2025-02-19, 21:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han måste ha varit med om något traumatiskt för att han skulle vända över en sommar om det är så det gick till
Sägs det nå mer vettigt i den artikeln? Har inte premium

Egentligen inte. Jag kan tyvärr inte citera mer.

Enligt artikeln finns det flera barndomsfilmer där man ser en glad och busig kille och det är så en av de intervjuade minns RA.

Och i de små glimtar man kan se på en film i artikeln, är det en fnittande liten kille, som är långt ifrån den stela, mimiklösa kille vi fått se. Han spelar piano, där han syns röra på huvud och kropp och spelar med koncentration och till synes med inlevelse, till skillnad mot den rotbotliknande person vi sett.

Kompisen som gick i parallellklass minns honom som "lite full i fan" och lekte med de andra som vilket barn som helst.

En annan klasskamrat som gått med RA hela vägen instämmer om förvandlingen som flera andra berättat om, att den skedde efter sexan under sommarlovet.

Efter det blev han extremt inåtvänd. han höll händerna i tröjärmarna och höll för munnen på et sätt som andra upplevde konstigt. Och luvan som han hade, det var som att han ville försvinna säger en klasskamrat från högstadiet.

Klasskamraten hade hört om att RA varit tvingad att utföra någon form av sysslesättning, sportbutik, för att få pengar och det var det sista han hörde om honom.
Citera
2025-02-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja det är märkligt! Han kanske hade blockat familjen? Jag tänker att hans föräldrar borde ju ha hört av sig någon gång under den tiden? I vart fall genom sms?
Jo, det är det jag undrar över. Även om han inte vill ha kontakt så brukar familj åtminstone försöka. Det går väl att se om han blockat ingående samtal?
Citera
2025-02-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det här verkligen så man förväntar sig att autism utvecklas?
Visst, förväntningarna och kraven ökar, vilket leder till större problem.

Vad säger ni som har mer kunskap än jag, ä det så det kan vara?
Eller kan det faktiskt vara så som några här spekulerar, är det förutom depression, ångest, någon mer allvarlig psykiatrisk diagnos inblandad?

"Flera filmer från Rickard Anderssons barndom visar en glad och busig pojke."
//
"På filmerna som NA tagit del av syns en ung Rickard Andersson virka och dra skämt. Han spelar även piano och sjunger duett med en skolkompis."

En annan klasskamrat menar att något hände på sommarlovet efter sexan.

"– Det var som en annan person[...]"

Det beror nog på vilken grad av autism. Skulle säga att svår autism är väldigt lätt att se tidigt, finns tecken redan vid några månaders som bebis. Sen ju längre ner på skalan man kommer desto längre kan det ta att upptäcka och visa sig som verkliga problem i livet. Mina ångestsyndrom blommade ut i puberteten även om det fanns relativt tidiga tecken som koncentrationssvårigheter, stimming o.s.v. redan i mellanstadiet. Men då var jag glad och livfull för att sedan sluta mig fullständigt.

Jag tror inte att Rickard skulle ha den svårare graden av autism eftersom att det skulle ha visat sig långt tidigare. Någon annan som kan uttala sig om det kanske?

Edit: Jag invänder dock starkt mot att det är autismen i sig som är problemet. Det är helt klart en samverkan med andra psykiska diagnoser. De kom på löpande band för mig. Social fobi, ångestsyndrom, depression o.s.v.
Senast redigerad av svenskidiot 2025-02-19 kl. 21:17.
Citera
2025-02-19, 21:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jag har medelsvår autism, är 35 år och fick min diagnos sent i livet:

När jag var barn var jag alltid jätteglad och lekte med alla. Jag hade inga problem med det sociala eller annat. Dock ändrades saker när jag blev äldre för jag blev väldigt blyg och fick social fobi. Blev mobbad och hade inga vänner. Så jo, vuxenlivet ställer ju andra krav än att leka runt som barn. Dock är det många barn med autism där de inte ens går att nå eller få kontakt med öht.
Men jo, det är möjligt att gå från sprudlande glad och social till tillbakadragen och ha social fobi.

Tack!

Jättebra att du delar med dig. Det är svårt att förstå hur olika personer fungerar och hur det utvecklas. Alla är vi så olika.

Och så beklagar jag att du behövt genomlida mobbing och utan vänner! Hemskt!
Citera
2025-02-19, 21:16
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av witchbitch78
Tänker att det nödvändigtvis inte behöver vara något traumatiskt, i neurotypiska mått. Jag tänker att autister är ju ofta förändringskänsliga, bytte han skola när han började högstadiet? Ny klass/nya klasskamrater? Det kan vara en ganska omvälvande förändring för en autist, som kan leda till förändrat beteende.
Det har du rätt i
Citera
2025-02-19, 21:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Jag skulle våga påstå att det inte är helt ovanligt att det sker så. Frågan är vad som triggade att han drog sig undan under högstadiet. Det kan ha varit byte av skola och lärare, det kan ha berott på den egna puberteten, det kan ha varit p.g.a. mobbing/känsla av utanförskap. Något har utlöst en form av förlängd autistisk kris/autistisk shutdown.

Men jag kan inte säga att det är så man förväntar sig att det utvecklas så. Det är dock sorgligt att höra vittnesmål om hur mycket bättre fungerande under låg- och mellanstadiet. Högstadiet anses generellt vara en utmanande period för människor med autism. Men han verkar inte någonsin kunnat återhämta sig.

Ok, tack.
Då kan det lltså vara en "normal" utveckling av diagnosen, men tyvärr utvecklades den till det sämre med åren. Depression, ångest kan kanske inverka väldigt negativt på det.
Citera
2025-02-19, 21:17
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Hur kommer det sig att han inte har ens ingående samtal efter det sista samtalet som handlade om vapenskåpet? Jag menar, även om han inte vill ha kontakt så brukar familj försöka skicka hälsning.
Det har ju varit jul och nyår så får inte heller ihop det riktigt. Han kan mycket riktigt ha blockerat dem men det är svårt att säga
Citera
2025-02-19, 21:26
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Egentligen inte. Jag kan tyvärr inte citera mer.

Enligt artikeln finns det flera barndomsfilmer där man ser en glad och busig kille och det är så en av de intervjuade minns RA.

Och i de små glimtar man kan se på en film i artikeln, är det en fnittande liten kille, som är långt ifrån den stela, mimiklösa kille vi fått se. Han spelar piano, där han syns röra på huvud och kropp och spelar med koncentration och till synes med inlevelse, till skillnad mot den rotbotliknande person vi sett.

Kompisen som gick i parallellklass minns honom som "lite full i fan" och lekte med de andra som vilket barn som helst.

En annan klasskamrat som gått med RA hela vägen instämmer om förvandlingen som flera andra berättat om, att den skedde efter sexan under sommarlovet.

Efter det blev han extremt inåtvänd. han höll händerna i tröjärmarna och höll för munnen på et sätt som andra upplevde konstigt. Och luvan som han hade, det var som att han ville försvinna säger en klasskamrat från högstadiet.

Klasskamraten hade hört om att RA varit tvingad att utföra någon form av sysslesättning, sportbutik, för att få pengar och det var det sista han hörde om honom.
Tack! Såg videon när någon la upp den, man fick en helt annan inblick. Tragiskt att den lilla pojken skulle växa upp och göra detta vidriga brott. Något gick ju uppenbarligen fel där någonstans och det skulle verkligen vara intressant att lära sig mer om hur han hade det på hemmaplan och vad som kan ha hänt innan han började högstadiet. Det kan vara så enkelt att det var ny skola till hösten som ställde till det eller något annat just då
Citera
Medlem
Citat:

Man undrar ju vad som kan ha skett under det sommarlovet…?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Det beror nog på vilken grad av autism. Skulle säga att svår autism är väldigt lätt att se tidigt, finns tecken redan vid några månaders som bebis. Sen ju längre ner på skalan man kommer desto längre kan det ta att upptäcka och visa sig som verkliga problem i livet. Mina ångestsyndrom blommade ut i puberteten även om det fanns relativt tidiga tecken som koncentrationssvårigheter, stimming o.s.v. redan i mellanstadiet. Men då var jag glad och livfull för att sedan sluta mig fullständigt.

Jag tror inte att Rickard skulle ha den svårare graden av autism eftersom att det skulle ha visat sig långt tidigare. Någon annan som kan uttala sig om det kanske?

Edit: Jag invänder dock starkt mot att det är autismen i sig som är problemet. Det är helt klart en samverkan med andra psykiska diagnoser. De kom på löpande band för mig. Social fobi, ångestsyndrom, depression o.s.v.

Det är väl här som det blir svårt att förstå för mig som inte är jätteinsatt i autism.

Jag tänker att när man ser honom i vuxen ålder, pratar han stelt, ser livlös ut i mimik och kroppsspåk osv vilket får mig att tänka att han är just en sådan som skulle ha visat tidiga tecken som du säger kan ses redan vid spädbarnsåren.

Men här ser man ett livligt och till synes glatt barn, med ett helt annat kroppsspråk och ansiktsuttryck. Möjligt att pedagogerna såg annat än barndomsvännerna i själva kommunikation och sampel med kompisar, det vet vi ju inte. Barn är ofta ganska öppna och inte fördomsfulla, vilket sedan kan spela in mer i senare skede.

En människa är dock komplex, med många olika egenskaper som kan spela in som kan ha försvårat utvecklingen.
Citera
2025-02-19, 21:31
Medlem
Citat:
Det är väl här som det blir svårt att förstå för mig som inte är jätteinsatt i autism.

Jag tänker att när man ser honom i vuxen ålder, pratar han stelt, ser livlös ut i mimik och kroppsspåk osv vilket får mig att tänka att han är just en sådan som skulle ha visat tidiga tecken som du säger kan ses redan vid spädbarnsåren.

Men här ser man ett livligt och till synes glatt barn, med ett helt annat kroppsspråk och ansiktsuttryck. Möjligt att pedagogerna såg annat än barndomsvännerna i själva kommunikation och sampel med kompisar, det vet vi ju inte. Barn är ofta ganska öppna och inte fördomsfulla, vilket sedan kan spela in mer i senare skede.

En människa är dock komplex, med många olika egenskaper som kan spela in som kan ha försvårat utvecklingen.

Vart kan man se videon?
Citera
2025-02-19, 21:33
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vart kan man se videon?
https://gofile.io/d/hUVVQ0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera