2025-02-17, 00:21
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huttleri
Den amerikanska konstitutionen kanske verkar enkel men att ta en mening ur den och hävda att något är förbjudet låter förenklat. Eftersom det aldrig blivit prövat i SC så är det helt enkelt inte klargjort.

Jag är övertygad om att Trump kan hitta extremt kunniga advokater som kan argumentera väldigt övertygande för att konstitutionen tillåter det professorn i Fox 5 intervjuen säger är riktigt.

Jag är också övertygad om att du och jag, efter att ha läst ett par artiklar lite hastigt, inte borde vara så kategoriska.

Det vore ett enormt misstag av Trump att försöka med det och jag tror GOP skulle vända ryggen mot honom oavsett om han vann eller inte.

Så du menar att konstitutionen inte gäller?

Här har du hela texten:

Senast redigerad av fsker 2025-02-17 kl. 00:29.
Citera
2025-02-17, 00:32
Medlem
Huttleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Så du menar att konstitutionen inte gäller?

Det är klart jag inte gör. Men tolkningar av konstitutionen ifrågasätts hela tiden.

Tillägg: Såg om Youtube-klippet i TS och för det första så var visst professorn från Politico, när man gång på gång säger "I'm not an alarmist" så börjar man ju undra.

Du refererar till 12a men professorn refererar till 22a. Nu har han tydligen skrivit en artikel på Politico om hans argumentation så jag skall läsa den vid tillfälle.
Senast redigerad av Huttleri 2025-02-17 kl. 00:48.
Citera
2025-02-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Det är en tolkningsfråga säger professor James Romoser och pekar på det 22:a tillägget i den amerikanska konsitutionen.

https://www.youtube.com/watch?v=1qMAsE0VTcg

Vad skulle 8 år till av Trump innebära för NATO/EU?

Tror inte trump vill bli biden! Risk för det om han blir 88 innan han tar retreat
Citera
2025-02-17, 00:55
Medlem
Huttleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ja men antalet platser kan ändrar genom att kongressen stiftar en lag kring det, räcker med vanlig majoritet i båda kamrarna samt att presidenten skriver under.

Ett annat alternativ är att helt enkelt ignorera domstolar och göra som man vill, kräver att man har stöd av minst 34 senatorer samt att militären förblir lojal mot presidenten.

OK. Inte för att jag tror att det är möjligt det du säger men jag är inte påläst inom det så jag spelar med.

Hur rimligt är det att något sådant kommer att hända? Är det ens värt att spekulera i?

För mig låter det mer som en statskupp men ..
Citera
2025-02-17, 01:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Det här är inte Katie som tar upp. Hon är bara papegoja åt clownen som vill börja förbereda folket för hans förlängda period. För att "rädda" landet.

Man är bra jävla blind om man inte ser det.
Citera
2025-02-17, 01:11
Avstängd
Det amendment det handlar om är mycket vattentätt formulerat, det finns ingen möjlighet att lägga till ytterligare en period utifrån det. Och att förändra texten skulle kräva samma process som när man antar ett ntt amendment, den vägen är krånglig och i detta fal absolut inte famkomlig Men man blir ju inte förvånad över att Trump vid nästan 80 års ålder drömmer om att kunna sitta i Vita huset näst intill på livstid.
Citera
2025-02-17, 02:18
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det amendment det handlar om är mycket vattentätt formulerat, det finns ingen möjlighet att lägga till ytterligare en period utifrån det. Och att förändra texten skulle kräva samma process som när man antar ett ntt amendment, den vägen är krånglig och i detta fal absolut inte famkomlig Men man blir ju inte förvånad över att Trump vid nästan 80 års ålder drömmer om att kunna sitta i Vita huset näst intill på livstid.

Jag kan föreställa mig ett möjligt scenario.

Man uppdagar att Biden fuskade till sig vinsten förra valet, hävdar att Trump vann och således inte fick sitta sin andra period, säger att han nu sitter sin tredje vilket man inte får vilket gör att den nuvarande perioden inte räknas och då de stora förändringarna sker från Elon daggmask så behåller man de policys som inrättats men låter Trump sitta sin andra gång, vilket egentligen blir hans tredje.

Det är dock extremt osannolikt
Citera
2025-02-17, 04:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Det är en tolkningsfråga säger professor James Romoser och pekar på det 22:a tillägget i den amerikanska konsitutionen.

https://www.youtube.com/watch?v=1qMAsE0VTcg

Vad skulle 8 år till av Trump innebära för NATO/EU?

Enligt säkra källor på Flashback så respekterar Trump den amerikanska konstitutionen och skulle aldrig göra sig till diktator på livstid så detta är otänkbart.
Citera
2025-02-17, 04:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Om han orkar, inte lätt jobb det där.

Tror han kommer stryka med innan han blir 86. Ålder eller blyförgiftning. Det senare inom 1 år enligt min spåkula.
Citera
2025-02-17, 06:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Musk kan inte bli USA:s president.

Varför inte?
Citera
2025-02-17, 06:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Musk är från början Sydafrikan. Så det går inte.

Oki, Obama var väl inte Amerikanare rakt igenom heller?
Citera
2025-02-17, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki, Obama var väl inte Amerikanare rakt igenom heller?
Obama föddes i USA. Musk gjorde det ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in