2025-02-17, 20:02
Medlem
Hur kan det fortfarande påstår att coins är i en bull-run? Jag menar - bull eller bear market bestäms ju inte av vad folk tror uppsidan/nedsidan är, utan de facto av hur kursen utvecklat sig. Procentuellt är vi ju numera i en stabil bear market.

Fattar inte varför folk argumenterar emot det?
Citera
2025-02-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hur kan det fortfarande påstår att coins är i en bull-run? Jag menar - bull eller bear market bestäms ju inte av vad folk tror uppsidan/nedsidan är, utan de facto av hur kursen utvecklat sig. Procentuellt är vi ju numera i en stabil bear market.

Tja, bitcoin ligger 13 procent under ATH och har legat i stort sett stilla sedan mitten av november. Jag ser en ordinär konsolidering nära ATH. Vari ser du baissemarknaden?
Citera
2025-02-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tja, bitcoin ligger 13 procent under ATH och har legat i stort sett stilla sedan mitten av november. Jag ser en ordinär konsolidering nära ATH. Vari ser du baissemarknaden?

Bara för att Apple inte går ner över 20% medan alla andra bolag gör det betyder inte att det inte är en bear-market.
Citera
2025-02-17, 20:46
Medlem
Citat:
Bara för att Apple inte går ner över 20% medan alla andra bolag gör det betyder inte att det inte är en bear-market.

Altcoinen har väl inte gått in i någon riktig haussemarknad alls hittills. Man får nog hålla isär bitcoinmarknaden från altcoinmarknaden. Finns ingen egentlig anledning till att altcoinen ska gå bra bara för att bitcoin går bra.
Citera
2025-02-17, 21:06
Medlem
hazenectars avatar
Uppesittarkväll? Leaston?
Citera
2025-02-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NathanielEssex
Bitcoin/Bitcoin-proxys PolisenOrebro?

Ingenting, har aldrig ägt Bitcoin.

Den enda krypto jag varit inne i var i samband med Trump-coingrejen då jag köpte Solana, XRP samt nämnda coin på grund av att jag antog en effekt efter att ha hört ett tidigt rykte om att Trump skulle fokusera på att stödja amerikanska initiativ till Krypto. Efter min snabba in-ut så har jag bara behållit en tramssumma Solana om cirka 10k sek.

Så nej, jag har noll skin in the game. Mitt intresse för Bitcoin är strikt som medel för snabba internationella betalningar som inte gynnar valutaväxlingsföretag/banker. Därmed gillar jag inga typer av svängningar utan vill ha stabila köpkraftsvärden över tid (AKA x Bitcoin per liter mjölk för att ta ner det i extremt förenklade termer).
Citera
2025-02-17, 21:34
Medlem
Citat:

Med bitcoin har det hittills varit så att man vet först långt senare om bullrun är över.

Tex skulle vi kunna gå sakta ner mot 75k i vår och sedan nå 200k i oktober.
Bullmarket är över när det är uppenbart att btc inte kommer nå ny ath på flera år.

Sommaren 2021 trodde en he del att bullmarket var över men då började vi klättra på hösten igen.
Vi har sett flera gånger att i en bullmarket så har vi långa konsolideringar vilket vi haft sedan december 2024 nu och även om vi går neråt ett par månader så kommer det väl inte ses som en typisk bearmarket då den förmodligen endast kommer vara en relativt kort period.

Jag är varje bear eller vill just nu för jag tror att chansen är ungefär lika stor.
I höstas var jag 100% bulk men nån vecka efter toppen började jag bli väldigt tveksam och nu är jag väldigt neutral.
Tycker det vore konstigt att vi skulle sluta med endast en 90 procentig uppgång från förra ath men samtidigt inser jag att världsläget och ekonomin kanske inte står till bitcoins fördel just nu.
Citera
2025-02-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Med bitcoin har det hittills varit så att man vet först långt senare om bullrun är över.

Tex skulle vi kunna gå sakta ner mot 75k i vår och sedan nå 200k i oktober.
Bullmarket är över när det är uppenbart att btc inte kommer nå ny ath på flera år.

Sommaren 2021 trodde en he del att bullmarket var över men då började vi klättra på hösten igen.
Vi har sett flera gånger att i en bullmarket så har vi långa konsolideringar vilket vi haft sedan december 2024 nu och även om vi går neråt ett par månader så kommer det väl inte ses som en typisk bearmarket då den förmodligen endast kommer vara en relativt kort period.

Jag är varje bear eller vill just nu för jag tror att chansen är ungefär lika stor.
I höstas var jag 100% bulk men nån vecka efter toppen började jag bli väldigt tveksam och nu är jag väldigt neutral.
Tycker det vore konstigt att vi skulle sluta med endast en 90 procentig uppgång från förra ath men samtidigt inser jag att världsläget och ekonomin kanske inte står till bitcoins fördel just nu.

Guldpriset är sky high och världsläget är osäkert vilket inte är bra för btc.
Jag är bearish och har varit det i flera veckor nu
Citera
2025-02-18, 16:06
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Guldpriset är sky high och världsläget är osäkert vilket inte är bra för btc.
Jag är bearish och har varit det i flera veckor nu

Nja typ!

Jag har x antal miljoner i PAXG, som följer guldet

Det ligger på 31463:- sek nu

32800:- sek 2 februari !
Citera
2025-02-18, 17:53
Medlem
Det har varit en dållig idé att hodla en altcoinportfölj från topp tio i stället för bitcoin de senaste fyra åren, enligt denna ögonblicksbild:

https://web.archive.org/web/20210219013639/https://coinmarketcap.com/

Intressant nog var bitcoindominansen nästan exakt densamma då som nu.

Flera av dessa altcoins är nere till och med om man mäter i dollar (förändringen mätt i bitcoin i parentes):

Cardano: -18 procent (-55 procent)
Polkadot: -84 procent (-91 procent)
Litecoin: -45 procent (-70 procent)
Chainlink: -45 procent (-70 procent)
Bitcoin cash: -55 procent (-75 procent)

Ether har gått upp i dollartermer (men mindre än bitcoin): +38 procent (-25 procent)
XRP ligger klart högre: +375 procent (+156 procent)
BNB likaså: +197 procent (+60 procent)

Om man hade spridit ut sitt kapital jämnt över alla altcoin (utom stablecoins) inom topp tio, så hade man i dag legat på -21 procent om man mäter i bitcoin. Om man mäter i dollar hade man legat på +54 procent.

Med en ren bitcoinstrategi ligger man på ungefär +85 procent mätt i dollar.

Det har lönat sig att inte krångla till det.

(Med reservation för eventuella felräkningar.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-02-18 kl. 18:05.
Citera
2025-02-18, 18:36
Medlem
Citat:
Det har varit en dållig idé att hodla en altcoinportfölj från topp tio i stället för bitcoin de senaste fyra åren, enligt denna ögonblicksbild:

Flera av dessa altcoins är nere till och med om man mäter i dollar (förändringen mätt i bitcoin i parentes):

Ether har gått upp i dollartermer (men mindre än bitcoin): +38 procent (-25 procent)

Om man hade spridit ut sitt kapital jämnt över alla altcoin (utom stablecoins) inom topp tio, så hade man i dag legat på -21 procent om man mäter i bitcoin. Om man mäter i dollar hade man legat på +54 procent.

Alltså, jag förstår att du vill väl och försöker göra en jämförelse, men problemet är att den är meningslös om du väljer ut ett specifikt datum på det sättet.

Även om det är rent mänskligt är tro att exakt fyra år är en relevant jämförelse så är det inte mer rimligt än något annat datum. Hoppar du några veckor hit eller dit gäller helt andra procentuella andelar av priset.

Det största problemet är dock att din jämförelse inte besvarar din frågeställning: man har inte hoodlat om man gjorde ett inköp för fyra år sedan och sedan inte gör nya inköp. I synnerhet med tanke på hur volatilt det varit.

För att din frågeställning ska besvaras måste du titta på hur utvecklingen varit vid varje inköp (eller i vart fall använda någon form av utjämning för att fånga in snittpriset vid varje köp).

Vid extrem volatilitet kan det räcka med att ha haft tur vid några enstaka inköp för att kompensera för att utvecklingen över tid varit bättre i ett annat tillgångsslag.

Om du har svårt för den strikt matematiska logiken bakom kan du tänka dig situationen att någon spelar på lotto. Det räcker med att köpa högsta vinsten en gång för att ha tjänat mer på lotto än att satsa motsvarande pengar på valfritt räntekonto. Detta trots att lotto har negativt väntevärde och räntekonto positivt väntevärde.
Citera
2025-02-18, 18:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det har på lång sikt varit en dålig idé att hålla bitcoin istället för dogecoin. När inser du ditt misstag och växlar över hela ditt innehav till doge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in