Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Du är inget vidare på grafläsning om du ser något nedåtgående i bitcoingrafen. Sidledes sedan mitten av november. Uppåtgående innan dess.
Då får jag, liksom tidigare, påminna om att jag jämför med köpkraft. Börjar faktiskt oroa mig för att du är dement med tanke på att jag vid ett mycket stort antal tillfällen har påmint dig om att jag anser att Bitcoins pris i dollar är meningslöst om man inte tar hänsyn till inflation. Om inte köpkraften i Bitcoin utvecklas bättre än dollarn så går det inte bättre för Bitcoin än för dollarn.
Från J.P.Morgan:
Citat:
Key takeaways
The January 2025 Consumer Price Index (CPI) report surprised to the upside, as the headline figure rose by 0.5% month-over-month (MoM) and core CPI (excluding food and energy) rose by 0.4% MoM.
These monthly gains have led to a modest firming in the year-over-year (YoY) rates, bringing the headline CPI to 3% YoY and core CPI to 3.3% YoY.
Du tycker inte att den inflationsäkra Bitcoin borde stiga under perioder med högre inflation?
Edit:
Här är förra gången jag påminde dig om samma sak:
Citat:
Det är du som, återigen, har selektivt minne. Jag nämner i samband med i princip VARJE analys att jag talar om justerat för inflation.
Eller du menar, med tanke på alla dessa inlägg, att jag September 2022 plötsligt i ETT inlägg inte menar justerat för inflationen? (Nej, jag har aldrig påstått att jag kommer veta dollarns utveckling i köpkraft flera år i förväg).
Jag har till och med specifikt tagit upp att jag menar justerat för inflation och i termer av generell köpkraft och att folk gölmmer det:
Citat:
Betryggande att vissa Bitcoinfanatiker i tråden äntligen har börjat resonera i dessa termer. Inte helt ovanligt att man blir citerad i uppgångar som om man har skrivit att nivå x kommer att bli svårt att nå vid tiden y och (märkligt nog) försvinner ord som ”justerat för inflation” och ”i reell köpkraft”.
Citat:
2: Du förstår väl att inflationen även gör att folk tjänar mer och köpkraften därmed förändras? Med andra ord, oavsett hur många dollar Bitcoin är värt så måste det vägas mot vad dollarn har för realt värde vid den tidpunkten. Om inte Bitcoins utveckling är bättre i köpkraft än dollarns så är värdet i exakta dollar helt ointressant ..
Citat:
Om lönerna i USD ökar och priserna följer med 1:1 så är det ingen fördel för Bitcoin om inte köpkraften per Bitcoin ökar. Till exempel går det att tänka sig att snittpriset för varor stiger med 100% och lönerna med 100% medan Bitcoin kostar 50% mer i förhållande till nu. Det fetmarkerade du skrev stämmer, men det är en helvetisk dålig utveckling för Bitcoin.
Jag ser detta tankefel ofta bland Bitcoinförespråkare när de försöker argumentera för Bitcoins ökning i förhållande till USD, men glömmer att hänsyn måste tas till priset i förhållande till tillgången till USD (har sett samma tankefel när det kommer till hus och lägenhetsköp också, så inte bara när det kommer till kryptodiskussioner detta fel görs).
Citat:
Kanske, men inte särdeles mycket i förhållande till andra tillgångar, vilket jag varit tydlig med i tidigare delar av tråden. Min huvudpoäng är alltså följande: i takt med att Bitcoin blir äldre som fenomen kommer de stora värdeökningarna (i köpkraft räknat) att minska. Det är då alltmer rimligt att satsa pengar på andra tillgångsslag eller teknikutvecklingar (som AI för några månader sedan eller företag som sålde elektroniska miniräknare när det var nytt och hett).
Bitcoin har på sätt och vis fått en mer etablerad ställning, men på gott och ont: the heydays tycks vara över. Jag har - dock - nämnt flera gånger
- att om en extremt smidig lösning för betalningar eller något annat oförutsett inträffar så kan en ny period av värdeökning ske. Fram tills dess kommer det nog inte ske några större köpkraftsförbättringar (brus undantaget - vilket gör att jag faktiskt håller med om att glidande medelvärde över längre tidshorisonter är vettigt. Så länge man jämför med köpkraft och/eller inflation.
Citat:
när brus justerats för så tror jag inte att köpkraften per Bitcoin kommer att ha en alls lika stor utveckling som när Bitcoins reella värdeökning tog fart de första åren av 2020-talet
Citat:
Dvs, att Bitcoin kan hamna mycket högre än ATH vid hög inflation eftersom mer pengar då finns i omlopp och att min analys byggde på
reell köpkraft per Bitcoin
.
Citat:
Som en ekonomisk-statistisk uppgift kan du ju jämföra det nya ATH med det gamla och sedan inflationsjustera och
sedan se om det nya ATH verkligen har större
köpkraft per Bitcoin
än det gamla ...
Citat:
Det beror på hur inflationen ser ut. Tror att Bitcoin kan nå 100k 2025 om inflationen fortsätter i samma takt som nu, men det innebär väldigt lite eftersom jag tror att köpkraften per Bitcoin kommer vara ungefär samma.