2025-02-19, 20:51
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Allmän info? Jag har info från människor som var på plats, som överlevde, som gömde sig på en toalett mitt i huvudkorridoren i mer än två timmar . Som även hörde mer än en GM, bland annat en kvinna. Men det kommer väl förmodligen aldrig komma ut i media så länge polisen inte får reda på identiteten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Gjorde precis det, flertal vittnen som gömde sig på toaletterna i huvudkorridoren, som är under samma ”yta” som matsal, aula, informationscenter samt kafeteria, hörde mer än en röst, bland annat från en kvinna. Vad hon uttalade sig om tänker jag inte gå in på, men om det stämmer sä är det garanterat kopplat till skjutningen. I videon som är släppt där man ser GM, det är ingången till informationscentret, som är i huvudkorridoren.

Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
För att fler gärningsmän är inblandade!

Återciterar användaren Ganushpapa.

Jag antar att tongångarna i tråden kommer låta helt annorlunda om det här stämmer.
Citera
2025-02-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag förstår nu vad du menar gällande föräldrarna.

Det är en person som har skrivit att hens föräldrar känner ett par som känner RA´s föräldrar och att de är trevliga.
Det är allt jag har sett hittills men jag har också med avsikt hoppat över mycket i tråden.

Tänker att en del diagnoser är ärftliga och att en eller båda föräldrarna kan ha egna diagnoser som har gjort att de också har levt lite i hemlighet.
Dock borde de ha/haft kollegor ivf. Vet inte om det är rätt person men pappans namn förekommer ivf i Örebro som transportledare på Axfood.
Ärftlighet betyder inte att alla i familjen har diagnoser. Vissa gener ärvs, och det krävs ofta en viss sammansättning av gener innan sjukdomar bryter sig ut. Plus miljöpåverkan också ofta, som stress under graviditeten. Olika för olika diagnoser. Kan hoppa över generationer helt också med tur. Alla vi bär latenta gener, som kan orsaka sjukdomar, om vi har oturen att föra dem vidare
Citera
2025-02-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det här verkligen så man förväntar sig att autism utvecklas?
Visst, förväntningarna och kraven ökar, vilket leder till större problem.

Vad säger ni som har mer kunskap än jag, ä det så det kan vara?
Eller kan det faktiskt vara så som några här spekulerar, är det förutom depression, ångest, någon mer allvarlig psykiatrisk diagnos inblandad?

"Flera filmer från Rickard Anderssons barndom visar en glad och busig pojke."
//
"På filmerna som NA tagit del av syns en ung Rickard Andersson virka och dra skämt. Han spelar även piano och sjunger duett med en skolkompis."

En annan klasskamrat menar att något hände på sommarlovet efter sexan.

"– Det var som en annan person[...]"

Jag skulle våga påstå att det inte är helt ovanligt att det sker så. Frågan är vad som triggade att han drog sig undan under högstadiet. Det kan ha varit byte av skola och lärare, det kan ha berott på den egna puberteten, det kan ha varit p.g.a. mobbing/känsla av utanförskap. Något har utlöst en form av förlängd autistisk kris/autistisk shutdown.

Men jag kan inte säga att det är så man förväntar sig att det utvecklas så. Det är dock sorgligt att höra vittnesmål om hur mycket bättre fungerande under låg- och mellanstadiet. Högstadiet anses generellt vara en utmanande period för människor med autism. Men han verkar inte någonsin kunnat återhämta sig.
Senast redigerad av Kvitter-Splitter 2025-02-19 kl. 21:06.
Citera
2025-02-19, 20:56
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jag har medelsvår autism, är 35 år och fick min diagnos sent i livet:

När jag var barn var jag alltid jätteglad och lekte med alla. Jag hade inga problem med det sociala eller annat. Dock ändrades saker när jag blev äldre för jag blev väldigt blyg och fick social fobi. Blev mobbad och hade inga vänner. Så jo, vuxenlivet ställer ju andra krav än att leka runt som barn. Dock är det många barn med autism där de inte ens går att nå eller få kontakt med öht.
Men jo, det är möjligt att gå från sprudlande glad och social till tillbakadragen och ha social fobi.
Jag har inte autism(jag har emotionellt instabil personlighetsstörning med autistiska och osjälvständiga drag)men jag var exakt likadan, efter brutal mobbning så blev jag deprimerad, fick panikångest, agorafobi och socialfobi och blev slutligen sjukskriven i gymnasiet
Citera
2025-02-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending

Jag antar att tongångarna i tråden kommer låta helt annorlunda om det här stämmer.

Vilket nummer # är hans kommentar?
Citera
2025-02-19, 20:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Svt1 nu kl 21: Leif GW tar upp dådet i Örebro och provskjuter vapnet.
Citera
2025-02-19, 20:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending

Ja, det byter hela profilen så det kommer definitivt låta annorlunda då men vi utgår hela tiden från den informationen som ges ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Ärftlighet betyder inte att alla i familjen har diagnoser. Vissa gener ärvs, och det krävs ofta en viss sammansättning av gener innan sjukdomar bryter sig ut. Plus miljöpåverkan också ofta, som stress under graviditeten. Olika för olika diagnoser. Kan hoppa över generationer helt också med tur. Alla vi bär latenta gener, som kan orsaka sjukdomar, om vi har oturen att föra dem vidare

Jag vet men bra att du förklarade så även de som är okunniga på området förstår.
RA´s föräldrar kan alltså själva ha några diagnoser men det behöver inte alls vara så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Vilket nummer # är hans kommentar?

Det ser du om du klickar på pilarna för de citerade inläggen.
Citera
2025-02-19, 21:00
Medlem
Hur kommer det sig att han inte har ens ingående samtal efter det sista samtalet som handlade om vapenskåpet? Jag menar, även om han inte vill ha kontakt så brukar familj försöka skicka hälsning.
Citera
2025-02-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han måste ha varit med om något traumatiskt för att han skulle vända över en sommar om det är så det gick till
Sägs det nå mer vettigt i den artikeln? Har inte premium

Tänker att det nödvändigtvis inte behöver vara något traumatiskt, i neurotypiska mått. Jag tänker att autister är ju ofta förändringskänsliga, bytte han skola när han började högstadiet? Ny klass/nya klasskamrater? Det kan vara en ganska omvälvande förändring för en autist, som kan leda till förändrat beteende.
Citera
2025-02-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Hur kommer det sig att han inte har ens ingående samtal efter det sista samtalet som handlade om vapenskåpet?

Ja det är märkligt! Han kanske hade blockat familjen? Jag tänker att hans föräldrar borde ju ha hört av sig någon gång under den tiden? I vart fall genom sms?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in