2025-02-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag menar inte att föräldrarna gjort fel, utan att det borde ha väckt uppmärksamhet och blivit utrett. Om ett barn mår så dåligt att de inte går till skolan, kopplas inte BUP in då? Han har ju uppenbart inte mått bra senare i livet heller, så om BUP var inkopplade, varför släppte de greppet om honom?

Det väcker ganska många frågor om vad som hände det där året.
Vad innebär egentligen skolplikt om man kan strunta i att gå till skolan?

Det kanske hölls möten och så vidare, det vet vi inte.
Nej, BUP "kallas inte in" då. Många här verkar leva i villfarelsen att vi har ett samhälle där olika insatser händer automatiskt. Så är det inte, därav allt lidande.
Citera
2025-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tillägger bara att när man är suicidal så snurrar nästan alla tankar kring döden på olika sätt, om han varit i kyrkan och på begravningar så är det troligt att det är för att bemöta sina tankar, eller hur jag ska uttrycka mig. Man kan fundera mycket på hur döden är, men även hur anhöriga kommer att reagera när man är borta. Jag tänker att det kan ha varit en slags "research" för det senare om det stämmer att han varit på diverse begravningar. Han har studerat anhörigas reaktioner. En slags förberedelse helt enkelt.

Såhär i efterhand kan man ju undra varför ingen har informerat myndigheter om att en främmande man som inte ser ut att må bra dyker upp på diverse begravningar? Hur många varningsklockor måste ringa för att nån ska agera?

Vidare så tänker jag att anledningen till att han tog med vapen var ett sätt att synas, att det var den delen som var ett rop på hjälp. Han blev aldrig sedd och hörd som person och behövde någonting som fick människor att reagera, att se honom, vilket de inte gjorde ändå. Det skulle inte förvåna mig om han gick runt med vapen utan ammunition den första tiden (i kyrkan osv).

Det är inte så svårt att se att han berättade i förväg vad som skulle hända (vapen, död, begravningar), det var bara ingen som såg honom.

Bra tankar. När ingen såg honom valde han, så att säga, att höja rösten.
Citera
2025-02-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Var började han och när/var hittade han matteläraren?
Han gick väl till ett lärarrum först?
Han gick till klassrummet C07 först, alla personer utom en i det klassrummet dog, hon som klarade sig gjorde det då hon snavade och hamnade under sina klasskamrater. Lektionen var ännu inte igång. Jag minns inte antalet personer som var där, men ca 5st och alla blivande undersköterskor.

När/var/hur matteläraren dog finns det ingen information om. Om RA haft henne som lärare eller inte finns det inte heller någon information om. Det enda vi vet är att han började i klassrummet C07 och att en av personerna som i ett senare skede blev träffad var en mattelärare. Allt annat är spekulation.

Men som sagt, hade matteläraren varit hans primära mål så borde han ha sökt upp henne först. Han måste ju ha varit medveten om att folk skulle börja ta skydd så snart han avlossat de första skotten och att sannolikheten att hitta en specifik person skulle sjunka rejält om han inte började med denne.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-16 kl. 14:19.
Citera
2025-02-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tror han ville komma iväg och avsluta sitt liv, han hade aldrig velat bli skadeskjuten och anhållen av polis eller se dådets efterdyningar. Jag tror han visste hade ett samvete djupt där inne. Sen hade ju polisen inte daltat med honom så han var nog väldigt rädd för att bli tagen vid liv

Inte nog med det, han hade antagligen avkytt den mediala uppmärksamheten och att sitta i en rättegång och bli utfrågad. Antagligen hade han väl inte sagt nått, men sen eventuell tid i fängelset och tiden efter fängelset. Undra hur han hade hanterat det...?
Citera
2025-02-16, 13:58
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Ja, verkligen, den här GM verkade vara väldigt speciell, får verkligen inget grepp om honom och får heller inte ihop det. Så udda och så komplex!
Ja, verkligen. Han är unik på många plan och går inte att sätta in i någon klar mall på hur liknande gm begått sina dåd. Så fort jag är inne på ett plan så kommer något som vänder på det helt.
Citera
2025-02-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Du har säkert rätt i att det nog blir svårt att hitta särskilt många som älskar eller hatar undersköterskor i kommunal tjänst. Liksom medelålders, som rent matematiskt är den största gruppen. Det går bra att byta ut ”undersköterske-elever” mot valfri annan grupp som just du föredrar. Varför inte kvinnor? Det är ju den grupp som mördas i störst antal av svenska män. Du som gillar statistik. För det är väl inte så att du älskar eller hatar invandrare eller engagerar dig speciellt för deras situation, och att det är därför du uttalar dig tvärsäkert om motiv? Du har ju faktiskt, åtminstone än så länge, inga bevis för din tes.

I avsaknad och avväntan på andra bevis, tycker jag nog vi söka svaret i GMs mående och situation och i parallellerna med tidigare skolskjutningar, hellre än att jaga väderkvarnar. Vi får väl se vad som kommer fram.

Uppskattar dina inlägg, Refraktor. Jag har aldrig läst statistik men du ger mig en crash course.
Citera
2025-02-16, 14:01
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Inte nog med det, han hade antagligen avkytt den mediala uppmärksamheten och att sitta i en rättegång och bli utfrågad. Antagligen hade han väl inte sagt nått, men sen eventuell tid i fängelset och tiden efter fängelset. Undra hur han hade hanterat det...?

Inte bra alls troligen
Citera
2025-02-16, 14:05
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Jag tror han ville komma iväg och avsluta sitt liv, han hade aldrig velat bli skadeskjuten och anhållen av polis eller se dådets efterdyningar. Jag tror han visste hade ett samvete djupt där inne. Sen hade ju polisen inte daltat med honom så han var nog väldigt rädd för att bli tagen vid liv
Att gå på begravningar för att "testa" om empati fungerar, "psykologisk" vibe
När han inte kände något så gick han och sköt ?
Citera
2025-02-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Paranoid schizofreni, Asperger, Tourettes, Antisocial personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, psykotisk, inte psykotisk osv.

Han har utvärderats av flertalet professionella i många, många timmar & med olika resultat.

Rickard har haft några samtal med en skolpsykolog vid 13 års ålder. Det är över 20 år sedan. Vad utfallet blev vet ingen. Han gick i specialklass för barn med diagnoser som autism.
Så hur kommer det sig att ni snöar in så på en autismdiagnos ni inte ens vet om han hade? Tror ni en skolpsykolog kan sätta en sådan diagnos? Är det seriöst? Vad hade han fått för diagnos i vuxen ålder? Hade han fått olika diagnoser hos olika läkare? Antagligen.
Sluta sätt in honom i en autism mall. Han hade givetvis allvarligare problem än så.

Försöker kortfattat svara på dina frågor.

- Skolpsykolog tillsammans med skolläkare kan sätta diagnos.
- Vi kan anta utifrån det man såg i filmklippen och info från lärare och släkt, samt att han gick i autism/asperger-klass att det rör sig om autism eller autismspektrum. Vissa tecken är tydliga.
- Att leva med någon av dessa diagnoser är inte så lätt som man kanske tror, såklart beroende på grad och andra ev diagnoser.
- Det är inte så att dessa diagnoser försvinner med åldern.

Dessa diagnoser påverkar kraftigt och att försöka förstå RA som person kan det också leda till att förstå bakgrund till hans agerande före och under dådet.
Citera
2025-02-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Bra tankar. När ingen såg honom valde han, så att säga, att höja rösten.

Precis, ropet på hjälp börjar väldigt diskret men eskalerar allt eftersom.
Sannolikt kände han att när han kan gå in i en kyrka med en väska trots väskförbud, som dessutom var lite öppen så att man kunde skymta vad som antas ha varit vapen, utan att bli sedd/uppmärksammad.. Ja då kände han kanske att han aldrig kommer att bli sedd och tagen på allvar.

Jag kan även tänka mig att han gjort någonting på skolan de första timmarna som, i hans värld, varit ett försök att bli uppmärksammad innan han skulle fullfölja sina planer.

Det här med uppmärksamhet blir otroligt komplext och irrationellt när man mixar depression och autism. Man vet att tankarna är sjuka, man vet att man behöver hjälp, man vill att nån ska se en och hindra en från att utföra planerna - men samtidigt är man livrädd för att bli konfronterad och att människor ska prata med en och ställa frågor. Man behöver någon som förstår och agerar utan att ställa frågor - vilket är otroligt svårt såklart.

Fråga inte hur jag vet det här..
Citera
2025-02-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ja, verkligen. Han är unik på många plan och går inte att sätta in i någon klar mall på hur liknande gm begått sina dåd. Så fort jag är inne på ett plan så kommer något som vänder på det helt.

Ja, samma här, man försöker att tänka en plan men det är så mycket ologiska saker som dyker upp hela tiden. Nån detalj här och där...
Citera
2025-02-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Han gick till klassrummet C07 först, alla utom en i det klassrummet dog, hon som klarade sig gjorde det då hon snavade och hamnade under sina klasskamrater. Lektionen var ännu inte igång. Jag minns inte antalet personer som var där, men ca 5st och alla blivande undersköterskor.

Tack, fruktansvärt!

Vet du var matteläraren befann sig i samband med skjutning och om man vet något mer, när började hon den dagen etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in