2025-02-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
När smärtan är ohanterlig, eller för en person som har svårt att hantera psykisk ångest och smärta, vänds den istället utåt.

Ja, exakt, han hade nog ett enormt lidande bortom vad vi kan tänka oss. Alltså flera lager av lidande och stress. Til slut blev väl trycket för stort och det brast då, så att säga.
Citera
2025-02-16, 14:37
Medlem
Och ibland kanske trakassera ledamoten i socialnämnden, socialnämnden som bestämmer om bla försörjningsstöd ska fortsätta att betalas ut och även råkade jobba där som kyrkguide.

Spekulationer givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det med kyrkan är fascinerande, vi vet inte om han gick dit för att finna meningen med livet, få hjälp med mat och han gick dit vid fel tidpunkt eller att gå på begravningar var med flit och om det var för att såg sig själv där framme, någon nyligen hade gått bort som han inte kunde släppa eller ville se om han kunde känna sorg(begravningar är ju alltid sorgliga men om personen som ligger i kistan inte är någon du vet vem det är så kommer det inte påverka dig lika mycket som det är någon du tycker om och känner väl)
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 14:57.
Citera
2025-02-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
När smärtan är ohanterlig, eller för en person som har svårt att hantera psykisk ångest och smärta, vänds den istället utåt.
Det låter full rimligt. Jag tänker dock på att ham måste ha känt dessa känslor under hela sitt liv utifrån sin oförmåga att kommunicera. Är detta ett helt livs ångest och smärta som får sin utlösning i det fruktansvärda dådet på Risbergska?
Citera
2025-02-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Det låter full rimligt. Jag tänker dock på att ham måste ha känt dessa känslor under hela sitt liv utifrån sin oförmåga att kommunicera. Är detta ett helt livs ångest och smärta som får sin utlösning i det fruktansvärda dådet på Risbergska?

Det verkade ju fungera bra fram till Högstadiet, så kanke tiden någonstans därefter.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-16 kl. 14:43.
Citera
2025-02-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Precis, ropet på hjälp börjar väldigt diskret men eskalerar allt eftersom.
Sannolikt kände han att när han kan gå in i en kyrka med en väska trots väskförbud, som dessutom var lite öppen så att man kunde skymta vad som antas ha varit vapen, utan att bli sedd/uppmärksammad.. Ja då kände han kanske att han aldrig kommer att bli sedd och tagen på allvar.

Jag kan även tänka mig att han gjort någonting på skolan de första timmarna som, i hans värld, varit ett försök att bli uppmärksammad innan han skulle fullfölja sina planer.

Det här med uppmärksamhet blir otroligt komplext och irrationellt när man mixar depression och autism. Man vet att tankarna är sjuka, man vet att man behöver hjälp, man vill att nån ska se en och hindra en från att utföra planerna - men samtidigt är man livrädd för att bli konfronterad och att människor ska prata med en och ställa frågor. Man behöver någon som förstår och agerar utan att ställa frågor - vilket är otroligt svårt såklart.

Fråga inte hur jag vet det här..

Det är tragiskt att ingen kallade på säkerhet när RA kom in i kyrkan med väska, trots väskförbud, dessutom med vapen som stack ut.

Utifrån din beskrivning ville han kanske bli tagen, få tak över huvudet och mat samt sina rutiner, som han inte själv behövde ordna.
Citera
2025-02-16, 14:44
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det är ju i grunden ett självmord, så jag tror han led rätt mycket innan. Han stod väl inte ut med den smärtan. Det här med begravningarna, vad kommer det ifrån? Vad det nått han blev intresserad av? Har missat det.
Jag blev också mer intresserad av kyrkan och allt det innebär i samband med mitt egna självmordsförsök och det gör ju att jag kan dra starka paralleller, men vi vet inte om han alltid varit starkt troende eller ej.
Han vistades en hel del i en närliggande kyrka innan dådet, med vapen och dök upp på ett antal begravningar, men varför han var där just då är bara spekulationer

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/
Citera
2025-02-16, 14:48
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det verkade ju fungera bra fram till Högstadiet, så kanke tiden någonstans därefter.
Känner starkt att något skedde i hans liv då som påverkade honom massivt och sen lades på mer och mer och tillslut gick det inte längre. Känns som ett under att hans ens orkade hålla ut så länge innan det gick som det gick...
Citera
2025-02-16, 14:49
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Verkligen inte konstigt men jag får en känsla av att han gick dit endast för att han mådde så fruktansvärt dåligt och försökte se sig om efter en annan utväg
En bruten människa, det är riktigt psykologiskt och tråkigt.
Finns så många sätt att se på det..
Citera
2025-02-16, 14:50
Avslutad
Måste säga att jag blir lite varm om hjärtat när jag läser era analyser av händelseförloppen innan dådet. Någonstans i allt det hemska är det viktigt att komma ihåg att Rickard var en kännande och lidande människa som till sist valde en tokig riktning.
För att verkligen förstå hur det kan ha varit för honom så måste man själv vara bevandrad i de mörka sidorna av det mänskliga psyket. Killen hade nog allt annat än lätt att navigera i samhället och allt vad det innebär.
Citera
2025-02-16, 14:50
Medlem
Citat:
Jag blev också mer intresserad av kyrkan och allt det innebär i samband med mitt egna självmordsförsök och det gör ju att jag kan dra starka paralleller, men vi vet inte om han alltid varit starkt troende eller ej.
Han vistades en hel del i en närliggande kyrka innan dådet, med vapen och dök upp på ett antal begravningar, men varför han var där just då är bara spekulationer

https://www.na.se/2025-02-15/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/

Kan inte läsa hela artikeln, då den är låst. Men det var inte så att han kan ha planerat ett massdådet i kyrkan och begå självmord där då men nått annat förde tankarna på skolan istället?
Citera
2025-02-16, 14:53
Medlem
Citat:
Känner starkt att något skedde i hans liv då som påverkade honom massivt och sen lades på mer och mer och tillslut gick det inte längre. Känns som ett under att hans ens orkade hålla ut så länge innan det gick som det gick...

Känner samma sak, nånting rejält måste ha hänt vid denna tidpunkten. Vet inte om det var då han mobbades men det kan ha utlöst nått trauma eller nånting annat....
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-16 kl. 14:56.
Citera
2025-02-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Redigerade mitt förra svar med den delen, men du hann nog inte läsa, klistrar in hela svaret här:

Han gick till klassrummet C07 först, alla personer utom en i det klassrummet dog, hon som klarade sig gjorde det då hon snavade och hamnade under sina klasskamrater. Lektionen var ännu inte igång. Jag minns inte antalet personer som var där, men ca 5st och alla blivande undersköterskor.

När/var/hur matteläraren dog finns det ingen information om. Om RA haft henne som lärare eller inte finns det inte heller någon information om. Det enda vi vet är att han började i klassrummet C07 och att en av personerna som i ett senare skede blev träffad var en mattelärare. Allt annat är spekulation.

Men som sagt, hade matteläraren varit hans primära mål så borde han ha sökt upp henne först. Han måste ju ha varit medveten om att folk skulle börja ta skydd så snart han avlossat de första skotten och att sannolikheten att hitta en specifik person skulle sjunka rejält om han inte började med denne.

Ok. Ja, rationellt tänkande människor ser nog detta som en självklarhet men för honom kan det ha varit mycket svårare.
Att agera utifrån sin plan när paniken bröt ut och han tappade kontrollen kan ha resulterat i att han gick lite fram och tillbaka i korridorerna och sköt ned många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in