2025-02-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är väl knappast någon stor debatt. En journalist som klick-bejtar.

Trump är för gammal för en till period. Vance blir bra.

Alla som följde Vance inför presidentvalet vet att Vance inte är någon mini Trump, så han lär knappast vara vinnare i något val när Trump är död. Vance är enbart där han är pga Trump, och övriga i partiet tolererar enbart Vance sålänge Trump håller honom i handen.
Citera
2025-02-16, 22:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Alla som följde Vance inför presidentvalet vet att Vance inte är någon mini Trump, så han lär knappast vara vinnare i något val när Trump är död. Vance är enbart där han är pga Trump, och övriga i partiet tolererar enbart Vance sålänge Trump håller honom i handen.
Det håller jag inte med om. Han kommer dessutom ha tre år av "golden age" bakom sig, vara endorsad av Trump, ställas mot ett DNC i spillror och är desdutom ung och skärpt. Tror nog han kan axla rollen som ledare.
Citera
2025-02-16, 22:53
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Tror Vance är mycket hetare, folk älskar karln och han har fått en grym start som vice p.

https://youtu.be/fRyyTAs1XY8?si=mhf6oAdJuxQpmgT9

Verkligen. Talet till EU's Politbyrå var fantastiskt!
Citera
2025-02-16, 22:58
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Han skulle i så fall vara 86 år vid slutet av den tredje perioden. Biden var 82 när han hoppade av. Det är märkligt hur lite trovärdiga kandidater det finns bland de yngre. Vance har inte fått någon vidare bra start och framstår som okunnig och amatörmässig i internationella sammanhang. För mycket av "pappas pojke" över honom.

Tycker Trump framstår som mycket klarare än vad Biden gjorde vid samma ålder, trots lite märkliga utspel - t.ex att Spanien skulle tillhöra BRICS.

Vance har ju gjort ett utomordentligt jobb i internationella sammanhang som ”disruptor”, hans mentor Peter Thiel är nog otroligt stolt.
Personligen tyckte jag hans tal i München var väl utfört och det fick ju dessutom exakt den effekt han ville.

Att det skulle vara ”pappas pojke” över Vance köper jag inte heller, hans bakgrund är ju ett av skälen till hans popularitet och är i stor kontrast till Trump - som är definitionen av pappas pojke.

Med det sagt, Trump kommer fortsätta göra som han vill så länge det är demokraterna i sin nuvarande form som är alternativet.
GOP kommer vinna nästa val om inte demokraterna reformeras rejält, vilket inte kommer kunna ske på 4 år.
Citera
2025-02-16, 23:30
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huttleri
Om det vore så enkelt skulle det inte finnas advokater som ägnar hela sina liv åt grundlagsfrågor.

Jag förstår inte ens varför Fox 5 för fram sådana här idéer. Det kommer aldrig att tillåtas, om det ens skulle lyftas, varken av SC eller GOP. Det ger bara Demokraterna mer ammunition när dom kallar Trump fascist och tyrann.

Vad skulle inte vara "så enkelt", menar du?
Citera
2025-02-16, 23:52
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Exakt. Känns som ett desperat försök från fascisterna att smutskasta Trump ännu en gång. De är verkligen desperata just nu. Trump älskar USA till skillnad från Biden, Clintons, Obamas, Bush etc.

Ni inom vänstern är inte riktigt kloka.

FDR var amerikansk president och fick också 3 mandatperiod. Vi har haft Erlander som hade hela 7 mandatperioder.

Att kalla Trump diktator för att han får en ynka tredje mandatperiod är löjeväckande, men knappast förvånande när det kommer från den fullkomligt galna vänstern.
Citera
2025-02-16, 23:54
Medlem
adolf512s avatar
Han hade kunnat tillsätta 10 lojalister till högsta domstolen som då dömer att han har rätt till en tredje mandatperiod.
Citera
2025-02-16, 23:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller Trump och Musk ihop dessa fyra år utan att slåss så blir jag inte förvånad om de byter plats till nästa period.

Musk kan inte bli USA:s president.
Citera
2025-02-17, 00:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller Trump och Musk ihop dessa fyra år utan att slåss så blir jag inte förvånad om de byter plats till nästa period.

Musk är från början Sydafrikan. Så det går inte.
Citera
2025-02-17, 00:09
Medlem
Huttleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Vad skulle inte vara "så enkelt", menar du?

Den amerikanska konstitutionen kanske verkar enkel men att ta en mening ur den och hävda att något är förbjudet låter förenklat. Eftersom det aldrig blivit prövat i SC så är det helt enkelt inte klargjort.

Jag är övertygad om att Trump kan hitta extremt kunniga advokater som kan argumentera väldigt övertygande för att konstitutionen tillåter det professorn i Fox 5 intervjuen säger är riktigt.

Jag är också övertygad om att du och jag, efter att ha läst ett par artiklar lite hastigt, inte borde vara så kategoriska.

Det vore ett enormt misstag av Trump att försöka med det och jag tror GOP skulle vända ryggen mot honom oavsett om han vann eller inte.
Citera
2025-02-17, 00:14
Medlem
Huttleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Han hade kunnat tillsätta 10 lojalister till högsta domstolen som då dömer att han har rätt till en tredje mandatperiod.

Det sitter väl bara nio domare i SC? Dom sitter på livstid och någon blev väl tillsatt under Biden så den domaren sitter nog ett tag till.
Citera
2025-02-17, 00:18
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huttleri
Det sitter väl bara nio domare i SC? Dom sitter på livstid och någon blev väl tillsatt under Biden så den domaren sitter nog ett tag till.
Ja men antalet platser kan ändrar genom att kongressen stiftar en lag kring det, räcker med vanlig majoritet i båda kamrarna samt att presidenten skriver under.

Ett annat alternativ är att helt enkelt ignorera domstolar och göra som man vill, kräver att man har stöd av minst 34 senatorer samt att militären förblir lojal mot presidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in