Behöver ju inte ha så mycket till hands så ska jag väl hitta på något klurigt att gömma det.

Typ gräva ner det mesta i några glasburkar och sen ha resten i någon schysst burk eller spirulina-påse. Eller är det för nojigt?
Gräve ner det vart bror? Det är vinter, marken är frusen, plus tänk om någon ser dig, och kommer tillbaka senare och snor din stash, eller ännu värre, någon "good samaritan" som anar ugglor i mossen och ringer aina on the spot? Plus kratom förlorar väl potens om det inte förvaras i rumstemperatur, eller?
Citera
2025-02-20, 12:42
Medlem
Känns väl inte så troligt att de kommer göra husrannsakan om man är ostraffad sen tidigare och inte har beställt extrema mängder?

Helt sinnes att man slösar resurser på nåt så harmlöst.
Citera
2025-02-20, 13:14
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Vad tror ni klassningen blir på vårat krakom? Funderar på att beställa 1 kg för att ha hemma. Men är rädd att det ska klassas lika högt som tex heroin och då skulle 1 kg räcka för att få 2-7 års fängelse

En "missbruksdos" Heroin brukar anses vara 0,2 gram. Jämför det med kratom där det snarare är 4 gram.

1 kg heroin blir då 5000 doser medan 1 kg Kratom blir 250 doser.

Dela vi upp detta på 3 doser per dag, vilket är görligt både på heroin och kratom, så räcker 1 kg heroin ca 1666 dagar vs 1 kg kratom som räcker ca 83 dagar.

Om sedan staten ser så nyktert på det hela kan man inte veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in